در شورای کتابخانه های استان عنوان شد:  فرماندار: پیروزی در جشنواره کَن موجب شد که دنیا به ایران نگاه دیگری داشته باشد
در شورای کتابخانه های استان عنوان شد:  فرماندار: پیروزی در جشنواره کَن موجب شد که دنیا به ایران نگاه دیگری داشته باشد

  تلاش برای معرفی نیشابور به عنوان کاندیدای پایتختی جهان شورای اداری کتابخانه های استان در نیشابور با حضور مدیر کل و معاونین ستادی، فرماندار ویژه شهرستان و روسا و کارشناسان ادارات برگزار شد و در کنار این که بخش عمده جلسه جنبه آموزشی داشت، بازدید از تعدادی از کتابخانه ها و مراکز فرهنگی-تاریخی در […]

 

8تلاش برای معرفی نیشابور به عنوان کاندیدای پایتختی جهان

شورای اداری کتابخانه های استان در نیشابور با حضور مدیر کل و معاونین ستادی، فرماندار ویژه شهرستان و روسا و کارشناسان ادارات برگزار شد و در کنار این که بخش عمده جلسه جنبه آموزشی داشت، بازدید از تعدادی از کتابخانه ها و مراکز فرهنگی-تاریخی در دستور کار قرار گرفت.

در این نشست که روز چهارشنبه، دوازدهم خرداد در سالن تشریفات برگزار شد فرماندار ویژه شهرستان با اشاره به 4 هزار و دویست شخصیت برجسته علمی و فرهنگی که از خاک نیشابور برخاسته اند و اسامی آنها در کتاب الحاکم آمده است، تصریح کرد: به گفته دکتر شفیعی کدکنی این کتاب مانند دفترچه تلفن تاریخ نیشابور است و هر کدام از شخصیت های نام برده شده در این کتاب نیازمند پردازش است. با به میان آمدن نام شفیعی کدکنی، خاطره ای هم از زبان مظفری در رابطه با این شخصیت فرهیخته جاری شد، وی گفت: سالها پیش در دیداری که با ایشان داشتم، خانه ایشان را دارای 5 اتاق مجزا دیدم که هر کدام کتابخانه و میز کار جدایی داشت و دکتر شفیعی پس از خواندن نماز صبح به سراغ اتاق اول می رفت و مطالعه خود را انجام می داد و پس از چندد ساعتی برای تنوع به اتاق دیگر می رفت و پشت میز کار خود مشغول مطالعه روی موضوعی دیگر می شد و شاید بیست ساعت در شبانه روز مشغول مطالعه و نوشتن بود، به همین دلیل است که ایشان معمولا در مراسم عمومی کمتر حضور پیدا می کند و از وقت خود بیشترین بهره ر می برد. مثل دکتر شفیعی شاید دیگر نباشد و باید از مشاوره این میراث فرهنگی مان حداکثر استفاده را داشته باشیم.

مظفری همچنین به حضور ریچارد بولت تاریخ دان نیشابور شناس اشاره کرد که پس از 50 سال به ایران و به نیشابور آمده بود و افزود: ایشان که زمانی نفر اول دانشگاه هاروارد بود عمری را در تحقیق در خصوص تاریخ نیشابور گذرانده و در حضور یک روزه وی در نیشابور بیش از بیست ساعت مطلب تخصصی و جدید در رابطه با نیشابور از وی گرفتیم.

وی به آنتوان، معاون بیل گیتس نیز اشاره کرد که در سفرش به نیشابور متوجه شده بودند که وی نیشابوری است، و از مشورت با وی در حوزه اقتصادی شهرستان سخن گفت.

مظفری با بیان این که اگر از این مشورت نگیریم در حق خودمان ظلم کردیم، از مهندس وکیلی، پرفسور صالحی و بسیاری افراد دیگر نام برد که باید از این ها بخواهیم تنها فکر کنند و نکته ای به ما بیاموزند.

این مقام مسئول به جشنواره کَن و موفقیت ایران در این جشنواره نیز پرداخت و بیان کرد: این پیروزی موجب شد که دنیا به ایران نگاه دیگری داشته باشد و نشان دادیم حوزه تمدنی کشور ما به تمامی حوزه ها می چربد و شاید گاهی خودمان اشتباهاتی کردیم که تصویر دیگری از ما در دنیا نشان داده شده است. هنر ما استفاده از این ظرفیت ها است.

مظفری پروسه پایتختی کتاب نیشابور را رقابتی سخت میان 99 شهر کشور توصیف کرد و دلیل این پیروزی را نه توان مالی که بسیاری شهرها هزینه کرده بودند بلکه فضای عمومی علاقه مندان به کتاب در نیشابور، فعالیت انجمن های مختلف ادبی و  وجود شخصیت های فرهنگی این شهر دانست.

وی همچنین از تلاش برای معرفی نیشابور به عنوان کاندیدای پایتختی جهان و تبدیل شدن نیشابور به «تیم ملی کتاب ایران» خبر داد و خطاب به مسئولین کتابخانه های شهرستان و استان گفت: همه ما در این امر مقدس مسئول ایم و باید خارج از نگاه اداری و با دید فرهنگی برای این هدف تلاش کنیم و در قدم اول باید دامنه اطلاعات خودمان را گسترش دهیم و به همگان منتقل کنیم.

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان با تصریح پیشینه فرهنگی نیشابور، شاخص های انتخاب نیشابور به عنوان پایتختی کتاب کشور از جمله میزان قابل توجه مراجعه به کتابخانه را پیرو همین پیشینه درخشان فرهنگی دانست. محمد زمانی از 120 کتابخانه فعال در شهرستان سخن گفت که 50 درصد آن ها نیز خَیرساز است و نیشابور را دارای ظرفیت تبدیل شدن به بازوی توانمند فرهنگی سال 2017 کشور دانست.

جلسه به شکل آموزشی برای حضار ادامه یافت و بازدید از مراکز فرهنگی و تعدادی از کتابخانه های شهرستان نیز انجام شد.