طلبکاران «علويه» در صندوق چادر زدند
طلبکاران «علويه» در صندوق چادر زدند

«موسسه علويه کماکان پاسخگوي مردم نيست؛ دزد نيستيم، گدا نيستيم، بعد از يکسال حقمان را بدهيد؛ مسئولين موسسه غير مجازعلويه، پول مردم ارث پدر نيست.» اين ها نمونه هايي ازکاغذ نوشته هاي مشتريان طلبکار از صندوق علويه است که غروب روز شنبه دوهفته پيش با برپايي چادر در صندوق علويه خواستار گرفتن سپرده خود بعد […]

12«موسسه علويه کماکان پاسخگوي مردم نيست؛

دزد نيستيم، گدا نيستيم، بعد از يکسال حقمان را بدهيد؛ مسئولين موسسه غير مجازعلويه، پول مردم ارث پدر نيست.»

اين ها نمونه هايي ازکاغذ نوشته هاي مشتريان طلبکار از صندوق علويه است که غروب روز شنبه دوهفته پيش با برپايي چادر در صندوق علويه خواستار گرفتن سپرده خود بعد ازگذشت ماهها شده اند و مستاصل از روش هاي معمول به اين گونه اعتراض خود را در برابر عدم واکنش مسئولين صندوق و مراجع ذيربط، نشان مي دهند.

از اواخر سال گذشته در پي پيامي، که بنا بر گفته مسئولين صندوق کذب محض بود، دردسرهاي اين صندوق اعتباري شروع شد. اين پيام که در شبکه هاي مجازي منتشر شده بود و خبراز ورشکستگي و بحران مالي دراين موسسه را مي داد، باعث هجوم بسياري از سرمايه گذاران به اين صندوق شد و به دليل همين هجوم يک باره، صندوق قادر به پرداخت وجوه تمامي مشتريان نبود. برقراري سيستم نوبت دهي وپرداخت 200هزارتومان در هرهفته که البته بعدا دو هفته اي و سه هفته اي شد، هم نتوانست آتش افتاده به خانه علويه اي ها را فرونشاند. اگر چه، باز هم بنا بر آمار مسئولان اين صندوق، توانست حدود  64 ميليارد تومان ازسپرده هاي مشتريان سپرده هاي مبالغ پايين را تسويه نمايد.

عمارلو، مدير عامل صندوق، مي گويد: حدود  2000نفرازمشتريان داراي مبالغ بالاتر هنوز تمام سپرده خود را دريافت نکرده اند. دو هزار نفري که حدود 32ميليارد تومان از صندوق طلب کارند.

در يک سالي که از بحران مالي اين موسسه مي گذرد نشريه خيام نامه بنا به رسالت اطلاع رساني خود در دو شماره مشکلات مردم رادر ارتباط با اين صندوق پوشش داده واطلاع رساني نمودهاما به علت عدم نتيجه گيري،همچنان تجمع ها و پيگيري ها ي سپرده گذاران ادامه دارد. نمونه اي از آن برپايي چادر و پهن کردن فرش توسط برخي مشتريان در داخل صندوق براي جلب توجه مسئولين بوده است. برخي از طلب کاران هم نامه اي از دادستاني در دست دارند که نشان مي داد با حکم دادستان از ارديبهشت سال جاري بايد ظرف مدت يک هفته، سپرده هايشان از طرف صندوق پرداخت شود. حکمي که حالا با گذشت حدود 9ماه هنوز هيچ دستاوردي براي شان نداشته است.

همه اين ها در حالي است که چندي پيش عليرضا بهروزيه رييس هيئت مديره صندوق علويه در نشستي خبري با خبرنگاران عنوان کرده بود که «صندوق علويه،بحراني را که از سال گذشته در اثر يک شايعه به وجود آمده، بدون اينکه مشکل خاصي پيش آيد پشت سر گذاشت هاست.»

به گفته ي عمارلو مدير عامل اين صندوق، «علويه» جزو شعبات درجه يک بوده و ميزان سرمايه گذاري بالايي را داشته و اين طبيعي است که در صورت هجوم بالاي مشتريان امکان ساماندهي همه ي آن ها نه تنها براي اين صندوق بلکه از عهده ي بانک هاي بزرگ هم وجود نداشته باشد. اما مشتريان بعد از اينکه مطمئن شدند ضمانت ها و وثايق علويه نزد دادستاني که شامل خود ساختمان صندوق علويه، ماشين آلات شرکت «فاروب زمان» و يک مجتمع بين راهي و…خيلي بيشتراز سپرده هاست،آرامش يافتند.»

دهنو خلجي معاون اين صندوق نيز از مالکيت يک زمين درحال ساخت مجتمعي پزشکي متعلق به بهروزيه درمشهد خبر داد که  مشتريان مي توانند در صورت تمايل بر اساس موجودي خود در صندوق،سهام اين مجتمع در حال ساخت را که ازبهمن ماه سال جاري پيش فروش واحدهاي آن آغاز خواهد شد، خريداري نمايند .

از سوي ديگر، رباطي يکي از چهار نماينده ي مشتريان داراي سپرده ي بالاي 10ميليون تومان در اين صندوق در گفتگو با خبرنگار خيام نامه گفت: مشکلات صندوق بر روند معاملات من و ديگر کسبه تاثير منفي گذاشته و ما هم از مشکلات بي نصيب نمانده ايم. چرا که مبالغ بالايي را در صندوق سرمايه گذاري کرده بوديم اما بعد از مدتي رفت و آمد به صندوق متوجه شديم که مسئولين صندوق نيت سويي ندارند و تمام تلاش خود را براي حل بحران انجام مي دهند و معلوم نبود اگرصندوق اعلام ورشکستگي مي کرد تکليف پولهاي مردم چه مي شد؟

وي گفت ما از ابتداي ماه رمضان با تشکيل جلسات فشرده با 617 نفر از کساني که مبالغ بالايي سپرده درصنوق داشتند، نهايتا چهار نماينده با حدود اختياراتي انتخاب کرديم که با اين اختيارات توانستيم به نقاط مختلف صندوق سرک بکشيم و با رويت اسناد و مدارک متوجه شديم اندوخته هاي مردم صرف دادن وام شده است، و صندوق با  دادن وثايق 64 ميليارد توماني توانسته قدم بزرگي بردارد واينک تنها مشکلي که صندوق را احاطه کرده است زمان است.

اگر چه از اين چهار نفر، با عنوان نماينده طلبکاران و مشتريان صندوق نام برده مي شود، اما مشترياني که داخل ساختمان صندوق چادر زده و حتي بساط پختن غذا را بر پا کرده اند، گوش شان به اين وعده ها بدهکار نيست. برخي از آن ها در گفت و گو با خبرنگار «خيام نامه» ادعا مي کنند: «اين به اصطلاح نمايندگان، خودشان توانسته اند سپرده هايشان را از صندوق دريافت نمايند و حالا نماينده ساير مشتريان شده اند.» يکي از نمايندگان در پاسخ به اين ابهام گفت: برخي از نمايندگان ممکن است تا قبل از اين که به عنوان نماينده، نظارت بر کار صندوق را شروع کنند، تهاتر کرده باشند اما بعد از نماينده ي مشتريان شدن، هيچ مبلغي را دريافت نکرده اند.

يکي از سرمايه گذاران صندوق به خبرنگار خيام نامه گفت:من با وجود اينکه حدود 100ميليون تومان سپرده در صندوق دارم از تشکيل جلسات و انتخاب نماينده اطلاعي نداشتم و نمي دانم چه کسي آنها را انتخاب کرده وآيا اين نمايندگان جوابگوي نياز من به پولم هستند؟ من 14ماه است که سرمايه ام را به اميد گرفتن وام در آنجا خوابانده ام و اکنون که مي گويم پولم را بدون سود 14ماهه اش مي خواهم مي گويند فعلا تنها 10درصد از کل سپرده ام را با دادن تعهدنامه اي که يک سال ديگر مشتري آنها بمانم، مي توانم بگيرم!

بسياري از مشتريان ديگر هم که شکايت کرده اند ازمشکلات اين اقدام خود صحبت مي کنند ومي گويند بايد 8-7درصد از سپرده را به وکيل بدهيم و 3درصد هم صرف باطل کردن تمبر خواهد شد. وقتي هم که براي شکايت مي رويم مي گويند مي خواستيد در جايي که مجوز ندارد سرمايه گذاري نکنيد.

مشتري ديگري هم اظهار مي دارد: مدت زيادي از سرمايه گذاري ام مي گذرد مي خواستم وام بگيرم که نشد حال که مي خواهم پولم را بگيرم بايد هفته اي 200هزار تومان بگيرم که فقط باعث شده پولم مانند گوشت قرباني شود و از بين برود.

اما سوال ديگري که مطرح مي شود اين است که؛ در حالي که دراين مدت، بسياري از وام ها وصول شده است، چرا صندوق نمي تواند سپرده ي مشتريان را پرداخت نمايند و شکايات مشتريان چه سرانجامي خواهد داشت؟

بسياري از مشتريان که بعد از پيگيري هاي بسيار و اطلاع يافتن از اين که عليرضا بهروزيه رييس هيئت مديره صندوق، رييس هيئت مديره  شرکت فاروب زمان توليد کننده ماشين آلات راهسازي وصاحب زمين مجتمع پزشکي که به آن اشاره شد،مي باشد خواهان فروش اين اموال و پس دادن وجوه مشتريان صندوق شده اند.

يکي از طلب کاراني که در تجمع  به همراه پدر جانبازش حضور داشت بيان داشت پدرم جانباز اعصاب و روان است و حدود 70ميليون سرمايه  در اين صندوق گذاشته که تاکنون موفق به دريافت آن نشده و چندين بار تهديد کرده که با وسيله اي خود را از پا در خواهد آورد و خود من هم قرار بود بعد ازماهها به سر خانه و زندگي ام بروم که با به وجود آمدن اين مشکل، اکنون زندگي ام در حال ازهم پاشيده شدن است و از مسئولين مي خواهم که قبل از اينکه خوني ريخته شود به داد ما برسند .درحالي که مارا از اتاق دادستاني هم بيرون مي کنند،بايد به کجا مراجعه کنيم و حقمان را بخواهيم ؟ فرمانداري و نيروي انتظامي هم که در ابتدا به اين صندوق اجازه فعاليت داده اند پاسخگوي ما نيستند. گويي مسئولين صندوق مصونيت دارند.

در يک هفته اي که از تهيه گزارش ميداني از اين صندوق تا زمان انتشار آن در نشريه گذشته، با خبر شديم که تعدادي از طلبکاران ديداري مجدد با دادستان داشته اند و البته شاهد آن هستيم که دوباره چادرها برپا شده و اين بار در تعداد بيش تر. گفت وگويي باي کي ازاين افراد داشتيم که باتاييد موضوع فوق اظهار داشت:  دراين جلسه دادستان از قول بهروزيه بيان داشته آنهايي که سپرده هاشان به صورت قرض الحسنه است وبدهي به موسسه فوق ندارند، سپرده شان طي يک ماه آينده درقبال امضاي تعهد نامه اي مبني برنگرفتن وام وسودتوسط خود واقوام، پرداخت خواهد شد.

از جمله اقداماتي که مشتريان انجام داده اند و اما تاکنون بي نتيجه مانده در خواست بازداشت رييس هيئت مديره، مراجعه و تجمع در فرمانداري، مراجعه به دفاتر نمايندگان مجلس و امام جمعه و حضور در دادستاني و…  بوده که بنا به گفته خود مشتريان جز رفتن زير بار هزينه هايي بي فايده هيچ نتيجه اي نداشته است.

در حالي که همه ي نهادها داعيه ي مبارزه با مفاسد اقتصادي را دارند، اما نتيجه کار هميشه يکسان نيست. در مواردي مانند مساله حل شده ي موسسه ميزان برخورد مي شود و در اين مهم هم مي توان به گنجينه تجربيات پيشين اداره دادگستري اکتفا نمود.

اين را هم نبايد فراموش کرد که براي بسياري از مردم مساله تنها گرفتن سپرده هاي شان نيست. گاهي مساله، «زمان» است. زماني که مي تواند عمرهايي را به پايان برساند و زندگي هايي را دچار مشکل لاينحل کند.