بيماري هاي فصل زمستان و بهترين و بدترين هاي غذاها
بيماري هاي فصل زمستان و بهترين و بدترين هاي غذاها

اين نکته اثبات شده است که کاهش سطوح استرس و دريافت خواب کافي به تخفيف علائم فرم هاي شديد بيماري هاي فصلي کمک زيادي مي کند.خودمراقبتي گام اول سلامت است . با توجه به اهميت نقش افزايش آگاهي و  دانش مردم براي خودمراقبتي دربيماريها در خصوص آشنايي با تغذيه در بيماري ها ، بهتر است […]

اين نکته اثبات شده است که کاهش سطوح استرس و دريافت خواب کافي به تخفيف علائم فرم هاي شديد بيماري هاي فصلي کمک زيادي مي کند.خودمراقبتي گام اول سلامت است . با توجه به اهميت نقش افزايش آگاهي و  دانش مردم براي خودمراقبتي دربيماريها در خصوص آشنايي با تغذيه در بيماري ها ، بهتر است بدانيم بهترين و بدترين هاي غذايي ،در زمان ابتلا به بيماري هاي فصل زمستان کدامند ؟

بهترين گزينه هاي غذايي:

سوپ مرغ: يک درمان قديمي براي بهبود انواع بيماري هاي فصلي از جمله سرماخوردگي، آنفلوآنزا و عفونت هاي تنفسي به شمار مي رود. سوپ مرغ حاوي مواد معدني از جمله منيزيم و فسفر است. به گفته پژوهشگران سوپ مرغ خاصيت ضدالتهابي دارد و مي تواند موجب تسکين گلو درد شود و به دليل دارا بودن نوعي اسيدآمينه قوي اين توانايي را دارد که چون داروهاي خلط آور به خروج ترشحات مخاطي از ريه و بيني کمک کند.

انواع چاي: اين نوع چاي سرشار از آنتي اکسيدان ها است که خواص ضد ويروسي و ضد باکتريايي دارد. مصرف چاي بابونه نيز به خاطر وجود فنول ها و آنتي اکسيدان هاي موجود در آن، خاصيت ضد باکتريايي قوي براي مبارزه با بيماري هاي فصل سرد دارد.

عسل خام: تاثير عسل خام در سرکوب سرفه برخي اوقات بيشتر از داروها است و مطالعات نشان داده کودکان مبتلا به عفونت هاي تنفسي فوقاني که بيش از 2 و نيم ميلي ليتر عسل قبل از خواب مصرف مي کنند، کمتر دچار سرفه حين خواب مي شوند.

مرکبات: گريپ فروت، پرتقال، ليمو و … سرشار از مواد مغذي و ويتامين ها از جمله ويتامين ث براي مبارزه با گلودرد هستند. معمولا استفاده از آب پرتقال و مرکبات از ابتلا به سرماخوردگي به نحو چشمگيري پيشگيري مي کند. اما در حين بروز سرماخوردگي توام با حالات سرفه و گرفتگي گلو توصيه مي شود از خوردن مرکباتي نظير نارنگي و پرتقال به علت اينکه مخاط را تحريک و نشانه ها را تشديد مي کند، خودداري شود و در عوض منابع بسيار غني ويتامين ث يعني ليموشيرين که تا حدود 60 ميلي گرم ويتامين ث دارد و سرماخوردگي، تب و گرفتگي گلو را برطرف مي سازد، پياپي در طول روز مصرف گردد.

سرکه سيب: يک مايع ضد ويروسي، ضد قارچ، ضد التهاب و ضد باکتري قوي است. شايد کسي باور نکند که سرکه سيب خيلي زود گلودرد و سرماخوردگي را درمان مي‌ کند. بيشتر باکتري ها در محيط اسيدي که سرکه ايجاد مي کند نمي توانند دوام بياورند. تنها کافيست دو قاشق غذاخوري سرکه‌ سيب را در يک ليوان آب ولرم مخلوط کنيد و روزي 3 بار بنوشيد و قرقره کنيد.

غذاهاي تند: مصرف غذاهاي ادويه دار منجر به نرم کردن ترشحات و خلط مي شود و تنفس را حين ابتلا به سرماخوردگي آسانتر مي کند. غذاهاي تند از جمله ترب کوهي و فلفل قرمز در صورت ابتلا به بيماري هاي فصلي مي توانيد به رژيم غذايي تان اضافه کنيد مگر اين که دچار مشکلات معده باشيد.

سير: خاصيت ضد ميکروبي دارد و يک آنتي بيوتيک قوي براي افزايش ايمني بدن است. سير همچنين آنزيم هايي دارد که منجر به سم زدايي از خون مي شود. مطالعات نشان داده که سير نه تنها منجر به پيشگيري از سرماخوردگي مي شود بلکه طول دوره و شدت بيماري را نيز کاهش مي دهد.

پونه کوهي: ضد ويروسي، ضد باکتري و ضد التهابي است و نشان داده شده مصرف آن مانع رشد عوامل بيماري زاي ناخواسته مي شود.

بدترين گزينه هاي غذايي:

غذاهاي بسيار اسيدي: از مصرف لبنيات و گلوتن بعلاوه گوشت قرمز در زمان بيماري به دليل ايجاد التهاب و اسيديته در بدن بايد اجتناب کرد.

غذاهاي شيرين: مصرف قندهاي تصفيه شده و شيرين کننده هاي مصنوعي نيز باعث ايجاد اسيديته و التهاب در بدن مي شود.

غذاهاي چرب: چربي هاي اشباع نيز خاصيت افزايش التهاب در بدن را دارند و مصرف آنها در زمان ابتلا به بيماري هاي فصلي ايده هوشمندي نيست.

کافئين و الکل: اين نوشيدني ها بخصوص هنگام سرماخوردگي و آنفلوآنزا، به شدت سيستم ايمني بدن را سرکوب مي کنند.

گروه آموزش و ارتقاي سلامت معاونت بهداشتي دانشکده علوم پزشکي نيشابور