کمک 3 ميلياردي خيرين براي توسعه حوزه سلامت و درمان شهرستان نیشابور
کمک 3 ميلياردي خيرين براي توسعه حوزه سلامت و درمان شهرستان نیشابور

کمک 3 ميلياردي خيرين براي توسعه حوزه سلامت و درمان شهرستان کلنگ مرکز جامع تشخيص درماني و آموزشي سلامت مادر و جنين بر زمين زده شد پنجشنبه 16 مرداد ماه، اولين جلسه هم انديشي خيرين سلامت با موضوع نقش خيرين در توسعه دانشکده علوم پزشکي برگزار گرديد و کلنگ مرکز جامع تشخيص درماني و آموزشي […]

کمک 3 ميلياردي خيرين براي توسعه حوزه سلامت و درمان شهرستان

کلنگ مرکز جامع تشخيص درماني و آموزشي سلامت مادر و جنين بر زمين زده شد

پنجشنبه 16 مرداد ماه، اولين جلسه هم انديشي خيرين سلامت با موضوع نقش خيرين در توسعه دانشکده علوم پزشکي برگزار گرديد و کلنگ مرکز جامع تشخيص درماني و آموزشي سلامت مادر و جنين در نيشابور با حضور قائم مقام وزير بهداشت در امور مشارکتهاي اجتماعي و دبير کل مجمع خيران سلامت و مشاور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و جمعي از مسئولان و خيرين شهرمان به زمين زده شد.

اين جلسه به منظور هم انديشي درخصوص پروژه مرکز جامع تشخيصي، درماني و آموزشي، پژوهشي سلامت مادر و جنين که در راستاي اهداف توسعه خدمات بخش سلامت و نيز ارتقاء جايگاه دانشگاهي نيشابور با حضور مقامات عالي وزارت بهداشت، نمايندگان ادوار مختلف مجلس شوراي اسلامي و تعدادي از صاحب نظران، خيرين ومديران، در محل تالار تشريفات برگزار شد.

*معاون وزير: کمبود 500 تخت بيمارستاني در نيشابور؛

*بيمارستان 320تخت خوابي نيشابوراعتبار ندارد

در اين هم انديشي معاون وزير بهداشت با بيان اين که در کشور در کارهاي پژوهشي و تحقيقاتي مشکل جدي داريم، افزود: واقعيت اين است که با بودجه‌هاي اين وزارتخانه در حال حاضر نمي‌توانيم تمام هزينه‌هاي ساخت بيمارستان‌هاي کشور را بپردازيم و تنها راه‌حل برون رفت و ايجاد چنين مراکزي جلب مشارکت‌هاي خيرين است که اين افراد در کشور و ساير شهرستان ها از جمله نيشابور زياد هستند.

وي عدم وجود آنژيوگرافي در بيمارستانهاي نيشابور را باعث اعزام بيماران به شهرهاي همجوار دانست و با بيان اين که در حال حاضر نيشابور 500 تخت بيمارستاني کمبود دارد؛ ساخت بيمارستان 320 تخت خوابي در نيشابور را که در دولت قبل مصوب شده بود ولي اعتباري براي آن پيش‌بيني نشده بود، را جزو طرح هاي ملي خواند.

دبير کل خيرين سلامت وزارت بهداشت کشور نيز اظهار داشت: بسياري از مراکز درماني و پژوهشي در کشور توسط خيرين راه اندازي شده و با مشارکت مردم به بيماران نيازمند خدمات درماني ارائه مي نمايند.

سيد رضا نيري افزود: بسياري از هزينه‌هاي خيرين جهت کمک، متناسب با نياز زمانه نيست و در جاي درست هزينه نمي‌شود.

*نيشابور قطب درماني و علمي تشخيص بيماريهاي پيش و پس از تولد مي شود

سرپرست دانشکده علوم پزشکي نيشابور نيز بيان داشت: در نظر است ساختمان مجموعه تشخيصي- درماني- آموزشي و تحقيقاتي «سلامت مادر و جنين – سلول هاي بنيادي» در سه طبقه به مساحت تقريبي 7400 متر مربع با اعتبار حدود150 ميليارد ريال براي بخش ساختمان در محل بيمارستان حکيم احداث گردد.

دکتر محسن عظيمي نژاد نقش خيرين در توسعه بخش سلامت را بسيار مهم اعلام کرد به طوري که بسياري از مراکز مهم تحقيقاتي و پزشکي کشور توسط خيرين راه اندازي شده است.

وي تصريح کرد: براي راه اندازي اين مرکز مصمم هستيم و اين اولين پروژه اولويت دار ما است، چرا که نيشابور را به قطب درماني و علمي کشور در تشخيص بيماري‌هاي پيش و پس از تولد تبديل خواهد کرد و علاوه بر کاهش هزينه هاي نگهداري از بيماران، رونق اقتصادي و علمي را براي شهر به دنبال خواهد داشت.

وي بابيان اينکه يکي ديگر از نيازهاي نيشابور، ساخت زايشگاه علمي، استاندارد و شرعي است، بيان داشت: تولد روزانه 35 نوزاد در نيشابور نيازمند توجه بيشتر است.

عظيمي نژاد بيان داشت: اگر اين زايشگاه و مرکز ملي جامع تشخيصي بيماري‌هاي پيش و پس از تولد در نيشابور احداث شود، الگوي بسيار خوبي براي زايمان‌هاي سالم در کشور خواهيم شد.

وي همچنين با اشاره به اين که فضاي بخش زايشگاه بيمارستان حکيم نيشابور براي جمعيت نيشابور کافي نيست، ابراز اميدواري کرد: تا پايان سال 93 اين مرکز با کمک خيرين و وزارت بهداشت در نيشابور راه اندازي شود و پس از آن پدر خانواده در کنار مادر و نوزاد تازه متولد شده خواهد بود که تأثير زيادي برآرامش رواني مادر هنگام زايمان دارد.

وي افزود: با توجه به آمار بالاي بيماري HTLV1 و امثال اين بيماري در نيشابور و کل کشور، بايد مرکز تحقيقاتي مولکولي در نيشابور راه‌اندازي شود.

وي از راه اندازي 4 رشته جديد از سال آينده در دانشکده علوم پزشکي نيشابور خبر داد.

*کمک ده ميليارد ريالي نيشابوريان مقيم آمريکا

دکتر عظيمي نژاد همچنين از اعلام آمادگي 10 ميليارد ريالي همشهريان نيشابوري مقيم آمريکا و اعلام آمادگي تعدادي از اساتيد نيشابوري دانشگاههاي علوم پزشکي داخل و خارج از کشور براي کمک به انجام اين طرح خبر داد.

لازم به ذکر است مجموع کمک هاي نقدي و غير نقدي جمع آوري شده از حاضرين بالاي 3 ميليارد تومان برآورد شده است و دانشکده علوم پزشکي از کمک هاي ساير خيرين جهت راه اندازي اين طرح استقبال مي کند.

*وزير بهداشت مهمان جلسه آينده خيرين سلامت شهرستان

محسن عظيمي نژاد در نشست خبري ديگري چند روز پس از اين همايش از استقبال وزير بهداشت از برگزاري جلسه مذکور خبر داد و گفت: وزير وعده داده در نشست دور بعد شخصا حضور يابد.

وي افزود: اگر مي خواهيم نيشابور سربلند باشد و در ايران چه از نظر توسعه بخش سلامت و چه از نظر بحث علمي حرفي براي گفتن داشته باشد جز با مشارکت مردم به دست نمي آيد و مردم هستند که بايد به ميدان بيايند. از آنجا که احداث اين مرکز در رديف هاي اعتباري مصوب نبوده است، وزارت قول داده اگر نيمي از اعتبار پروژه توسط مردم و خيرين نيشابور تأمين شود، نيم ديگر آن را تقبل کند.

*آمادگي شوراي شهر و شهرداري براي ورود به ميدان

همچنين کاظم صادقي رئيس شوراي شهر نيشابور با اشاره به آمادگي شورا و شهرداري براي کمک به پروژه هاي سلامت سطح شهر، ضمن حمايت از ساخت مرکز سلامت مادر و جنين در نيشابور، از رايگان شدن 8000 متر مربع پروانه ساخت اين مرکز و انجام خاکبرداري توسط شهرداري به مبلغ يک و نيم ميليارد تومان از طرف شوراي شهر خبر داد.

ليلا کاشفي نيز ضمن اعلام حمايت شوراي شهر و کميسيون بانوان از طرح مذکور، تمامي حق الجلسات خود را که از بابت فعاليت در شورا شهر به ايشان تعلق گرفته است براي کمک به مرکز جامع سلامت اهدا کرد.