مهارت مقابله با استرس
مهارت مقابله با استرس

مهارت هاي زندگي: مهارت مقابله با استرس بخش اول دوستان سلام.درابتداي سال جوش و خروش و فعاليت بسياراست. بزرگترها که در کار و کسب خود به روزهاي خوب چشم دوخته اند و نوجوانان و جوانان براي امتحانات پايان سال و نيز برگزاري کنکور سراسريآماده مي شوند. بدون شک هر کار و فعاليتي خود به خود […]

مهارت هاي زندگي:

مهارت مقابله با استرس

بخش اول

دوستان سلام.درابتداي سال جوش و خروش و فعاليت بسياراست. بزرگترها که در کار و کسب خود به روزهاي خوب چشم دوخته اند و نوجوانان و جوانان براي امتحانات پايان سال و نيز برگزاري کنکور سراسريآماده مي شوند. بدون شک هر کار و فعاليتي خود به خود مقداري استرس به همراه دارد.

مشکلات بهداشت روان و از جمله استرس بر همه انسان ها تأثيرگذار است اما در دوره نوجواني مشکلات رواني مانند افسردگي و استرس باعث ايجاد پديده هايي مانند بزهکاري، بي بندوباري، اعتياد، فرار از ترس، خودکشي و خشونت مي شود. يکي از مهارت هاي زندگي، مهارت مقابله با استرس است.

امروزه در گفتگوهاي عاميانه از کلمه استرس زياد استفاده مي شود. مثلا دانش آموزي که مي گويد امروز امتحان دارم و به همين سبب استرس دارم؛منظورش اين است که اضطراب و دلشوره دارم و نگران هستم. استرس به معني اضطراب، نگراني و دلشوره نيست. بلکه استرس يعني: «دوباره سازگار شدن فرد با شرايط و موقعيت جديد. هر جا که تغييري در زندگي روي دهد ما با استرس روبرو هستيم.»

سازگار شدن با شرايط جديد در زندگي به جسم وروان فرد فشار مي آورد. به همين دليل به استرس فشار هم گفته مي شود. براي سازگاري با شرايط جديد در زندگي جسم و روان انسان تحت فشار قرار مي گيرند، زيرا شرايط قبلي که با آن سازگار شده بود تغيير يافته است و فرد بايد سعي کند با شرايط جديد سازگار شود و تعادل دوباره اي در زندگي پيدا کند.

طبقه بندي استرس ها از نظر شدت

و فراواني:

1- استرس هاي فاجعه آميز (شديد):

بعضي از حوادث تغيير بسيار شديدي در زندگي ايجاد مي کنند مانند: سيل، زلزله، جنگ، آتش سوزي و تصادف که باعث تغييرات شديدي در زندگي فرد مي شوند به گونه اي که مدت ها طول مي کشد تا فرد بتواند با اين تغييرات سازگار شود. اين حوادث اگرچه قدرت تخريبي شديدي بر انسان دارد، ولي به ندرت اتفاق مي افتد و خيلي از افراد ممکن است در طول زندگي هرگز چنين تجربه اي نداشته باشند.

2- استرس هاي معمول زندگي:

اين استرس ها در زندگي همه انسان ها رخ مي دهد. استرس هايي مانند: رفتن به مدرسه، امتحان، ازدواج، طلاق، اشتغال، مرگ عزيزان و بدهکاري. اگرچه اين استرس ها مانند استرس هاي فاجعه آميز شديد و ناتوان کننده نيستند ولي تعداد اين استرس ها بسيار بيشتر است.

3- استرس هاي کوچک:

اين استرس ها شدت بسيار کمي دارند ولي به تعداد زياد در زندگي رخ مي دهند. مانند: دير رسيدن به کلاس يا سرکار، معطل شدن در صف نانوايي، نداشتن محل خلوت براي مطالعه و صداهاي مزاحم هنگام درس خواندن. همان طور که مي بينيد اين استرس ها چندان شديد نيستند ولي در زندگي به ميزان زيادي با آن ها مواجه مي شويم و مي توانند باعث مشکلات در زندگي شوند.

ادامه دارد

نوشته شده توسط : عبداله سیرجانی