فناوری حسین انجیدنی (قسمت دوم) جستجو در يك سايت يا دامنه خاص:  عملگر پيشرفته site جستجوي گوگل را محدود به يك دامنه يا يك سايت خاص مي كند. به طور مثال: site:www.ircert.cc apa جستجوي فايل با پسوند خاص: عملگر filetype هنگامي كاربرد دارد كه به دنبال فايلي با پسوند خاص هستيد. به طورمثال: filetype:pdf proxyserver […]

فناوری

حسین انجیدنی

(قسمت دوم)

جستجو در يك سايت يا دامنه خاص:  عملگر پيشرفته site جستجوي گوگل را محدود به يك دامنه يا يك سايت خاص مي كند. به طور مثال: site:www.ircert.cc apa

جستجوي فايل با پسوند خاص: عملگر filetype هنگامي كاربرد دارد كه به دنبال فايلي با پسوند خاص هستيد. به طورمثال: filetype:pdf proxyserver . اين جستجو فايل هايي با پسوند pdf كه در مورد proxy server است را فهرست مي كند.  فهرست زير پسوندبرخي از فايلها را نشان مي دهد که مي توان از آن استفاده کرد.

  • Adobe Portable Document Format (PDF)
  • Adobe PostScript (ps)
  • Lotus WordPro (lwp)
  • MacWrite (mw)
  • Microsoft Excel (xls)

پيداكردن سايت هايي كه به صفحه مورد نظر پيوند داده اند : ابرلينك ها در اينترنت نقش خيلي مهمي دارند. ابرلينك ها يك متن قابل انتخاب هستند كه شما را به صفحه اي ديگر مي برند. اغلب آن ها يك خط در زير متن دارند و مي توانند در قالب متن، عكس، ويدئو و غيره باشند. عملگر link در گوگل به همراه آدرس يك سايت بيانگر اين است كه گوگل به دنبال تمامي سايت هايي مي گردد كه به سايت مورد نظر لينك داده اند:

link:www.2600.com

نكته: عبارت فوق صفحات مرتبط با www.2600.com/news را پيدا نمي كند.

جستجو براي نسخه قبلي ذخيره شده يك سايت: گوگل هميشه يك نسخه ذخيره شده از سايت ها را دارد و هنگامي استفاده مي شود كه صفحه مورد نظر موجود نباشد و در صورتي كه بخواهيد به صفحه قبلي آن سايت مراجعه كنيد، از اين عملگر استفاده مي كنيد:

cache:www.kevinmitnick.com

جستجو در عنوان يك سايت: هنگامي از عملگر intitle مي توانيد استفاده كنيد كه عبارت مورد جستجوي شما در عنوان سايت ها قرار گرفته شده باشد. اين عملگر به هيچ آرگوماني نياز ندارد:

intitle:login

جستجو در عنوان يك سايت به طور تركيبي: عملگر allintitle يك مشتق گيري از intitle است كه با استفاده از آن مي توانيد چندين عبارت را در عناوين سايت ها مورد كاوش قرار دهيد:

allintitle:login administrator

جستجو در آدرس يك صفحه: اگر بخواهيد عبارت يا كلمه مورد نظر شما در جستجو، در آدرس سايتها باشد بايد از عملگر inurl استفاده كنيد:

inurl:crack

جستجو در آدرس يك صفحه به طور تركيبي: عملگر allinurl مانند عملگر قبلي به صورت تركيبي است، با اين تفاوت كه در آدرس سايت ها عبارات را كاوش مي كند. به طور مثال:

allinurl:hack exploit

گاهي مي توان با دست كاري در آدرس URL سايت گوگل در زمان جستجوي عبارتها به نتايج مهمي دست يافت. لذا به تشريح اين اجزا پرداخته مي شود تا بتوانيد به اين مهم دست يابيد. در زير يك آدرس گوگل آمده كه در آن كلمه Network مورد جستجو قرار گرفته است:

http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Network

آرگومان ها يكي پس از ديگري بعد از علامت ? با استفاده از علامت & از هم جدا شده اند. آرگومان hl زبان محلي را نشان مي دهد كه در اين جا en به معناي English است . ie كدگذاري داده هاي ورودي است كه در اين حالت UTF-8 مي باشد و oe کدگذاري داده هاي خروجي است. Q  عبارت مورد جستجو است.

در قسمتهاي بعدي به تكنيك هاي هك با استفاده از گوگل پرداخته مي شود.