از چکنه تا لوزان
از چکنه تا لوزان

از چکنه تا لوزان نگاهي کوتاه به زندگي پرفسور صادقي پروفسور حسين صادقي پنجم بهمن 1308 در خانواده اي ادب دوست در روستاي چکنه بخش سرولايت شهرستان نيشابور به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايي را در همان روستا و در مدرسه اي آغاز نمود که توسط پدر ايشان تاسيس يافته بود. صادقي در سال 1329 در […]

از چکنه تا لوزان

نگاهي کوتاه به زندگي پرفسور صادقي

پروفسور حسين صادقي پنجم بهمن 1308 در خانواده اي ادب دوست در روستاي چکنه بخش سرولايت شهرستان نيشابور به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايي را در همان روستا و در مدرسه اي آغاز نمود که توسط پدر ايشان تاسيس يافته بود.

صادقي در سال 1329 در آزمون‌هاي مرسوم آن زمان جهت ورود به دانشگاه شرکت کرد، و موفق گرديد در کنکور دانشکده‌هاي پزشکي، فيزيک و اعزام به خارج پذيرفته شود و پس از آن جهت ادامه تحصيل راهي سوئيس گرديد، تا اينکه در سال 1326 دکتراي پزشکي خود را از دانشگاه پزشکي لوزان دريافت داشت. سپس جهت اخذ تخصص عازم آمريکا گرديد و توانست در سال 1342 بورد تخصصي جراحي عمومي و فوق تخصص جراحي قلب و ريه را از دانشگاه‌هاي معتبر ايالات متحده آمريکا دريافت دارد.

ايشان در طي دوران تحصيل و همچنين پس از آن از بهترين شاگردان و همکاران کريستيان بارنارد جراح مشهور قلب محسوب مي گرديد.

پروفسور صادقي پس از بازگشت به ايران مدتي در بيمارستان مسيحي مشهد به کار پرداخت و بعد از مدتي خدمت به هموطنان خويش، دوباره جهت مطالعات بيشتر عازم سوئيس گرديد و به سمت رياست بخش جراحي قلب و عروق دانشگاه لوزان منصوب شد. ايشان به مدت نزديک سي سال رياست بخش قلب و عروق و کرسي استادي اين رشته را در دانشگاه لوزان برعهده داشت تا اينکه در سال 1375 بازنشسته گرديد.

پروفسور صادقي در طي ساليان تدريس و تحقيق در دانشگاه لوزان، ابداعات جديدي در امر جراحي قلب و عروق بوجود آورد. خود ايشان در اين باره مي گويند

در مدت قريب به سي سال، جراحي قلب و عروق را در دانشگاه توسعه دادم، به طوريکه تعداد عمل‌هاي جراحي قلب باز که در سال اول مسئوليتم فقط 60 عمل بود به متجاوز از 900 عمل در سال آخر اشتغالم رسيد. در اين مدت نوآوري هايي در تکنيک جراحي عروق قلبي، تعويض دريچه‌هاي قلب، جراحي نارسايي‌هاي مادرزادي قلب و جراحي عروق بوجود آوردم. پيشرفت‌هاي زيادي هم در مراقبت‌هاي بعد از عمل انجام داديم که سبب بهبود نتايج عمل‌هاي جراحي قلب و عروق گرديد. نتايج خوب عمل‌ها هم با بهترين مراکز قلب دنيا رقابت مي کرد. مثلاٌ در جراحي پيوند قلبي که تلفات بعد از عمل حتي در بهترين مراکز قلبي جهان بين 8 تا 10 درصد است در بخش ما فقط 7/3 درصد بود.

پروفسور صادقي در مدت اشتغال در حدود دو هزار نفر از هموطنان خويش را عمل جراحي قلب نموده است. همچنين به دليل تبحر بسيار و نتايج درخشان، دو نفر از رؤساي جمهور کشور سوئيس را نيز عمل جراحي قلب نموده است.

پروفسور صادقي پس از بازنشستگي بيشتر به کارهاي ادبي پرداخت، وي بواسطه آشنايي ديرين با ادبيات فارسي، تصميم به ترجمه رباعيات عمر خيام به زبان‌هاي انگليسي و فرانسه نموده که با تلاش ايشان اثري مشتمل بر 110 رباعي منسوب به عمر خيام با خط غلامحسين اميرخاني و تابلوهاي محمود فرشچيان به چاپ رسيد.

پروفسور صادقي، دانشمند فرهيخته همشهري، آبان ماه امسال سفري به نيشابور خواهد داشت و شنيده شده است که چند برنامه فرهنگي، از جمله کمک به پروژه هاي انجمن خيران کتايخانه ساز نيشابور را در برنامه سفر خود قرار خواهد داد.