دیدبان
دیدبان

مردم نشان دادند که کدام سلیقه به نظر آن ها نزدیک‌تر است. ایرنا: رئیس جمهور، حسن روحانی: مردم بزرگوار و فهیم ایران با رای خود نشان دادند که کدام سلیقه به نظر آن ها نزدیک‌تر است. دولت قبلا هم گفته است که نتیجه انتخابات هر چه باشد و ترکیب مجلس به هر شکل باشد دولت […]

مردم نشان دادند که کدام سلیقه به نظر آن ها نزدیک‌تر است.

ایرنا: رئیس جمهور، حسن روحانی: مردم بزرگوار و فهیم ایران با رای خود نشان دادند که کدام سلیقه به نظر آن ها نزدیک‌تر است. دولت قبلا هم گفته است که نتیجه انتخابات هر چه باشد و ترکیب مجلس به هر شکل باشد دولت خود را موظف به احترام به آراء مردم می داند و خود را متعهد به همکاری با مجلس آینده خواهد دانست.

 

رکوردشکنی آیت‌الله هاشمی در انتخابات خبرگان

انتخاب: با نهایی شدن نتایج خبرگان رهبری درتهران آيت الله هاشمى با كسب ٢٣٠١٤٠٩ راى، بيشترين راى تمام ادوار انتخابات خبرگان رهبرى را به دست آورد.با پیروزی چشمگیر لیست «خبرگان مردم» مشخص شد که حتی مجموع آرای محمدتقی مصباح یزدی و آیت الله یزدی از آیت الله هاشمی رفسنجانی کمتر است.

 

 

7824_viewرد؛ ردصلاحیت کنندگان!

بهارنیوز: آیت الله صانعی در درس خارج فقه خود با اشاره به رأی نیاوردن آیت الله یزدی و آخر شدن آیت الله جنتی دو عضو شورای نگهبان از رد صلاحیت سید حسن خمینی نوه امام خمینی(ره) به شدت انتقاد کرد. این مرجع تقلید گفت: شما که نوه امام را که سال ها درس خارج داده و مورد تایید مراجع بزرگ است رد می کنید و می گویید فقط ما باید تایید کنیم و تایید بقیه فایده ای ندارد یک دفعه هفتاد میلیون نفر شما را رد صلاحیت می کنند و رای نمی آورید.

 

 

8728_369واکنش معنادار کهنسال ترین مرجع تقلید قم

پویش: آیت الله صافی گلپایگانی، کهنسال ترین مرجع تقلید شیعیان در قم، یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات خبرگان، در اقدامی معنادار به منزل سیدحسن خمینی در قم رفت تا با وی دیدار و از او دلجویی کند. آیت الله صافی در دیدار خود با سید حسن گفت: مردم شما را می شناسند، مسائل را می دانند و همه جهات در ذهن آنها محفوظ است و چیزی باعث تقلیل آن جهات نخواهد شد. جایگاه امام و بیت امام را اکنون مثل همیشه مردم حفظ می کنند و ان شاء الله بعدها هم اینگونه خواهد بود. من به شما بسیار علاقه مندم. ارادت ما خیلی قدیمی است و شاید کسی مثل ما چنین سابقه ارادتی را به بیت شما نداشته باشد. ان شاء الله همواره بر ارادت مردم به بیت امام افزوده شود.

 

 

هدف‌مان برای «تشکیل مجلسی با تندورهای کمتر» محقق شد؛ بیش از انتظار اولیه‌مان

اتحاد ملت: حمیدرضا جلایی پور: از لیست امید، ۸۴ نفر به طور قطع وارد مجلس شده‌اند و ۳۴ نفر هم به مرحله‌ی دوم راه یافته‌اند. بر اساس نتایج نهاییِ اعلام شده‌،‌ لیست امید حدود ۲۹ درصد، لیست اصولگرایان حدود ۲۳ درصد، مستقل‌ها حدود ۲۴ درصد و مرحله دومی‌ها حدود ۲۴ درصد را تشکیل می‌دهند. در همان ۲۴ درصدِ مرحله‌ی دوم هم لیست امید در حدود ۲۴ درصدِ حوزه‌ها، لیست اصول‌گرایان در حدود ۳۱ درصدِ حوزه‌ها و مستقل‌ها در حدود ۴۵ درصدِ حوزه‌ها رقابت خواهند کرد. مجلسی سه‌قطبی شکل گرفته‌است (امید-اصولگرا-مستقل)‌ که «حامیان برجام و دولت» (ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایانِ معتدل و بخشی از مستقل‌ها) اکثریت آن را در دست دارند. هدف‌مان برای «تشکیل مجلسی با تندورهای کمتر» محقق شد، بیش از انتظار اولیه‌مان. گام دوم را برداشتیم، بلند و استوار.

 

پيام ملت به دو جريان بزرگ

اتحاد ملت: مرتضي مبلغ: پيام حضور گسترده مردم پاي صندوق‌هاي راي، چيزي نيست كه به اين راحتي‌ها بتوان از آن گذشت. اين پيام بخشي به اصلاح‌طلبان و بخشي ديگر به اصولگرايان مربوط مي‌شود. نمايندگان جريان اصلاحات همه مشكلات را تحمل كردند، با صندوق‌ها قهر نكردند و انفعالي در رفتار نداشتند. آنها فقط به دنبال اين بودند كه براي حل بي‌سياستي‌هاي سال‌هاي گذشته كه مشكلات زيادي را بر كشور وارد ساخت، صادقانه بايستند و با ورود به نهادهاي قانونگذاري سرنوشت جديدي را براي ملت رقم بزنند.

اما پيام اين آرا به اصولگرايان؛ مردم قاطعانه نشان دادند با تندروي‌ها، غوغاسالاري‌ها و ناكارآمدي‌ها مخالفند و با وجود دستگاه‌هاي عريض و طويل تبليغاتي كه در اختيار برخي از اصولگرايان وجود داشت «نه» بزرگي را در جواب اين رفتارهاي ناصواب دادند. مردم نشان دادند كه به دنبال رفتار متعادل، منطقي و سازنده هستند.

 

 

این خانه‌تکانی، مبارکِ همه‌ی ایرانیان

پویش: نگاهی به نام‌های شکست‌خورده‌های انتخابات بیندازید: روح‌الله عباسپور (بویین‌زهرا) همان است که جلوی تظاهرات مجلسِ نهم «مرگ بر موسوی، کروبی و خاتمی» می‌گفت؛ فتح‌الله حسینی (سرپل ذهاب) همان است که به علی مطهری به خاطر نطقش حمله‌ی فیزیکی کرد، ناصر سودانی (اهواز) و رجب رحمانی (تاکستان) نامه‌ی «توقف مذاکرات هسته‌ای» را برای امضا توزیع می‌کردند و مرتضی حسینی (قزوین) به دنبال «اسلامی کردن آرایشگاه‌های زنانه» بود! بر فهرستِ این جماعت از اخراج‌شدگان باز هم می‌توان افزود؛ این خانه‌تکانی، مبارکِ همه‌ی ایرانیان باشد حتی آنانکه رأى ندادند.

 

 

فراتر از پیروزی جناحی

شهروند: سرمقاله: هفتم اسفند‌ سال ١٣٩٤ اهميتي انكارنشدني در فرآيند مردم‌سالاري ايران دارد، نه به‌واسطه اينكه يك گروه خاص برنده شده يا گروه مقابل آن بازنده. اين تعبير به‌طور قطع نادرست است، زيرا مهم‌تر از پيروزي يك گروه، تثبیت اصل انتخابات است كه مردم پذیرفته‌اند اختلافات و تفاوت نظرهاي خود را از طريق رأي و صندوق رأي‌گيري حل ‌كنند. اگر ايران توانست از مرحله تحريم‌هاي كمرشكن بین‌المللی عبور كند و با رسيدن به برجام جايگاه معتبر خود را در جهان سياست تثبيت کند، صرفا به‌دليل آن بود كه مردم ايران در خرداد ١٣٩٢، اراده خود را از طريق صندوق رأي نشان دادند.

 

مطالبه مردم برای تغییر، نتیجه انتخابات را رقم زد

ایلنا: آذر منصوری: اصلاح‌طلبان توانستند ائتلاف فراگیری را تشکیل بدهند که شامل مجموعه گسترده از اصلاح‌طلبان، اصولگرایان میانه‌رو و اعتدال‌گرایان و نیروهای حامی دولت می‌شد. اقتضای جامعه این بود و این ائتلاف می‌توانست برای به نتیجه‌رساندن مطالبه تغییر کمک کنند.  این انتخابات نشان داد که حذف و ایجاد مانع و محدودیت در اراده مردم برای تغییر تاثیر نخواهد داشت و از طرفی برای اصولگرایان جذب مخاطب نمی‌کند و این تجربه ثابت کرد که مردم اعتمادش به این جریان را از دست داده است.

 

دستاورد ما فراتر از انتظاراتمان بوده است

اتحاد ملت: على شكورى راد دبير كل حزب اتحاد ملت: وقتی عرصه بر ما تنگ شده بود، برای حفظ نهاد انتخابات عزم خود را جزم کردیم. ما حتی در ابراز شادمانی هم خویشتن ‌داری خواهیم کرد. با نتایجی که حاصل شده، نه ‌تنها بسیاری از افراطیون نتوانستند به مجلس راه پیدا کنند، بلکه افراطی ‌گری هم به حاشیه خواهد رفت. کسانی که به این افراد تهمت انگلیسی ‌بودن زدند چه پاسخی برای خود و دیگران خواهند داشت؟ من فکر می‌کنم اطلاق اصولگرایی به رقیب، درست نیست زیرا اصلاح‌طلبان بزرگ‌ترین اصولگرایان این کشور هستند؛ ما امروز می‌بینیم که حتی آقای لاریجانی هم با رأی اصلاح‌طلبان به مجلس راه پیدا می‌کند. آقایان کاظم جلالی و بهروز نعمتی با رأی اصلاح‌طلبان می‌آیند. این افراد از این پس با کنش اصلاح‌طلبی همراه خواهند بود. نه‌تنها این افراد، بلکه با موج فراگیر اصلاح‌طلبی، بخش بزرگ‌تری از اصولگرایان هم به دایره اصلاح‌طلبی راه خواهند یافت و کنش اصلاح‌طلبی خواهند داشت.

 

دو معنای انتخابات اخیر

اتحاد ملت: حميدرضا جلايي پور، جامعه شناس: انتخابات هفتم اسفندماه، دو معنا و مضمون را به تحليلگران رساند. نخست اينكه مردم با رفتار خود نشان دادند كه خواهان توسعه (يعني افزايش ظرفيت مادي و معنوي کثيری از افراد جامعه) هستند. مردم آموخته اند که توسعه و توليد ثروت، امري شعاري نيست و به تداوم و زمان و همکاری هر سه جز جامعه (يعنی دولت و جامعه مدنی و جامعه اقتصادی) نيازمند است. به همين دليل بود كه پس از چشيدن ثمره سپردن دولت به افراد واقع بين در سال ۹۲، اين رويكرد را در مجلس در سال ۹۴ نيز عملي كردند. مضمون دوم كه بهتر و قابل تأمل تر از مضمون اول است و كشورهاي اسلامي بايد به آن توجه كنند، نوع مواجهه ايرانيان با افراط گرايي اســت. به عبارت ديگر، انتخابات نشان داد كه مردم و دولت، افراط گرایی را با يك مقابله به مثل يا واكنش خشن درمان نمي كنند، بلكه با حركتي مدني و با رأي دادن، در پي درمان آن هستند.

 

در کجای دنیا…؟

عصر ایران: عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به ادعای پیروزی اصولگرایان گفت: کجای دنیا 80 درصد مجلس که تماما از یک جریان سیاسی است رای نمی آورد و باز هم آن جریان را در انتخابات جدید پیروز شده تلقی می کنند. اینکه بیش از دو سوم مجلس نهم و موجود (که همه اذعان دارند اصولگرا است) رای نیاورده است چطور می توان تفسیر به پیروزی اصولگرایان در انتخابات کرد؟

 

 

به حداد گفتیم نیا ولی گوشش بدهکار نبود.

انتخاب: حسن بیادی، نامزد اصولگرای مجلس: «بار‌ها بنده و دوستان تذکر دادیم و گفتیم کسانی که بیش از سه دوره در مجلس بودند، نیایند و به جای چنین افرادی از چهره‌های جدید انقلابی استفاده کنیم ولی گوش کسی بدهکار نبود. اگر از چهره‌های معتدل در ائتلاف استفاده می‌کردیم حتما اتفاقات بهتری رقم می‌خورد. این را از قول من بنویسید که انتخاب چهره‌های تندرو برای انتخابات یک اشتباه بود.»

 

توهین  عضو جامعه روحانیت مبارز به مردم تهران

تابناک: شجونی در واکنش به شکست مطلق اصولگرایان در انتخابات تهران، گفت: دلیل چنین اتفاقی مشخص است. تهران پایگاه اصلی ضدیت با انقلاب و ولایت فقیه است و رای آوری این افراد نیز نشان دهنده همین مساله است. این سخنان توهین آمیز در حالی بیان می شود که با پیام تشکر رهبر انقلاب کاملا در تضاد است و ضمن دو قطبی کردن فضای بعد از انتخابات به نوعی عدم تمکین به مردم و مردم سالاری است.

 

News-635138048437994634رد صلاحیت تعداد زیادی از نیروهای یک طیف سیاسی مردم تهران را بر سر غیرت آورد.

ایلنا: احمد مسجدجامعی: این روزها گروهی از کسانی که نتیجه انتخابات را نپسندیده‌اند، به ایجاد فضای غیراخلاقی علیه رای دهندگان تهران دامن می‌زنند و آن را به سبک زندگی و حتی کارگزاری و تاثیر عوامل انگلیس در ایران نسبت داده و به نکوهش شهروندان پایتخت می‌پردازند. عده‌ای به مردم تهران می‌گویند که چون به لیست ما رای نداده‌اید، اهل کوفه هستید. ما به عنوان نمایندگان مردم، نباید اجازه توهین بدهیم.

 

مرغ یک پای آنها!

پویش: ساعت ٩ صبح، ٩ اسفند به وقت تهران- خبرنگاران از وزارت کشور: «تمام ۳۰ نفر منتخب تهران از “لیست امید” است و حداد عادل به بعد از جایگاه سی‌ام سقوط کرد». تلاش روزنامه جوان برای حفظ روحیه‌ی اصولگرایان: «اینکه حالا چه کسی اول شده و چه کسی آخر، فرع قضیه است… فرض کنید چه در مجلس و چه در خبرگان، مردم حتی به یک اصولگرا هم رأی نداده باشند! اصلاً گیرم خود اصولگرایان هم به خودشان رأی نداده باشند! ما حتی در آن صورت هم باز از مردم خواهیم نوشت!».

 

باید از اصلاح‌طلبان درس اخلاق بیاموزیم!

پویش: محمد مهاجری ستون نویس سابق کیهان، عضو سابق سردبیری این روزنامه در وبلاگ خود نوشت: به عنوان یک اصول‌گرا عرض می‌کنم: تا این‌جا و این لحظه رقبای اصول‌گرایان برنده جام اخلاق انتخابات هستند. صلاحیت‌شان رد شد، بازی را بر هم نزدند. ناشناس‌ترین کاندیداها را برای‌شان باقی گذاشتند، همان‌ها را به خط کردند. به نفوذی بودن و انگلیسی بودن و… متهم شدند، به مصداق «اذا مروا باللغو مروا کراما» از کنارش گذشتند. با عبارت‌های تند و تیز، به آشوب تحریک شدند، متانت و صبوری به خرج دادند. به لطایف‌الحیل خواستند حضورشان را کمرنگ کنند، به شکل گسترده پای صندوق آمدند و به ندای رهبری و بزرگان پاسخ مثبت دادند. خواستند با ایجاد تنگنا، به کار غیرقانونی وادارشان کنند، زیر بار نرفتند. در تبلیغات انتخاباتی در قیاس با طرف مقابل به حداقل‌ها قناعت کردند و… تا این‌جای کار مدیون رقباییم. هم قدرشان را بدانیم و هم ازشان یاد بگیریم. اگر باز هم هوشمندی به خرج دهند و با همین دست فرمان جلو بروند و کار تمام شود، باید از آن‌ها دعوت کنیم برای‌مان کلاس بگذارند و کمی اصولگرایی یادمان بدهند!

 

با خودمان چه کرده‌ایم، ما اصولگراها؟

خبرآنلاین: محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصول‌گرا: «۱۰ سال است بر توسن پیروزی سواریم، ما اصولگراها. مجلس مال ماست، شورای شهر مال ماست، یک دولت ۸ ساله هم داشته‌ایم ما اصولگراها. صداوسیما هم پشت قباله ماست و شصتادتا خبرگزاری و سایت و روزنامه هم داریم ما اصولگراها. در همین انتخابات اخیر، خدا وکیلی چه کم داشتیم؟ کم تبلیغات کردیم؟ باخته‌ایم آقا. نه امروز و ۲ سال پیش، همان ۱۰ سال پیش که همه تخم‌مرغ‌های‌مان را گذاشتیم توی سبد احمدی‌نژاد، ما اصولگراها. در این یکی دو ماه هرکاری که می‌توانستیم کردیم تا لج رقیب‌مان را در بیاوریم. اگر چنین نمی‌کردیم، جامعه‌مان دوقطبی نمی‌شد و افراد کاردان و بلدی هم وارد مجلس می‌شدند، و جفا نمی‌کردیم به کاندیداهای خوبمان، ما اصولگراها.»

 

 

مقایسه مردم تهران با اهل کوفه با چه توجیه شرعی و عقلی سازگار است

تابناک: امیر محبیان فعال سیاسی اصول گرا: واقعا چون تهراني ها به ليست اصلاح طلبان راي دادند بايد آنها را اهل كوفه و اصحاب يزيد خواند؟! در دور بعد اگر به اصولگرايان يا آقاي احمدي نژاد يا جناب مصباح راي دادند به لشكر امام حسين(ع) برگشته و حر مي شوند؟! اين گونه تحليل با كدام منش و تحليل امام و رهبري و عقل و منطق همخوان است؟ اين روش كه رقابت را بين ليست رهبري و ليست انگلستان نشان دهيم و بعد هم برنده را انگليس؟! با كدام عقل همخوان است؟ اين كه يك شهر ١٢ ميليوني را چون به آقاي فلان و فلان راي نداده اند؛ در زمره يزيديان بدانند چه توجيه شرعي و عقلي دارد؟ من مي گويم؛ هيچ …. جز آن كه سياست ما به حدي نزول كرده كه ملاك و شاخص دين و ايمان اين و آن كانديدا مي شوند. آيا واقعا فكر مي كنيم از طريق اهانت به مردم مي توان راي گرفت؟ مگر آن كه مردم خويش را جمعي مازوخيست بدانيم!

 

مي‌خواهم « سخنگوي» خودم باشم

اعتماد: ناگفته‌هاي سخنگو و عضو حقوقدان شوراي نگهبان براي نخستين‌بار: بررسي صلاحيت‌ها براي من خاطره خوشي نبود. از كار خودم در روند تاييدصلاحيت‌ها راضي نيستم. فرار من از سخنگويي شوراي نگهبان به دليل صداقتم است. اختلاف سليقه جدي با دبير شوراي نگهبان دارم. وقتي نتوانم صادقانه حرف بزنم بهتر است كنار روم. دبير شورا با انتخاب حقوقدانان فعلي موافق نبودند، دبير شورا با ديگر حقوقدانان انس و الفت بيشتري دارند. همه خوشحال باشيم كه مردم از انتخاب خود خوشحالند. صدا و سيما رسانه مطلوب  و محبوب من نيست، بخشي از گناه علم شدن ماهواره گردن صدا و سيما است. انگليسي خطاب كردن كانديداها بي‌اخلاقي است.

 

 

شکست ژنرال ها از سربازان!

آرمان: صادق زیباکلام: نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران تمام خستگی‌ها و همه مسائلی که از انتخابات 88 به این سو بر جریانات اصلاح‌طلب و میانه‌رو وارد شده بود را از بین برد. کی و کجا می‌توانستیم تصور کنیم که چهره‌های و شخصیت‌های جا افتاده اصولگرا نتوانند در یک انتخابات رقابتی برگزار شده به مجلس راه پیدا نکنند؟ باورکردنی نیست، اما اغلب چهره‌هایی که لیدری جریان اصولگرایان را در دست داشتند از رفتن به مجلس بازماندند و چهره‌های ناشناسی توانستند به راحتی آنان را شکست دهند و این عمق میزان اعتماد مردم به بزرگان اصلاحات است، چراکه همه می‌دانیم بیش از دو سوم لیست تهران را افراد ناشناخته تشکیل می‌دادند و صرفاً به‌واسطه حمایت اصلاح‌طلبان از این افراد است که امروز آنان توانسته‌اند چهره‌های قدر و جا افتاده اصولگرایان را به راحتی شکست دهند.

 

 

معجزه رای مردم

بهارنیوز: از کامنت های مردمی: زيباترين لحظات عمر هر اصلاح طلبى اون وقتيه كه با ديدن فقط يك پوستر تيره و تار كه فقط ازش يك دست و يك انگشتر معلومه معجزه اى رخ ميده كه در اون فريده اولاد قباد! كه تا شنبه هفته پيش همسايه هاشون هم نميشناختنش رأى تك رقمى تهران رو مياره و آقاى احمد توكلى و نادران و آقا تهرانى و زاكانى و…. بعد از ٣٧ سال… از مجلس به بيرون هدايت مي شن!

 

اقتدارگرایی می خواهد اصلاح طلبان باشند اما تعیین کننده نباشند

قلم نیوز: محمدرضا بادامچی: سیاست ورزی یعنی دیدن تحولات جامعه، دیدن نا امیدی هایی همچون عدم ثبات اقتصادی و شغلی، نگرانی های زیست محیطی، مشکلات خانوادگی و بی ثباتی سیاست گذاری ها. اقتدار گرایی در ایران شرمنده است، می خواهد اصلاح طلبان باشند اما تعیین کننده نباشند، لذا مسائل اجتماعی امروز ناشی از شکاف بین تندروها و اصلاح طلبان است. تندروها پایگاه اجتماعی ندارند اما حاشیه امنیت دارند، میانه روها و اصلاح طلبان پایگاه اجتماعی دارند اما امنیت اجتماعی ندارند. باید بپذیریم که با صحنه گردانی اصلاح طلبان و میانه روها زندگی بهتری خواهیم داشت.

باید با اتکا به پتانسیل جوانان کشورمان در همه کارها، سیستم و قاعده مندی ایجاد کنیم و آن را در فرهنگ عمومی کشورمان بوجود آوریم. آمارهای رسمی نشان می دهد که سالانه ١٨٠ هزارنفر از نخبگان و تحصیل کرده های این مرز و بوم در جستجوی شرایط بهتر، مهاجرت می کنند. این در حالی است که امور کلیدی کشور در دست افرادی با سنین متوسط بالای هفتاد سال است و این بسیار خطرناک است، به نخبگان و تحصیلکرده هایمان بی تفاوت نباشیم و نیاز کشور را نادیده نگیریم.

 

 

اصولگرایان گفتمان‌های خود را متناسب با شرایط جامعه بازتولید نکردند

1763648ایلنا: علی تاجرنیا با اشاره به نتایج انتخابات مجلس عنوان کرد: در سال‌های قبل خصوصاً هشت سال دولت احمدی‌نژاد نگاهی به جامعه تحمیل شد مبنی براینکه اگر در کشور حاکمیت یکدست وجود داشته باشد به نفع مردم است. سرخوردگی بخشی از طبقه متوسط و انگیزه طبقه پایین این تفکر را همراهی کرد. از مجلس هفتم حاکمیت انحصاری اصولگرایان باعث بروز مشکلات، مفاسد و سکوت افرادی شد که باید مقابل مفاسد می‌ایستادند اما این کار را نکردند. در طول مدیریت هشت ساله اصولگرایان مفاسد افزایش پیدا کرد و طبقه متوسط معترض و بی‌اعتماد شدند. طبقه متوسط به بالا نیز احساس کردند در نبود‌ آن‌ها زیان‌های زیادی به کشور وارد می‌شود همین باعث شد به فکر بیفتند تا در مدیریت کشور تاثیرگذاری داشته باشند و به میدان بیایند. تاجرنیا با تاکید بر اینکه انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم آرایش رای‌دهندگان را عوض کرد، گفت: اگر رد صلاحیت‌های شورای نگهبان به گونه‌ای نبود که چهره‌های شناخته شده کنار زده شوند نتیجه غیر قابل پیش‌بینی‌تر از این بود. آحاد مردم جامعه نسبت به تفکر اصولگرایی بی‌اعتماد شدند و عقلانیت و تدبیر را در اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان دیدند. اصولگرایان گفتمان‌های خود را متناسب با شرایط جامعه بازتولید نکردند. علی‌رغم اینکه بخش عمده مراکز قدرت در دست اصولگرایان بود اما با ناکارآمدی که از خود نشان دادند نتوانستند نظر مردم را به خود جلب کنند.

 

انتخابات حق ما هست، اما حق ما نیست…

اطلاعات: سرمقاله: با اشاره به این که انتخاب مجلس حق ماست نوشت: اما حق ما نیست که هنوز از نظر توسعه یافتگی و پیشرفت، در مرتبه هشتادمین کشور دنیا باشیم. حق ما نیست یک سوم جمعیت کشورمان زیرخط فقر باشند، حق ما نیست که این میزان فساد داشته باشیم، حق ما نیست که پایتخت‌مان آلوده‌ترین شهر دنیا شود و شهرهای بزرگمان از آلوده‌ترین‌ها. حق ما نیست که این میزان سرطان و سکته داشته باشیم، حق ما نیست که این میزان سوانح داشته باشیم، حق ما نیست که آمار بیکاری‌مان غم‌انگیز باشد و آمار انحرافات و ناهنجاری‌های اجتماعی‌مان غم‌انگیزتر. حق ما نیست که هنوز ۱۰ میلیون بیسواد مطلق داشته باشیم، حق ما نیست دانشگاه‌هایمان رکود علمی داشته باشند، حق ما نیست دچار شکاف طبقاتی شدید باشیم.

 

 

کاهش چشمگیر نقش تلویزیون در انتخابات اخیر

انتخاب: انتخابات جمعه گذشته نشان داد عصر یکه تازی تلویزیون در عرصه سیاسی پایان یافته و رقبای کوچک اما جدید، از این پس نقش بسزایی در هر انتخابات پیش رو ایفا خواهند کرد. اما بر خلاف همه ادوار گذشته، این بار حتی سخنرانی تبلیغاتی نامزدهای خبرگان در تلویزیون نیز به چشم رای دهندگان نیامد و تاثیرگذار نبود. در مقابل، یک پیام ویدئویی بی آن که از تلویزیون پخش شود، در ابعادی میلیونی در کشور دست به دست شد و عبارت «تکرار می کنم» وی به کلیدواژه و یا گفتمان اصلی انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی تبدیل شد. صدها و چه بسا هزاران کلیپ ویدئویی بر اساس آن ساخته شد و در عرض دو تا سه روز، موج گسترده ای در حمایت از فهرست اصلاح طلبان و اعتدال گرایان در سراسر کشور بوجود آورد. انتخابات اخیر نشان داد نه فقط در دنیا بلکه در ایران نیز از تاثیرگذاری رسانه های بزرگ کاسته شده و این شهروند- خبرنگاران هستند که با استفاده از شبکه های اجتماعی همچون تلگرام و توئیتر نقش اساسی در انتخابات خواهند داشت.

 

مردم می‌آموزند به جای تکیه بر شناخت خود به سمت انتخاب بسته‌های سیاسی پیش بروند.

ایسنا: حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در تحلیل خود از رأی مردم تهران، گفت: ما شاهد یک بلوغ سیاسی در تهران هستیم که این بلوغ پشتوانه مهمی در کشور و نظام است. اکنون می‌توان شاخص توسعه سیاسی ایران در تهران را 100، در مراکز استان‌ها 50 و در شهرستان‌ها 30 در نظر گرفت. ظرف ده سال آینده توسعه‌یافتگی سیاسی به سراسر ایران سرایت می‌کند و مردم می‌آموزند به جای تکیه بر شناخت خود به سمت انتخاب بسته‌های سیاسی پیش بروند. مردم نتیجه حاکمیت اصولگراها در سه دوره مجلس را دیدند و رأی به تغییر دادند. مردم دیدند که در این سه دوره مجلس نتیجه ملموسی عاید کشور نشد. مردم دیدند با این وجود اصولگرایان به حضور در مجلس اصرار دارند و از رد صلاحیت درست یا غلط رقبای خود خوشحال‌اند، پس تصمیم گرفتند به اصلاح‌طلبان و حامیان ناشناخته دولت رأی دهند ولی به اصولگرایان شناخته شده رأی ندادند. جناح برنده انتخابات هم باید بداند که اگر به مردم خدمت نکنند، سرنوشت امروز اصولگرایان برای آنها هم رقم خواهد خورد.

 

 

بازنده فقط تحریمی ها بودند

قانون: داوود حشمتی: شاید خیلی‌ها تمایل داشته باشند، نتیجه انتخابات تهران را از زاویه «باخت» شگفت‌انگیز و دسته‌جمعی اصولگرایان ببینند، اما نباید فراموش كنیم هدف اصلاح‌طلبان پای كار آوردن بدنه رای خود پای صندوق‌ها بود تا از طریق افزایش مشاركت به هدف خود دست پیدا كنند. باید گفت كه این یك بازی برد- برد بود. نه بازی برد و باخت. اصلاح طلبان هیچ وقت ناامید و مأیوس نشدند. اما این برد اگر به بازی «برد-باخت» تبدیل شود از ارزش آن فروكاسته شده. خصوصا از ارزش‌های همان كس‌كه «نجیبانه» خواسته‌اش را بدون هیچ تریبون رسمی، «تكرار می‌كنم»، بدون هیچ تریبون رسمی به گوش همه رساند. نتیجه سكوت نجیبانه سیدحسن خمینی بود و نتیجه تلاش همه كسانی بود كه شرافتمندانه اسیر بازی‌ها و فشار رسانه‌ای آنهایی كه خواستار تحریم انتخابات بودند نشدند و «تحت هر شرایطی»، (اما پرقدرت، پرتوان و با ایمان) وارد انتخابات شدند. تنها کسانی که انتخابات را تحریم کرده بودند بازنده انتخابات هفتم اسفند شدند.

 

 

تشکر از دولت و مردم

فرهیختگان: سرمقاله: در چند دوره اخیر اگرچه دولتمردان همواره از انتخابات به‌عنوان یک فرصت برای کشور و نظام نام می‌بردند، اما نوع عملکرد آنها نشان از آن داشت که به گفته‌های خود اعتماد چندانی ندارند. شاهد این مدعی نیز کندی اینترنت، فیلترینگ برخی پایگاه‌های خبری، اختلال‌های مخابراتی بود که به شهروندان به صورت غیرمستقیم این پیام را ارسال می‌کرد که به داوری شما اعتماد چندانی نداریم. درست برخلاف این روند، در هفته‌های اخیر آشکار شد که دولتمردان بیش از سایر بخش‌ها مشتاق بودند که نظرات مردم در فضای مجازی، کف خیابان بیان شود. شایع شده بود برخی شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام، اینستاگرام در آستانه انتخابات فیلتر شده یا از کار خواهندافتاد، دیدیم که نه این شایعات جامه واقعیت به تن کردند و نه اینترنت ایران با مشکلی مواجه شد. این امر نشان از آن داشت که دولت یازدهم نه در زبان که در عمل نیز انتخابات را فرصتی مغتنم برای ایران و جمهوری اسلامی می‌داند و دوره توهمات امنیتی نسبت به انتخابات و رأی مردم سپری شده ‌است.

در عین حال یک تحول بزرگ در نوع انتخاباتی شهروندان به‌ویژه در شهرهای بزرگ دیده شد، اگر انتخابات مجلس ششم را استثنا بگیریم، در اکثر قریب به اتفاق ادوار انتخابات، شهروندان روی خوشی به فهرست‌های انتخاباتی نشان نداده و به صورت تکروانه نامزدهای خود را برمی‌گزیدند. اما در این انتخابات بیشتر رای دهندگان تا جای ممکن به فهرست‌های انتخاباتی چهره‌ها و احزاب معتمد خود رأی دادند.

 

 

اولویت نمایندگان اصلاح طلب

ایلنا: محمدرضا عارف در مورد مهم‌ترین اولویت صلاح‌طلبان در مجلس گفت: معیشت مردم یکی از اصلی‌ترین اولویت های اصلی اصلاح طلبان در مجلس دهم خواهد بود. وی با اشاره به موفقیت‌های به دست آمده در اجرای برنامه سوم توسعه برای کاهش نرخ بیکاری، کاهش تورم و رشد بالای اقتصادی گفت: انشالله در اجرای برنامه ششم توسعه مسیر برنامه سوم توسعه را ادامه دهیم.

 

چرا کرسی های آزاد اندیشی «آزاد» نیستند؟

ایلنا: مسعود پزشکیان: مقام معظم رهبری فرمودند در دانشگاه باید کرسی آزاداندیشی ایجاد شود. کرسی آزاداندیشی، آزاداندیشی است. نمی‌شود در این کرسی، نتوانیم اسم رئیس‌جمهور گذشته یا اسم نخست‌وزیر بیاوریم و بعد بگوییم آزاداندیشی است و وقتی هم کسی اسم این‌ها را بیاورد متهم شود و برای آن پرونده درست شود. من باید بتوانم آنچه را که در دلم است بگویم. کسانی که می‌فهمند و می‌دانند این عقده‌ها و گره‌ها را باز کنند نه اینکه برای این عقده‌ها گره‌های دیگری اضافه کنند؛ باید بتوان نام این افراد را برد. وقتی به ما نگاه می‌کنند و می‌بینند ما اجازه حرف زدن و پخش تصویر رئیس‌جمهور اسبق را نمی‌دهیم می‌گویند این‌ها تاریخ را هم اینگونه بر ما نوشته‌اند و این قابل قبول نیست. کرسی دانشگاه باید کرسی آزاد اندیشی باشد. کرسی‌ای باشد که مردم بتوانند در آن حرف خود را بزنند و اندیشمندان آگاهانه از آن نقد کنند.

 

 

روایت اخراج ظریف از دانشگاه

ایسنا: جواد ظریف: دانشگاه تهران هیچ وقت من را رد نکرد اما از یک ترمی به بعد دیگر کلاس درس برای من نگذاشتند. کسی نگفت نیا، اما کسی هم نگفت بیا. برای جلسه دفاع برخی دانشجویانم به برخی دانشگاه‌های می‌رفتم (البته نه دانشگاه تهران) و در آن‌جا به اساتید آن دانشگاه پیغام می‌دادند که به فلانی بگویید دیگر اینجا پیدایش نشود.

 

 

بازگشت ۱۰۰ نخبه پس از برجام

تابناک: قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از افزایش بازگشت نخبگان به کشور در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: هم‌اکنون این آمار به ۱۰۰ نفر افزایش یافته و اغلب فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آمریکایی، اروپایی، ایتالیا، انگلستان، ام آی تی، میشیگان و استنفورد هستند. معاونت علمی تا یکسال و تا زمانی که تکلیف آن‌ها روشن شود که آیا قصد ماندن دارند یا خیر، ماهیانه حقوق «استادیار پایه یک» را به میزان ۳ میلیون تومان به آن‌ها می‌پردازد. وی اضافه کرد: این افراد، اولین گروهی هستند که در شرایط پسابرجام به این قصد آمدند که بمانند و جذب شوند و به طور حتم بسیار اثر خوبی بر روی بقیه افراد که قصد بازگشت دارند، می‌گذارد.

 

 

 

وجود 13 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج

ایسنا: مدیر کل دفتر سلامت وزارت بهداشت: درحال حاضر ۱۳ میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها در حال پشت سرگذاشتن سنین مناسب ازدواج و سن باروری هستند. در کشور در سال ۹۳ با کاهش ۶.۵ درصدی نرخ ازدواج نسبت به سال ۹۲ مواجه شدیم و در طلاق رشد ۵.۳ درصدی داشته ایم. ازسال ۸۳ تا ۹۳ به ازای هر ۱۰ ازدواج یک طلاق ثبت شده در حالی که در سال ۹۳ از هر ۱۰ ازدواج چهار طلاق ثبت شده است.

 

 

طنز:

اکثریت لال نیست

ایران: پیمان مقدم: مگر نه اینکه اکثریت معنی و مفهومش این است که بیش از ۵۰ درصد مردم در یک انتخابات به یک خط مشی رأی بدهند. خب؟ این مگر اکثریت نیست؟ بله البته در همه جای دنیا به همین می‌گویند اکثریت مطلق. اما خب ما اینجا در کشورمان یک اکثریت همیشگی هم داریم که اتفاقاً وقتی بازنده می‌شود انگار زورش و انرژی و انگیزه‌اش فزونی می‌گیرد. کل یوم در حال تهدید و خط و نشان و حرف‌های تند و تیز از زبان مردم خطاب به دولت مستقر اکثریت است. همیشه بعد از هر انتخابات هستند یک سری رسانه‌ها یا سیاسیونی که در واقع از اقلیت هستند اما طوری حرف می‌زنند که انگار اکثریت به نظر می‌رسند. البته سمبه پر زورشان هم به اکثریت می‌خورد ها. به وزیر خارجه کشور می‌گویند خائن. رئیس اتمی مملکت را می‌خواهند لای سیمان دفن کنند و رئیس مجمع تشخیص را فتنه گر اکبر و یادگار بنیانگذار انقلاب را عروسک کوکی خطاب می‌کنند. خب این‌ها اگر اکثریت نیستند پس چی هستند؟ اگر اکثریت هستند پس چرا به دولت اکثریت فحش می‌دهند. اگر اقلیت هستند پس چرا از زبان اکثریت سخن می‌گویند. زبان‌مان لال اکثریت که لال نیستند؛ هستند؟ والله بالله تالله اکثریت لال نیست. تکرار می‌کنم لال نیست.

 

 

راه دَر‌رو نزد ایرانیان است و بس!

شهروند: سوشیانس شجاعی‌فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ایرانیان از دیرباز در مدرسه آخرین شیوه‌های علمی‌ تقلب و از دیوار مدرسه دَر رفتن را می‌آموزند و سپس از دانشگاه به تکمیل دانسته‌های خود در زمینه یافتن شیوه‌های جدید تهیه پایان‌نامه و تحقیق آبکی و حاضرزدن در کلاس و هک‌کردن منبع سوال‌های امتحانات می‌پردازند. شاید شما هم به سرعت قضاوت کنید که ایرانی‌ها واقعا چرا این‌طوری‌اند، باید این خصلت را این‌گونه توجیه کنیم که ایرانیان به دلیل قرن‌ها زندگی زیر سلطه شاهان ستمگر و دیکتاتور، به خاطر داشتن روحیه آزادی‌خواهی و ظلم‌ستیزی، همیشه درحال گریززدن و دررفتن از حکومت بوده‌اند. به همین دلیل با گذشت سال‌ها، هنوز برخی از آنها به زندگی قانون‌مدار تن نداده‌اند و همچنان مشغول زیرآبی رفتن هستند!

طنزنویس فهرستی از اپلیکشن هایی که بزودی توسط ایرانیان به بازار خواهد آمد تا دور زدن را راحت کند آورده و در ضمن نوشته: آخرین نمونه آن اپلیکیشن گرشاد است که محل حضور گشت‌های عزیز و گرانقدر ارشاد را درنقشه مشخص می‌کند و به دافیان بازار و دخیان ساختارشکن شیرین رفتار ندا را می‌دهد که کجا باید روسری را بکشند جلو و شراره‌های آتش را بپوشانند و این‌ور و آن‌ور مانتو را بدهند پایین! یعنی شما مخ ایرانی را ببینید!