لزوم راه اندازی سالن مخصوص و خانه ی ووشو در نیشابور «ووشو» ورزش رزمی ملی کشور چین است . در این ورزش انواع حرکات برای سلامتی جسم، روح و دفاع شخصی وجود دارد . ووشو نه تنها یک ورزش سنتی چین که عناصرمختلف فلسفی – اخلاقی – نظامی و … را نیز در بر می […]

لزوم راه اندازی سالن مخصوص و خانه ی ووشو در نیشابور

«ووشو» ورزش رزمی ملی کشور چین است . در این ورزش انواع حرکات برای سلامتی جسم، روح و دفاع شخصی وجود دارد . ووشو نه تنها یک ورزش سنتی چین که عناصرمختلف فلسفی – اخلاقی – نظامی و … را نیز در بر می گیرد . هدف فنون ووشو ناتوان کردن و شکست دشمن است . به همین دلیل ووشو یکی از شیوه های تمرینی ارتش باستانی چین بوده است .

امروزه ووشو به عنوان یک ورزش استاندارد جهانی به مردم عرضه شده است و  این ورزش به دو صورت تالو(اجرای فرم و حرکات آکروباتیک) و ساندا (مبارزه ی آزاد بر روی سکو) انجام می گیرد .

اولین مسابقات ملی ووشو در سال 1935میلادی انجام شد و بعد از آن در حاشیه ی المپیک برلین یک تیم نه نفره حرکاتی را به نمایش گذاشتند که مورد تشویق فراوان حضار قرار گرفت .در سال 1990 ووشو رسما وارد بازی های آسیایی شد .

در ایران هم این رشته در سال 1368شمسی تحت پوشش فدراسیون های مختلف از جمله تکواندو و کاراته قرار گرفت . گفتگوی این شماره ی ما با استاد «عبدیان» است. ایشان از پیشکسوتان رشته ی ووشو در نیشابور هستند که در مسابقات 2002 میلادی    کشور روسیه قهرمان شدند .

با تشکر از شما لطفا از چگونگی کسب مدال طلای ووشو در کشور روسیه برای ما و علاقه مندان بیشتر بگویید؟

با درود به شما من در سال2002 میلادی  با انتخاب انجمن ووشو؛ به دلیل این که در آن زمان در ایران فدراسیون نداشتیم، عازم روسیه شدم.  این مسابقات به مدت سه روز برگزار شد و کشورهایی چون روسیه و هشت کشور دیگر در آن حضور داشتند. من در آنجا در سه فرم شامل داءو(شمشیر پهن )، نانچوان (فرم دست ) و پوداءو(سلاح بلند) مسابقه دادم . در نهایت با کسب بالاترین امتیاز به مقام قهرمانی و مدال طلا دست یافتم.     البته قبل از مسابقات هم یک اردوی تدارکاتی به مدت سه روز در شهر تنکابن برگزار کردیم و پس از آن از راه زمینی به کشور آذربایجان و از آنجا به روسیه اعزام شدیم .

لطفا اگر ممکن است در باره ی پبشینه ی ورزشی خودتان بیشتر بگویید؟

من در خانواده ای ورزش دوست به دنیا آمدم. پدر و برادرانم اهل کشتی بودند و من هم از سن یازده سالگی ورزش باستانی را در زورخانه ی شهدای بازار سرپوش شروع کردم . در آن زمان پیشکسوت ما مرشد خاتمی بود . پس از ورزش باستانی جذب ورزش کاراته شدم و نزد استاد «غازی» سبک شوتوکان را آموزش دیدم و چند سالی را هم بطور خود آموخته تمرین می کردم تا اینکه در سال 67 و پس از اتمام خدمت سربازی با استاد «همراه» آشنا شدم .این اولین آشنایی من با ورزش ووشو بود و این ورزش برایم بسیار جذاب و دوست داشتنی جلوه نمود.  لذا دوازده سال در این ورزش با ممارست تمرین کردم.  ابتدا مقام قهرمانی استان را در سال 72 از آن خودم کردم .

ضمنا من در سال 75برای آموزش فنون جدید عازم تهران شدم و نزد استاد بزرگ «ناصر ابوالقاسمی» به تلمذ مشغول شدم .در همین دوران بود که پس از چند سال تمرینات مداوم در نهایت توانستم کمربند مشکی و دان 6 را برای اولین بار در استان   کسب کنم.

از چه زمانی وارد مربی گری و داوری مسابقات شدید؟

بنده داوری مسابقات را از سال 80 شروع کردم و در حال حاضر داور درجه یک کشوری هستم . ضمنا در سال 77 هم به عنوان بهترین داور مبارزات آزاد کشور انتخاب شدم .همزمان رئیس کمیته ی داوران استان هم هستم . از طرفی اولین مدرس ووشو در استان بوده و درکسوت  مربی گری با کسب مدرک درجه دو کشوری نیز به کارم ادامه می دهم .

شما حدود سی و اندی سال در ورزش ووشو فعالیت کرده اید آیا قهرمانان کشوری هم تربیت کرده اید؟

بله شاخص ترین ورزشکاری که نزد ما آموزش دیده قهرمان چندین ساله ی ووشوی جهان «امیر فضلی» است که از سن 6 سالگی تا سن هفده سالگی افتخار آموزش به ایشان را داشته ام .در ضمن قهرمانان کشوری زیادی را تحویل جامعه ی ورزشی نیشابور داده ام و هم اکنون پسرم مجتبی، مهدی عارفی، رامین رضوی و رحیم آبادی و….. از قهرمانان کشور به شمار می آیند .

آیا مشکل خاصی هم بر سر راه فعالیت های ورزشی شما وجود دارد؟

بله مشکل اصلی ما در نیشابور نداشتن سالن مخصوص تمرینات و مسابقات ووشو است که باعث شده قهرمانان ما در مسابقات کشوری که روی سکو انجام می شود با مشکل مواجه شوند .مساله ی بعدی هزینه هاست که باعث شده خیلی ها در عین علاقه به این ورزش از ادامه دادن ان انصراف دهند و برای ما هم که به علت هرینه های بالا مجبوریم تغییر مکان بدهیم خسته کننده است . لزوم راه اندازی سالن مخصوص و خانه ی ووشو در نیشابور بخوبی احساس می شود که البته قول راه اندازی ان از طرف مسئولین داده شده است.  در شهرهای همجوار این کار انجام شده است.

به نظر شما ورزشهای رزمی مخصوصا ووشو چه اثری بر جسم و فکر جوانان دارد ؟

ورزشهای رزمی اگر با آموزش صفات نیک انسانی توام شود بسیار بر روحیه ی جوانان موثر است و اعتماد به نفس آنان را بالا می برد .  ضمنا اثر مثبت بر تکامل جسم و روح آنان دارد .بنده این مثل قدیمی را همیشه در ذهن دارم که می گوید :در عین قدرت مرد باش . ورزش های رزمی می تواند جسم و ذهن ما را هماهنگ کرده و قدرت تمرکز ما را بالا ببرد .

در پایان اگر سخنی هست بفرمایید؟

لازم است در اینجا از کلیه ی استادانم به ویژه استاد خاتمی – استاد غازی – استاد همراه – استاد مهرداد رشید کرمی کمال تشکر را داشته باشم .و امیدوارم با همراهی مسئولین، نمایندگان و شورای اسلامی شهر بتوانیم آرزوی راه اندازی خانه ی ووشو را در نیشابور جامه ی عمل بپوشانیم .