زولبيا و باميه مرغوب را از کجا بشناسيم
زولبيا و باميه مرغوب را از کجا بشناسيم

مهندس محمدحسن بشارت کارشناس مسئول بهداشت محيط و حرفه اي فيروزه همه ساله با فرا رسيدن ماه رمضان، زولبيا و باميه طرفداران زيادي پيدا مي کند و مردم قبل از افطار جهت خريد زولبيا و باميه به مراکز عرضه اين شيريني مراجعه مي نمايند. بهتر است که همشهريان محترم در هنگام خريد زولبيا و باميه […]

JamNewsImage15052475مهندس محمدحسن بشارت

کارشناس مسئول بهداشت محيط و حرفه اي فيروزه

همه ساله با فرا رسيدن ماه رمضان، زولبيا و باميه طرفداران زيادي پيدا مي کند و مردم قبل از افطار جهت خريد زولبيا و باميه به مراکز عرضه اين شيريني مراجعه مي نمايند.

بهتر است که همشهريان محترم در هنگام خريد زولبيا و باميه به نکات بهداشتي ذيل توجه نمايند:

1-يکي از شرايطي که با رعايت آن پي به سالم بودن زولبيا و باميه مي بريم بهداشت فردي کارگران و وضعيت نظافت مغازه و نبودن حشرات در مغازه ها مي باشد که پوشيدن روپوش و استفاده از دستکش يکبار مصرف و يا استفاده از انبرک استيل براي چيدن زولبيا و باميه در داخل جعبه تاکيد مي گردد. از خريد زولبيا و باميه اي که از قبل داخل جعبه چيده شده است تا حد امکان خودداري نماييم. زولبيا و باميه بايد در حضور مشتري و توسط افرادي که بهداشت حرفه اي را رعايت مي نمايند و در حضور مشتري داخل جعبه گذاشته شود.

2- رنگ زولبيا باميه بايد زرد و طلايي باشد.  رنگ هاي متمايل به قهوه اي و قهوه اي سوخته و يا تيره نشان دهنده طبخ زولبيا باميه با روغن هاي سوخته و چند بار مصرف مي باشد و هرگز تيره بودن زولبيا و باميه نشان دهنده برشته بودن و يا سالم بودن آن نيست.

3-  از خريد از مغازه هايي که زولبيا و باميه  را در معرض هواي گرم و آفتاب و يا پشت شيشه مغازه قرار داده اند و يا ظرف زولبيا فاقد سلفون مي باشد خودداري نماييم زيرا از مواد اوليه زولبيا روغن و ماست و از مواد اوليه باميه روغن و تخم مرغ است که بايستي در محل هاي خشک و خنک يخچال و ويترين مغازه نگهداري شود.

4- زولبيا و باميه هاي خمير- از هم پاشيده-  شکرک زده و زعفراني مورد تاييد نمي باشد، چرا که بعضا به جاي زعفران در زولبيا از رنگ هاي مصنوعي، زعفران هاي تقلبي و گياهان گل رنگ استفاده مي شود.

5- زولبيا و باميه بايستي در ظروف تميز و مناسب که ته ظرف شربت و روغن زيادي جمع نشده باشد نگهداري شود و تا حد امکان روي آن سلفون کشيده ودر معرض هواي آزاد نباشد.

7- زولبيا بايد عطر و طعم مناسب داشته باشد و حدالامکان رنگ آن روشن و ذرات سوخته شده روي زولبيا باميه وجود نداشته باشد.

8-  زولبيا را بايد در حجم کم ودر جعبه هاي بهداشتي که کف آن سلفون و يک لايه ورق آلومنيوم دارد خريداري نماييم ودر کف جعبه هاي زولبيا بايستي علامت استاندارد و پروانه ساخت وزارت بهداشت ودرمان درج شده باشد. شکستگي و از هم پاشيدگي زياد در زولبيا نشان دهنده کهنگي وکيفيت پايين آن است.

9- هرچقدر زولبيا نازکتر و زولبيا شفاف و باميه سبک تر باشد نشان دهنده ماست مرغوب در زولبيا و تخم مرغ بيشتر در باميه مي باشد و هر چقدر وزن آن ها بيشتر و رنگ آن ها تيره تر باشد ميزان آرد آن بيشتر است که نوعي تقلب به حساب مي آيد.