آثار حقوقي بيمه نمودن اتومبيل کمتر از نرخ ديه
آثار حقوقي بيمه نمودن اتومبيل کمتر از نرخ ديه

آثار حقوقي بيمه نمودن اتومبيل کمتر از نرخ ديه قسمت دوم در قسمت قبل پرسش هايي از طرف خوانندگان محترم در خصوص اينکه اتومبيل هايي که کمتر از نرخ ديه بيمه گرديده اند و حادثه اي اتفاق افتاده حال مسئوليت به چه صورتي خواهد بود مطرح و پاسخ داده شد. در اين قسمت سعي خواهد […]

آثار حقوقي بيمه نمودن اتومبيل کمتر از نرخ ديه

قسمت دوم

در قسمت قبل پرسش هايي از طرف خوانندگان محترم در خصوص اينکه اتومبيل هايي که کمتر از نرخ ديه بيمه گرديده اند و حادثه اي اتفاق افتاده حال مسئوليت به چه صورتي خواهد بود مطرح و پاسخ داده شد. در اين قسمت سعي خواهد گرديد ادامه پرسش هاي خوانندگان در اين مورد پاسخ داده شود:

1- اگر مالک اتومبيلي که بيمه نشده يا بيمه کامل ندارد آن را در اختيار شخصي قرار دهد که فاقد گواهي نامه رانندگي است آيا داراي مسئوليت است؟

اولياي دم فقط مي توانند ديه را از راننده مقصر در حادثه دريافت کنند نه از مالک اتومبيل حال اگر مالک اتومبيل که با علم و اطلاع اتومبيل را در اختيار فردي که فاقد گواهي نامه است قرار داده در حد معاونت در جرم رانندگي بدون گواهي نامه مسئوليت کيفري دارد و هيچ مسئوليتي از حيث پرداخت ديه بر عهده ندارد.

2- در صورت نوسان قيمت ديه، آيا شرکت بيمه مسئوليت دارد؟

قرارداد بيمه بين بيمه گر و بيمه گذار تنظيم مي شود و اين امر ارتباطي به زيان ديده ندارد و فرد مقصر به موجب حکم دادگاه مسئول پرداخت ديه است و شرکت بيمه متعهد است که مبلغ معيني را در خصوص ديه بپردازد و اگر اين مبلغ با قيمت روز نرخ ديه متفاوت باشد زيان ديده مي تواند مازاد را از مقصر دريافت نمايد و قيمت ديه در بازار تأثيري در قرارداد بيمه ندارد مگر آن که بيمه گرو بيمه گذار آن را پذيرفته باشند.

3- در برخي از شرکت هاي خودروسازي مشاهده مي شود که هنگام تحويل اتومبيل به خريدار آن را کمتر از ديه کامل بيمه مي کنند آيا در صورت بروز حادثه مسئوليت دارد؟

اين امر بر عهده راننده اتومبيل است که نسبت به انجام وظيفه قانوني اش اقدام کند و در صورت بروز حادثه شرکت خودروساز مسئوليتي ندارد.

محسن تقیان