پنج روش افزايش توانايي مغز با تغذيه
پنج روش افزايش توانايي مغز با تغذيه

ترجمه: سارا اکبري 1.آب زياد بنوشيد تقريبا هشتاد درصد مغز از آب تشکيل شده است. کمبود جزئي آب مي تواند سبب افزايش هورمون هاي استرس گردد و اين افزايش مي تواند به مغز آسيب برساند.بهتر است به جاي نوشيدني هايي که با شيرين کننده هاي مصنوعي ، شکر و کافئين تهيه شده اند از آب […]

9...ترجمه: سارا اکبري

1.آب زياد بنوشيد

تقريبا هشتاد درصد مغز از آب تشکيل شده است. کمبود جزئي آب مي تواند سبب افزايش هورمون هاي استرس گردد و اين افزايش مي تواند به مغز آسيب برساند.بهتر است به جاي نوشيدني هايي که با شيرين کننده هاي مصنوعي ، شکر و کافئين تهيه شده اند از آب استفاده شود. شما مي توانيد از دمنوش هاي گياهي و چاي بدون کافئين مثلا با طعم توت فرنگي و يا تمشک استفاده کنيد. چاي سبز نيز به جهت دارا بودن موادي که سبب تمدد اعصاب و هوشياري مي گردد ،براي عملکرد مغز بسيار مناسب است.

  1. کالري کمتري دريافت کنيد

بر اساس تحقيقات مهمي که روي حيوانات و انسانها صورت گرفته است رژيم هاي کم کالري براي مغز و افزايش طول عمر بسيار مفيد هستند. خوردن غذاهاي کم کالري خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي،سرطان و سکته مغزي ناشي از اضافه وزن را کم مي کند و سبب ايجاد مکانيسم مشخصي در بدن جهت افزايش توليد فاکتورهاي رشد عصبي مي گردد.

  1. ماهي ، روغن ماهي و چربي هاي مفيد مصرف کنيد

DHA، روغن امگا 3 است که در ماهي يافت مي شود و قسمت زيادي از ماده خاکستري مغز را مي سازد. چربي مغز، غشاي سلولي را شکل مي دهد و نقش حياتي در عمکرد سلول ها دارد. نورون ها که مسئوليت انتقال پيام از مغز به ساير بدن را به عهده دارند،سرشار از امگا 3 هستند. تحقيقات نشان داده است که رژيم هاي غذايي سرشار از امگا3 سبب ايجاد تعادل روحي سالم و مثبت در سال هاي بعد مي گردد. شايد علت اين باشد که DHA‌ بخش اصلي سيناپس هاي مغز است.

  1. از مواد غذايي سرشار از آنتي اکسيدان استفاده کنيد

مطالعات متعددي نشان داده است که رژيم هاي غذايي حاوي آنتي اکسيدان سبزيجات و ميوه ها ،به ميزان زيادي خطر افزايش اختلالات شناختي را کاهش مي دهد. کارشناسان بر اين باورند که راديکال هاي آزاد نقش اساسي در تخريب مغز بر اثر افزايش سن را دارند. زمانيکه سلولي اکسيژن را به انرژي تبديل مي کند، مولکول هاي کوچکي به نام راديکال هاي آزاد ساخته مي شوند. که اگر زياد توليد شوند مي توانند به بدنه سلولي صدمه بزنند و سبب از بين رفتن آنها شوند و مي توانند در روندي به نام استرس اکسيدتيو به بافت سلولي آسيب برسانند.ويتامين اي، سي و بتاکارون از توليد راديکال هاي آزاد جلوگيري ميکنند. طبق اعلام وزارت کشاورزي آمريکا زغال اخته ،شاه توت ،قره قات،توت فرنگي،اسفناج،تمشک، جوانه ي کلم بروکسل،آلوها،کلم بروکلي،چغندر،آووکادو،پرتقال،انگور قرمز، فلفل دلمه اي قرمز،توت ها و کيوي بهترين منبع آنتي اکسيدان هستند.

  1. از پروتئين ،چربي هاي خوب و کربوهيدارت ها به ميزان متعادل استفاده کنيد

رژيم هاي سرشار از شکر تصفيه شده مي تواند منجر به ديابت ،خواب آلودگي و اختلالات شناختي شوند. خوردن پروتئين در هر وعده به تعادل سطح قند خون کمک مي کند. خوردن گوشت بدون چربي،تخم مرغ،پنير،سوياو آجيل همراه با وعده غذايي مانع جذب سريع کربوهيدرات ها مي شود و از مه مغزي( کاهش حافظه و آگاهي) جلوگيري مي کند.