دو ويژگي ايرانيان از نگاه جهانگرد نيشابوري:  غرور و خود بزرگ بيني بي جا؛ تلاش براي محو آثار گذشتگان
دو ويژگي ايرانيان از نگاه جهانگرد نيشابوري:  غرور و خود بزرگ بيني بي جا؛ تلاش براي محو آثار گذشتگان

گفت و گو: سيدهاشم مداح   جهانگردي  وگردشگري از دير بازدر ايران رواج داشته است . قرار گرفتن در مسير جاده ي ابريشم «وجود کاروانسراها و چاپارخانه ها «آمد وشد خاورشناسان و وجود جاده هاي فراوان همگي نشان از رونق گردشگري در کشور ما داشته است . دوره صفوي را مي توان ازدرخشان ترين دوره […]

گفت و گو: سيدهاشم مداح

 

7جهانگردي  وگردشگري از دير بازدر ايران رواج داشته است . قرار گرفتن در مسير جاده ي ابريشم «وجود کاروانسراها و چاپارخانه ها «آمد وشد خاورشناسان و وجود جاده هاي فراوان همگي نشان از رونق گردشگري در کشور ما داشته است . دوره صفوي را مي توان ازدرخشان ترين دوره هاي سياحت و گردش گري در ايران دانست .اما در دوران معاصر و در سال 1314اداره جلب سياحان در کشور تاسيس شد و اولين آژانس جهانگردي ايران در سال 1319 شروع به کار کرد. امروزه در هر سال هم وطنان ما حدود يک ميليارد دلار در کشورهايي از جمله امارات و ترکيه هزينه مي کنند بدون اين که برگشت مناسب فرهنگي يا اقتصادي مثبتي براي کشورمان داشته باشد. دليل  اين که چرا در اين زمينه اقدامي نمي شود را بايد از مسئولان مربوطه پرسيد. به هر حال فارغ ازاين مسائل به ديدار يک همشهري  رفتيم که به بيش از پنجاه کشور دنيا سفر کرده و تجربيات گرانبهايي از اين سفر ها آموخته است.

حسين ندافيان گياه پزشک است؛ عشق و علاقه به طبيعت اورا به اقصي نقاط جهان کشانده است . اولين ديدار و آشنايي او با تمدن غرب با سفري به اتريش شروع مي شود. وين پايتخت موسيقي اروپا برايش بسيار جذاب است. قدم زدن در کناره هاي رود دانوب وگوش دادن به موسيقي اشتراوس برايش بسيار دلنواز است . ديدن آثاربه جا مانده از قرون وسطي و دوران درخشان امپراطوري اتريش – هنگري و قصرهاي با شکوه او را به وجد مي آورد.

چند روزي شاد و خرم است تا اين که  کم کم ديدن آدم هاي مسن و تنها و چند حادثه ديگرذهنيت اورا در هم مي ريزد و از خود مي پرسد مگر اينجا اروپا نيست ؟ ظاهر تماشايي و رنگ آميزي شده ي تمدن غربي ديگر اورا نمي فريبد و روابط انساني و عاطفي به نظرش  سرد و سطحي مي آيد و بالاخره با اين مساله کنار مي آيد که آنچه در ذهن داشته است با  واقعيت همخواني ندارد. بهر حال بهترين خاطره او از آن سفر اين است که مردم اتريش در اعتراض به افتتاح يک نيروگاه اتمي؛ باعث بستن آن مي شوند و حتي هنرمنذ و نقاشي  با کشيدن نقاشي روي دود کش اين نيروگاه تعطيلي رسمي آن را  اعلام مي کند .

سفرهاي بعدي او به شرق و کشورهاي آسيايي است که ايشان در خصوص اين سفرها   اين گونه توضيح مي دهد. از نگاه او  زيبايترين نقطه ي دنيا کشورفيليبين است که از 74 هزار جزيره تشکيل شده است وبسيار زيباست . اما از نظر پيشرفت علمي و تکنولوژي چين  را در رده اول اين منطقه مي داند. نکته ي جالب در چين از نگاه وي اين است که در کشور چين تصوير هيچ کدام از رهبران فعلي در معابر عمومي ديده نمي شود.  به جز تصوير مائو رهبر انقلاب آن کشور. وي معتقد است تايلند يکي از زيباترين کشورها از نظر مناظر طبيعي است .

اما سفر به روسيه از نظر او تجربه جالبي است .سرزميني زيبا با مناظر طبيعي بکر «جنگل ها و مراتع فراوان  و مردمي مهمان نواز «تعصب نژادي ندارند و از مهمانان در آشپزخانه پذيرايي مي کنند .از نظر او مسکو يک روستاي بزرگ است و به نظر مي رسد که از اروپا جداست . نکته جالب در سفر ايشان به مسکو ديدار گردشگران با جنازه موميايي شده لنين بوده که در زيرزمين قرار دارد  و توريست ها براي ديدن اين جسد به صف مي ايستند از طرفي روسيه کشوري ارتدکس است و کليساهايي با  گنبدهاي رنگارنگ دارد و جاده هاي آن کشوربه دليل استفاده زياد از حمل و نقل هوايي کيفيت خوبي ندارد. معروف ترين شهر روسيه بعد از مسکو سن پطرزبورگ است که توسط پطر کبير ساخته شده و معني آن پنجره اي بسوي اروپا مي باشد و پايتخت تزار ها بوده است. موزه معروف آرميتاژ نيزدراين شهرقرار دارد .

آنچه ندافيان را درديداراز  کشورهاي اروپايي متعجب کرده اين است که فاصله چنداني بين شهر و روستا در اروپا وجود ندارد. در قاره ي سبز هيچ منظره ي بکر و دست نخورده اي پيدا نمي شود. به نظر او زيباترين مناطق اروپا در اطراف درياي مديترانه قرار دارد. درکشور اسپانيا آثار تمدن اسلامي و قصرالحمرا براي ما مسلمانان چشم نواز است. در ميان کشورهاي اروپايي بيشترين جذابيت را ترکيه براي ما ايراني ها دارد هم به دليل تشابهات فرهنگي و هم به دليل اين که ترکيه دروازه اروپا بسوي شرق ناميده مي شود واين کشور ازامکانات زيادي در بخش گردشگري و جهانگردي  بر خوردار است. نکته جالب در کشور ترکيه تساهل و تسامح مردم اين کشور با يکديگر و توريست ها است.

ايشان در طول سفرها يش هميشه روحيات ايراني ها را با مردم ديگر نقاط دنيا مقايسه کرده است و به اين نتيجه رسيده است که دو صفت ما ايراني ها را از بقيه مردم دنيا جدا مي کند: غرور و خود بزرگ بيني بي جا از يک طرف و تلاش براي محو آثار گذشتگان از طرف ديگر مي باشد . براي مثال ديوار چين با طول شش هزار کيلومتر در دوره حکومت شش امپراطور ساخته شده است .اما در کشور ما و در باغ هشت بهشت اصفهان شاهد بوده ام که  روي ديواراهاي اين بنا پنج لايه نقاشي ديده مي شود و  هر پادشاهي که آمده آثار دوره قبل را محو کرده است .