سازگاري با زندگي در شرايط پسا طلاق (  بخش دوم )  
سازگاري با زندگي در شرايط پسا طلاق (  بخش دوم )  

راه زندگی عبداله سيرجاني مشاور خانواده    دوستان سلام در ادامه موضوع شماره قبل نکاتي را براي زندگي بهتر پس از طلاق پيشنهاد مي نمايم که با به کار بستن اين موارد شما مي توانيد رضايت بيشتري از زندگي خود داشته باشيد هر چند بايد اين واقعيت را بپذيريد که طلاق همواره با آسيب هاي […]

hilawyer-ir-divorceراه زندگی

عبداله سيرجاني

مشاور خانواده

  

دوستان سلام در ادامه موضوع شماره قبل نکاتي را براي زندگي بهتر پس از طلاق پيشنهاد مي نمايم که با به کار بستن اين موارد شما مي توانيد رضايت بيشتري از زندگي خود داشته باشيد هر چند بايد اين واقعيت را بپذيريد که طلاق همواره با آسيب هاي فراوان آميخته است.

1-حسادت را کنار بگذاريد.

با امضاي برگه طلاق شايد همه احساسات منفي به نوعي تمام شود و طرفين حس کنند به نوعي از تمام غم ها فارغ شده اند اما حتي اگر واقعا چنين باشد يک حس همچنان فعال و پويا باقي مي ماند و آن هم حسادت است! اتفاقا فقط همين حس است که جلوي تفکر سالم و رفتاري طبيعي را مي گيرد. به همين دليل اگر از حس حسادت خلاص شويد بسياري از مشکلات تان در اين زمينه حل مي شود. راهکارهايي براي اين موضوع وجود دارد. ممکن است هنوز کمي به همسر سابق تان دلبستگي داشته باشيد و اين حس کاملا طبيعي است چون در طول مدت زندگي مشترک آنقدر افکارتان به هم گره خورده که حس مي کنيد همسرتان جزئي از وجود شما محسوب مي شود. بعد از طلاق مدت زماني طول مي کشد تا قبول کنيد همسر سابق تان ديگر به شما تعلق ندارد.

2-بخشش بر هر درد بي درمان دواست.

هم خود و هم همسر سابقتان را ببخشيد. به اين فکر کنيد که هر دوي شما نسبت به ميزان آگاهي و تجربه خود بهترين عملکرد را در شرايط بحران انجام داده ايد و حتي اگر يکديگر را آزار هم داده ايد به خاطر بدجنسي و توهين نبوده بلکه شرايط اين گونه اقتضا مي کرده است و شايد هم به خاطر دفاع و حفظ خود در آن لحظات مجبور به بروز چنين رفتارهايي شده ايد. بخشش شما را از قيد تنفر و افسردگي و ملامت آزاد مي کند؛ البته نبايد انتظار داشته باشيد که بخشش و فراموشي آسان حاصل شود. بخشش به تمرين نياز دارد، تمرين مداوم و روزانه ، به همسر سابقتان فکر کنيد و او را براي همه چيز ببخشيد .

 

3-توانمندي هاي خود را شکوفا نماييد.

تمام تمرکزتان را بر اين موضوع بگذاريد که روزبه روز بر قابليت ها و مهارت هاي تان اضافه کنيد سرتان را حسابي شلوغ کنيد و مولد باشيد. شايد دائم تحريک مي شويد که بنشينيد و در مورد خودتان افکار منفي داشته باشيد اما اصلا تسليم اين تحريک نشويد چون هيچ نتيجه اي جز افسردگي و افت قابليت هاي تان ندارد. با کارکردن، ادامه تحصيل، ورزش، کارهاي هنري يا هر موضوعي که مهارت هاي تان را افزايش دهد وقت تان را کاملا پر کنيد تا فرصتي براي پرورش افکار منفي نباشد. اگر فرزند داريد و با شما زندگي مي کند کنترل شما روي افکار منفي بايد چند برابر باشد چون علاوه بر تاثير منفي روي فرزندتان، ممکن است حس حسادت يا کينه را در او تقويت کند که عواقب بسيار بدي روي آينده او خواهد داشت که کمترين آن يک زندگي تلخ سرشار از حس کينه و انتقام است که آرامش در آن مثل يک روياست. اگر چنين شود زندگي فرزندتان خراب شده و ازدواج او در آينده هم با مشکلاتي همراه مي شود.

ادامه دارد