غلبه بر ديابت با انتخاب صحيح مواد غذايي
غلبه بر ديابت با انتخاب صحيح مواد غذايي

ليلا شورورزي – کارشناس  مسئول دانشکده علوم پزشکي در بهبود تغذيه جامعه ديابت شايعترين بيماري متابوليک، به شمار مي رود و بر اساس آخرين آمارهاي سازمان بهداشت جهاني، 382 ميليون نفر مبتلا به ديابت در سال  2013در جهان شناسايي شده اند. در گفتگو با وب­دا در رابطه با  انتخاب صحيح موادغذايي در پيشگيري و کنترل […]

ليلا شورورزي – کارشناس  مسئول دانشکده علوم پزشکي در بهبود تغذيه جامعه

diabetesديابت شايعترين بيماري متابوليک، به شمار مي رود و بر اساس آخرين آمارهاي سازمان بهداشت جهاني، 382 ميليون نفر مبتلا به ديابت در سال  2013در جهان شناسايي شده اند.

در گفتگو با وب­دا در رابطه با  انتخاب صحيح موادغذايي در پيشگيري و کنترل ديابت مطالبي عنوان کرد گفت: ديابت شايعترين بيماري متابوليک، به شمار مي رود و بر اساس آخرين آمارهاي سازمان بهداشت جهاني، 382 ميليون نفر مبتلا به ديابت در سال  2013در جهان شناسايي شده اند، که احتمالا تا سال 2035 به 592 ميليون افزايش يابد. ديابت درمان قطعي ندارد ولي به راحتي قابل پيشگيري و کنترل است يکي از مهمترين اقدامات در اين زمينه دقت در انتخاب موادغذايي مي باشد.

  • مصرف روزانه 6 وعده غذايي(صبحانه، ميان وعده صبح، ناهار، عصرانه، شام و آخر شب) باعث کنترل بهتر قند خون مي باشد.
  • سعي کنيد غذاهايي را در اين وعده ها انتخاب کنيد که قند خون را کمتر افزايش مي دهند.
  • مصرف غذاهايي که قند خون را بيشتر افزايش مي دهند را محدود کنيد.
  • براي انتخاب صحيح آن دسته از مواد غذايي که قند خون را کمتر افزايش مي دهند از نمايه گلايسمي به شرح زير استفاده کنيد.

نمايه گلايسميک

نمايه گلايسمي معياري براي طبقه بندي غذاهاي نشاسته ايي است مبناي اين طبقه بندي تغيير سطح گلوکز خون پس از مصرف اين غذاها است. غذاهايي که پس از مصرف آن ها سطح گلوکز خون افزايش زيادي مي يابد. نمايه گلايسميک بالايي دارند و برعکس غذاهايي که پس از مصرف آن ها سطح گلوکزخون افزايش کمي مي يابد، نمايه گلايسمسک پاييني دارند. استفاده از موادغذايي با نمايه گلايسمي پايين موجب مي شود تا احساس  سيري بيشتر به طول انجامد که اين اثر در کاهش وزن هم کاربرد دارد.با استفاده از جدول زير مي توانيد غذاهاي با نمايه گلايسمي پايين را که با رنگ سبز نمايش داده شده است بيشتر از بقيه در برنامه غذايي خود بگنجانيد.