گفت وگو با مهرداد مومني پايه گذار  انجمن حامي هنر
گفت وگو با مهرداد مومني پايه گذار  انجمن حامي هنر

گفت و گو: سيدهاشم مداح   تحرک در حوزه هنر و صنايع دستي و ايجاد اشتغال ، هدف اصلي انجمن است فکر اوليه راه اندازي انجمن حامي هنر از کجا سرچشمه گرفت ؟ در زمان تحصيل در دانشگاه اصفهان در رشته مطالعات ارمني شناسي (سال 73 ) ضمن ادامه تحصيل وارد بازار فروش محصولات صنايع […]

13گفت و گو: سيدهاشم مداح

 

تحرک در حوزه هنر و صنايع دستي و ايجاد اشتغال ، هدف اصلي انجمن است

فکر اوليه راه اندازي انجمن حامي هنر از کجا سرچشمه گرفت ؟

در زمان تحصيل در دانشگاه اصفهان در رشته مطالعات ارمني شناسي (سال 73 ) ضمن ادامه تحصيل وارد بازار فروش محصولات صنايع دستي شدم . در ضمن بازديد از کارگاه هاي صنايع دستي در آن شهر با کودکان بي سرپرستي روبه رو شدم که با وضعيت رقت باري مشغول به کاربودند، ديدن اين صحنه ها مرا به فکر چاره انداخت .آنجا بود که با همفکري دوستان دانشجو به فکر تشکيل انجمني افتاديم که ضمن فروش آثار هنري بتواند کار مثبتي هم براي اين کودکان انجام دهد. اولين اقدام ما مراجعه به سازمان صنايع دستي براي گرفتن مجوز بود که به نتيجه ملموسي نرسيد. پس از اتمام تحصيل در دانشگاه براي گذراندن دوران خدمت سربازي به دفتر مطالعات استراتژيک رياست جمهوري منتقل شدم و دوباره طرح را با گستردگي بيشتر و با نام دفاع فرهنگي مطرح کردم، اما باز هم طرح در پيچ وخم بوروکراسي اداري راه به جايي نبرد. بالاخره در سفر به ارمنستان و ادامه تحصيل در آن کشور بود که با ديدن يک شنبه بازارهنري درشهر ايروان و آشنايي با سازمان جهاني يونيسف که فعاليت هايش در زمينه ي کمک رساني به کودکان بي سرپرست مي باشد دوباره طرح در ذهنم زنده شد .

پس از آن چه اتفاقي افتاد ؟

ابتدا طرح را به دفتر يونسکو در ارمنستان ارايه دادم که پس از مدتي  مرا براي توضيحات بيشتر دعوت کردند. در آن زمان من در ايتاليا به ادامه تحصيل در مقطع دکترا مشغول بودم ، لذا قرار شد من در دفتر يونسکو در ژنو حاضر شوم و به شرح  جزييات طرح بپردازم ، حدود سه ماه يونسکو طرح را بررسي و بالاخره آن را تاييد کرد و من به دفتر اصلي در  نيويورک دعوت شدم و تا مراحل اجرايي طرح مرور شده و براي اجرا آماده شود . در نهايت اين طرح در ارمنستان و چند کشور ديگر اجرا شد به اين ترتيب که با خريد آثار هنري از کودکان بي سرپرست و کمک مالي به آنها بتوان مشکل فقر مالي را در اين جوامع ريشه کن نمود .

اما اين طرح در ايران به جايي نرسيد چرا؟

دليل اصلي اعمال  تحريم ها  عليه کشور ما بود. بنده به هنگام تحصيل در ارمنستان به ارايه مقاله و آموزش در آکادمي هنر ايروان نيز مشغول بودم و درآنجا به دانشجويان ايراني اصول و مباني هنر هاي تجسمي  را آموزش مي دادم، گاهي هم نقاشي مي کردم و بدين طريق وارد دنياي هنرهاي تجسمي شدم و پس از مدتي توانستم به معرفي خيام پرداختم تا مقدمه نصب مجسمه خيام را که اثر علي قدمياري مجسمه ساز شهرمان  بود  در دانشگاه ايروان فراهم کنم. کمي بعد براي ارايه گزارش در  نشست سالانه سازمان جهاني کار که در سال 86  در کشور سوئيس برگزار شد شرکت کردم و  فرصتي پيش آمد تا در آنجا با نماينده ي کشورمان ملاقات کنم، ايشان ضمن تقدير از طرح بنده ترتيب ملاقات مرا با جهرمي (وزير وقت کار) داد، اما دادن قول همکاري فقط به صدور يک مجوز  NGO ختم شد و ما در نهايت توانستيم انجمن حامي هنر را تاسيس کنيم و فعاليتمان در شهر تهران  را با تاسيس يک دفتر در شهرداري شروع کنيم؛ چند سالي است که در پايتخت مشغول به فعاليت بوده و اخيرا با درخواست جناب مظفري فرماندار شهرمان شعبه اي هم در زادگاه مان نيشابور راه اندازي کرده ايم.

با توجه به اقامت و رفت و آمد شما به کشورهاي ارمنستان، تاجيکستان ، ايتاليا و فرانسه ، وضعيت مديريت هنري را در اين کشورها چگونه ديده ايد ؟

در ارمنستان مثل کشور ما گالري هاي خصوصي مسئول برگزاري نمايشگاه هاي هنري و فروش اين آثار هستند و همان طور که گفتم يکشنبه بازار هنر هم با شرکت هنرمندان رشته هاي مختلف و فروش آثار توسط خودشان در ايروان برگزار مي شود .

در ايتاليا و فرانسه يک سري تسهيلات دولتي  در اختيار هنرمندان قرار مي گيرد مثل قرار دادن مکان برگزاري نمايشگاه ها و فستيوال هاي هنري به هنرمندان . در اين کشورها  دو جور گالري داريم اول گالري هايي که اثر هنرمند را مستقيما به نمايش و فروش مي گذارند و دوم گالري هايي که براي تعويض يا به صورت دست دوم آثار را به فروش مي رسانند .

در کشور فرانسه اطلاعات هنري مردم بسيار بالاست و دولت برنامه هاي زيادي براي معرفي و اطلاع رساني براي آثار هنري دارد و در پاريس شهرکي هنري به نام «سيته»  توسط دولت ساخته شده است و هرساله تقاضاي زيادي از اقصي نقاط دنيا براي شرکت در اين نمايشگاه ها وجود دارد و اصولا در اين کشورها هنر و گردشگري به هم آميخته هستند. در کشور  فرانسه مردم در خانه هاي خود اقلا يک اثر هنري نگهداري مي کنند که اين غايت و ايده آل  بازار هنر مي باشد .

در حال حاضر فعاليت اصلي انجمن حامي هنر چيست ؟

کار اصلي ما چندين سال است که برگزاري نمايشگاه خارجي و فروش آثار هنري هنرمندان کشورمان و صادرات آن به کشورهاي اروپايي و ديگر کشورها مي باشد و مفتخريم که نقشي مثبت در بازار هنر کشور داريم. از طرفي آموزش رشته هاي مختلف هنري هم از وظايف ماست و در کنار اين دو وظيفه، کار خيريه اي هم براي خانواده هاي هنرمند و فاقد امکانات انجام مي دهيم .

مشکل اصلي در مقابل حوزه ي فعاليت هاي انجمن حامي هنرچيست ؟

موازي کاري دستگاه هاي اجرايي و ناهماهنگي بين گالري هاي خصوصي مشکل اصلي ماست که متاسفانه يک هرج و مرج هنري را  در کشور به وجود آورده و اين سردر گمي در کار ما هم اثر گذار بوده است. عدم اطلاع برخي مسئولين و مردم از حوزه فعاليت انجمن مشکل ديگر ماست بخصوص در شهرمان نيشابور که اميدواريم با اطلاع رساني بيشتر معضل رفع شود .

و سخن آخر

با توجه به اين که هدف اصلي ما ايجاد اشتغال و تحرک در حوزه ي هنر و صنايع دستي و همچنين فقر زدايي و کمک به کودکان بي سرپرست مي باشد ( به کمک خيرين و دوستداران هنر) توقع داريم مردم شهر با ما همکاري بيشتري  داشته باشند تا ان شاالله بتوانيم نيشابور را به يک قطب فرهنگي و هنري در کشور تبديل کنيم که براي نيل به اين هدف مجمع خيرين فرهنگ ساز را در درون سيستم انجمن راه اندازي نموده ايم. به اميد روزي که نيشابور مرکزي براي هنر و گردشگري باشد .