درخشش ستاره هاي نيشابوري در سپهر موسيقي ايران
درخشش ستاره هاي نيشابوري در سپهر موسيقي ايران

دو هنرمند جوان همشهري صدر نشين جشنواره ملي موسيقي شدند فروغ خراشادي/ جشنواره ي ملي موسيقي جوان، امسال براي نيشابوري ها، شورانگيز بود. صحنه جشنواره امسال فرصت درخشش دو استعداد جوان نيشابوري و معرفي آن ها به هنر موسيقي ايران بود؛ اين دو «مجيد رضادوست» و «پرهام پاک نژاد» هستند که به ترتيب در بخش […]

دو هنرمند جوان همشهري صدر نشين جشنواره ملي موسيقي شدند

فروغ خراشادي/ جشنواره ي ملي موسيقي جوان، امسال براي نيشابوري ها، شورانگيز بود. صحنه جشنواره امسال فرصت درخشش دو استعداد جوان نيشابوري و معرفي آن ها به هنر موسيقي ايران بود؛ اين دو «مجيد رضادوست» و «پرهام پاک نژاد» هستند که به ترتيب در بخش موسيقي ايراني و موسيقي جهاني ( کلاسيک غرب) عنوان هاي برتر جشنواره را به خود اختصاص دادند.

کسب دو عنوان برتر کشور توسط هنرمندان جوان نيشابوري آن هم در جشنواره اي که «حسين عليزاده» در آن به داوري مي پردازد و هنرمند شناخته شده اي همچون «کيخسرو پور ناظري» در باره آن مي گويد: «نظير اين جشنواره را در اين سطح در کشور نداريم» حکايت از توانمندي هاي کم نظير هنري جوانان نيشابوري است که مي تواند نويد بخش درخشش ستاره هايي تازه در آسمان هنر اين ديار باشد.

به گزارش «خيام نامه» داوري آثار هنرمندان جوان راه يافته به اين رويداد ملي موسيقي ايران، در دو مرحله انجام شده و هنرمنداني که موفق به راه يابي به مرحله ي نهايي شده بودند، به اجراي صحنه اي در تالار رودکي تهران پرداختند. برگزيدگاني که آثار آن ها بر اساس آمار ارائه شده از سوي هومان اسدي، دبير جشنواره، از ميان بيش از 1550 اثر رسيده به دبيرخانه انتخاب شده بود.

به گفته دبير «جشنواره ملي موسيقي جوان» از ميان اين آثار، نزديک به يک سوم آن ها، يعني 514 قطعه به مرحله ي نهايي راه پيدا کردند تا در مورد آن ها داوري در دو بخش صورت گيرد: بخش نخست، موسيقي دستگاهي ايراني و ديگري موسيقي کلاسيک غربي.

آن چه شايسته توجه است اين که نيشابوري ها در هر دو بخش کلاسيک غربي و ايراني در ميان برگزيدگان نهايي و دارندگان رتبه برتر نماينده داشتند. مجيد رضادوست، تنبک نواز همشهري با کسب رتبه اول در ساز تخصصي خود در بخش موسيقي دستگاهي ايراني نام نيشابور را در سالن بلند کرد و پرهام پاک نژاد، نوازنده گيتار کلاسيک هم با کسب رتبه دوم (که با معرفي نکردن رتبه اول از سوي داوران، عملا برترين رتبه اين ساز را به خود اختصاص داد) نام جوانان هنرمند نيشابوري را در موسيقي کلاسيک غربي بر صدر نشاند.

به گفته کارشناسان، «جشنواره ي ملي موسيقي جوان» را مي توان تنها و معتبرترين جشنواره ي رقابتي موسيقي ايران دانست که در سه بخش موسيقي دستگاهي، موسيقي نواحي و موسيقي کلاسيک غربي برگزار مي شود.

فراخوان جشنواره معمولا 4 ماه پيش از پايان مهلت ارسال آثار به دبير خانه ي جشنواره، منتشر مي شود. داوري آثار، طي دو مرحله انجام شده و هنرمنداني که موفق به راه يابي به مرحله ي نهايي مي شوند به اجراي صحنه اي در تالار رودکي (وحدت) تهران مي پردازند.

پرهام پاک نژاد، دارنده رتبه برتر جشنواره موسيقي جوان، درباره اين جشنواره و رتبه خودش به «خيام نامه» مي گويد: هيات داوري اين جشنواره به ويژه در بخش موسيقي کلاسيک غربي، گاهي براي مقام هاي اول تا سوم، شرکت کنندگان را حائز رسيدن به آن جايگاه تشخيص نمي دهد؛ اتفاقي که در اين دوره هم رخ داد و نتيجه ي داوري در تک نوازي گيتار کلاسيک، شايستگي مقام دوم را، که عملا رتبه ي برتر جشنواره بود، براي بنده تشخيص دادند.

پاک نژاد، که به دليل تحصيل در رشته ي نوازندگي موسيقي جهاني در مقطع کارشناسي، ساکن تهران است، 22 سال سن دارد و از 15سالگي با ساز گيتار به جهان موسيقي قدم گذاشته است و به گفته خودش با کلاس درس «سعيد يوسفيان» گام هاي اول را برداشته و در ادامه با فرزين طهرانيان، مسيرش را ادامه داده است.

وي مي گويد: جشنواره ي ملي موسيقي جوان بستر بسيار مهمي است براي ديده و شنيده شدن نوجوانان و جوانان ايراني که در گوشه و کنار ايران حضور دارند و  تا به حال، امکان تجربه ي جدي اجراي صحنه اي را نداشته اند. همچنين مخاطباني در اختيار هنرمند قرار مي دهد که به طور جدي به ظرافت هاي نوازندگي و درک شعور موسيقايي دقت نمايند.

نبايد از ياد ببريم که پشت هر استعداد و هنرمند نوجوان يک خانواده و يک معلم متعهد وجود دارد و اين جشنواره نه تنها سبب ايجاد انگيزه براي نوجوانان، بلکه موجب تشويق و ممارست در تربيت جدي و شعور موسيقايي آنان از سوي خانواده ها و معلمين مي شود.

جوان هنرمند همشهري، که در سال 1392 در دانشگاه تهران (پرديس هنرهاي زيبا) نزد دکتر مهرداد پاکباز نوازندگي ساز گيتار کلاسيک را به طور جدي پي گرفته است، علوم تاريخ موسيقي غرب، اجراي صحنه اي و همنوازي را در کلاس دکتر ستاره بهشتي و دکتر آذين موحد آموخته است و در علوم آهنگسازي شامل هارموني، فرم، کنترپوان نيز از کلاس درس دکتر شاهين فرهت، دکتر سارا اباذري و دکتر امين هنرمند بهره گرفته است.

پاک نژاد از تجربه اش در سال 1394 در «مستر کلاس» پروفسور «David Ficco» گيتاريست  شهير ايتاليايي ياد مي کند و از  اجراهاي متعددي در تالار رودکي تهران، تالار شهيد اويني و تالار فردوسي دانشگاه تهران نام مي برد.

او منتخب دومين دوره ي جشنواره ي بين المللي موسيقي معاصر تهران در بخش اجراي صحنه اي هم بوده است.

در همين جشنواره و در بخش موسيقي سنتي (در تنبک نوازي) شاهد بروز پديده نيشابوري ديگري در موسيقي ايراني بوديم. هنرمند جواني که رتبه ي نخست اين رشته را از آن خود کرده است.

مجيد رضادوست که مانند دو برادر بزرگ ترش، دست بر آتش ساز ايراني دارد، از 12 سالگي با تنبک همنشين است و بداهه نوازي تار «اميد سمقاني» و تنبک نوازي خودش در حضور «پشنگ کامکار» را از تجربيات ناب زندگي اش مي داند.

رضادوست از مديريت اجرايي جشنواره ي اخير و سطح کيفي آن با تمجيد ياد مي کند و معتقد است که داوران با حساسيت بالايي به نوازندگان امتياز داده اند.

او درباره اهميت اين جشنواره در مسير زندگي هنرمندان جوان مي گويد: به جوانان هنردوست پيشنهاد مي کنم که اگر مي خواهند سطح کاري شان را بسنجند، در اين جشنواره شرکت کنند؛ تا خود و هنرشان را محک بزنند.

مجيد  رضا دوست از اساتيدش با عشق و احترام ياد مي کند: نويد افقه، محمد جعفر قاضي عسکر و آرمان نادري؛ کساني که در راه پرورش چنين استعدادي، سنگ تمام گذاشته اند و وي خود را وام دارشان مي داند.

گفتني است مجيد رضادوست، پيش از اين در جشنواره هايي نظير جشنواره موسيقي نيشابور در رشته تنبک، مقام اول را  کسب کرده و با گروه «نواي سيمرغ» در فرهنگسراي سيمرغ به اجراي موسيقي پرداخته است.