ماري جواناي اسلامي و بي خطر واقعيت ندارد!
ماري جواناي اسلامي و بي خطر واقعيت ندارد!

دکتر مهين شوروزي مدير داروي معاونت غذا و دارو علوم پزشکي نيشابور  متاسفانه چندي است تبليغات فروش ماري جوانا در شبکه هاي مجازي به وفور مشاهده مي شود تبليغاتي فريبنده با عناويني چون «ماري جواناي اسلامي! و بي خطر!». اما واقعيت چيست؟ ماري جوانا يا کانابيس نام ترکيبي است که از گياه شاه دانه استخراج […]

دکتر مهين شوروزي

مدير داروي معاونت غذا و دارو علوم پزشکي نيشابور

 متاسفانه چندي است تبليغات فروش ماري جوانا در شبکه هاي مجازي به وفور مشاهده مي شود تبليغاتي فريبنده با عناويني چون «ماري جواناي اسلامي! و بي خطر!». اما واقعيت چيست؟

ماري جوانا يا کانابيس نام ترکيبي است که از گياه شاه دانه استخراج مي شود. البته اين ترکيب اسامي ديگري هم دارد اسامي چون  گرس، بنگ، حشيش، علف، گل، مرجان، ماري و…

ماده اصلي ايجاد کننده اثرات مختلف ماري جوانا تترا هيدرو کانابينول با نام اختصاري THC است. علت اصلي گرايش به اين ماده ي محرک، نشئگي و دوري از واقعيت به شکل  زود گذر است. ماري جوانا داراي اثرات کوتاه مدت و بلند مدت زيادي است که به اختصار به آنها اشاره مي شود:

افزايش ضربان قلب که مي تواند منجر به حملات قلبي نيز شود، سرفه و بيماري هاي ريوي، چشم هاي قرمز و مردمک گشاد شده، خشکي دهان  و افزايش اشتها و البته عوارض رواني خطرناکي مانند توهم، عدم درک از زمان، فراموشي و کم شدن حافظه، افسردگي، اضطراب و عکس العمل کند و آهسته به محرک ها (که اين عارضه داراي اثرات خطرناک بر عملکرد فرد در اعمال زندگي روزمره مانند رانندگي است.)

همچنين دود ماري جوانا همانند دود سيگار، داراي مواد سرطان زاي خطرناکي است. 

متاسفانه در کنار اثرات کوتاه مدت و گذراي ماري جوانا بر جسم و روان انسان، اين ماده داراي اثرات دراز مدتي است که براي هميشه  ماندگار مي شوند.  اين ماده مي تواند روند تکامل مغزي را به تاخير اندخته و باعث کاهش حافظه، قدرت تفکر و يادگيري گردد. به طوري که مطالعه اي در يکي از دانشگاه هاي نيوزلند نشان داده است که افرادي که در نوجواني مصرف زياد ماري جوانا را داشته اند 8  واحد از IQ خود را در سنين 13 تا 38 سالگي از دست داده اند. اين تحقيق همچنين عنوان مي کند که توانايي از دست رفته، با قطع ماري جوانا برنگشته است.

تحقيقات مختلف نشان داده که 30% از مصرف کنندگان ماري جوانا به اثرات آن وابسته شده و به راحتي قادر به ترک آن نمي باشند. 

 

متخصصان توصيه مي کنند که به هيچ عنوان تحت تاثير تبليغات فريبنده افراد سود جو قرار نگرفته و جسم و روان خود را با اثرات زود گذر ترکيباتي که زميته اعتياد شما را به ساير مواد مخدر فراهم مي نمايند، نابود نسازيد.