نکات حقوقي در خصوص تغيير کاربري اراضي زراعي و باغ ها
نکات حقوقي در خصوص تغيير کاربري اراضي زراعي و باغ ها

نکات حقوقي در خصوص تغيير کاربري اراضي زراعي و باغ ها قانون گذار با هدف حفظ کاربري زمين هاي زراعي و باغ ها و تداوم بهره وري آن ها؛ قانوني را وضع نموده تا از تغيير کاربري اين اراضي جلوگيري شود. تشخيص موارد ضروري تغيير کاربري اراضي زراعي و باغ ها در هر استان به […]

نکات حقوقي در خصوص تغيير کاربري اراضي زراعي و باغ ها

قانون گذار با هدف حفظ کاربري زمين هاي زراعي و باغ ها و تداوم بهره وري آن ها؛ قانوني را وضع نموده تا از تغيير کاربري اين اراضي جلوگيري شود. تشخيص موارد ضروري تغيير کاربري اراضي زراعي و باغ ها در هر استان به عهده کميسيوني مرکب از رئيس سازمان جهاد کشاورزي, مدير امور اراضي, رئيس سازمان مسکن و شهرسازي, مديرکل حفاظت محيط زيست آن استان و يک نفر نماينده استاندار مي باشد که به رياست سازمان جهاد کشاورزي تشکيل مي گردد. سازمان جهاد کشاورزي موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاريخ دريافت تقاضا يا استعلام مطابق نظر کميسيون نسبت به صدور پاسخ اقدام نمايد.

مرجع تشخيص اراضي زراعي و باغ ها، وزارت جهاد کشاورزي است و مراجع قضايي و اداري، نظر سازمان جهاد کشاورزي را در اين زمينه استعلام مي نمايند. نظر سازمان جهاد کشاورزي استان براي مراجع قضايي به منزله نظر کارشناسي رسمي تلقي مي گردد. ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمي و ساير هيأت ها و مراجع مربوط مکلفند در موارد تفکيک، اِفراز و تقسيم اراضي زراعي و باغ ها و تغيير کاربري آن ها در خارج از محدوده قانوني شهرها از سازمان جهاد کشاورزي استعلام نموده و آن نظر را اعمال نمايند.

احداث گلخانه ها، دامداري ها، مرغداري ها، پرورش ماهي و ساير توليدات کشاورزي و کارگاه هاي صنايع تکميل و غذايي در روستاها بهينه کردن توليدات بخش کشاورزي بوده و تغيير کاربي محسوب نمي گردد. همچنين اراضي داخل محدوده قانوني روستاهاي داراي طرح هادي مصوب، مشمول ظوابط طرح هادي بوده و از کليه ظوابط مقرر در قانون حفظ کاربري اراضي زراعي و باغي مستثني مي باشد. در مورادي که به اراضي زراعي و باغ ها طبق مقررات مجوز تغيير کاربري داده مي شود هشتاد درصد قيمت روز اراضي و باغ هاي مذکور با احتساب ارزش زمين پس از تغيير کاربري بابت عوارض از مالکين وصول مي گردد. تغيير کاربري اراضي زراعي و باغ ها براي سکونت شخصي صاحبان زمين تا پانصد متر مربع فقط براي يک بار مشمول عوارض نخواهند شد. کليه مالکان يا متصرفان اراضي، اراضي زراعي و باغ ها موضوع قانون حفظ کاربري اراضي و باغ ها که به صورت غيرمجاز و بدون اخذ مجوز اقدام به تغيير کاربري نمايند علاوه بر قلع و قمع بنا، به پرداخت جزاي نقدي از يک تا سه برابر بهاي اراضي زراعي و باغ ها به قيمت روز زمين با کاربري جديد که مورد نظر متخلف بوده و در صورت تکرار به حداکثر جزاي نقدي محکوم مي گردد. بايد توجه داشت هرگونه تغيير کاربري در قالب ايجاد بنا، برداشتن يا افزايش شن و ماسه ساير اقداماتي که بنا به تشخيص جهاد کشاورزي تغيير کاربري محسوب مي گردد، چنانچه به طور غيرمجاز صورت پذيرد، جرم بوده و مأموران جهاد کشاورزي محل مکلفند نسبت به توقيف عمليات اقدام نمايند.

محسن تقیان