گفت گو باجمشيد ياوري موسس مدرسه فوتبال آريا در نيشابور
گفت گو باجمشيد ياوري موسس مدرسه فوتبال آريا در نيشابور

گفت گو باجمشيد ياوري موسس مدرسه فوتبال آريا درنيشابور استاديوم يا خانه کلاغ ها به نظر مي رسد رئيس ورزش و جوانان نيشابور پشتش به کوه قدرت وصل است. برايش مهم نيست کسي در اين شهر از ورزش و عملکرد مدير آن احساس نگراني داشته باشد يا نه. پرکردن اوقات فراغت جوانان و کمبود فضاي […]

گفت گو باجمشيد ياوري موسس مدرسه فوتبال آريا درنيشابور

استاديوم يا خانه کلاغ ها

به نظر مي رسد رئيس ورزش و جوانان نيشابور پشتش به کوه قدرت وصل است. برايش مهم نيست کسي در اين شهر از ورزش و عملکرد مدير آن احساس نگراني داشته باشد يا نه. پرکردن اوقات فراغت جوانان و کمبود فضاي ورزشي براي شهري مثل نيشابور يک اصل است واين درحالي است که سرانه ورزشي شهرشفاف نيست ومعلوم نيست که اين بود جه کجا هزينه مي شود .بايد اذعان نمود که به دليل سياست زده گي ورزش اين شهرستان، فرزندان اين کهن ديار راهي کج ترين مسيرهامي شونده ومسئولينش يا خواب اند و يا خود را به خواب زده اند .البته در اين رهگذرهم کم نيستند مرداني که بي ادعا به فکر ورزش و سلامت فرزندان اين شهرند، هرچند خودشان همشهري ما نيستند. دراين شماره پاي صحبت آقاي جمشيد ياوري موسس باشگاه فوتبال آريا نشسته ا يم تاهم از تجربياتشان بهره ببريم و هم به مشکلات بي سرانجام ورزش شهرستان نگاهي ديگرواز زاويه اي ديگر داشته باشيم.

آقاي ياوري چه شد که به فکر تاسيس باشگاه درنيشابورافتاديد؟ مشکلات و موفقيت هايتان چه بوده؟

من اصالتا خوزستاني هستم و سال 1370 وارد نيشابور شدم.وقتي با چند تن از دوستان رفتيم ورزشگاه تختي براي ديدن فوتبال ، فهميدم که بازيکنان اين شهر، فوتبال را کلاسي بازي نمي کنند و همين طوري توپ مي زنند به همين خاطر تصميم گرفتم مدرسه فوتبال داير کنم و اين کار را هم کردم. خيلي زحمت کشيدم و اذيت شدم ولي خدا را شکر توانستم دين خود را به مردم ادا کنم.و در اين مدت تعداد زيادي بازيکن را به تيم هاي ديگر داده ايم و خدا را شکر چند نفرشان هم الان در بهترين شرايط هستند. سعيد خاني ـ نعمتي و…. ماحصل باشگاه ما بودند. درسال 1379قهرمان دسته يک خراسان شديم. زماني در استان اول بوديم ولي به دليل وضعيت بد مالي تيم را در سال 83 به تربت جام داديم. الان هم داريم مي رسيم به همونجا ما الان با 20 تومان داريم براي 2 سال بچه ها را مي آوريم سرتمرين.

ورزش نيشابور را چگونه مي بينيد؟

من نيشابور را ايران کوچک مي گويم. چون از اقصي نقاط کشور با بهترين تفکرات در نيشابور هستند و کار مي کنند ولي از طرف ديگر شهر بي حسابي است چون نگرش همه به ورزش نگرش اشتباهي است شهردار از تک تک من وشما وفرزندان مان و قدم گذاشتن بر روي آسفالت خيابان ماليات مي گيرد . ولي آيا همانقدرهم به ما و فرزندان ما اهميت مي دهند؟ شورا هم که بدترازهمه. متاسفانه اعضاي شوراي شهر هنوزحقوق بچه ها را نمي دانند. آقايي که مسئول ورزش شورا است براي ورزش شهر چه کرده است؟ او فقط حرف مي زند و بس. ايشان حق ندارد به من دروغ بگويد. وقتي هيچ کاري نکرده حق ندارد در راس ورزش شوراي شهر باشد. ايشان چندين ميليون تومان براي واليبال کمک کرده به خاطر چي ؟ بعضي ها نيشابور را فقط براي خودشان مي خواهند. آن ها دلشان براي نيشابور نسوخته. دروغ مي گويند .وقتي راي ما را گرفتند ديگر تمام شد همه چيز فراموش شده. اگر انسان ها جوهر و گوهر داشته باشند نياز به تبليغ ندارند،چون با اعمالشان مي توانند بر قلب ها حکومت کنند.

درمورد ورزش آموزشگاهها هم بايد بگويم به نظرمن از زماني که آقاي محمود مداح و کاظم خلاصي از ورزش آموزشگاه ها رفتند کسي نتوانسته اين قسمت را هم به نحو احسن اداره کند.

درمورد شهرداري وتيم هاي ورزشي آن گفتني است که آن ها وضعشان خوبه، الان زمين و … خصوصي براي بازيکنانشان دارند و تيم هايي که الان در شهرداري هستند بسيار امکانات دارند ولي نمي توانند خوب ازآنها استفاده کنند.

نقش رئيس ورزش شهرستان در اين ميان چيست؟

براي من مهم نيست که چه کسي رئيس مي شود، من اهل تعاملم ،ولي کسي که مي آيد بايد براي من و فرزندان اين شهر کار کند. اگر به من کمک شود مي توانم فرزندان اين شهر را ازبيراهه نجات دهم. من اگر بخواهم مديري را نگاه کنم به بالاترازاونگاه مي کنم. بدبيني هاي ما ازمديريت ورزش وقتي ايجاد شد که سالن ها و مکان ها را به اجاره دادند. و از آن جا بود که براي خود شيريني هاي بي مورد همه اش پول به خزانه واريز کردند. زماني که آقاي ترشيزيان به ورزش آمد 150 تيم فوتبال داشتيم ،الان 20 تيم داريم يعني 130 تا کم شد. اگرهر تيم را 25 نفر بگيريم،يعني 2500 نفر در خيابان ها سرگردان شدند.

ورزش امروز خريد و فروش مي شود وبه ويژه مديريت ها هم خريد و فروش مي شوند .امروزه هرکس به خاطر خودش فشار برمردم مي آورد و پول بيشتري به خزانه واريز مي کند واون بهترين مدير در سطح کل کشور است .

الان چه کسي از ورزش ما حمايت مي کند. مي گويند اگر به شما پول بدهيم بايد به بقيه هم بدهيم. من مي گويم نه، اگر شما چندتا فرزند داري مديريت خانه را به اوني که بهتره مي دهي، پس اونا هم بايد همينو مد نظر قرار مي دادند. گلايه ما از بالاهاست ، اين پاييني ها که کاره اي نيستند. گلايه ما به فرماندار و غيره است

معضلات ديگر ورزش شهرستان را درچه اموري مي بينيد؟

نياوردن جوانان به شورا، گراني وسايل ورزشي، نبود مکان هاي مناسب ورزشي ، تنشهاي موجود بين افرادي که در راس امورند و سياست زده گي ها، نبود سرانه مکاني و مالي. کم بودن سرانه هر ورزشکار( 17 سانتي متربراي هرنفر)

خب حال چه بايد کرد؟

به نظرمن پيشرفت ورزش درگرو سه چيز است: 1- مديريت خوب 2- مکان هاي خوب 3- افراد خوب

خوبي يعني بها دادن به افراد و تشويق و ترغيب کردن به موارد خوب ـ درست کردن مکان هاي خوب که نوجوانان و فرزندان من و شما را به سوي خود مي کشد و البته افراد خوبي که لياقت آن را دارند که فرزندانمان را به دستشان بسپاريم و مطمئن هم باشيم.ما الان کساني را مي خواهيم که مردانه بجنگند تا ورزش قدرت بگيرد

نيشابور داراي بيشترين کارخانه جات است که مي توان ازآن ها به عنوان اسپانسر استفاده کرد و اين کار مستلزم کار و رايزني هاي بيشتراست. اگر اسپانسر باشد و به ورزش کمک کند فرهنگ مردم هم بهتر مي شود. ما درورزش شهرمان دو تکيه گاه داريم آقاي مظفري و آقاي رفيقيان . آقاي مظفري مي تواند با سياست و مديريت خود و کمک به باشگاه هاي مختلف ورزشي در رشد ورزش شهرستان سهيم باشد و آقاي رفيقيان هم مي تواند جهت ساخت اسپانسر ها کمک فراواني به ما داشته باشد

بايد گفت که شهردار درخارج ازاوقات فراغت مسئول است وبايد براي بچه ها امکانات فراهم کند چون از آن ها عوارض مي گيرد. شوراي شهر هم به قول هاي خودش عمل کند.

و کلام آخر؟

سلامتي براي فرزندان اين شهر و سرعقل آمدن مسئولين با عملکرد خوب خود

مسعود موسوی تبار