آنچه را که اختراع مي کنيم از افشاگري «آگاهي» است سلام به خوانندگان خيام نامه و دوستداران کلبه کتاب! هفته ي قبل نبوديم و اين هفته با معرفي سه کتاب و يک شعر تازه از ليلا کردبچه همراهتان هستيم. کانال کليدر را هم از ياد نبريد! هر روز با مطالب تازه در @klidar با شما […]
آنچه را که اختراع مي کنيم از افشاگري «آگاهي» است
سلام به خوانندگان خيام نامه و دوستداران کلبه کتاب! هفته ي قبل نبوديم و اين هفته با معرفي سه کتاب و يک شعر تازه از ليلا کردبچه همراهتان هستيم. کانال کليدر را هم از ياد نبريد! هر روز با مطالب تازه در @klidar با شما هستيم.
*آنته کريستا / نويسنده: املي نوتومب/ مترجم: محبوبه فهيم کلام/ انتشارات: جهان نو/ قيمت:9000تومان
اَملي نوتومب يکي از پُرخوانندهترين و جديترين نويسندگان معاصرِ فرانسه زبان است. او در خانوادهاي قديمي و اشرافي در بلژيک به دنيا آمده است و تا به امروز چندين رمان مهم منتشر کرده است. نوتومب نويسندهاي است که نظمِ نوشتن دارد و سالي يک رمان منتشر ميکند. رمانِ کوچکِ آنتهکريستا يکي از مشهورترين آثارِ اوست که سالِ 2003 منتشر شد .رماني که در آن مانند هميشه دغدغههاي خاص اين نويسنده نسبت به تنهايي، جنسيت و شر وجود دارد. اين کتاب، داستانِ يک دخترِ دانشجوي تنهاست که هيچ دوستي ندارد. او در دانشکده با دختري پُر شر و شور آشنا ميشود که همهي نگاهها به اوست. دختري که از شهري ديگر به کالج ميآيد و ناگهان قهرمانِ کتاب تصميم ميگيرد او را به خانهشان دعوت کند مگر کمي از تنهايي درآيد. اما…
***
*سينماي وودي آلن / مجموعه مقالات از نويسندگان مختلف / به کوشش احسان نوروزي / انتشارات: بنياد سينماي فارابي / قيمت: 24000 تومان
در اين کتاب به کوشش احسان نوروزي تلاش شده با طرح مباحث موجود پيرامون فيلمهاي وودي آلن، دريچه اي درباره کمدي روشنفکرانه بر سينماي ايران نيز گشوده شود .مقالات اين مجموعه از سه کتاب مختلف انتخاب و سعي شده که با کنار هم قرار دادن نظرگاههاي مختلف درباره هر يک از فيلمها، وجوه مختلف اين آثار تحليل شوند. کتاب نخست نوشته پيتر جي. بيلي است که انتشارات دانشگاه کنتاکي منتشر کرده است . کتاب دوم نوشته مشهورترين شارح آثار وودي آلن است که انتشارات «کمبريج» چاپاش کرده و کتاب سوم «مجموعه مقالات ويراسته کيمبال کينگ» از انتشارات «راتلج» است .
چند سطر از کتاب: مي توان گفت تاثيرگذارترين آثار آلن، فيلم هايي اند که حد ميانه ي کمدي و جديت دراماتيک را رعايت مي کنند؛ فيلم هايي که همزيستي سينمايي ميان فانتزي و واقعيت و ميان جادوي سيرک و نيازهاي وجودي شهر، ميان اثبات کميک و انکار بدبينانه را فراهم مي آورند. فلسفه ي زندگي دني رز فرق چنداني با فلسفه ي فيلم سازي آلن در فيلم هاي بعد از موزها ندارد: «مهم اين است که خنده اي در ميان باشد بدون آن که نياز به پرسشي باشد. البته اندکي هم چاشني رنج و غم لازم دارد. در غير اين صورت، هدف کلي زندگي را فراموش مي کني.»
*درک رخداد/ نويسنده: آنتونيو داماسيو/ مترجم: تقي کيميايي اسدي/ انتشارات: نگاه معاصر/ قيمت: 32000تومان
هرچه را که اختراع کنيم. از اصول اخلاقي و قانون گرفته تا موسيقي و ادبيات، تا علم و تکنولوژي، به طريق شگفت، يا مستقيم از آگاهي حکم گرفته اند يا از افشاگري هستي اي الهام مي گيرند که «آگاهي» به ما عرضه مي دارد. به علاوه، اختراعات، کم و بيش اثري بر هستي افشا شده دارند و آن را به طور خوب يا بد متاثر مي کنند حلقه اي از تاثرات بر يکديگر وجود دارند- هستي، آگاهي، خلاقيت- و حلقه بسته مي شود. درام شرايط انسان منحصراً از آگاه شدن ناشي مي شود.
با اين وجود، آگاه شدن و افشاگري هايش به ما اجازه مي دهند تا براي خودمان و ديگران زندگي بهتري بسازيم، ولي بهاي گراني براي اين زندگي بهتر بپردازيم. تنها بها، به خطر انداختن ها و مشقات نيست. بلکه بهاي مطلع شدن از مخاطره انداختن ها، مخاطرات و مشقات است. حتي از اين بدتر: اين بهاي مطلع شدن از اين است که لذت چيست و دانستن اين که چه وقت لذت وجود ندارد…
دست هايش
از کتاب تازه ي «ليلا کردبچه» با عنوان «آواز کرگدن» شعري را با هم مي خوانيم:
دست هايش را
مثل سياستمدارها تکان مي داد
يا شبيه رهبران ارکستر،
بستگي داشت
با دوستانش حرف بزند
يا با زني زيبا
انگشتان پينه بسته اش اما
هميشه کار را خراب مي کرد
زنان زيبا
دستي براي نوازش مي خواستند
دوستانش
دستي براي تکان دادن پرچم،
او ولي
هر دو دستش را لازم داشت.