راهکارهاي تربيت علمي وکاربردي
راهکارهاي تربيت علمي وکاربردي

راهکارهاي تربيت علمي وکاربردي1 اگرمخاطبين عزيز به ياد داشته باشند در شماره هاي قبلي راه هاي ايجاد آرامش و عوامل بر هم زننده آن در خانواده بيان شد. اما يکي از مشکلات اصلي کساني که به دفاتر مشاوره مراجعه مي کنند مشکلات مربوط به روش تربيتي فرزندانشان مي باشد که اگر به اين موضوع مهم […]

راهکارهاي تربيت علمي وکاربردي1

اگرمخاطبين عزيز به ياد داشته باشند در شماره هاي قبلي راه هاي ايجاد آرامش و عوامل بر هم زننده آن در خانواده بيان شد. اما يکي از مشکلات اصلي کساني که به دفاتر مشاوره مراجعه مي کنند مشکلات مربوط به روش تربيتي فرزندانشان مي باشد که اگر به اين موضوع مهم توجه نشود در اثر روش هاي تربيتي نادرست ممکن است اختلالات رفتاري در فرزندان بوجود بيايدکه نياز به پيگيري و درمان جدي داشته باشد از آنجايي که براي همه ي ما داشتن فرزنداني سالم، آرام و موفق حائز اهميت است بخاطر اهميت موضوع از اين شماره به روش هاي درست، علمي و عملي تربيت فرزندان اشاره مي شود.

اصول کلي تربيت

صرف وقت با کودکان و نوجوانان هم لذت بخش است وگاهي اوقات خسته کننده.گاهي والدين با رفتارهايي روبرو مي شوند که آنان را خسته، آشفته، سردرگم و نگران مي کند. آيا براي تربيت کودکان اصول يکساني وجود دارد؟ هر چند شايد نتوان اصول کاملا روشني را براي تربيت بيان کرد ولي مي توان به اصولي اشاره کرد که فرايند تربيت نه تنها آسانتر بلکه خوشايند هم مي سازد. روان شناسان معتقدند که تنها داشتن عشق و محبت نسبت به فرزندان کافي نيست بلکه والدين بايد مهارت هايي را بياموزند که بوسيله آن ها بتوانند به طور موثربه رشد و تکامل کودک و تربيت درست اوکمک کنند. در اينجا به مهم ترين اين مهارت ها اشاره مي شود:

1- باثبات عمل کنيد

اغلب وقتي والدين به کودک توجه مي کنند يا او را مورد ناز و نوازش قرار مي دهند پاسخشان به طورکامل منطبق با رفتار او نيست. بعضي اوقات کودک«بچه خوبي» مي شود، زيرا مادرش در حالت يا وضع خلقي خوبي است. يعني خوشحال است. در اينجا رفتار کودک ملاک نيست.بعضي اوقات نيز چون مادر ناراحت است نسبت به کوچکترين رفتار کودک حساس مي شود و او را مورد سرزنش قرار مي دهد. آنچه در اين ميان جلب توجه مي کند، بي برنامه و بي ثباتي والدين است. بنابراين آنچه به والدين توصيه مي شود اين است که رفتارهاي مطلوب و نامطلوب مورد نظر خودشان را معين کنند و اگر رفتاري مطلوب است همواره و هميشه با توجه و پاداش همراه شود و رفتار نامطلوب بابي توجهي و عدم پاداش همراه گردد.

2-هماهنگ باشيد

به عنوان پدر و مادر لازم است اصول يکساني داشته باشيم حداقل در جلو کودکان وانمودکنيم که در تربيت آنان هماهنگ هستيم. اگر غير از اين باشديعني اگر رفتاري را پدر تاييد کند و مادر رد کند، نه تنها باعث تعارض کودک مي شود بلکه در اين شرايط حتي بهترين روش هاي تربيتي هم اثر نخواهند داشت.پس بهتراست به عنوان والدين قبلا با يکديگر هماهنگ باشيم و حداقل جلوي کودکان عدم هماهنگيمان را بروز ندهيم.

درشماره هاي بعدي به اصول و مهارت هاي ديگر نيز اشاره خواهد شد.

نویسنده: علیرضا حدادی