این عوامل «پنهان» سلامت قلب شما را تهدید می کنند ( بیماری قلبی؛ عامل کشنده ی شماره یک دنیا؟! )
این عوامل «پنهان» سلامت قلب شما را تهدید می کنند ( بیماری قلبی؛ عامل کشنده ی شماره یک دنیا؟! )

دکتر ریحانه تکلو متخصص داخلی فوق تخصص قلب و عروق  چاقی و عدم تحرک، دیابت، فشارخون، مصرف دخانیات، سابقه فامیلی و… تنها عواملی نیستند که می توانند خطر ابتلا به انسداد شرایین را افزایش دهند. بسیار اتفاق افتاده که عوامل به ظاهر بی اهمیت مانند نداشتن زندگی عاشقانه، چگونگی گذراندن دوران کودکی و حتی سنی […]

دکتر ریحانه تکلو

متخصص داخلی

فوق تخصص قلب و عروق 

چاقی و عدم تحرک، دیابت، فشارخون، مصرف دخانیات، سابقه فامیلی و… تنها عواملی نیستند که می توانند خطر ابتلا به انسداد شرایین را افزایش دهند. بسیار اتفاق افتاده که عوامل به ظاهر بی اهمیت مانند نداشتن زندگی عاشقانه، چگونگی گذراندن دوران کودکی و حتی سنی که اولین قائدگی در آن رخ داده می تواند بر خطر بیماری های قلبی موثر باشد. اگر واقعا تمایل دارید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در خود کاهش دهید، نباید فقط به عوامل خطر زایی که همه با آنها آشنایی دارند توجه کنید بلکه همچنین باید این عوامل عجیب و غریب را نیز مد نظر داشته باشید. این نکات برای ترساندن شما نیست اما…

  1. 1. قائدگی در سن کمتر از 12 سال: هر چه زودتر به بلوغ برسید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در شما افزایش می یابد. یافته های جدید نشان داده زنانی که اولین قائدگی شان قبل از دوازده سال بوده، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی شان 10 درصد بیشتر از افرادی است که در 13 سالگی یا بالاتر آن را تجربه کرده اند. (براساس یافته های منتشر شده در مجله ی «متابولیسم وغدد درون ریز اطفال»، متوسط سنی که زنان باید اولین قائدگی خود را تجربه کنند 12 سال است). محققان هنوز دلیل مشخصی برای آن نیافته اند، اما تحقیقات دیگر نشان داده که افزایش سطح استروژن ( هورمونی که نقش موثری در بلوغ دارد) می تواند خطر لخته شدن خون و سکته را در طول زندگی شما افزایش دهد. در این شرایط می توانید با عادت های سالم زندگی با این خطر افزایش بیماریهای قلبی مقابله کنید.
  2. 2. مصرف قرص های رژیمی: به گفته بسیاری از زنان، قرص های رژیمی اثری بر لاغری ندارند، اما بدتر از بی اثر بودن ممکن است شما را به کشتن دهند. هر قرصی دارای یک اثر تحریک کننده است، از جمله قرص های رژیمی، که با مکانیسم تحریک سمپاتیک باعث بی اشتهایی می شوند، این قرص ها فشار خون وضربان قلب را بالا برده و سبب بروز حالت استرس در قلب می شود. هر چه مدت طولانی تری از این قرص ها استفاده نمائید، سبب بروز عارضه ی دائمی تری می شود. سعی کنید از روش های اثبات شده کاهش وزن مانند استفاده از رژیم غذایی سالم و ورزش استفاده نمائید.
  3. 3. تنهایی: طبق آخرین مقالات منتشر شده احساس تنهایی و انزوای اجتماعی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را 30 درصد افزایش می دهد (به اندازه مصرف دخانیات!). توصیه می شود به یک گروه ملحق شوید، حتی حیوان خانگی برای خود بگیرید، و تا جایی که امکان دارد از تنها ماندن اجتناب کنید.
  4. 4. بیمار در دوران بارداری: رشد کودک یک کار اضافی برای سیستم گردش خون شماست، حجم خون شما دو برابر می شود و قلب شما باید بیش از اندازه سخت کار کند. این امر به تنهایی خطر ابتلا به بیماری قلبی را در آینده افزایش نمی دهد، اما اگر به دیابت بارداری، پره اکلامپسی یا فشار خون بالا در دوران بارداری مبتلا باشید، شدیدا در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستید. با پزشک خود در مورد شرایطی که در دوران بارداری داشته اید صحبت کنید.
  5. 5. یک رویداد بسیار غم انگیز در زندگی: این موارد تحت عنوان سندرم قلب شکسته نیز نامیده می شود. اجتناب از رویدادهای ناراحت کننده از جمله جدا شدن، از دست دادن یک عزیز، تنگدستی مالی، جابه جایی یا طلاق بسیار سخت است. راه حل آن این نیست که از مسائل دلهره آور اجتناب کنید اما برای داشتن یک برنامه جهت مقابله با این احساسات سخت از تکنیک هایی مانند ورزش، مدیتیشن، یوگا و تای چی استفاده نمائید.
  6. 6. ابتلا به یک بیماری التهابی: لوپوس و آرتریت روماتوئید(روماتیسم مفصلی) ، دو ویژگی ترسناک مشترک دارند: آنها معمولا زنان را مبتلا می کنند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در آنها افزایش می دهند. التهاب، به رگ های خونی آسیب می زند و سبب ایجاد پلاک در عروق می شود. درمان مناسب و کنترل مناسب بیماری با دارو از آسیب التهابی عروق جلوگیری می کند. در مورد تشخیص و چگونگی متوقف کردن التهاب با پزشک صحبت کنید.
  7. 7. افسردگی: براساس بررسی ارائه شده در نشست علمی سالانه انجمن قلب و عروق آمریکا در سال 2017، افسردگی نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی، بلکه خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی را دو برابر افزایش می دهد. مشخص نیست دقیقا چه ارتباطی میان آنها وجود دارد اما افرادی که افسرده هستند اغلب کورتیزول بالا دارند که با بیماری قلبی مرتبط است. افسردگی همچنین ممکن است کارهایی که خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد مانند دیدن یک دکتر، تمرین و مصرف دارو را سخت تر نماید.
  8. 8. مورد سوء استفاده قرار گرفتن در کودکی: تجربه رویدادهایی در کودکی مانند مورد سوء استفاده قرار گرفتن، شاهد آسیب دیدن دیگران بودن و قربانی درگیری بودن، خطر بیماری قلبی را در بزرگسالی افزایش می دهد. در حالی که متخصصان هیچ نظری در خصوص چرایی این ارتباط ندارند.
  9. 9. مصرف داروهای اختلال بیش فعالی کمبود توجه: داروهای رایجی که برای درمان اختلال بیش فعالی کمبود توجه استفاده می شوند، محرک هستند و می توانند ضربان قلب و فشار خون  را افزایش دهند و فشار بیشتری به قلب شما وارد نمایند، بررسی منتشر شده درBMJ بیان کرده است استفاده ی طولانی مدت از داروهای اختلال بیش فعالی کمبود توجه، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در کودکان افزایش می دهد

در پایان باید گفت: علاوه بر شناخت و کنترل عوامل مرسوم شناخته شده در افزایش بیماریهای قلبی عروقی باید توجه کرد که سبک زندگی و بسیاری عوامل به ظاهر بی اهمیت نیز در افزایش خطر بیماریهای قلبی موثر هستند که برخی به عنوان نمونه ذکر شد. شاد و سلامت باشید.