دیدبان
دیدبان

انسان‌های کوته‌فکر و دگم خیال می‌کنند با شعار و کارهای سطحی، می توانند اسلام را پیش ببرند ایرنا: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: اینکه خیال بکنیم در همین محدوه خودمان محبوس باشیم و بگذارید تحریم باشیم، درست نیست؛ این ها خیال می‌کنند با همین ظاهر شعاری و کارهای سطحی دارند اسلام را پیش می‌برند -نمی دانند- اسلام دیگر […]

انسان‌های کوته‌فکر و دگم خیال می‌کنند با شعار و کارهای سطحی، می توانند اسلام را پیش ببرند

ایرنا: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: اینکه خیال بکنیم در همین محدوه خودمان محبوس باشیم و بگذارید تحریم باشیم، درست نیست؛ این ها خیال می‌کنند با همین ظاهر شعاری و کارهای سطحی دارند اسلام را پیش می‌برند -نمی دانند- اسلام دیگر اینجوری پیش نمی‌رود! باید بپذیریم داریم جلو می‌رویم، دنیا دارد جلو می‌رود آن‌وقت ما در داخل کشور خودمان مواجه هستیم با یک قشری از انسان‌های کوته‌فکر و جامد و دگم که آن ها این‌گونه مسائل را مسخره می‌دانند.

هیچ‌کس با هیچ بهانه‌ داخلی و خارجی نمی‌تواند در مسیر آگاهی مردم سنگ‌اندازی کند و نباید از ناهمواری‌ها، دست‌اندازها، تریبون‌های مأیوس کننده و تهدیدهای سیاسی بهراسیم. دوره‌ی خان و خان‌بازی گذشته که اقوام و قبیله‌ها در هر گوشه‌ای از کشور حکومت محلی داشته باشند. عده‌ای محدود افراطی با سفرهای استان به استان خویش سعی می‌کنند با بهم زدن مجالس و برنامه‌ها، تابلویی از بهم ریختگی کشور برای دشمنان ترسیم ‌کنند.کاری نکنیم که زمینه‌های حضور میلیونی مردم در انتخابات محدود و مسدود شود. نباید بگذاریم بسیج دستمایه سوءاستفاده جریان‌های سیاسی شود. نگذاریم عده‌ای این نهاد مقدس را در چشم و دل مردم، جناحی جلوه دهند و از آن برای اغراض باندی و غیر ملی بهره بگیرند. متأسفانه کسانی خودشان را به دروغ به رهبری وصل می‌کنند تا افکار قبل از انقلاب خودشان را در جامعه پیاده نمایند.

 

بازداشت خبرنگاران توسط سپاه خلاف قانون است

ایلنا: علی مطهری گفت: در مورد بازداشت تعدادی از روزنامه‌نگاران به نظر من خلاف قانون اتفاق افتاده است. بازداشت خبرنگاران توسط اطلاعات سپاه جزو وظایف قانونی این نهاد نیست. این نهاد حداکثر می‌تواند به موضوع مخالفان نظام مثل «منافقین»، «پژاک» و… بپردازد ولی موضوع بازداشت خبرنگاران با وظایف این نهاد ارتباطی ندارد. وزارت اطلاعات و دادستانی در این موضوع کوتاهی کرده‌اند ولی وظیفه رئیس جمهوری اقتضا می‌کرده که ورود و انتقاد کند.

 

1413219182739_erfan khoshkhoo-6اینکه شخصیت‌های ملی ما محبوب باشند، خطری برای نظام و رهبری نیست

پویش: حجت الاسلام منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: مردم از هشت سال دوران دولت اصلاحات به خوبی یاد می کنند، ممکن است برخی بگویند ضعف داشتند و کم کاری کردند ولی آیا در آن هشت سال یک دروغ به مردم گفته شد؟ یک دزدی یا اختلاس گزارش شده است؟ یا گزارشی غلط ارائه شده است؟ همین سبب محبوبیت آن دولت شد که این محبوبیت برخی‌ها را آزار می دهد و برای برخی نیز احساس خطر ایجاد می کند. شخصیت‌های ملی ما اگر محبوب باشند نه خطری برای نظام است نه برای رهبری؛ بلکه سرمایه‌های ملی هستند، پس چرا باید از سرمایه‌های ملی بترسیم؟

 

 

13920512131546196928904بزرگترین نشانه حزب اللهی بودن، توانایی کار و دلسوزی برای مردم است.

بهار نیوز: غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران: افراد دلسوز، کارآمد و همه کسانی که دل آنان برای منافع ملی کشور می تپد از هر جناح سیاسی باید وارد صحنه سیاسی انتخابات شده و برای کمک به منافع ملی کاندید شوند و بزرگترین نشانه حزب اللهی بودن نیز توانایی کار و دلسوزی برای مردم است. هیچ کس در کشور دنبال خیانت عمدی نیست ولی برخی بدون توجه و ناخواسته به منافع ملی آسیب می زنند، بنابراین در انتخابات آینده باید افراد شناخته شده و کسانی که برای منافع ملی صلاحیت و کارآمدی داشته باشند، انتخاب شوند. عده ای می خواهند امید را از ما بگیرند ولی نباید اجازه دهیم این افراد بذر ناامیدی را بپاشند، نباید امید در نسل جوان ما از بین برود، برای خدمت به کشور در صحنه ها حاضر باشیم.

 

محمد-کیانوش-راد-415x260اشتباه است که نباید به دنبال مجلس ششم باشیم

آرمان: محمد کیانوش‌راد، فعال اصلاح طلب: من می‌توانم از مجلس ششم بگویم که خودم در آن حضور داشتم. با وجود اینکه مجلس ششم را مجلسی بیشتر سیاسی فرض می‌کردند اما در عمل میزان وقت‌گذاری در مجلس و میزان تصویب طرح‌ها و لوایح اقتصادی قابل دفاع است. این مجلس را می‌توان مجلسی دانست که در ارتباط با منافع مردم ماندگار خواهد بود. برخی به اشتباه می‌گویند ما نباید دنبال مجلسی مثل مجلس ششم باشیم. نه اگر ما بتوانیم مجموعه اصلاح‌طلبان را وارد مجلس کنیم، باید این کار را انجام دهیم. هر گروه سیاسی سعی می‌کند اکثریت مجلس را در دست خود بگیرد. مهم آن است که اگر اکثریت مجلس در دست اصلاح‌طلبان افتاد، رفتار اصلاح‌طلبان رفتاری مبتنی بر عقلانیت و مصلحت باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد ما موفق شده‌ایم. یک جریان سیاسی که نمی‌آید کرسی‌های پارلمان را به رقیب خودش واگذار کند.

 

برای برخی نمایندگی مجلس شغل شده است!

انتخاب: حسن بیادی، فعال سیاسی اصولگرا گفت: تا زمانی که قوانین ما با تفکر حزبی نوشته نشود مطمئنا همیشه احزاب در انتخابات شرکت می کنند، اما کسانی رأی می آورند که به باندهای قدرت و ثروت نزدیک هستند. همه شخصی عمل می کنند و هیچ حزبی پاسخگو نیست. الان دولت ها به مجلس هم پاسخگو نیستند چه رسد به احزابی که برای پیروزی آنها تلاش کرده اند. از سوی دیگر خود مجلس هم حزبی نیست و هرکس را می بینید، همزمان در چند حزب نفوذ دارد. وی همچنین افزود: کسانی که دو یا سه دوره نماینده بوده اند اصلا نباید دیگر بیایند، زیرا هر کاری که می خواستند تا الان کرده بودند و برخی نمایندگی برایشان تبدیل به شغل شده است.

 

635586576925590812مردم بعد از احمدی‌نژاد فهميده‌‌اند با یک رأی ممکن است سرنوشت کشور دستخوش چه مسائلی شود

شرق: حميدرضا جلايي پور: معتقدم اصلاح‌طلبان از همه ٢٠ سال گذشته منسجم‌تر و آماده‌تر هستند. خوشبختانه به نظر می‌رسد اصولگرایان میانه‌رو هم حساب خود را از تندروی‌ها جدا می‌کنند و رفتارهای آقای علی لاریجانی و طیف ایشان قابل توجه بوده است. مسئله من این است تندروی‌ها بیش از اندازه است. یک رئیس‌جمهور توسط اکثریت مردم انتخاب شده و می‌خواهد کار کند، دستاوردهایی هم داشته و با توجه به شرایط خاص کشور پس از احمدی‌نژاد، تا حدی موفق بوده است، ولی ببینید چگونه به جای تشکر به او حمله می‌کنند. البته مردم این را فهمیده‌‌اند و متوجه تفاوت افراد شده‌اند. پختگی سیاسی بیشتری در مقایسه با گذشته ایجاد شده است.  بعد از احمدی‌نژاد فهميده‌‌اند با یک رأی ممکن است سرنوشت کشور دستخوش چه مسائلی شود و ٢٠ سال باید کار کنیم تا به قبل از سال ٨٤ برسیم. حتما حضور یک چهره عاقل، چه اصلاح‌طلب چه میانه‌رو و توانمند در مجلس، مؤثر است و در مقاطع مختلف به کار مردم می‌آید.

 

امیدوارم پیرهای توانمند بیایند؛ خواهش می کنم برخی از آقایان برای خبرگان نیایند!

طلوع صبح: حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی: قدیمی ترین اخوندی که در خانه ی امام خمینی رفت و آمد داشت، آیت الله هاشمی بود. این موضوع به زمانی باز می گردد که کمتر کسی امام را می شناخت، آیت الله هاشمی نخستین آخوندی بود که از امام خمینی خواست رساله بنویسند. ما در خبرگان افراد باهوش، دانا و توانمند احتياج داريم نه پیرهای ناتوان. امیدوارم پیرهای توانمند بیایند؛ خواهش می کنم برخی از آقایان برای خبرگان نیایند، نه برای اینکه قبولشان ندارم، برای اینکه اثر گذاري و يا توان لازم را ندارند. وی همچنین با تاکید بر اینکه با ورود مصباح یزدی به عرصه سیاست مخالف است خاطرنشان می کند: ورود آقای مصباح به عرصه سیاسی در درجه اول به خودشان لطمه می‌زند. روزی که بحث انقلاب شد، اکثر این آقایان مخالف بودند. حالا که انقلاب رشد کرده، همه می‌گویند ما هستیم، البته خود آقای مصباح منکر آن نیست که قبل از انقلاب حضور نداشته است. راحت بگویم، آقای مصباح چون سابقه سیاسی انقلابی نداشتند، مخالفت می‌کردند. وی در برابر این پرسش که چرا مصباح یزدی در دهه اول انقلاب در جریانات سیاسی حضور نداشت؟ پاسخ می دهد: آنها که توانمندی ندارند، چرا باید حضور می‌داشتتند؟ این‌ها خراب می‌کردند و دلیلی نداشت که حتما حضور داشته باشند.

 

بسیجیان نگذارند مجلسی مانند مجلس ششم سرکار بیاید!

تابناک: آیت‌الله محمدعلی کرمانی امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به انتخابات مجلس‌های خبرگان و شورای اسلامی تصریح کرد: دشمن برای این دو انتخابات برنامه دارد؛ بسیجیان حواسشان جمع باشد نکند مجلسی مانند مجلس ششم بر سر کار بیاید که خون به دل رهبر انقلاب کردند. وی ادامه داد: شما بسیجی‌ها باید مردم را آگاه کنید؛ انتخابات خبرگان از انتخابات مجلس شورای اسلامی هم مهم‌تر است و بسیج باید جریان‌ها را خوب بشناسد و به مردم معرفی کند.

 

چنین موضع‌گیری‌هایی بسیار خطرناک است و با چنین رویکردی سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و انتخابات معنی‌دار نخواهد بود.

بهار: احمد شیرزاد: چنین موضع‌گیری‌هایی درباره ورود بسیج به انتخابات اگر در حد حرف و صحبت باشد که نمی‌شود آن را محکوم کرد، ولی اگر خدایی نکرده تبدیل به عمل شود خلاف است. باید توجه داشت که بسیج از بودجه عمومی تغذیه می‌شود. یک‌ریال از هزینه بسیج را کسی از جیب خودش نمی‌دهد و هزینه‌های بسیج تماما از بیت المال تهیه می‌شود. اگر ما اجازه دهیم که بسیج موضع‌گیری له یا علیه برخی از نامزدها در انتخابات داشته باشد، باید به‌همین شکل اجازه دهیم که قضات دادگستری، ماموران وزارت کشور، مجریان انتخابات، استانداران و هرکسی که به‌نحوی قدرتی در دستش است، موضع‌گیری داشته باشد. آقای موحدی‌کرمانی از موضع امام جمعه صحبت می‌کنند. درست است که نمازجمعه یک نماز عبادی – سیاسی است ولی به‌هرحال نمازجمعه نیز با امکانات عمومی تهیه می‌شود. زمین دانشگاهی که آقای موحدی‌کرمانی می‌روند در آنجا سخنرانی می‌کنند، متعلق به همه اقشار مردم است؛ همچنین نهاد ائمه جمعه هزینه‌اش از پول مردم است؛ بنابراین یک امام جمعه هم تا جایی باید موضع‌گیری سیاسی داشته باشد که عمومیت داشته باشد و به‌نفع منافع عمومی و ملی نظام باشد. چنین موضع‌گیری‌هایی بسیار خطرناک است و با چنین رویکردی سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و انتخابات معنی‌دار نخواهد بود.

 

چه وقت می خواهیم تعیین تکلیف را به قانون واگذار کنیم؟!

جمهوری اسلامی: سرمقاله: در کشوری که قرار است حاکمیت با قانون باشد، تشخیص اینکه چه کسی فتنه گر است با قانون است. وقتی مسئولین قانونی برای برگزاری یک تجمع اجازه صادر می‌کنند و سخنرانی افرادی را بلامانع تشخیص می‌دهند، کسی حق ندارد از چنین تجمعی ممانعت کند و مانع سخنرانی شود. ایجاد امنیت و تامین آزادی‌های قانونی برای عموم مردم، از پیش نیازهای انتخابات هستند و همه باید بپذیرند که مردم ایران با بلوغ فکری و رشد سیاسی بالائی که دارند این قدرت را دارند که سره را از ناسره تشخیص بدهند و به قیم و کسانی که به صورت فراقانونی برای آنها تعیین تکلیف کنند نیازی ندارند. ضمناً اگر قرار باشد هر کس به تشخیص خود اقدام به فتنه گر معرفی کردن افراد نماید، پس بسیاری از مردم که رئیس دولت دهم را شروع کننده فتنه می‌دانند باید او را به هر جا می‌رود تعقیب کنند. چه وقت می‌خواهیم تعیین تکلیف این قبیل مسائل را به قانون بسپاریم؟

 

تاکید یک مقام نهاد ریاست جمهوری بر نقش مرتضوی در قتل‌های سال ۸۸

بهارنیوز: حجت الاسلام اشرفی اصفهانی، رییس هیات رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری معترض است که چرا باید سعید مرتضوی را که هم در قتل ها دست داشته و جنایت کرده و هم در وضعیت گذشته رسوایی به بار آورده به آسانی رها کرد؟ این نماینده مجلس دور دوم و سوم گفته است: مرتضوی ماهیانه ۶۰ میلیون حقوق برای خودش معین می کرده است. رواست که یک کارگر زحمت کش در این مملکت ۶۰۰ هزار تومان حقوق داشته باشد و رییس تامین اجتماعی ۶۰ میلیون حقوق برای خود تعیین کند؟ فرزند شهید محراب در ادامه افزوده است: تازه این ها جدای از آن فسادهایی است که به وجود آورد و لکه های ننگی است که در جریان حوادث سال ۸۸ از خود به جا گذاشت. وجود امثال ایشان و بابک زنجانی مایه تاسف است. اگر بنا باشد ما آفتابه دزد را تعقیب کنیم اما آنکه میلیاردها خورده و برده را رها کنیم و تعقیب نکنیم مردم مایوس می شوند.

 

نماینده خودسر!

بهار: نماینده‌ای که ابایی از قانون گریزی ندارد و در روز روشـن هدایت جریان تندرو و قانون گریز را برعهده می‌گیرد تا مانع از برگزاری همایش جریان فکری مخالفش شود چطور می‌تواند به همراه ‌همفکرانش در مجلس که تعدادشـان هم اکنون کم نیسـت مجلس را در رأس امور نگه دارند. از این رو تغییـر چهره مجلس و کنارگذاشـتن چنین افرادی باید امروز به یک ضرورت و خواست عمومی تبدیل شود. مجلس آینده دیگر جای چنین افرادی نیست.

 

مگر ما مي‌توانيم يك مؤمن را لعن بكنيم؟

تابناک: حجت‌الاسلام سیدمحسن صالح، از اعضای جامعه ی مدرسین حوزه ی علمیه ی قم گفته است: يكي از تندروهای سياسي در يك جرياني به من گفت شما چرا سران فتنه را لعن نمي‌كنيد؟ گفتم مجوزي براي لعن نيست. اين موضوع را خدمت آقاي يزدي (رییس جامعه ی مدرسین) مطرح كردم. ايشان ناراحت شد و گفت مگر ما مي‌توانيم يك مؤمن را لعن بكنيم؟ اختلاف نظر سياسي داريم يك بحث است؛ اما لعن نه.

 

میلیاردها تومان بودجه بی جواب!

پویش: نامه صادق زیباکلام به آیت الله مکارم شیرازی: قبلا هم البته حضرتعالی به علاوه برخی دیگر از روحانیون معزز مراتب نارضایتی شان را از وضعیت فرهنگی کشور و کوتاهی های وزارت ارشاد ابراز داشته بودند. بنده همان وقت نامه سرگشاده‌ای خطاب به منتقدین دولت یازدهم در فقره “وضعیت نامطلوب” فرهنگی کشور تهیه کردم و نشان دادم که از مجموع نزدیک به۶۰۰۰ میلیارد تومان بودجه که درسال جاری برای امور فرهنگی اختصاص یافته در حدود ۱۰ درصد آن به وزارت ارشاد تخصیص یافته و ۹۰ درصد دیگر در اختیار بیش از۳۰ نهاد، بنیاد، سازمان، کمیته، شورا، هیات و … می باشد که اساسا نه دخلی به ارشاد دارند، نه به دولت، نه به مجلس و نه به هیچ ارگان و نهاد دیگری. در حالیکه ارشاد برای یک ریال که هزینه می نماید می بایستی پاسخگو باشد، این سی و چند نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه که دریافت می نمایند به هیچ کجا هم پاسخگو نیستند. جالب هم هست که درحالیکه همه همچون حضرتعالی از ارشاد گلایه دارند، هیچکس بازخواست و اشاره ای به این سی و چند ارگان و عملکرد آنها ندارد. کانه آنها این بودجه ها را برای مصرف در کشور دیگری دریافت می کنند و در قبال وضعیت فرهنگی در ایران مسئولیتی ندارند.

 

درست و غلط بودن یك چیز در مملكت ما به این است كه چه كسی آن كار را انجام می‌دهد.

تماشاگران امروز: صادق زیباکلام: حدود دو سه ماه پیش فرزند مرحوم آیت ا… مهدوی كنی را رئیس دانشگاه امام صادق(ع) كردند. چیزی كه جالب است هیچ‌كدام از اصول‌گرایان نگفتند كه مگر آنجا دربارِ سلطنت است كه پسر بزرگ رئیس قبلی، رئیس جدید دانشگاه امام صادق(ع) بشود. اگر فرزندان آقای كنی بیایند و كاندیدای مجلس شوند، نشان‌دهنده این است كه آقای مهدوی كنی فرزندانش را به خوبی تربیت كرده. اما اگر فرزندان آقای هاشمی نامزد انتخابات مجلس شوند نشان‌دهنده اشرافیت و سلطنت است؛ درست و غلط بودن یك چیز در مملكت ما به این است كه چه كسی آن كار را انجام می‌دهد.

 

مردم عاشق چشم و ابروی روحانی نبودند

بهار: محمدجواد حق‌شناس گفت: مجلس فعلی به جای گرفتن پیام ملت در انتخابات 92 دولت را با چالش روبرو کرد. وی افزود: مردم عاشق چشم و ابروی روحانی نبودند که به وی رای دادند وگرنه قالیباف از روحانی خوشتیپ‌تر بود!

 

درخواست افشای پشت پرده اختلاس های نجومی

تابناک: آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع تقلید گفت: چرا به مردم نمی گویند افرادی که رقم های نجومی اختلاس می کنند چه کسانی اند، با چه کسانی در ارتباط اند که به این منابع مالی دسترسی دارند و دست به اختلاس های میلیاردی می زنند. انسان بعضی ارقام نجومی از برخی فسادهای اقتصادی را از گوشه و کنار و دادگاه ها می شنود و تازه به این فکر می افتد که این رقم ها تا حالا کجا بوده و این در حالی است که مردم در اوضاع نامناسب معیشتی و اقتصادی قرار دارند.

 

پاک‌ترین، شفاف‌ترین و جامع‌ترین بودجه‌های سنواتی کشور در سال‌های ۶٠ تا ۶٨ بوده است.

شرق: محمد ستاری‌فر، استاد دانشگاه علامه طباطبایی: اگر نهادی بخواهد کارنامه دولت جنگ را با انصاف مقایسه کند، همه دستاوردها با عدد و رقم در دسترس است. یکی از مواردی که باعث غبطه من می‌شود، این است که پاک‌ترین، شفاف‌ترین و جامع‌ترین بودجه‌های سنواتی کشور در سال‌های ۶٠ تا ۶٨ بوده است. در آن روزگار حتی پولی که یک دلال گرفت تا از اتریش برای ایران توپ جنگی بخرد، اما پول را دزدیدند و تسلیحات ندادند، نیز در بودجه آمده است.

 

بهتر است وارد یک مسابقه مثبت شویم و ببینیم کدام مذهب چه قدر به انسان، آزادی، رفاه، رفع بیماری و کاهش آلام و دردهایش پاسخ می دهد.

ایلنا: حجت الاسلام داود فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران: نگاهی به تلاش های فکری سیاسی در جهان اسلام ما را به این گزینه می رساند که احتمالا مشکلی در فهم مفهوم وحدت در جهان اسلام پدیدار شده و آنچه تحت عنوان وحدت مطرح می شود خود عامل تفرقه گردیده است، مگر این که تعریف اصلاح شده ای از مفهوم وحدت را بتوان رواج داد. امام موسی صدر ایده خیلی مهمی را مطرح کرد و آن این است که به جای اینکه مذاهب از اعتقادات خود کوتاه بیایند و دست بردارند یا به جای این که به عرصه رد و قبول اعتقادات یکدیگر بیفتند بهتر است وارد یک مسابقه مثبت شوند که ببینیم کدام مذهب چه قدر به انسان، آزادی، رفاه، رفع بیماری و کاهش آلام و دردهایش پاسخ می دهد و کمک می کند…

 

به جای معیار قرار دادن عقیده، جان انسان را محترم و مقدس بشمریم

صدا: نصرالله پورجوادی، استاد دانشگاه: علت جنایت پاریس…. نظر من در دو کلمه خلاصه می شود: نپذیرفتن حقوق بشر. حتما می پرسید چه ربطی میان حقوق بشر از یک سو و عملیات تروریستی و انتحاری داعش و گروهای جهادی از سوی دیگر وجود دارد؟ پاسخ من این است که اعلامیه حقوق بشر بزرگترین دست آورد اجتماعی و حقوقی تمدن مدرن است. در جامعۀ قرون وسطایی، ملاک و معیار ارزش گذاری برای اعمال اجتماعی، و مبارزه و تلاش انسان ها، عقیده یا مسئلۀ کفر و ایمان بود. اگر کسی از عقاید رسمی و پذیرفته شده، که معمولا عقاید اکثریت جامعه بود، پیروی می کرد جان و مال او از تعرض دیگران مصون بود. ولی اگر مؤمن نبود و عقایدش عقاید تأیید شده نبود، در آن صورت نه فقط مال او بلکه جانش هم در خطر بود. اما در عصرجدید یعنی دوران مدرن از دورۀ روشنگری به بعد، روشنفکران جهان به جای معیار قرار دادن عقیده، جان انسان را محترم و مقدس شمرده اند. تعریف روشفکر هم همین است. کسی است که جان انسان و کرامت آدمی را بر عقیده مقدم می دارد. برای مؤمنان قرون وسطائی جان کافر هیچ ارزشی نداشت. در حالی که برای روشنفکران مدرن، چه دینی و چه غیر دینی، جان کافر به همان اندازه ارزشمند و محترم و مقدس است که جان مؤمن.

 

تنها راه برای شکست دادن داعش، پیشنهاد دادن محصولی بهتر به میلیون‏ها جوان دنیای اسلام است

صدا: «راشد غنوشی»، رهبر فکری حزب اسلامی تونس است که با وجود پیروز شدن در اولین انتخابات این کشور، با دیگر رقبای سیاسی خود سازش کرده و باعث شده که تونس تبدیل به تنها تجربه موفق بهار عربی شود. همانطور که غنوشی فکر می‏کند، مشکل جهان امروز تعارض بین اسلام و دنیای غرب نیست بلکه مساله اصلی تفاوت بین مدل داعشی و مدل تونسی است. او می‏گوید: «تنها راه برای شکست دادن داعش، پیشنهاد دادن محصولی بهتر به میلیون‏ها جوان دنیای اسلام است. ما این کار را می‏کنیم؛ دموکراسی اسلامی.» این محصول نیاز به یک سیستم سیاسی دارد که تا حد قابل توجهی دموکراتیک باشد و به حقوق بشر احترام بگذارد؛ اما در کنار آنها فضایی هم برای بروز ارزش‏های اسلامی فراهم کند.

 

می‌گویند وقتی بیش از صاحب عزا گریه كنی به تو شك می‌كنند

پویش: سیداحمد علم‌الهدی در سخنانی گفته بود: «ائمه جمعه هر شهر امامزادگان آن شهر هستند.» و حالا حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در این باره نوشته است: « راستش عمق فاجعه بیش از آن است كه در رسانه‌ها منعكس شده! لیكن اولا من از سویی هنوز حفظ حرمت ایشان را بر خود لازم می‌دانم و لذا مثل چند دفعه قبل باز هم سكوت می‌كنم و ثانیا من كه نباید بیش از دفتر رهبری و شخص حضرت‌شان نسبت به آبروی ایشان و حفظ جایگاه نماز جمعه و… حساس باشم! می‌گویند وقتی بیش از صاحب عزا گریه كنی به تو شك می‌كنند!»

 

اگر شما حاضر شوید با حقوق ۷۰۰ هزار تومان زندگی کنید، بله ما هم از تحریم‌ها نمی‌ترسیم!

پویش: پرسش و پاسخ چالشی یک دانشجوی دانشگاه یزد با سعید جلیلی: آقای جلیلی، شما گفتید مردم از تحریم‌ها نترسند، اگر شما حاضر شوید با حقوق ۷۰۰ هزار تومان زندگی کنید، بله ما هم از تحریم‌ها نمی‌ترسیم! آقای جلیلی، تعداد طرفدارانتان کمتر از تعداد طرفداران یک برنامه‌ی کمدی‌ست! چگونه می‌خواهید تفکراتتان را به ۸۰ میلیون نفر دیکته کنید؟

 

وقتي از “رانت” حرف مي زنيم، دقيقا از چه چيزي حرف مي زنيم؟

دنیای اقتصاد: رانت و رانت خواري به زبان ساده: رانت جويي را مي توان مقوله اي دانست كه در آن رفتار عده خاصي بررسي مي شود؛ عده اي كه در تلاش هستند ثروت خلق شده توسط ديگران را به تملك خود درآورند به جاي اينكه خود، خلق ثروت كنند. اگر در دوران قبل از دولت هاي مدرن، اين نوع تملك با ظلم و جور و تعدي انجام مي شد در دوران جديد بوروكراسي رانت ساز، اين نوع انتقال ثروت را به صورت مسالمت آميز انجام مي دهد. در جوامع توسعه يافته فرصت هاي رانتي را با سالم سازي مقررات تا حدود زيادي از بين برده اند اما در جوامع توسعه نيافته توزيع اين فرصت هاي پولساز كاملا در اختيار بوروكراسي است و البته هر از چندي، بوروكراتي مثل “خاوري” لو مي رود اما اين فقط، قسمت پيداي كوه يخي است كه قسمت بسيار بزرگتر آن پنهان است.

 

عقل یا گاز و نفت!

اعتماد: میرفتاح از گفته های تازه وزیر نفت تجلیل کرده آن جایی که خبرنگار از او می‌پرسد نفت مهم‌تر است یا گاز؟ زنگنه می‌گوید عقل. خبرنگار مجددا سوالش را تکرار می‌کند: کدام‌یک ما را زودتر به قدرت می‌رساند؟ گاز یا نفت؟ زنگنه می‌گوید عقل. خبرنگار می‌پرسد بعد از عقل، گاز یا نفت؟ زنگنه باز هم می‌گوید عقل و تکمیل می‌کند فرمایشش را که اگر عقل داشته باشیم هرچیزی را می‌توانیم به قدرت تبدیل کنیم و در صورت نداشتن عقل هر چیزی را هدر خواهیم داد… راست می‌گوید. کشورهایی هستند که نه نفت دارند، نه گاز و نه حتی آهن و مس و اورانیوم. به جایش عقل دارند و برای همین وضع‌شان از همه بهتر است.

 

 تفاوت 8 برابری حقوق برخی مدیران و کارمندان شهرداری!

تابناک: جواد ستاری، عضو شورای اسلامی مشهد با بیان اینکه حقوق شهردار مشهد طبق گزارشی که به شورای شهر ارائه شده، بین 13 تا 14 میلیون تومان است، گفت: به دنبال این هستیم که حقوق های خلاف ضابطه برخی مدیران شهرداری را قطع کنیم. دو سال است که درباره حقوق مدیران شهرداری اطلاع رسانی درستی نشده است، برخی کارمندان شهرداری بین یک و نیم تا دو میلیون تومان حقوق دریافت می کنند، اما برخی مدیران شهرداری 8 برابر این رقم حقوق می گیرند.

 

چرا اصرار داریم مردم کتاب بخوانند؟! مشکل جایی دیگر است.

شهروند: عباس عبدی: پرسش اساسی این است که چرا اصرار داریم مردم کتاب بخوانند؟ آیا اصرار می‌کنیم که مردم نان بخرند؟ یا لباس بخرند؟ یا… روشن است که به چنین اصراری نیاز نیست… چرا تیراژ مطبوعات بسیار کم شد؟ به این دلیل روشن که نیازهای خبری و تحلیلی مردم از روش‌های دیگر تأمین می‌شود؛ بنابراین با جلوگیری از نشر آزاد مطالب، با دست خودمان منابع رسمی خبر و تحلیل را ناکارآمد کرده‌ایم و مردم را به سوی استفاده از منابع غیررسمی و غیرمسئول سوق داده‌ایم. منابعی که چون گذشته نمی‌توانیم مانع از دسترسی مردم به آنها شویم.

 

برخی مدیران مدارس مخفی می‌‌شوند!

فارس: قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در خصوص مشکلات مدارس و پرداخت نشدن سرانه اظهار داشت: آموزش و پرورش از مشکلات زیربنایی رنج می‌برد و برخی مدیران مدارس مانند یک بدهکار شخصی، خود را از دست طلبکاران‌شان که شرکت‌های آب، برق، گاز و تلفن هستند، مخفی می‌کنند و این باعث می‌شود به فرایند آموزش ضربه جدی بخورد.

 

کشف علت بداخلاقی پرستاران ایرانی

ایسنا: قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره گلایه مردم و بیماران از برخی رفتارهای تند، زننده و دور از احترام به ارباب‌رجوع در بیمارستان ها توسط پرستاران گفت: اول اینکه حق را به مردم و بیماران می‌دهیم ولی باید این سوال را مطرح کرد که چرا پرستاران ما در بیمارستان های کشور بداخلاقی می‌کنند ولی همان پرستار در کشورهایی مانند کانادا و یا ترکیه خوش‌اخلاق است! بنابر این برگزاری کنگره‌های اخلاق و یا موعظه خواندن برای پرستاران جهت خوش‌اخلاقی‌شان فایده‌ای ندارد زیرا وقتی 30 بیمار را به یک پرستار می‌دهیم در حالی که استاندارد آن 6 بیمار است چه توقعی می‌‌توان داشت. چگونه می‌توان توقع داشت که پرستاری 15 ساعت کار کند و تاملش کم نشود با این وجود باز هم حق با بیمار است.

 

فتنه پشت اردوهای مختلط است!

تابناک: نصرالله پژمانفر، نماینده مجلس گفت: جریان فتنه به جهت اینکه فضای مطلوبی را برای فرصت‌طلبی خود فراهم کند، به شدت در مسیر فعالیت‌های غیراخلاقی همچون برگزاری اردوهای مختلط در دانشگاه‌‌ها فعالیت می‌کند!

 

آدم مومن مسلمان را چه به کنسرت!

تابناک: آیت الله طباطبائی نژاد، امام جمعه اصفهان: برگزاری کنسرت ها با آن بلیط های نجومی چه دردی از دردهای جامعه ما کم می کند، کدام گرسنه را سیر می کند اصلا چه چیز به نظام و مملکت اضافه می کند؟ مجوز اجرای یک کنسرت در شب صادر می شود اما لحظه ای به این مساله توجه نمی شود که دو هزار دختر و پسری که در یک سالن کنار هم می نشینند چگونه باید کنترل و مهار شوند؟ میدان امام اصفهان بارها شاهد برگزاری اجتماعات مختلف مناسبتی در ایام مختلف سال است اما حتی یک بار یک مورد بی حرمتی به نوامیس در تمام این سال ها گزارش نشده است؛ می دانید چرا؟ چون در اجتماعات مناسبتی چند هزار “آدم” چند هزار “مومن” چند هزار “مسلمان” در کنار یکدیگر جمع می شوند اما آیا در کنسرت ها هم همین طور است؟!

 

نقل جوك هاي مربوط به اين الله جنتي براي ايشان، توسط شجوني!

ایلنا: جعفر شجوني مي گويد: یک بار آقای جنتی مرا دید و گفت شجونی تو کجایی من مواضع تو را که می خوانم خوشم می آید. گفتم آقای جنتی من فرزند  انقلابم و از انقلاب دفاع می کنم. گفتم من از شما هم دفاع می کنم. گفت «از من؟ مگر درباره من چه می گویند که تو از من دفاع می کنی؟» گفتم می گویند «اولین خواستگار حضرت حوا تو بودی! منتها چون سنت بالا بود او را به تو ندادند و آدم رفت و با حوا ازدواج کرد». آیت الله جنتی هم شروع کرد به خندیدن. گفت «دیگر چه می گویند؟» گفتم می گویند «حضرت آدم به خدا گفت خدایا این پیرمرد کیست که اینجا می پلکد؟ خدا گفت این جنتی است قبل از من هم اینجا بود». باز هم خندید و گفت «دیگر چه می گویند». گفتم می گویند «خدا رفت بهشت را بسازد دید تو در آنجا نشسته ای. گفت تو کی هستی. و تو پاسخ دادی من جنتی هستم. لذا خدا بهشت را ساخت و اسم آن را جنت گذاشت».

 

طنز:

توهین دولتمردان به منتقدان از بالا تا پایین!

قانون: آیدین سیارسریع: یک عضو جبهه پایداری گفت: دولتمردان به منتقدان از بالا تا پایین توهین کردند. اما گفت و گوهایی که بعد از این اظهارنظر شکل گرفت:

یک عضو دولتی: ای کاش منتقدان هم به دولت از بالا تا پایین فقط توهین می کردند. / احمدی نژاد: یادش به خیر. منم همینطوری بودم.  / سیارسریع: از بالا شروع می کردین؟ / احمدی نژاد: آره / سیارسریع: می گرفتین تا پایین؟  / احمدی نژاد: بله  / سیارسریع: ای وای… یعنی دقیقا چیکار می کردین؟  / احمدی نژاد: شستشو. / سیارسریع: سشوار هم می کشیدین؟ / احمدی نژاد: نه / سیارسریع: حالت چی؟ حالت نمی دادین؟ / احمدی نژاد: بعدا دوستان حالت می دادن براشون! هر مدل که صلاحشون بود. / سیارسریع: می تونم بپرسم کیا رو میگین؟ / احمدی نژاد: منتقدان … همون هایی که از بالا تا پایین شون رو می شستیم و میذاشتیم کنار.  / سیارسریع: با اون وضعیت کمبود آب و خشکسالی سختتون نبود؟  / احمدی نژاد: زمان ما که کلا قطع بود ولی ما به پشتوانه ملت و دعای خیر مردم توانستیم. / سیارسریع: درک می کنم. حرف آخری اگر مونده …؟ / احمدی نژاد: قالیشویی احمدی نژاد شعبه دیگری ندارد.

 

برای ما حادثه است، برای موسوی لاری خاطره

قانون: آيدين سيارسريع: ما تا دیروز همین طور دلمان داشت برای عبدالواحد موسوی لاری می سوخت که در ورامین بهش حمله کردند و هی پیش خودمان می گفتیم بابا این مرد هفت هشت سال وزیر کشور مملکت بوده و بهرحال وزنه ای است در سیاست مملکت که ناگهان ندایی از درونمان شروع کرد به قاه قاه خندیدن. گفتم: چه مرگته؟ چرا می خندی؟ ندای درون گفت: بابا طرف وزیر کشور بوده دیگه. یه وزیر کشور ساده. تعجب نداره که. گفتم: وزیر کشور … خیلی مهمه. گفت: پسرم شما تو سوئیس زندگی می کنی؟ معلومه روزنامه نمی خونی ها! طرف هشت سال رئیس جمهور بوده الان اسم نداره! بهش میگن رئیس دولت اصلاحات. کم مونده بگن خودت هم نمی تونی از اسمت استفاده کنی، مثلا اگه رفتی زنگ خونه ای رو زدی پرسیدن کیه؟ باید بگی منم، رئیس دولت اصلاحات. یا مثلا همسرت زنگ می زنه باید بگه سلام رئیس دولت اصلاحات. داری میای سر راه دو کیلو خیار بخر. طرف رئیسِ کابینه … این یکی نه! طرف رئیس مجلس بوده … (عزیزم خط نزن دارم لاریجانی رو میگم) بله … طرف رئیس مجلس بوده و هست، لنگه کفش پرت می کنن براش. طرف نماینده مجلسه، پسر یکی از بزرگترین تئوریسین های انقلابه، میره شیراز روش تست کیفیت آجر انجام میدن. حالا دایره ی تهاجم فقط به اینها محدود نمیشه، مثل همین آقای صالحی که از دوره های قبل به جا موندن و متاسفانه اصرار عجیبی به خدمت دارن. اینها رو تو صحن علنی مجلس به رسم بازیافت با سیمان مخلوط می کنن و در راه عمران و آبادانی کشور استفاده می کنن. اونوقت تو میگی چرا به عبدالواحد موسوی لاری حمله کردن؟ خجالت نمی کشی؟!