۵ سقط جنین در طرح پیشگیری از معلولیت در سال گذشته
۵ سقط جنین در طرح پیشگیری از معلولیت در سال گذشته

۱۱ نوزاد با سرپرست نامعلوم از بیمارستان به بهزیستی سپرده شدند آزاده مهدیار/ دوازدهم آذرماه به مناسبت روز جهانی معلولان، رئیس اداره بهزیستی با دعوت از خبرنگاران از کارنامه این سازمان در ارایه خدمت به حدود ۹ هزار معلول شهرستان و مشکلات‌ ایشان گفت و پاسخگوی سوالات خبرنگاران در این باره بود. علی صدر در […]

۱۱ نوزاد با سرپرست نامعلوم از بیمارستان به بهزیستی سپرده شدند

آزاده مهدیار/ دوازدهم آذرماه به مناسبت روز جهانی معلولان، رئیس اداره بهزیستی با دعوت از خبرنگاران از کارنامه این سازمان در ارایه خدمت به حدود ۹ هزار معلول شهرستان و مشکلات‌ ایشان گفت و پاسخگوی سوالات خبرنگاران در این باره بود.

علی صدر در مورد آمار معلولین شهرستان گفت: معلولان ما شامل جسمی-حرکتی، شنوایی، بینایی و ذهنی-روانی با همین ترتیب اولویت هستند که ۵ هزار و ۳۴۸ معلول نفر آن ها مرد هستند و ۳ هزار و ۲۵۰ معلول زن داریم.

تنها 30 درصد معابر برای تردد معلولان مناسب اند

وی نیمی از معلولان را حاصل عوامل ژنتیکی و نیمی دیگر را متاثر از عوامل محیطی دانست و در مورد مناسب سازی اماکن شهری و محل های تردد معلولان گفت: هیچ کدام از پاساژ‌ها، مطب‌های پزشکی و اماکن عمومی مناسب سازی نشده اند و از معابر شهر چیزی در حد ۳۰ درصد برای تردد معلولان مناسب اند، متولی این کار همه دستگاه ها هستند و باید همه به آن توجه داشته باشند.

وی افزود: از ابتدای سال ۹۷ تا الان ۱۸۰ معلول به بهزیستی معرفی شده اند.

این مقام مسئول در مورد اشتغال معلولین گفت: ۳ درصد سهمیه استخدامی معلولین باید طبق قانون اعمال شود و همه دستگاه ها باید به آن توجه داشته باشند، بهزیستی ۳۸۰ نفر متعهد به ایجاد اشتغال بوده که با ارائه وام به تعهد خود عمل کرده است.

کارشناس پیشگیری از معلولیت اداره نیز گزارشی از طرح های این بخش ارائه داد، پیشگیری از معلولیت بینایی و تنبلی چشم که برای کودکان ۳ تا ۶ سال انجام می شود و در یک سال گذشته ۲۵ هزار کودک را شامل شده، طرح پیشگیری از معلولیت ژنتیکی با غربال ژنتیک، آموزش در مدارس و مراجعه رایگان به پزشک و مشاور ژنتیک.

خانم بیضایی اضافه کرد: سال گذشته ۶۰ میلیون تومان و امسال تا الان ۲۴ میلیون تومان برای این طرح هزینه شده است و سال گذشته ۵ نفر با تشخیص پزشک و مجوز پزشکی قانونی سقط جنین داشته اند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان در این جلسه همچنین از ۷۴۵ میلیون تومان اعتبار صرف شده برای مستمری بگیران سال گذشته خبر داده و اعلام کرد:  هیچ فرد نیازمندی پشت صف مستمری قرار ندارد و همه مشمولین دارای مستمری هستند.

صدر با بیان این که افزایش قابل توجهی در اعتبار این بخش داشته ایم از رتبه نخست نیشابور نسبت به جمعیت در استان در رابطه با جذب اعتبار برای مستمری بگیران خبر داد.

وی همچنین از ۵۳ مورد کودک بی سرپرست و بدسرپرستی خبر داد که سال گذشته تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته اند و افزود: از این میان ۱۱ نوزاد از بیمارستان به بهزیستی سپرده شدند که علت آن نامعلوم بودن پدر و عدم صلاحیت مادر برای سرپرستی بوده است.