اصول وراهکارهاي علمي تربيت فرزندان (قسمت دوم)
اصول وراهکارهاي علمي تربيت فرزندان (قسمت دوم)

اصول وراهکارهاي علمي تربيت فرزندان(2) اگرخوانندگان عزيز به ياد داشته باشند بخاطر مشکلات زيادي که خانواده ها در زمينه تربيت فرزندانشان با آن مواجه مي شوند و ضرورت پرداختن به اين موضوع از شماره قبل راه هاي تربيت صحيح و علمي فرزندان تحت عنوان اصول کلي تربيت پرداخته شد و در ارتباط با دواصل و […]

اصول وراهکارهاي علمي تربيت فرزندان(2)

اگرخوانندگان عزيز به ياد داشته باشند بخاطر مشکلات زيادي که خانواده ها در زمينه تربيت فرزندانشان با آن مواجه مي شوند و ضرورت پرداختن به اين موضوع از شماره قبل راه هاي تربيت صحيح و علمي فرزندان تحت عنوان اصول کلي تربيت پرداخته شد و در ارتباط با دواصل و مهارت يعني هماهنگي والدين و با ثبات عمل کردن آن ها در روش تربيتي توضيح داده شد در ادامه به اصول و مهارت هاي ديگر اشاره مي گردد.

3- الگوي مناسبي باشيد

هرچه امر مي کنيد بهتر است در ابتدا خودتان آن کار يا رفتار را انجام دهيد و از هر چه فرزندتان را باز مي داريد خودتان هم انجام ندهيد اگر بچه ها را به نماز اول وقت دعوت مي کنيد بهتر است در ابتدا خود اينگونه عمل کنيد.اگر دروغ گفتن را نهي مي کنيد سعي کنيد خودتان دروغ نگوييد. البته اين مورد در درازمدت نتيجه مي دهد، چون بچه ها بيشتر از آنکه ازکلام ما آموزش ببينند از رفتار ما آموزش مي بينند، پس ابتدا از خود شروع کنيم.

4- آزادي و محدوديت زياد ايجاد نکنيد

کودک نه بايد زياد آزاد باشد و نه زياد محدود. محدوديت هايي که ايجاد مي شود، بايد پايدار، منطقي و متناسب با شرايط سني فرزند باشد.اگر مي گوييد شب بايد در منزل خودتان بخوابيد و نه منزل کس ديگر، دليل آن را توضيح دهيد و در اجراي آن قاطعيت داشته باشيد يعني در برابر اصرار کودک و ديگران کوتاه نياييد. از طرفي آزادي زياد باعث مشکلاتي براي کودک خواهد شد در اين زمينه بايد با مراحل رشد و نيازهاي فرزندانتان در سنين مختلف آشنا باشيد.

5- توجه غيرمشروط به فرزندان

منظور از توجه غيرمشروط، توجه بدون هيچ قيد و شرط به فرزندان است.يعني بدون توجه به رفتارکودک زمان خاصي از روز را به وي اختصاص مي دهيم. سعي کنيم در اين زمان با او صحبت کنيم، درد دل کنيم، و يا حتي با او بازي کنيم. در نتيجه اين فرايند کودک احساس خوبي نسبت به خودش و وقتي که ما فقط براي او اختصاص داده ايم پيدا خواهد کرد البته اين زمان حتي در هرکوتاه و درحدنيم ساعت هم باشد و بيشترکيفيت وقتي که باهم مي گذرانيد مهم است.

6- رابطه اي سالم باکودکتان برقرارکنيد

براي ايجاد رابطه اي سالم، محيطي سالم نياز است. محيط خانواده از محبت سرشار باشد، طوري که کودک احساس امنيت خاطر کند و محيط زوروترس نباشد. براي ايجاد چنين رابطه اي از شيوه گوش دادن فعال استفاده نماييد وقتي فرزندتان چيزي مي گويد به خوبي به سخنانش گوش دهيد حتي اگر با کودک موافق نيستيد، اجازه دهيد تمام صحبتهايش تمام شود. برقراري تماس چشمي و انجام ندادن کاري ديگر در هنگام صحبت باکودک به وي مي فهماندکه براي حرف زدن وي ارزش قائليد و عقايد او برايتان مهم است.

غير از گوش دادن فعال، لحن صحبت شما در هنگام امرکردن به وي نبايد دستوري باشد.صحبت مودبانه و همدلانه حتي در هنگام ناراحتي معلم خوبي براي کودک ونوجوان است که حتي در هنگام خشم به طورصحيحي رفتار نمايد. از توهين کردن به بچه ها جدا بپرهيزيد.گفتن کلمات ناپسندي مثل احمق، نادان، بي تربيت و……نه تنها زمينه سازتغييري نيست بلکه در درازمدت شما را در تربيت با مشکل مواجه مي کند.

7- لازم نيست همه خواسته هاي کودک برآورده شود

بهتر است در مورد خواسته هاي کودک منطقي عمل کنيد و بلافاصله بعد از اينکه کودک چيزي خواست، برايش تهيه نکنيد.ضمن اينکه نبايد بيش از حد او را ناکام گذاريد. عمل کردن به همه خواسته هاي او باعث مي شود در آينده ازکنترل شما خارج شود و توقع زيادي دراونسبت به اطرافيانش ايجاد گردد يکي ازمشکلات برخي خانواده هايي که به دفترمشاوره اينجانب مراجعه نموده اند همين است که در فرزندانشان خيلي زوددرمقابل مشکلات کمرخم مي کنند؛ يکي ازدلايل اين موضوع اين استکه والدينشان درکودکي توانايي برآورده کردن خواسته هاي منطقي کودک خود را نداشته اند و همه نيازهاي او را فورا برآورده کرده اند.

نوشته : علیرضا حدادی