در نشست خبري اعضاي کميسيون امنيت ملي مجلس در نيشابور مطرح شد:  هزار شهرداري از 1600 شهرداري کشور، مشکل مالي دارند
در نشست خبري اعضاي کميسيون امنيت ملي مجلس در نيشابور مطرح شد:  هزار شهرداري از 1600 شهرداري کشور، مشکل مالي دارند

  اقدام جدي براي گذر آزاد راه حرم تا حرم از 5 کيلومتري نيشابور آزاده مهديار/ سالروز ورود امام رضا (ع) به نيشابور همراه بود با حضور رئيس و اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجه مجلس در نيشابور که پس از جلسه اي طولاني با اعضاي شوراي تامين شهرستان و نمايندگان مردم در مجلس، […]

 

اقدام جدي براي گذر آزاد راه حرم تا حرم از 5 کيلومتري نيشابور

آزاده مهديار/ سالروز ورود امام رضا (ع) به نيشابور همراه بود با حضور رئيس و اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجه مجلس در نيشابور که پس از جلسه اي طولاني با اعضاي شوراي تامين شهرستان و نمايندگان مردم در مجلس، نشست خبري مفصلي با خبرنگاران برگزار کردند و پاسخ گوي انواع سوالات ملي و محلي بودند.

علاءالدين بروجردي، رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درجمع خبرنگاران با بيان اين که  اين کميسيون به صورت برنامه ريزي شده از استان هاي مختلف کشور با اولويت استان هاي مرزي بازديد دارد، اظهار کرد: با توجه به اين که کليه مسائل نظامي و انتظامي و امنيتي مربوط به اين کميسيون است و چهار وزارتخانه دفاع، اطلاعات، وزارت خارجه و کشور و نيز ستاد کل نيروهاي مسلح مرتبط با اين کميسيون هستند، اين بازديد را از استان ها و شهرستان هاي مهم انجام مي دهيم و امروز هم مفتخريم در اين شهر فرهنگي و پرآوازه حضور پيدا کرديم و از شهرستان فيروزه و همچنين از معدن فيروزه به عنوان معدني منحصر به فرد در تمام دنيا بازديد داشتيم.

اعتبارات ملي نيشابور مي تواند مستقل از استان باشد

وي در رابطه با نياز به تخصيص اعتبارات ملي بيشتر به شهرستان گفت: نيشابور فرمانداري ويژه است، در کل کشور 30 فرمانداري ويژه داريم، پيشنهادهايي مطرح است از جمله استقلال مالي فرمانداري هاي ويژه و تخصيص رديف بودجه جدا براي آن؛ نه اين که بودجه در استان باشد و بعد براي شهرستان ها تقسيم شود. به نظر من اين کارعملي است، دولت هم علي الاصول نبايد مخالفتي داشته باشد چراکه به رضايت ملي کمک مي کند در حال حاضر خيلي از اين شهرها ناراضي اند و اين نارضايتي خلاف سياست هاي نظام است و بايد راه هاي رفع آن را پيدا کرد يکي از آن ها همين استقلال فرمانداري است.

ارتقاي بخش زبرخان را دنبال

 مي کنيم

بروجردي افزود: جلسه اي طولاني با اعضاي شوراي تامين نيشابور داشتيم و مسائل به طور تفصيلي مورد بحث قرار گرفت. انتظاراتي وجود داشت که ما در کميسيون پيگيري خواهيم کرد. يکي از اين مسائل بحث تقسيمات کشوري است به خصوص بخش زبرخان و با توجه به اين که نيشابور فرمانداري ويژه است، يکي از ضرورت ها در مورد فرمانداري ويژه اين است که دولت اختيارات بيشتري را مصوب کند تا در بخش مالي و اعتباري بتوانند از طريق شوراي برنامه ريزي شهرستان کاستي ها را برطرف کنند.

وي با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوي اهالي در باره کارخانه کارتن سازي خرو بيان کرد: جا به جايي کارخانه کاغذ کارتن پاژ که به لحاظ آلايندگي محيطي و بوي بدي که دارد، نارضايتي جدي ايجاد کرده؛ مسبوق به سابقه چند ساله است. اين موضوع از فوريت ها است و با توجه به همت نمايندگان و جلسه با وزير صنعت و معدن، از سوي ما هم دنبال خواهد شد که راه حل مناسبي پيدا شود.  دولت در آستانه تغيير است و احتمالا تعدادي از وزرا تغيير کنند با وجود اين ما پيگيري هاي خود را انجام خواهيم داد که تا پايان سال حل شود.

براي حاشيه نشيني تدبير ويژه لازم است

رئيس کميسيون امنيت ملي در رابطه با وجود معضل حاشيه نشيني بيان کرد: اين موضوع در مشهد هم وقت زيادي را به خود اختصاص داد و وضعيت مشابهي هم در نيشابور دارد. اعضاي شوراي تامين هم نگران گسترش آن هستند. حاشيه نشيني نيازمند مديريت هوشمندانه است. در اين باره هم  بحث هاي مفصلي صورت گرفت. تخصيص اعتبار ويژه براي مديريت مساله ضرورت دارد و تصميم گيري صحيح لازم است تا موجب مهاجرت معکوس شود. چراکه بسياري از حاشيه نشينان از روستاها به شهر مي آيند و ما اين معضل را در سطح ملي هم داريم. گسترش صنايع روستايي که زمينه ماندگاري مردم در روستا را فراهم کند، يک مبارزه ريشه اي با پديده حاشيه نشيني است.

درخواست فرماندار و مسئولان براي ارتقاي درجه انتظامي شهر

به گفته بروجردي انتظار ديگري که از سوي مسئولان نيشابور مطرح شد، بالا بردن رده انتظامي شهرستان با هدف دريافت امکانات بيشتر است. البته ناجا براي اين ارتقا ضوابط و چهارچوبي دارد. با اين وجود قرار شد که کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هم در زمينه افزايش تعداد کلانتري ها و ايجاد يک زمينه بهتري براي امنيت شهرستان نيشابور ورود پيدا کند.

گردشگري شهرستان بدون

زيرساخت است

بروجردي در خصوص صنعت گردشگري شهرستان نيز اظهارکرد: توجه ويژه به گردشگري با توجه به جاذبه هاي متعدد موجود در نيشابور و ايجاد زيرساخت هاي مناسب به ويژه در قدمگاه ضروري است. در قدمگاه هيچ گونه زمينه اي براي ماندگاري گردشگر وجود ندارد و بايد از طريق ايجاد زيرساخت هاي اقامتي چه بخش خصوصي و چه دولتي کار اساسي انجام داد.

اين نماينده مجلس در مورد بحران آب بيان کرد: معضل کمبود آب در کل کشور معضلي جدي است و خيلي از مناطق به تهديد امنيتي تبديل شده، ما ورود پيدا کرديم و از طريق تشکيل کميته امنيت آب و جلسات متعددي را با وزارت نيرو و مسئولين ذي ربط داشته ايم مصاديقي هم به کميسيون منتقل مي شود. بايد کمک کنيم معضل آب به معضلي امنيتي تبديل نشود، در حالي که گزارش هاي متعددي از درگيري هاي محلي در اين مورد دريافت کرده ايم که بايد مديريت کرد.

60 درصد شهرداري ها مشکل دارند

بروجردي در مورد رکود و مشکلات مالي شهرداري ها که پرداخت حقوق کارگران در کل کشور را با مشکل مواجه کرده و موجب اعتراضات شده است، گفت: غير از کلان شهرها که شهرداري ها سودزايي و درآمدهاي قابل توجه دارند، دو معضل اساسي در شهرداري هاي ديگر قسمت هاي کشور وجود دارد؛ يکي اين که خيلي از شهرداري ها ميليارد ها تومان از سيستم دولتي طلبکارند دوم اين که يکي از مشکلات همين آسفالت معابر است که دولت بايد وارد شود. سوم اين که راه هاي ايجاد درآمدهاي پايدار را به کار ببنديم. دولت و مجموعه ارگان هاي ذي ربط کمک کنند، حدود هزار شهرداري از ميان 1600 شهرداري کشور، توان مديريت مجموعه خود را ندارند، در مجلس هم بايد الزامي ايجاد کنيم. چرا که عدم پرداخت حقوق قابل قبول نيست.

اقدام جدي کميسيون امنيت ملي براي نيشابور در آزاد راه «حرم تا حرم»

وي در مورد آزاد راه حرم تا حرم و لزوم گذر آن از نزديکي نيشابور گفت: نمايندگان شما در مجلس پيگيرند که آزادراه از  5 کيلومتري نيشابور گذر کند، بايد از قرار گاه خاتم الانبيا که مجري طرح است و وزارت راه که در آن نقش دارد پيگيري کنيم، اين موضوع به کميسيون منتقل مي شود تا اقدام جدي کنيم. وضعيت مشابهي هم در لرستان وجود دارد که در حال پيگيري و رفع است.

برجام تصميم ملي است و محسنات زيادي دارد

بروجردي در پاسخ به سوالات خبرنگار «خيام نامه» در حوزه مسايل ملي اظهار کرد: برجام تصميمي ملي بود. شوراي عالي امنيت ملي تاييد کرده و مجلس هم تصويب کرد، در نقطه مقابل ما هم شش کشور امضا کننده اين سند مهم بين المللي هستند. آمريکا تنها يک کشور است. هرچند برخلاف هنجارهاي بين المللي و توافقات و اصول حاکم بر عرصه روابط بين الملل عمل مي کند. اما همان گونه که مقام معظم رهبري فرمودند ما آغاز کننده نقض برجام نخواهيم بود. اين هم که ترامپ در تبليغات انتخاباتي اعلام کرده بود برجام را پاک مي کنم، از قبيل بقيه تبليغاتي است که از روي خامي انجام داد و امروز يکي يکي از آن مواضع عقب نشيني مي کند؛ مثل ديوار کشي مرز 3 هزار کيلومتري با مکزيک و بقيه شعارها. همين ديروز آمريکايي ها اعلام کردند که ما متعهديم که برجام را انجام دهيم، کشور ما به خصوص وزارت خارجه بايد تلاش کند که با متخلف برخورد شود و مقابله صورت گيرد، ما هم در مجلس طرحي را تهيه کرديم که انشاا… اولين روز بعد از تعطيلات تقديم هيات رئيسه مجلس مي شود براي مقابله با اقدامات غير قانوني آمريکايي ها به خصوص کنگره آمريکا.

البته جامعه ما آزاد است و در تصويب «برجام» هم موافق و مخالف داشت و شاهد اين تضارب آرا بوديم و اين در جامعه اي که مردم سالاري در آن برقرار است، طبيعي است. هنجارهاي قانوني هم تنظيم شده و هيات نظارت بر اجراي برجام را داريم که در سطح بسيار بالا و چهره هاي تصميم گير نظام، نظارت و تصميم گيري مي کنند.

رييس اصولگراي کميسيون امنيت ملي تاکيد کرد: برجام محسنات زيادي هم داشته گرچه کاستي هايي هم دارد. به عنوان مثال ما امروز حق مسلم خود را که صادرات نفتي است در اختيار داريم، اجازه نمي دادند که نفت صادر کنيم و صادرات ما محدود به يک ميليون بشکه بود. حضور کشتي هاي ما در عرصه بين المللي و در بنادر مختلف که بايد مزين به پرچم مقدس جمهوري اسلامي ايران باشد ممنوع بود، امروز اين حضور ممکن است.

کشورهاي ديگر يعني اروپايي ها، چين، روسيه که اعضاي امضا کننده هستند در همين چهارچوب در حال تعامل با جمهوري اسلامي ايران هستند بنابراين بايد با کاستي ها مبارزه کرد و اجازه زياده خواهي به آمريکا هم نداد.

حادثه مجلس باعث جديت ما در مبارزه با تروريست ها شد

وي در رابطه با حادثه تروريستي مجلس و شکاف امنيتي ايجاد شده بيان کرد: به دليل اين که مجلس محل ارتباط مردم است نمي توانيم «بگير و ببند» و فشارهاي زياد داشته باشيم. به همين دليل از اين روزنه سو استفاده کردند و اين حادثه تلخ به وجود آمد. اما سپاه و هوافضاي سپاه با قدرت سيلي محکمي به مرکز تروريست ها وارد کردند و از آن به بعد تحولات را ملاحظه مي کنيد در عراق که از مراکز اعزام تروريست بود در سوريه نيز تحول واقع شد و آمريکا و رژيم صهيونيستي که ديروز عمليات تروريستي عليه سوريه داشت، نگران اند.

توهين به رييس جمهور

خلاف قانون بود

بروجردي در مورد اهانت به رئيس جمهور گفت: اهانت به رئيس جمهور قطعا خلاف قانون است و اين يک اصل در جمهوري اسلامي است. خود من با صراحت مصاحبه کردم و اعلام کردم اين حرکت يک حرکت ضد انقلابي است، آيا بايد ما حرکتي انجام دهيم که شبکه هاي ضد انقلاب و صداي آمريکا ابراز خرسندي کنند؟ تمام تيرهاي ما در روز قدس بايد متوجه دشمن باشد؛ نبايد اين امر بسيار مهم را به حرکت انحرافي تبديل کنيم. اين حرکت از نظر ما مردود و مطرود است.

بروجردي در رابطه با آزمايش هاي موشکي ايران بيان کرد: اصل آزمايش هاي موشکي هيچ ارتباطي با 2231 ندارد و راه خود را ادامه خواهد داد ما در کشوري هستيم که 8 سال جنگ به ما تحميل شد، پذيرفتيم که سلاح هسته اي نداشته باشيم، سلاح شيميايي و ميکروبي نداشته باشيم، سلاح کشتار جمعي را خيلي از کشورها دارند در منطقه ما رژيم صهيونيستي 200 کلاهک هسته اي دارد وقتي اين ها را کنار گذاشته ايم تنها راه بازدارندگي براي دفاع از کشور توان موشکي ما است و بدون محدوديت به جد ادامه خواهيم داد و اين يک سياست راهبردي نظام است و هيچ فشاري را نمي پذيريم.

گفتني است اعضاي کميسيون امنيت ملي که در نيشابور حضور يافتند، نقوي سخنگوي کميسيون، جوادي، سردار رضايي، فلاحت پيشه، برزگر، کواکبيان بودند که تعدادي از آنان در نشست خبري نيز حاضر شدند.