گفت وگو با دکتر گرمابي نماينده دوره دهم نيشابور
گفت وگو با دکتر گرمابي نماينده دوره دهم نيشابور

گفت و گو: سيدهاشم مداح سوگند در مجلس احساس عجيبي در من ايجاد کرد در آستانه ي سالروز تشکيل اولين مجلس مشروطه ي ايران (14 مرداد)  و براي آشنايي با ديدگاه يکي از نمايندگان نيشابور در خصوص وظايف اصلي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به ديدار دکترحميد گرمابي رفتيم تا از زبان وي با وظايف نمايندگان […]

گفت و گو: سيدهاشم مداح

hamid_garmabiسوگند در مجلس احساس عجيبي در من ايجاد کرد

در آستانه ي سالروز تشکيل اولين مجلس مشروطه ي ايران (14 مرداد)  و براي آشنايي با ديدگاه يکي از نمايندگان نيشابور در خصوص وظايف اصلي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به ديدار دکترحميد گرمابي رفتيم تا از زبان وي با وظايف نمايندگان مجلس بيشتر آشنا شويم.

چه شد که تدريس و مديريت در دانشگاه را رها کرديد و به فکر ورود به حوزه سياست و نمايندگي مجلس افتاديد؟

ابتدااز شما و نشريه خيام نامه سپاسگزارم و اين که خيام نامه براي افزايش سطح دانش و آگاهي هاي شهروندان تلاش مي کند جاي خوشوقتي بسيار دارد. ورود من به مبارزات انتخاباتي برنامه اي از پيش تعيين شده نبود، بلکه اصرار برخي از بزرگان شهر و دوستاني که از قبل از انقلاب آن ها را مي شناختم مرا به اتخاذ اين تصميم مهم رهنمون کرد . من در آن مقطع به اين نتيجه رسيدم که  خدمت رساني به يک جمعيت هشتاد ميليوني بر تدريس در دانشگاه که نهايتا جمعيتي  هزار نفري را در بر مي گيرد اولويت دارد .

آيا فکر مي کرديد برنده ي انتخابات باشيد؟

براي من انجام وظيفه مهم بود به همين سبب در شب اعلام نتايج بسيار راحت خوابيدم اما مخالفان و دوست داران م تا صبح بيدار ماندند . من در آن لحظات سرنوشت ساز  فکر مي کردم به وظيفه ام در خصوص شرکت درانتخابات و کانديداتوري به خوبي عمل کرده ام،  لذا جايي براي نگراني وجود نداشت. البته با اعلام نتايج انتخابات شور و شعف زيادي در بين مردم ديده شد و اين رسالت مرا سنگين تر نموده است.

آقاي گرمابي ممکن است از احساس خود در اولين روز حضور خود در مجلس بگوييد؟

در اولين روز حضورم درمجلس شوراي اسلامي با ذهني آرام به اداي سوگند نمايندگي  پرداختم. سوگند به خداوند يکتا براي خدمت به مردم احساس عجيبي در من به وجود آورد که غير قابل توصيف است. وظيفه اي خطير بر دوش م سنگيني مي کرد  که تا قبل از آن احساس نکرده بودم .

مهمترين وظايف نمايندگان از ديدگاه شما چيست؟

بر اساس قانون اساسي مهمترين وظايف نمايندگان مجلس را مي توان در دو مورد خلاصه کرد:

–  طرح و تصويب لوايح و قوانين کشور

– نظارت بر حسن اجراي قانون

هر چند وظايف نمايندگان مختصر و اندک به نظر مي رسد  اما بايد اذعان نمود اين وظايف بسيار مهم و تاثير گذاربرزندگي روزمره مردم است. به همين سبب يک نماينده براي انجام دقيق وظايف خود نيازمند اشراف بر اطلاعات و دانش روز است تا بتواند در تصويب دقيق قوانين متناسب با نيازهاي جامعه و اتخاذ تصميمات دقيق تر از آن بهره ببرد. بايد اذعان نمود نمايندگي مجلس کار طاقت فرسا و پرمسئوليتي است.

از طرف ديگر نظارت براجراي قانون هم وظيفه خطيري است که اگر به درستي انجام نشود چه بسا موجبات بحران را در کشور باعث گردد . لذا تاکيد مي کنم اين دو وظيفه مهم بايد به درستي و با صداقت و به موازات يکديگر  انجام گيرد واگراهمالي درانجام وظيفه صورت گيرد چه بسا خسران جبران ناپذيري به جامعه و مردم وارد شود.

مطالبات اصلي مردم شهرمان ازشما به عنوان نماينده شهرمان  چيست؟

معضل اصلي شهروندان عزيز مشکل بيکاري است که مشکلي کشوري بوده و بايد مسئولين براي آن فکري اساسي بنمايند و اين کار نياز به يک اراده و عزم ملي دارد. مشکلات مهم ديگر شهرستان عبارتند از تامين آب شرب روستايي و آب مصرفي در بخش کشاورزي، مباحث تقسيمات استاني که تا کنون بلاتکليف مانده است که البته قول همکاري از طرف وزارت کشور به  ما داده شده است، کمبود هاي شهر در بخش بهداشت و درمان، عدم تحرک و توسعه در بخش گردشگري شهرستان  که با وجود پتانسيل بالا در اين زمينه، متاسفانه فعاليت هاي موجود کفايت نمي کند. عدم توسعه آموزش عالي و…  اين ها بخشي از مطالبات همشهريان عزيز مي باشد که ما نمايندگان  پيگير رفع اين معضلات هستيم. تنها  نکته مثبت اين است که در اين دوره همدلي مسئولان مختلف شهري را خود داريم. لذا اميدواريم هر چه زودتر نيشابور به آنچه استحقاق آن را دارد دست يابد .

در خصوص همکاري وتعامل با خانم چناراني نماينده ديگر شهرمان چه نظري داريد؟

نيشابور و مردم نيشابور تاکنون از وجود برخي اختلافات زيان بسيار ديده است. من معتقدم بايد اختلاف سليقه ها از جمله در حوزه سياست به رسميت بشناسيم. اما اين اختلاف سليقه ها نبايد باعث صدمه ديدن منافع مردم و شهرستان شود. با همين نگاه  در اولين ساعات اعلام نتايج انتخابات در گلزار شهداي شهر نيشابور در کنار خانم چناراني حضور يافتم و با يکديگر هم پيمان شده ايم که در رفع مشکلات مردم شهر وزادگاه مان با تمام توان بکوشيم .