ايستادن بر سکوي قهرماني جهان در شصت سالگي
ايستادن بر سکوي قهرماني جهان در شصت سالگي

قهرمان کشتي فرنگي پيشکسوتان جهان در گفت و گو با خيام نامه ايستادن بر سکوي قهرماني جهان در شصت سالگي زندگي من يعني کمک به جوانان شهرم چند روز قبل پهلوان فضل اله دهنوي با مدال خوش رنگ طلاي مسابقات جهاني پيش کسوتان پا به شهر خويش، نيشابور پهلوان خيز، گذاشت. بالا رفتن از سکوي […]

قهرمان کشتي فرنگي پيشکسوتان جهان در گفت و گو با خيام نامه

ايستادن بر سکوي قهرماني جهان در شصت سالگي

زندگي من يعني کمک به جوانان شهرم

چند روز قبل پهلوان فضل اله دهنوي با مدال خوش رنگ طلاي مسابقات جهاني پيش کسوتان پا به شهر خويش، نيشابور پهلوان خيز، گذاشت. بالا رفتن از سکوي قهرماني جهان در سن شصت سالگي، افتخاري است که به اين راحتي ها نصيب کسي نمي شود. وجود قهرماناني در اين سطح، براي جوانان و نوجوانان، اميدهاي آينده اين آب و خاک، الگويي است از بلند همتي و پايمردي. مردي که پسران و دختران جوان و نوجوان نيشابوري، اينک جاي فرزندان و حتي نوه هاي او به حساب مي آيند، هر بار که به مسابقات جهاني اعزام مي شود مي تواند با دستاني پر از درس سالم زندگي کردن، سرزنده و بالنده بودن، راز موفقيت و ماندگاري را براي فرزندان معنوي اش به ارمغان بياورد. به بهانه پاسداشت قهرماني و مدال ارزنده طلاي اين پيش کسوت کشتي در مسابقات جهاني 2014 پيش کسوتان، به سراغ پهلوان رفته و پاي صحبت هاي شان مي نشينيم:

 

  • رقابتهاي کشتي جهاني پيشکسوتان چگونه بود، از چگونگي برگزاري آن بفرماييد؟

اين مسابقات از سال 1374، زماني که آقاي طالقاني براي اولين بار اين مسابقات را بن گذاشت، چندين سال است که برگزار مي شود و بنده نيز در چندين دوره حضور داشته ام. اين مسابقات بهترين روشي بود که مي توانست پيشکسوتان کشتي را به تمرين وادارد و انگيزه خوبي براي شروع دوباره است. اين مسابقات از سطح استان شروع و بعد سطح کشوري و در نهايت به مسابقات جهان مي انجامد. مسابقات امسال هم در بلگراد پايتخت صربستان برگزار شد.

  • سابقه کشتي در خانواده شما چگونه است؟

در حقيقت پدربزرگ من نگهبان ساربان بوده است و جزو پهلوانان به نام، که در همين رفت و آمد ساربان ها در کشتي هاي محلي شرکت مي کرده اند که چندين بار هم جايزه اي را که آن وقت ها خودشان تعيين مي کرده اند، و معمولا شتر بوده، برنده شده. پدرم هم از پهلوانان به نام شهر بوده است. خودم و برادران ام هم در اين راه بوده ايم ولي آن ها در مقطعي رها کردند و من چون در آموزش و پرورش بودم تا الان ادامه داده ام.

  • در رقابت هاي جهاني امسال با چه کشورهايي کشتي گرفتيد؟

مرحله اول با کشور ترکيه که او را ضربه کردم. مرحله دوم با کشور اوکراين که او هم به من واگذار کرد و مرحله سوم به مصاف نماينده کرواسي که او هم ضربه فني شد و در فينال بعد از شکست نماينده ي استوني قهرماني را از آن خود کردم. البته ناگفته نماند من دوبار ديگر به فينال اين مسابقات راه پيدا کرده ام، ولي چون حريف مقابل، اسراييل بود روي تشک نرفتم و چه سخت است کنار تشک باشي و ديگري دستش بالا برود.

  • مهم ترين رقيبان شما در اين دوره چه کساني بودند؟

در اين مسابقات بايد کار و تمرين کرده باشي و گرنه همه حريف ها قدرند. ولي با توکل به خدا و تلاش توانسته ام برهمه آنها غلبه کنم. سطح مسابقات بسيار بالاست و سال به سال هم بالاتر مي رود. ما، يعني تيم ايران، هر سال با17-18مدال برمي گشتيم ولي امسال به دليل اينکه سطح مسابقات بالا بود با 7مدال برگشتيم.

  • کشتي فرنگي نيشابور را در چه سطحي مي بينيد؟

سطح کشتي فرنگي بسيار بالاست و روز به روز بهتر مي شود. ولي بايد متذکر شوم همه مي بايست همت کنند چون بدون امکانات و تجهيزات راه به جايي نداريم. بايد به ورزش بها داده شود. اگر کمکي نباشد و تجهيزات هم نباشد چه کار مي توان کرد؟ البته من با همه اين ها مبارزه کرده و الان تيم بسيار خوبي هم در آزاد و هم در فرنگي درست کرده ام.

  • در حال حاضر چه ارگاني از شما حمايت مي کند؟

در حال حاضر فقط و فقط شهرداري. ما الان زير نظر شهرداري هستيم و آن ها به ما کمک مي کنند. ما در حال حاضر حتي با هيئت کشتي هم کاري نداريم. شورا هم خوب حمايت مي کند.

  • برنامه شمابراي حضور در اين مسابقات چگونه بود؟

راست اش را بخواهيد من شيوه کار اين جوانان را نمي پسندم. هر چند آن ها از نسلي هستند که از من جوان تر و امروزي ترند ولي من هر روز تمرين مي کرده ام. موقعي که در حال آماده شدن بودم هر روز هفته برنامه داشتم. يک روز کوه، يک روز پياده روي و يک روز کار و تمرين و خلاصه هر روز کار کردم تا به اين مرحله رسيدم. من الان 60سال سن دارم ولي برنامه ام از خيلي از جوان ها جدي تر است.

  • اولين حضورتان در مسابقات کي بوده است؟

در سال 74 بوده ولي در آن زمان خيلي اهميت نمي دادم. در مسابقاتي که در نيشابور برگزار شد در سطح پيشکسوتان، پنجم شدم! همان زمان بود که تا نفر پنجم به تيم دعوت شدند و من تمرينات خود را شروع کردم. سال بعد در ايران اول شدم و از آن به بعد هر سال حضور داشته ام که تا الان فقط دو بار باخته ام که در مقابل اسراييل بوده که کشتي نگرفته ام.

  • نظرتان در رابطه با ورزش نيشابور چيست؟

نيشابور شهر پهلوانان و قهرمانان است شهري است با پتانسيل زياد در ورزش. نيشابور يکي از پر استعدادترين شهرهاي ايران است و در ورزش نمونه آن در تمام رشته ها اعم از دو ميداني، صخره نوردي و غيره موجود است، يا امثال دکتر امير رشيد لمير، که مربي تغذيه تيم ملي هستند، يا امين برادرش، که اينک مديرکل تربيت بدني خراسان شمالي هستند. اگر سرمايه گذاري شود يکي از بهترين شهرهاي ورزشي ايران خواهد بود و لي متاسفانه کاري که بايسته است، انجام نمي شود.

  • چند وقتي است کشتي نيشابور افت داشته است و مدالي نداشته ايم علت چه هست؟

بله! متاسفانه همينطور است وقتي هيئت کشتي در شهري نتواند کار کند، مطمئنا کشتي ضعيف مي شود. در اين سوال من گفتني زياد دارم که بماند براي وقتي ديگر.

  • خودتان چه کاري براي کشتي نيشابور کرده ايد؟

من خودم با وجود اين که هيچ گونه کمکي از جايي يا امکاناتي داده نمي شود تا آن جا که توان داشته ام سعي کرده ام مکاني براي بچه ها درست کنم تا بتوانند کشتي را ادامه بدهند. اين جايي که شما هستيد خود من با کمک بچه ها اجاره کرده ايم تا بتوانيم کار کنيم. مگر من دست خالي چکار مي توانم بکنم؟ ولي بازهم يک جا ننشسته ام و تلاشم را کرده ام از ساعت 9صبح تا 11شب در سالن هستم. زندگي من يعني کشتي؛ يعني جمع کردن جوانان رشيد از خيابان ها؛ يعني کمک به شهرم.

  • چه پاداش و عده هايي به شما داده اند؟ آيا تاکنون چيزي دريافت کرده ايد؟

از زماني که کشتي مي گيرم در سال 59که در جبهه بوده ام 400تومان به من داده اند، در زمان حاج آقاي داوودي که رييس هيئت بوده به حساب من ريخته ديگر تا الان چيزي نگرفته ام. وعده هايي داده اند ولي هنوز هيچ خبري نيست. ان شاا…به وعده هاي شان عمل مي کنند. شورا 6سکه و آقاي مروي هم يک سکه وعده داده اند.

  • چه برنامه اي براي آينده داريد؟

در حال حاضر مشغول درست کردن تيم پيشکسوتان هستيم. من هنوز4 يا 5 سال ديگر مي توانم در مسابقات کشتي شرکت کنم. اگر زنده بودم که حتما اين کار را خواهم کرد. الان براي سلامتي بدنم بيشتر ارزش قائلم و کمک به بچه ها. ان شاا… که خدا کمک ام مي کند.

  • مربيان شما چه کساني بوده اند؟

زنده ياد پهلوان شورورزي، پهلوان کريمي، زنده ياد قاسمشاهي و آقاي مهدي حقيقي که براي من بسيار زحمت کشيده اند و ممنون دار همه ي آنهايم. من فقط رهرو کارهاي پهلوان شورورزي هستم و بس.

  • درپايان اگر مطلبي هست بفرماييد:

اول از همه شما عزيزان تشکر مي کنم چون براي ورزشکاران ارزش قائل هستيد. از اعضاي شورا، به خصوص آقاي پارسا، تشکر و قدرداني مي کنم. از آقاي شهردار، تربيت بدني آموزشگاه ها، آقاي مروي نماينده، آقاي سبياني و مجموعه هلال احمر و ديگر عزيزاني که نام شان ممکن است الان در خاطرم نباشد. مخصوصا از مردم شريف و بزرگ نيشابور قدرداني مي کنم که منت بر سر ما نهادند و به استقبال آمدند.

مسعود موسوی تبار ـ ورزش