در روز بزرگداشت کارگر مطرح شد:
در روز بزرگداشت کارگر مطرح شد:

رييس اداره کار، تعاون ورفاه اجتماعي: دستمزد کارگران، کفاف زندگي آنها را نمي‌کند مروي: اميدواريم تحريم ها رفع و شرايط تسهيل شود آزاده مهديار/ مراسم گراميداشت روز کارگر در فرهنگسراي سيمرغ، با حضور علي مروي نماينده نيشابور در مجلس شوراي اسلامي، قائم مقام فولاد خراسان، روساي مديران صنايع، اداره استاندارد، خانه صنعت معدن و رئيس […]

رييس اداره کار، تعاون ورفاه اجتماعي: دستمزد کارگران، کفاف زندگي آنها را نميکند

مروي: اميدواريم تحريم ها رفع و شرايط تسهيل شود

آزاده مهديار/ مراسم گراميداشت روز کارگر در فرهنگسراي سيمرغ، با حضور علي مروي نماينده نيشابور در مجلس شوراي اسلامي، قائم مقام فولاد خراسان، روساي مديران صنايع، اداره استاندارد، خانه صنعت معدن و رئيس اداره کار و تعاون اجتماعي، برگزار شد و از 7 واحد توليدي و 55 کارگر نمونه شهرستان تقدير به عمل آمد.

 

در اين مراسم که روز چهارشنبه نهم ارديبهشت ماه برگزار شد، علي مروي با اشاره به نقش کارگران در کشور از ابتداي انقلاب اظهار داشت: کارگران نقش موثري در جامعه دارند و قطعا نظام اسلامي نمي‌تواند نقش کارگر را فراموش کرده و يا ناديده بگيرد. وي افزود: اگر امروز به رکود اقتصادي و ساير مشکلات در کشور دچار هستيم، به اين دليل است که بهاي لازم به توليد داده نشده است و به بودجه نفتي تکيه کرده‌ايم.

مروي با اشاره به اينکه از دوره چهارم که من در مجلس بودم، جلوگيري از خام فروشي، توجه به توليد و عدم وابستگي به نفت همواره مطرح بوده اما توجه نشده است، افزود:اگر به اين ها بها داده مي شد و کارگران در رفاه بودند، تحريم معنا پيدا نمي کرد.

وي همچنين با بيان اينکه اين تعداد واحد توليدي که خوابيده اند و يا با 40 درصد ظرفيت توليد مي کنند، به دليل بي توجهي به توليد است، اظهار داشت: توجه به توليد يکي از اهداف اصلي طرح هدفمندي يارانه بود ولي در عمل با مشکل مواجه شد. مروي ادامه داد: تلاش مي کنيم در مجلس درخواست هاي شما را دنبال کنيم و هيچ کارگري بيکار نشود.

نماينده نيشابور در مجلس با اشاره به اين که اميدواريم با رفع تحريم ها شرايط کشور سهل تر شود و دولت و مجلس در ابعاد مختلف به حقوق کارگران بپردازند، خاطر نشان کرد: الان اين طور نيست که بگوييم تحريم ها برداشته شده و پول ها به کشور سرازير مي شود؛ اميدواريم مذاکرات به نتيجه برسد و در کشور رونق پديدار شود چراکه حق مردم ما بيش از اينهاست.

مروي با بيان اينکه بيش از 100 ميليارد دلار پول نفت کشور در بانک‌هاي خارجي بلوکه شده است، بيان داشت: ما 4 ميليون و 500 بشکه نفت در روز توليد مي‌کنيم در حاليکه ظرفيت پالايش نفت ما تنها يک ميليون و 800 هزار بشکه در روز است و بايد کاري کنيم که خام ‌فروشي به تدريج کاهش يابد تا اينکه به کلي از بين برود.

رييس اداره کار، تعاون ورفاه اجتماعي نيشابوردر اين مراسم، از 60 هزار بيمه کارگري در نيشابور خبر داد و اظهار کرد: در بحث دستمزدها افزايش حقوق کارگران را داشتيم ولي بازهم اين دستمزد کفاف زندگي آنها را نمي‌کند و بايد افزايش يابد.

نبوي نژاد با بيان اينکه توليد، مشکلات خاص خود را دارد، افزود:56 درصد از شکايت‌ها در قالب تفاهم حل شده است که از گذشت و ايثار کارگران و همت مديران در سال پيش حکايت دارد.

درپايان اين مراسم نيز از 7 واحد نمونه و 55 کارگر نمونه شهرستان تقدير به عمل آمد.

پيشينه روز جهاني کارگر

در چهارم ماه مه سال 1886، و در چهارمين روز اعتصاب و تجمع کارگران آمريکايي در شهر شيکاگو، پليس به روي آنان آتش گشود که شماري کشته، عده‌اي مجروح و بعداً چهارتن نيز اعدام شدند. کارگران اعتصابي خواستار تعديل شرايط کار و کاهش ساعات روزانه کار از ده ساعت به 8 ساعت بودند. قرار بود که اول ماه مه 1886 در آمريکا (ايالات متحده)، کاهش ساعات کار به هشت ساعت در روز، به اجرا درآيد که چنين نشد و در نتيجه، کارگران در گوشه و کنار اين کشور دست به تظاهرات زدند و در يک‌هزار و دويست کارخانه و کارگاه، اعتصاب صورت گرفت. شمار کارگران معترض شهر شيکاگو بيش از ساير شهرها و حدود 90 هزار تن بود. در چهارمين روز تظاهرات شيکاگو، کارگران اعتصابي و هوادارانشان در «ميدان بيده» جمع شده و از اينجا به حرکت درآمده بودند. سخنرانان آنان بر يک گاري بزرگ سوار بودند و شعار مي‌دادند. پس از طي مسافتي، پليس اطراف اين گاري (چهارچرخه) را گرفت و خواست که تظاهرکنندگان متفرق شوند که ناگهان انفجاري صورت گرفت، يک مامور پليس کشته شد و چند کارگر و پليس نيز مجروح شدند. اين حادثه سبب شد که پليس دست به تيراندازي به سوي جمعيت بزند و کشتار صورت گيرد. آمار کشته‌شدگان اعلام نشده‌است ولي اسامي انبوه مجروحان در دست است. پليس با اعمال خشونت موفق شد جمعيت را پراکنده سازد. در پي اين حادثه، هشت تن به عنوان مسبّب دستگير شدند که پنج نفر از آنان کارگر مهاجر آلماني و يکي هم آلماني تبعه آمريکا بود. دادگاه يکي از اين دستگيرشدگان را به 15 سال حبس محکوم کرد و بقيه محکوم به اعدام شدند که فرماندار ايالت مجازات دو تن از آنان را به حبس ابد تخفيف داد. يکي از محکومان به اعدام، پيش از اجراي حکم خودکشي کرد و چهار نفر ديگر به دار آويخته شدند.

با رسيدن اخبار مربوط به اين تظاهرات، کشتار و اعدام به ساير کشورها، در گوشه و کنار جهان مراسم يادبود برگزار و هر سال هم تکرار شد که به تدريج اول ماه مه، روز جهاني کارگر عنوان گرفت.

ازاده مهدیار