خاک نیشابور را نازم … ;  پتانسیل هنری نیشابورفراتر از توان مسئولین است
خاک نیشابور را نازم … ;  پتانسیل هنری نیشابورفراتر از توان مسئولین است

 به علت عدم حمایت مسئولین هنری؛ نیشابور جایگاه و توان واقعی خود را از دست داده و روز به روز از نظرفعالیت های  هنری و فرهنگی به قهقرا می رود .  هر چند ظهور پدیده ی چاپ که روزی موجب از رونق افتادن کار کتابت و هنرخوشنویسی سنتی شده بود، اما در حال حاضرباعث تکثیر […]

 به علت عدم حمایت مسئولین هنری؛ نیشابور جایگاه و توان واقعی خود را از دست داده و روز به روز از نظرفعالیت های  هنری و فرهنگی به قهقرا می رود .

 هر چند ظهور پدیده ی چاپ که روزی موجب از رونق افتادن کار کتابت و هنرخوشنویسی سنتی شده بود، اما در حال حاضرباعث تکثیر با کیفیت آثار اساتید این هنر و هموارشدن پویایی راه آنان شده است . نیازهای دنیای تجاری و تبلیغی دنیای جدید راه خوشنویسی را به عرصه ی گرافیک مدرن گشوده است . بدین ترتیب خوشنویسی از کنج مجموعه های خصوصی به عرصه ی اجتماع باز گشته است . در سالهای اول انقلاب نیازهای تبلیغی و فرهنگی موجی از جوانان را به طرف آموزش خوشنویسی کشاند بطوری که هنرخوشنویسی در صدر هنرهای تجسمی کشور قرار گرفت . اما هم اکنون هنر خوشنویسی به دور از آن تب و تاب ها ، دوران تکامل و بلوغ خود را طی می کند . استاد حسن نقیبی اولین خوشنویسی است که در شهرمان نیشابور به مرحله ی استادی رسیده است. ضمنا ایشان از  قاریان نمونه ی  کشوری هم می باشند .به دیدار ایشان رفتیم و به  خاطرات زندگی هنری اش گوش فرادادیم .

با تشکر از استاد ، لطفا از آخرین فعالیت خودتان در زمینه ی هنرخوشنویسی برایمان بگویید ؟

با کمال میل، رونمایی از کتاب زیارت ناحیه  مقدسه ی امام زمان (ع ) که در مهرماه 95 ودر محل فرهنگسرای سیمرغ انجام شد یکی از آخرین آثار کتابت شده توسط بنده بوده است .این کتاب که درحضورشاعران آیینی ومرثیه خوانان نامی استان ومسئولین برگزارشد اظهار ارادتی به ساحت مبارک ائمه اطهار(ع) بود. کتاب زیارت مقدسه به خط نستعلیق وچاپی نفیس و هنری در64 صفحه و توسط انتشارات ابزاراندیشه ی درمشهد منتشر شد.

چگونه وچه زمانی باهنرخوشنویسی آشنا شدید ؟

ازدوران تحصیلی ابتدایی خط خوشی داشتم . اولین آشنایی من با هنر خوشنویسی در کلاس درس جناب فاضل نیشابوری که آموزگار ما بود روی داد . پس از آن تا دوران خدمت سربازی به صورت خود آموخته خوشنویسی می کردم .هنگام سپری کردن  خدمت با تابلو نویس و خوشنویس مشهورشهرمان شادروان امیرنوریان مانوس شدم وبه طورحرفه ای با این هنر آشنا شدم . درسال63 انجمن خوشنویسان ایران شعبه نیشابورتوسط هنرمند گرامی وپیشکسوت جناب آقای قاسم دانشجوافتتاح شد ومن ازاولین هنرجویانی بودم که به انجمن پیوستم . در آن زمان بیست و یک  سالم بود و آموزش های استاد ساسانی مرا به مرحله عالی در خوشنویسی رساند ، ضمنا در آن دوره  پس از کسب مدرک عالی خوشنویسی  درکنار استادان «دانشجو»،«قایم مقامی» و«ساسانی» تدریس خوشنویسی را شروع کردم .

لطفا درباره ی رسیدن به مرحله ی استادی درهنرخوشنویسی توضیح بیشتری بدهید؟                                                       

در سال 63 به صورت جهشی مرحله ی «خوش» را گذراندم در سال64 دوره ی عالی و در سال 66 موفق شدم مرحله ی ممتاز را طی کنم . پس از گرفتن مدرک ممتاز مشغول آموزش شدم و توانستم درکنارجناب دانشجو که مدت سیزده سال مسئول انجمن خوشنویسان نیشابوربود همکاری کنم و پس ازایشان بنده حدود هفده سال این سمت را دراختیار داشتم.

در سال 86 مدرک فوق ممتاز به مدارک انجمن خوشنویسان اضافه شد ودرنیشابورمن ، جناب دانشجو و شایان موفق به کسب این مدرک شدیم . پس از آن  در سال 89 با شرکت درآزمون استادی در تهران موفق به کسب این مدرک شدم، در آن زمان اساتید ارشدی چون استاد خروش ، اخوین ، صمدی ، مشعشعی ،مرحوم استاد واشقانی ، شمس انصاری ،  واستاد علی راهجیری و… جزوشورای ارزشیابی هنری انجمن بودند .

لازم به ذکراست که من در دوران مسئولیتم در انجمن خوشنویسان نیشابورموفق شدم 57 نفرهنرجو رادر خط نستعلیق به مرحله ی ممتاز و 7 نفر فوق ممتاز و یک نفر را به مرحله ی استادی برسانم.                                                

کدام استادان تاثیر بیشتری برشخصیت هنری شما داشته اند ؟

از استاد ساسانی درس انضباط،اخلاق ،پشتکارو صداقت را آموختم . نزد استاد قایم مقامی صفا ،محبت وتجربه را یاد گرفتم و بالاخره استاد ارشد امیرخانی که اصول تکنیکی و رمز و رموز خط نستعلیق را به من آموخت و ضمنا مشق نظری بر آثار قدما مانند میرعماد، کلهرو میرزا غلامرضا را به من  توصیه کرد .

لطفا خلاصه ای از افتخارات هنری خودتان را بیان کنید ؟

کسب شش رتبه ی اولی  کشور در مسابقات خوشنویسی ، کسب ده عنوان اولی منطقه ای و استانی ، نماینده ی انجمن خوشنویسان نیشابوردرمجامع انجمن خوشنویسان ایران ، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و انجمن خوشنویسان ( کلاسهای فوق ممتاز ) ،عضو نخبگان نیشابور ، شرکت در نمایشگاه های متعدد انفرادی و جمعی خوشنویسی در سطح کشور، برپایی نمایشگاه جمعی در کشورهای پاکستان و مالزی و…….

شما در سال 61 قاری ممتاز کشوری شده و به عربستان سعودی اعزام شدید ، چه ناگفتنی هایی در این باره دارید ؟

من هم زمان با مشق هنر خوشنویسی به علت علاقه و صوت خوش در جلسات قرائت قرآن هم شرکت می کردم. ناگفته نماند که زنده یاد پدرم هم ازحافظان قرآن بود و من هم ابتدا درجلسات حجت الاسلام باغنوی حضورمی یافتم و بعدها درجلسات قرائت قرآن که در محل هیئت علی اکبری و به سرپرستی شادروان احمدی تشکیل می شد شرکت می کردم.   ضمنا استفاده از صوت قاریان مشهور جهان از جمله مرحوم عبد الباسط ، مصطفی اسماعیل ، منشاوی و…،همیشه مرا به خود مشغول می کرد تا این که در قرائت قرآن به درجه ای رسیدم که در سال 61 درمسابقات قاریان منتخب که در حرم مطهر امام رضا (ع ) برگزار شد به عنوان پنج قاری برگزیده ی کشوری انتخاب و به کشورعربستان اعزام ودرطبقه فوقانی مسجد الحرام و هنگام مراسم حج تمتع به تلاوت قرآن می پرداختیم که آن  لحظه ها از بهترین لحظات دوران عمر من محسوب می شود .

در رشته ی قرائت قرآن هم بهمراه اساتید دیگر شاگردانی چون استاد احمدی وفا (نفراول قاریان مسابقات بین المللی تهران ) ، استاد حاج علی قاسم آبادی و ایرج رضوانی ( قاریان ممتاز کشوری ) را تربیت کرده ام .

تالیفات و کتابت های دیگر شما در رشته ی خوشنویسی چه بوده است؟

خوشنویسی کتاب« ازدیار نیشابور» که حاوی اشعاربا گویش نیشابوری ازشاعرگرامی عبدی می باشد در سال 69( خط نستعلیق ) ، کتابت «ساقی نامه» اثر زنده یاد فریدون گرایلی (کتاب مشاهیر نیشابور) ، انتشار پوسترها و مرقعات خوشنویسی گوناکون و خطاطی آیات شریفه قرآن به صورت منبت کاری در مسجد چوبی نیشابورو ….

نظر شما درباره مقوله ی مهجور مانده ی هنردر کشور ما چیست؟

هنر وجدان سرشار شده ی انسانی است که به منازل کشف زیبایی و بیانی رسیده است .اگر به صورت بصری درآید (خوشنویسی – نقاشی و…) و اگر به صورت سمعی متجلی شود در قالب تلاوت قرآن و آواز خود را نشان می دهد و در این مرحله هنرمند به تشفای خاطر و آرامش باطنی می رسد .

جهان نام و نشان ، خود از قلم یافت

                               نبودی گر قلم ،عالم نبودی

هر آنکو را نصیبی از قلم نیست

                          به بزم عاقلان محرم نبودی

و از پیامبر گرامی (ص) نقل است : کسی که کلمه ی بسم الله را با خط خوش کتابت کند وارد بهشت خواهد شد .

با توجه به حشر و نشر و  تجربه ی سی و چند ساله ی شما در مجامع هنری کمبود ها را چگونه دیده اید؟

متاسفانه در این سالها مسئولین کمترین توجه را به مقوله ی هنر داشته اند . وجود خیل مشتاقان هنروهنرمندان نامی در نیشابوراین شهررا در زمره ی فرهنگی ترین شهرهای این کشور قرارداده است. البته با کمترین امکانات . پتانسیل هنری نیشابوربسیارفراترازتوان و امکانات فعلی مسئولین است وباید فکری اساسی برای این مساله بشود . به علت عدم حمایت مسئولین هنری؛ نیشابور جایگاه و توان واقعی خود را از دست داده و روز به روز از نظرفعالیت های  هنری و فرهنگی به قهقرا می رود .

خاک نیشابور را نازم که از هر خشت او

                                    شاعری خیزد توانا یا هنرمندی به نام

نکته ی دیگر این که در این شهر حرمت پیشکسوتی و شان و منزلت هنرمندان مراعات نمی شود وهنرمندانی پیشکسوت اکثرا کنج عزلت گزیده اند و این برای شهری فرهنگی ،هنری چون نیشابورواقعا اسف بار است .

و دغدغه های امروزین شما کدام است ؟

گلایه من ابتدا ازاداره ارشاد است که متولی اصلی اشاعه ی فرهنگ و هنردرشهر است. بنده کتابی هنری منتشر کردم  با هزینه ی شخصی اما دریغ از کمترین همکاری مسئولین هنری در شهر. اداره ارشاد حتی یک جلد ازاین کتاب را نخرید و این برای یک هنرمند بسیار دردناک است . نکته ی دیگر این که در نمایشگاه های هنری که در سطح شهر برگزار می شود، مسئولین حتی برای بازدید هم نمی آیند چه برسد به این که خرید کالای هنری داشته باشند و این برای جامعه ی هنری در شهر فاجعه است .

بنده کتابی در حال چاپ دارم و دغدعه ام این است که با این وضعیت چه کار باید بکنم ؟

و سخن آخر

دید مجنونی را یکی صحرانورد             در میان بادیه بنشسته فرد

کرده صفحه رنگ و انگشتان قلم            می زند با اشک خونین این رقم

گفت ای مجنون شیدا ، چیست این             می نویسی نامه ، بهر کیست این

گفت مشق نام لیلی می کنم                    خاطر خود را تسلی می کنم  

 

 

 

 

 

 

 .