دیدار با همشهری  گفتگو: سید هاشم مداح  جان بخشيدن به درختان بي جان با دستان يک هنرمند
دیدار با همشهری  گفتگو: سید هاشم مداح  جان بخشيدن به درختان بي جان با دستان يک هنرمند

  منبت يا کنده کاري روي چوب يکي از هنرها وصنايع دستي ايران است که قدمتي ديرينه دارد و به حدود هزار و اندي سال پيش بر مي گردد. قديمي ترين اثر بجا مانده از گذشته يک لنگه در است که متعلق به مسجد جامع عتيق شيراز ماست که از دوره عمروليث صفاري بجا مانده […]

 

15منبت يا کنده کاري روي چوب يکي از هنرها وصنايع دستي ايران است که قدمتي ديرينه دارد و به حدود هزار و اندي سال پيش بر مي گردد. قديمي ترين اثر بجا مانده از گذشته يک لنگه در است که متعلق به مسجد جامع عتيق شيراز ماست که از دوره عمروليث صفاري بجا مانده است. اين هنر در ابتدا توسط مردم عادي بوجود آمد و بعدا توسط هنرمندان به شکوفايي و کمال رسيد.

در ايران شهرهاي گلپايگان، آباده و ملاير از مراکز مهم فعاليت اين رشته هنري محسوب مي شوند. لازم به ذکر است که استاد فرهاد مقدم درسال 91 موفق شده مهر اصالت را از سازمان يونسکو براي رشته منبت چوب دريافت کند.

اما در نيشابور مدتي است که مردم، جوان هنرمندي را در حين کار و کنده کاري روي چوب در محل باغ ملي مشاهده مي کنند و از کار او لذت مي برند و هنر منبت را  از نزديک مي بينند.  براي آشنايي با اين جوان هنرمند و خلاق به سراغ او رفتيم.

اين هنرمند عباس ضيايي و متولد سال 67 است. او چند سالي است اين هنر را در شهرمان به اوج رسانده و آثاري به ارتفاع نه متر و هشت متر خلق نموده است که در نوع خود کم نظير است.

او سابقه کار هنري خود را اين گونه شرح داد: ساخت مجسمه را از دوران کودکي و با استفاده  از خمير نانوايي شروع کردم. پدرم از معماران قديمي شهر بود و از افتخارات هنري ش اين بود  که دوران قبل از انقلاب در بازسازي و تعمير کليساي وانک اصفهان شرکت داشته است لذا ابزار کار او هميشه در اختيار من بود و هراز گاهي با قلم و تيشه پدر مجسمه هاي کوچکي از سنگ  مي ساختم.

عباس ضيايي ادامه داد: در دوره نوجواني هم  با استفاده از موم و خمير مجسمه سازي اشيايي همچون پرنده و مجسمه هاي کوچک مي ساختم ماحصل کوشش هايم در اين دوران، اثر منبت چوب ضامن آهوست که مقام دوم کشوري را در مشهد  برايم به ارمغان آورد. در سنين قبل از خدمت سربازي در تمرينات ورزش هاي رزمي (فول کنتاکت) فعاليت مي کردم .و ضمن ادامه دادن به ورزش حرکات رزمي را طراحي مي کردم که دفتري از اين طراحي ها گردآوري کردم.

نکته قابل توجه اين است که اين هنرمند آثار خود را به طور خود آموخته و بدون آموزش خلق کرده است، ضيايي عنوان کرد: مدتي نجاري مي کردم و سپس به کار منبت چوب علاقه مند شدم که اين علاقه مرا به هنر کنده کاري روي چوب (کنده کاري روي درختان خشک شده) کشاند. اثر نقش برجسته چوبي او به نام ضامن آهو که از نقاشي هاي استاد فرشچيان الهام گرفته و از آثار قابل ذکر اوست هم اکنون در موزه آستان قدس رضوي  نگهداري مي شود.کار بعدي او و نيم تنه چوبي مريم مقدس و عيسي مسيح است که از نقاشي هاي بوگارو الهام گرفته و در جشنواره حافظيه تهران موفق به کسب مقام برگزيده شده است. وي در جشنواره انسان در آيين قرآن (گرگان)  هم نفر دوم کشور شد؛ عباس ضيايي در دوران خدمت نيز از خلاقيت باز نمي ايستد و در آن زمان در پادگان با طراحي از چهره هم خدمتي هايش در کار هنر فعالت مي کند. پس از اتمام خدمت، اولين کنده کاري روي درختان خشک  را با الهام از سيمرغ منطق اطير عطار به ارتفاع دو متر را در اردوگاه شهيد رجايي  خلق مي کند. فضاي سبز شهرداري سفارش دو اثر ديگر به نام هاي سيمرغ و ضامن آهو را به او مي دهد که هم اکنون وي در حال اتمام اين دو اثر باشکوه است؛ ارتفاع يکي نه متر و ديگري هشت متر است.