ماهي گيري از درياي «کاسپين»
ماهي گيري از درياي «کاسپين»

پرداخت تدريجي بخشي از طلب مردم؛ تکليف سود «سپرده» و «وام» ها کي مشخص مي شود سحر سوقندي– شايعات درباره انحلال موسسه و نداشتن مجوز قانوني آن، سپرده گذاران آشفته و نگران خود را بارها پشت درهاي بسته کشاند. ماجرايي که از کاسپين آغاز نشد و پيش بيني مي شود به آن نيز ختم  نمي […]

پرداخت تدريجي بخشي از طلب مردم؛ تکليف سود «سپرده» و «وام» ها کي مشخص مي شود

سحر سوقندي– شايعات درباره انحلال موسسه و نداشتن مجوز قانوني آن، سپرده گذاران آشفته و نگران خود را بارها پشت درهاي بسته کشاند. ماجرايي که از کاسپين آغاز نشد و پيش بيني مي شود به آن نيز ختم  نمي شود. معترضين اين موسسه برخلاف گذشته ها، وعده هاي مقامات را تاب نياوردند و آنقدر فرياد زدند  تاپس از گذشت بيشتر از يک ماه  با اعتراضات مداومشان در جلوي موسسات زيرمجموعه کاسپين ، بانک هاي ملي هر شهرستان و بانک مرکزي در تهران و پيگيري فرمانداري ها ونمايندگان مجلس هر شهر ، اين موسسه بالاخره درهاي خود را به سوي سپرده گذاران گشود.

صف هاي طلب کاران موسسه پيوند از زير مجموعه هاي موسسه مالي کاسپين، در اين روزها تصويري آشنا براي مردم شهر است. موسسه «پيوند»، در خيابان فردوسي شمالي اين روزها ميعادگاه صدها تن از کساني است که نگران سرنوشت چندين ميليارد سپرده خود در اين موسسه هستند. جايي که هفته گذشته با همکاري پليس حاضر در محل به داخل آن رفتم تا با رئيس اين موسسه در نيشابور از چگونگي روند کار و نگراني هاي مردم پرس و جو کنم.

رييس موسسه در نيشابور که قبلا براي مصاحبه با او هماهنگ کرده بودم، در باره نحوه نحوه پرداخت مطالبات مردم از موسسه مي گويد:قرار بود از تاريخ 19 تير اين پروسه آغاز شود که بنا به دلايلي با يک روز تاخير از 20 تير ماه  موسسه پيوند در نيشابور ، روند پرداخت مطالبات سپرده گذاران کاسپين را انجام مي دهد.

عباسعلي محمديان افزود: پرداخت ها از مبالغ زير 50 ميليون تومان آغاز مي شود و پس از پايان گروه اول، پرداخت به گروه دوم که احتمالا مبالغ 50 تا 100 ميليون تومان دراين موسسه سپرده گذاري کرده اند انجام مي شود و اين روند تا مبالغ بالاتر ادامه مي يابد.

صداي همهمه مردم بيرون موسسه در حين گفت و گوي ما به وضوح شنيده مي شود. محمديان درباره دليل ازدحام سنگين و نارضايتي تجمع کنندگان بيرون موسسه گفت: روز اول به علت ازدحام جمعيت برنامه ي مشخصي جهت پرداخت نبود و مطالبه گران طبق زمان مراجعه و نام نويسي که از صبح انجام داده اند به نوبت پول خود را دريافت مي کنند. اما اين پروسه از فردا (21 تيرماه) به ترتيب حروف الفبا انجام خواهد گرفت .

وي درباره مبالغ واريز شده از بانک مرکزي جهت پرداخت پول مردم در هر روز بيان کرد: مبلغ مشخصي از سمت بانک مرکزي تعيين نشده و به نسبت نياز ما، بانک مرکزي اقدام به واريز مبالغ مي کند. به طور مثال امروز که روند پرداخت آغاز شده است، مبلغ 500 ميليون تومان واريز شده تا امور سپرده گذاران انجام شود. ممکن است در روزهاي آتي مبالغ بيشتري با توجه به تعداد افراد مشخص شده در ليست واريز گردد.

تکليف سود سپرده ها چيست؟

وي در رابطه با ناين موضوع گفت: از مبلغ سپرده مشتريان حدود 10 تا 20 درصد آن در حساب باقي مي ماند تا تکليف ميزان سود متعارف از سوي بانک مرکزي تعيين گردد. با توجه به سودي که بانک مرکزي پس از پايان اين پروسه اعلام مي کند، مبالغ سود دريافتي توسط مشتريان موسسه کاسپين از مجموع مطالبه اصل و سود سپرده آنها کسر و اگر مبلغي باقي بماند به آنها پرداخت مي گردد.

محمديان گفت : از تعداد دقيق سپرده گذاران و مجموع سپرده آنها در کاسپين اطلاعاتي در دست ما نيست و ليستي از تعداد و اسامي سپرده گذاران از سوي بانک مرکزي به موسسه پيوند اعلام نشده است به طوري که کارمندان ما تنها با وارد کردن شماره ملي افراد مي توانند تشخيص دهند که اين فرد سپرده گذار کاسپين هست يا خير.

سوال مهم؛ تکليف اقساط و سود وام ها

يک مساله مبهم ديگر براي افکار عمومي، تکليف اقساط وام هايي است که  سپرده گذران از موسسه کاسپين دريافت کرده اند؛ وامي که بهره آن بيش از سودي است که مردم دريافت کرده يا احتمکالا بعد از تعيين تکليف دريافت مي کننند. در حالي که اگر کسي حتي يک قسط پرداخت نشده داشته باشد، نمي تواند مبلغ خود را از حساب ش برداشت نمايد. برخي مي پرسند: چگونه است که  مبالغ سودهاي مردم از حساب آنها کسر مي گردد اما بهره وام آن ها به وقت خود باقي است!

رئيس موسسه پيوند دراين باره مي گويد : حقيقت اين است که اگر روند به همين صورت باشد اجحاف در حق مردم است. کسي که قرار است سودهاي بطور مثال 35% اي از حساب او کسر گردد ، بهره 39%  وام خود را بايد پرداخت نمايد! آن هم به طور کامل تا ما بتوانيم مابقي سپرده اورا پرداخت کنيم . اين چيزي است که از سوي سيستم بانک مرکزي اعلام و اعمال شده است. اين ها را از نابه ساماني بانک مرکزي مي دانيم. بايدمسئولين بانک مرکزي  براي حل اين معضل چاره اي بينديشند تا بيشتر از اين حقوق مردم زير پا گذاشته نشود!

درحال گفت و گو با آقاي محمديان هستيم که يکي از مشتريان با اعتراض جلو مي آيد و مي گويد : زماني که در کاسپين (فرشتگان) حساب باز کردم ، حساب م با مادرم مشترک بود . اما امروز با وجود اينکه اطلاعات م در سيستم نمايش داده مي شود ، کارمندان شما مي گويند که امکان پرداخت را تنها به مادرم دارند. مادر من بيمار است و در نمي توانم اورا از منزل به موسسه بياورم. از طرفي هيچ سودي دراين مدت که در موسسه کاسپين حساب داشته ام دريافت نکرده ام. اما اکنون سيستم اجازه برداشت تنها دو سوم از پولم را به کارمندان شما مي دهد آنهم به شرط همراهي مادرم!

اين مساله هم يکي ديگر از مسائلي هست که اين روزها براي مشتريان به وجود مي آيد و اگر کساني باهم حساب مشترک دارند بايد هردو نفر براي دريافت مبلغ سپرده به موسسه مراجعه کنند و از طرفي سيستم از سمت بانک مرکزي طوري تعريف شده است که بالاخره مبلغي از حساب کسر خواهد شد!

اما بيرون از موسسه همچنان ابهامات به قوت خود باقيست .ابهاماتي در رابطه با سرنوشت 10 و 20 درصد کم شده از سپرده هاي مشتريان! آيا بانک مرکزي بعد از اتمام  پروسه پرداخت مطالبات مشتريان، برنامه اي براي مبالغ کم شده از حساب سپرده گذاران دارد يا اين انتهاي ماراتن کاسپين است؟

فرصت طلبي حاشيه سازان در ميان مردم معترض

درهاي گشوده شده موسسه کاسپين، نه تنها خيال مردم را آسوده نکرده، که نگراني ها تا آنجا پيش رفت که شيشه ي شعبه باز شده در نيشابورجهت پرداخت مطالبات سپرده گذاران  که پيش از اين با نام «پيوند» مشغول به فعاليت بود ، مورد اصابت سنگي قرار گرفت که از سوي يکي از سپرده گذاران معترض نسبت به نحوه پرداخت مطالبات صورت گرفت.

ماجرا البته از مدت ها پيش شروع شد که اين اعتراضات از مسير اصلي خود در حال انحراف بود. گاه مشاهده شد افرادي که حتي مشخص نبود که واقعا سپرده گذار اين موسسه هستند يا نه، تا مرز  آشوب و اغتشاش پيش رفتند. اين که همواره کساني هستند که از آب گل آلود استادانه ماهي مي گيرند مساله اي است که بايد مورد توجه مالباختگان اين موسسه قرار گيرد.

سياسي سازي اين ماجرا ، حمله و توهين به ديگران و حتي خبرنگاران و عکاساني که رسالت آنها رساندن صداي مردم به گوش مسئولين است ،تخريب اموال عمومي و توقع سازي فراتر از حد و اختيار برخي مسئولان همه و همه اقدامات نادرستي است که حتي اگر از سوي سپرده گذاران برنامه ريزي و اقدام شود، قرار گرفتن در مسيري نادرست است که انتهاي آن آسيب به خود و ديگران است نه احقاق حقوق.

نمونه ي بارز اين چنين رفتارهايي را روز سه شنبه 20 تيرماه در صف سپرده گذاران کاسپين در ابتداي خيابان تختي شاهد بودم. در فضاي مجازي خبري مبني بر فوت يکي از مالباختگان منتشر شد که صحت وسقم آن در ابهام بود.من که خود در محل حادثه براي تهيه گزارش حاضر بودم، پيگير ماجرا شدم. در حال گفتگو با يکي از سپرده گذاران هستم و از چند و چون ماجرا مي پرسم که مي گويد: خانمي در صف طلبکاران ايستاده بود که فرياد مي زد و يک باره با فشاري که به او وارد آمده بود از هوش رفت. يکي از افراد اورا به بيمارستان حکيم رساند تا به او رسيدگي شود. خبر مبني بر فوت اين خانم شايعه است. هنوز  در گيرو دار  گفت و گو بودم بودم و داشتم به اين فکر مي کردم که به بيمارستان بروم و از حال اين خانم باخبر شوم که يکي از آقايان با خنده گفت: خانم بي هوش شده که اينجاست!!

سر برگرداندم و ديدم خانمي جوان به سمت صف رفت و خيلي زود از همان مسير برگشت. پشت سرش رفتم و اورا صدا زدم. ايستاد؛ در چهره اش دنبال آثار بيهوشي و ناراحتي بودم و از او پرسيدم چه شد و او گفت: داشتم مي مُردم ، گفتند پول ت زياد است و نمي توانيم آن را پرداخت کنيم .من هم حال م بد شد و کارم به بيمارستان کشيد، اما همين باعث شد دولت! پول م را بدهد!

پرسيدم مگر مبلغ مطالبه شما چقدر بود؟ گفت: 60 ميليارد تومان! فکر کردم اشتباه شنيده ام بنابراين  دوباره پرسيدم و باز هم همان جواب را داد: 60 ميليارد تومان !

– چه کسي اين پول را براي شما به بيمارستان آورد آنهم با اين سرعت؟

–  پليس ديد حال م بد است آمد از بانک برايم يک چک به مبلغ پول م گرفت و به من داد!

پاسخ مضحکي که شنيدم حاکي از عدم تعادل فکري گوينده بود، اما وقتي به سمت صف رفتم. دختر خانمي هم نظر با من گفت: اين مگر مي شود آدم 60 ميليارد پول ش را با اين ترفند بگيرد؟ اين در حالي بود که  آن طرف تر مردي  مي گفت: اين هم روشي است ديگر! مسئولين ترسيدند اين خانم بميرد مجبور شدند پولش را بدهند!

تازه فهميدم که در صف مطالبه گري، چقدر ساده ممکن است، با فريب و شعبده، عده اي را به آشوب کشاند؛ و حق عده اي ديگر را پايمال کرد، ياد استفاده هاي سياسي اي افتادم که شکست خوردگان در انتخابات اخير، به بهانه دفاع از طلبکاران موسسه مالي، کليد زده اند و در آب گل الود درد مردم، دنبال گرفتن ماهي مقصود خودشان هستند.