با خیابان دارایی یکطرفه، موافقیم «توقف ممنوع» پرونده ای از سلسله گزارش های خیام نامه برای بررسی ترافیک و چالش های آن در نیشابور با هدف کمک به بهبود رفت و آمد در این شهر کهن است. امید داریم این گام هر چند کوچک دریچه ای برای بهبود کیفیت زندگی ماشینی در نیشابور بگشاید. «توقف […]
با خیابان دارایی یکطرفه، موافقیم
«توقف ممنوع» پرونده ای از سلسله گزارش های خیام نامه برای بررسی ترافیک و چالش های آن در نیشابور با هدف کمک به بهبود رفت و آمد در این شهر کهن است. امید داریم این گام هر چند کوچک دریچه ای برای بهبود کیفیت زندگی ماشینی در نیشابور بگشاید. «توقف ممنوع» از اواخر سال ۱۴۰۲ حرکت خود را آغاز و از این پس با جدیت بیشتری ادامه خواهد داد. مخاطبان گرامی خیام نامه، می توانند با ارسال یادداشت، پیام و انتقادهای خود از مشکلات ترافیکی، خیام نامه را در این راه یاری رسانند.
پس از یکطرفه شدن خیابان پانزده خرداد(دارایی) از جنوب به شمال خیام نامه با بررسی و نظرات مردم و منتقدان؛ منعکس کننده ی نگرانی های آنان برای ترافیک سنگین صبحگاهی به ویژه پس از شروع سال تحصیلی بود. حال که نیمی از مهرماه و شروع سال تحصیلی جدید و حدود دوماه از اجرای این تصمیم در نیمه شب اوایل شهریورماه می گذرد، حجم ترافیک در سطح شهر و به ویژه گره های ایجاد شده در مسیرهای اطراف و منتهی به خیابان دارایی غوغا کرده است، ضرورت بررسی مجدد این وضعیت فراهم شده است. البته تجربه های گذشته نشان داده، طرح یا طرح هایی که مسئولان حتی باگر به غلط اجرا کرده اند و مخالفانش بیش از موافقان باشند، سخت متوقف می شود اما شاید این بررسی ها کمک نماید تا تصمیمات بعدی با دقت نظر بیشتر و بررسی تبعات اجتماعی و ترافیکی به اجرا درآید. علاوه بر آن دلایلِ تصمیم گیرندگان اجرای یکطرفه شدن خیابان پانزده خرداد، شاید بتواند مخالفان را مجاب کند.
خاطرنشان می شود که در گزارش های قبلی مربوط به یکطرفه شدن خیابان دارایی، مسئولان شهرداری بر درست بودن این طرح تاکید داشتند. آنچه در ادامه می خوانید، گفتگو با سرهنگ نویدی راد-رییس پلیس راهور نیشابور-است؛ پلیس راهور به عنوان یکی از اعضای مهم شورای ترافیک شهرستان نیشابور، دیدگاه های خود را با خط مشی موافقت با طرح یکطرفه شدن خیابان دارایی ارائه کرده است. از بین پرسش های مطرح شده، پاسخ ها به پرسش های چهارم و پنجم جای تامل بیش تری دارد که تا چه میزان طرح به اهداف خود رسیده است. .
از نظر قوانین راهور، یکطرفه شدن خیابان دارایی از جنوب به شمال تصمیم درستی بود؟
بله! یکطرفه شدن خیابان ۱۵ خرداد، بر اساس خرد جمعی کارشناسان پلیس، شهرداری و فرمانداری و سایر اعضای شورای هماهنگی ترافیک شهرستان و پس از ساعت ها بحث و تبادل نظر و کارشناسی بوده و این طرح از حدود ۱۰سال پیش، مطرح بوده ، ولی عزم و اراده ای برای اجرای آن وجود نداشته است و این اقدام، قطعا [!] تاثیر به سزایی در کاهش ترافیک و در تعاقب آن، کاهش زمان انتظار در ترافیک، کاهش آلایندگی، صرفه جویی در وقت و هزینه های شهروندان دارد .
اجرای این طرح چه معضلات جدیدی را ایجاد کرده است؟
در ابتدای یکطرفه شدن خیابان، به علت سرگردانی شهروندان برای یافتن مسیر های جدید و جایگزین که علاوه بر ایمن بودن، دسترسی سریع و آسانی داشته باشد سبب ایجاد گره های ترافیکی و یا تراکم ترافیک در برخی از مسیر ها شد که امری بدیهی بود ولی به مرور زمان این مشکلات رو به بهبود است و اوضاع در آینده با اقدامات جانبی و مکمل دیگر بهتر و روان تر از گذشته خواهد شد .
آیا اجرای این طرح باعث بهبود گره های ترافیکی در خیابان های امین الاسلامی، شورا و ملاصدرا خواهد شد؟
این گره های ترافیکی موقتی و در برخی از ساعات پیش می آید، همانطور که اشاره گردید، به علت سرگردانی رانندگان از انتخاب مسیر های جدید و تغییرات صورت گرفته ایجاد شده است و کم کم این ترافیک ها به سایر خیابان ها پخش شده و شهروندان مسیر مناسب و کم ترافیک خود را انتخاب خواهند نمود . ضمن اینکه، اگر ترافیک های سنگین قبلی خیابان پانزده خرداد را به خاطر داشته باشید در برخی از ساعات صبح یا عصرگاهی، شهروندان حدود یک ربع تا بیست دقیقه معطل می ماندند. حال، سوال از شما این است [که] آیا هم اکنون که شهروندان از خیابان شورا یا امین اسلامی و ملاصدرا در تردد هستند باز هم مانند خیابان پانزده خرداد در قبل از یکطرفه نمودن آن، معطل می شوند و پشت ترافیک و چراغ می مانند؟ ضمن اینکه، خیابان امین اسلامی و شورا نیز در قبل از یکطرفه نمودن خیابان پانزده خرداد، دارای بار ترافیک نیمه سنگینی و روانی در برخی از ساعات بوده است که هم اکنون بار آن نسبت به قبل با توجه به این حجم تردد کاهشی بوده است .
با بازگشایی مدارس، ترافیک در این خیابان ها سنگین تر شد. چه اقدامات پیشگیرانه ای انجام شد تا از سنگینی ترافیک مهر به بعد کاسته شود؟
به همین منظور، کارگاه آموزشی ویژه رانندگان سرویس مدارس و مسئولان مرتبط با ساماندهی ایشان از قبیل شهرداری و آموزش و پرورش و روسای شرکت های ارائه دهنده خدمات فوق، در همین هفته، ۱۱شهریورماه، در فرهنگسرای سیمرغ، با حضور اکثریت افراد تشکیل گردید و رییس پلیس راهور و سایر مسئولان ترافیکی مرتبط نسبت به راهکارها و پیشنهادها و آموزش های کاربردی جهت عدم درگیر شدن در ترافیک های صبحگاهی و ظهر و عصرگاهی ارائه و اتمام حجت گردید و با همکاری تمام رانندگان سرویس مدارس و والدین گرامی شاهد جریان ترافیک روان در تمام معابر باشیم. ضمن اینکه، با برنامهریزیها و برگزاری جلسات هماهنگی مقرر شده [تا] در طول سال، کارشناسان پلیس راهور با حضور در سطح جوامع هدف از جمله مدارس مساجد و اقدام به برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و کارگاههای آموزشی و توجیهی با هدف بالا بردن سطح آگاهیها و ارتقاء فرهنگ ترافیک داشته باشند.
خیابان هفده شهریور نیز به مانند خیابان دارایی از جنوب به شمال یکطرفه است، همسو بودن این جهت خوب است یا بد؟ مزایا و معایب آن چیست؟
پس از بررسی ها و تبادل نظر کارشناسان و جمع بندی نتایج حاصله، احتمال ایجاد تغییراتی در مسیر حرکت خودروها در خیابان امام خمینی ، هفده شهریور و تقاطع آیت وجود دارد. ضمن اینکه، مسیر های شمال به جنوب هم اکنون خیابان فردوسی شمالی، بلوار جهاد، بلوار ملاصدرا، خیابان ۱۷ شهریور، خیابان تعاون (که قرار است بهسازی و زیرسازی آن برای استفاده بهتر انجام گردد) و بلوار آزادگان می باشد که شهروندان باید مسیرهای مقصد خود را از همان خروج از منزل انتخاب نمایند. برای مثال، افرادی که قصد رفتن به غرب شهر را دارند از خیابان های ۱۷ شهریور و شهید فهمیده و شهید بهشتی انتخاب مسیر نمایند، افرادی که قصد رفتن به مرکز شهر را دارند، می توانند بلوار ملاصدرا یا فردوسی را انتخاب نمایند. افرادی که مقصدشان شرق شهر می باشد، می توانند مسیر فردوسی شمالی یا جهاد و بلوار آزادگان را انتخاب نمایند. برای نهادینه کردن این رفتار کاربران ترافیکی نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دارد . قطعا، اگر تمام شهروندان شهرک ها خواسته باشند از طریق خیابان های ۱۷ شهریور یا ملاصدرا انتخاب مسیر نمایند، شاهد ترافیک سنگین در آن معابر خواهیم بود و این امری طبیعی است.
لذا به شهروندان توصیه می گردد، ایمن ترین و کم ترافیک ترین مسیر را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب نمایند هر چند که این مسیر مقداری طولانی تر باشد.
- نویسنده : رابعه مقداری
- منبع خبر : خیامنامه