دیدبان
دیدبان

افتخار قانون اساسی ما و اسلام این است که می‌گوید همه افراد حتی رهبری معظم نظام در برابر قانون یکسان هستند ایرنا: رئیس جمهور: از برخی روزنامه ها می شود فهمید که فردا چه کسی دستگیر می شود و آبروی چه کسی می رود. آن روزنامه ای ضد انقلاب است که وقتی آن را ورق […]

افتخار قانون اساسی ما و اسلام این است که می‌گوید همه افراد حتی رهبری معظم نظام در برابر قانون یکسان هستند

ایرنا: رئیس جمهور: از برخی روزنامه ها می شود فهمید که فردا چه کسی دستگیر می شود و آبروی چه کسی می رود. آن روزنامه ای ضد انقلاب است که وقتی آن را ورق می زنیم امید و اعتماد را از شما می گیرد. بعضی ها با پول بیت المال اداره می شوند. با پول بیت المال و حاکمیت، علیه افتخار حاکمیت؟ با پول دولت علیه دولتی که منتخب مردم است؟ هیچ اشکالی ندارد رسانه های خصوصی بیاید، مجوز بگیرد و از ابتدا تا انتهایش علیه دولت باشد، اما با پول ملت علیه ملت؟ انقلابی بودن یعنی دروغ نگفتن، یعنی به دیگران تهمت نزدن، یعنی چهره بزرگان نظام را حفظ کردن، یعنی به مردم امید دادن، یعنی به مردم اعتماد دادن. افتخار قانون اساسی ما و اسلام این است که می‌گوید همه افراد حتی رهبری معظم نظام در برابر قانون یکسان هستند.

 

طوری نشود که کلمه نفوذ هم مثل کلمه فتنه به صورت ابزاری برای به حاشیه راندن رقبای سیاسی و سرکوب منتقدان درآید.

بهار: علي مطهري با بيان اينکه خطر نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از ابتدای انقلاب وجود داشته و چیز تازه‌ای نیست، گفت: همان طور که از آغاز انقلاب اجازه نفوذ نداده‌ایم، از این پس هم اجازه نخواهیم داد و این نیاز به عمل دارد نه شعار. وي افزود: افرادی می‌خواهند کلمه نفوذ را مانند کلمه فتنه وسیله‌ای برای ایجاد خفقان کنند و کسانی را به این بهانه بازداشت و آزادی بیان را محدود کنند و البته مردم به آنها اجازه نخواهند داد.

 

1414309132490_Amir Pourmand (1 of 19)مطهری مسائلی را مطرح کرد که اصلاح طلبان شهامت طرح آن را نداشتند!

صدا: حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی: مواضع علی مطهری در بسیاری موارد در مقایسه با اصلاح‌طلبان به مراتب پیشروتر بوده است. مسائلی که ایشان مطرح کرده‌اند، مسائلی بوده که اصلاح‌طلبان شهامت طرح آن را نداشته‌اند. من مطهری را اصولگرای معتقد به نظام و دین می‌دانم. اگر اصلاح‌طلبان به دنبال اصلاح امور کشور، روش‌ها و منش‌ها در درون و چارچوب نظام هستند حتما باید از شخصیت‌هایی مانند مطهری حمایت کنند. اولین رای من به آقای مطهری خواهد بود.

 

مگر می‌شود‌‌‌ روزنامه‌‌نگار باشی و راهی جز عاشق بود‌‌‌ن د‌‌‌اشته باشی؟

قانون: به آنها می‌گویند‌‌‌ وجد‌‌‌ان بید‌‌‌ار اجتماع. آنها که هر صبح به روی د‌‌‌که آرام می‌گیرند‌‌‌ تا بلکه بتوانند‌‌‌ بلند‌‌‌ترین فریاد‌‌‌ها را به گوش مسئولان و مخاطبان برسانند‌‌‌. می‌شنوند‌‌‌، می‌نویسند‌‌‌، و حق را د‌‌‌اد‌‌‌ می‌زنند‌‌‌ تا مباد‌‌‌ا حق از کسی ضایع شود‌‌‌. هر رسانه‌ای فریاد‌‌‌ طیفی از مخاطبانش است که د‌‌‌ر این هوای ابری حاکم بر مطبوعات هنوز هم نفس می‌کشد‌‌‌. اصلا مگر می‌شود‌‌‌ روزنامه‌‌نگار باشی و راهی جز عاشق بود‌‌‌ن د‌‌‌اشته باشی؟ عشق جسارت می‌آورد‌‌‌، عشق زبان سرخ می‌د‌‌‌هد‌‌‌، سری که از خطر نترسد‌‌‌ و قلبی که از راه پرحاد‌‌‌ثه نهراسد‌‌‌.

 

به لحاظ تعداد عناوین روزنامه‌های سراسری در دنیا رتبه اول را داریم، اما امان از تیراژ!

روزنامه اطلاعات به تیراژ روزنامه‌ها در کشورهای پیشرفته نظیر آلمان، ژاپن، نروژ، سوئد، فنلاند اشاره کرده که تعداد شمارگان روزنامه‌ها از جمعیت کشور بیشتر یا تقریباً با جمعیت کشور برابرند. در آمریکا فقط ۵ روزنامه سراسری وجود دارد که در سراسر این کشور توزیع می‌شود و بقیه روزنامه‌ها استانی هستند، اما شمارگان مجموع روزنامه‌ها، اندکی کمتر از جمعیت ۳۰۰ میلیونی کشور است. در ایران، طبق آمار رسمی وزارت ارشاد ۳۸۱ روزنامه منتشر می‌شود که ۲۷۰ روزنامه سراسری است! هرچند بسیاری از این روزنامه‌ها را هیچکدام از ما و شما هرگز ندیده‌ایم، اما به لحاظ تعداد عناوین روزنامه‌های سراسری در دنیا رتبه اول را داریم. جالب است که شمارگان مجموع این روزنامه‌ها، باز به اذعان وزارت ارشاد روزانه از یک میلیون نسخه بیشتر نیست. یعنی خیلی کمتر از ۲ درصد جمعیت کشور.

 

1392100919010143113934دسترسی آزاد به اطلاعات را طبق قانون به ما بدهید، یارانه کاغذ پیش کش!

اعتماد: عباس عبدی: دولت به منزله کل حکومت، وظیفه ساده‌ای در مقابل مطبوعات و رسانه‌ها دارد و آن، حمایت در چارچوب قانون اساسی است. دولت باید در چارچوب قانون اساسی، امکان دسترسی آزاد به اطلاعات و اخبار را برای مطبوعات و اهالی مطبوعات ایجاد کند و به تعریف دیگر آزادی بیان را به وجود بیاورد. وظیفه دولت حمایت از روزنامه‌ها و نشریات با پرداخت یارانه و کمک به رسیدن به کاغذ و امکانات جانبی از این دست نیست. اگر شرایط ایده‌آل وجود داشته باشد و دولت امکان دسترسی آزاد به مطبوعات و رسانه‌ها را بدهد، رسانه‌ها و مطبوعات آنقدر قدرت می‌گیرند که می‌توانند منابع مالی خود را از راه درست تامین کنند و نیازی به یارانه و کاغذ و… نخواهند داشت.

 

از اعتراض به «فقدان آزادی بیان» تا انتقاد از آزادی بیان اصلاح‌طلبان

شرق: درسالی که چندین جلسه سخنرانی به دلایل غیرقانونی و با هجوم افرادی خاص به‌هم ریخته ‌شد و حتی در یک ‌مورد، سخنران مورد ضرب و شتم قرار گرفت، در سالی که مخالفان برجام به‌صورت شبانه‌روزی میدان بهارستان را محل تجمع غیرقانونی خود کردند و جلسات شعر و تریبون آزاد برگزار کردند، برخی رسانه‌های اصول‌گرا و منتقد دولت کنونی در اعتراض به «نبود آزادی بیان در فضای رسانه‌ای کشور»، از حضور در « نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها» انصراف دادند؛ باورش کمی سخت است.

 

حفظ جان و ناموس مردم را در اولویت قرار دهید

ایلنا: محمد مطهری فرزند شهید مطهری در یادداشتی با اشاره به افزایش تعدی و تجاوز به نوامیس مردم خطاب به اعضای شورای عالی امنیت ملی می نویسد: در کنار ده‌ها و صد‌ها رعبی که در دل دشمنان خارجی نظام ایجاد می‌کنید گاهی هم اخم خود را علنا متوجه جانیان و مجرمان داخلی کنید. دانش دینی و عقل ناقص من می‌گوید قبل از آنکه در قیامت از ما بپرسند که با دشمنان خارجی چه کردید، از ما خواهند پرسید برای حفظ نوامیس مردم و امنیت مردم کوچه و بازار و ناهیان از منکر چه کردید. حتما باید کاری کنیم که آمریکا هیچ غلطی نتواند بکند ولی این بدین معنا نیست که با سکوت خود بگذاریم شروران داخلی هر غلطی خواستند بکنند. وقتی عناوین مهم خبری از امور سیاسی و بعضا اقتصادی فرا‌تر نمی‌رود ناخواسته طوری القا می‌شود که مسئولان جز مسائلی که با حفظ نظام مرتبط است دغدغه مهم دیگری ندارند و ارعاب قرار است فقط نسبت به دشمنان نظام صورت گیرد. من نمی‌دانم تعداد «جنگل بانان» در این کشور چند نفر است ولی هر چه هست تعداد «جنگل بینان» -یعنی کسانی که جامعه ایران را مثل جنگل تلقی می‌کنند- و از قمه کشی و ربایش و تهدید و تجاوز و جرم های دیگر ابایی ندارند کم شمار نیست.

 

فاصله گرفتن مردم از دین و انقلاب از صد بمب اتم هم خطرناک تر است

ایلنا: حجت الاسلام زائری: یکی از بزرگان نکته ای گفته بودند که مضمونش این است “ما با نهج البلاغه انقلاب کردیم ولی با حاشیه عروه می خواهیم ادامه دهیم.” اینکه انسان در ورود به عرصه انقلاب با آرمان های امیرالمومنین علی(ع) و دعوت به عدل و قسط وارد میدان شود، خیلی تفاوت می کند با اینکه با نگاه کاملا سنتی فقهی بر اساس حاشیه عروه الوثقی و کتاب های حوزوی بخواهد وضع موجود را حفظ کند. ما در مرحله انقلاب، انگیزه ها، باورها و گرایش هایی داریم که گاهی در مرحله بعد از انقلاب ناخواسته تبدیل به چیزهای دیگری می شود، چون احساس می کنیم حفظ وضع موجود مساله ما شده است، در حالی که ما اول با این فضا شروع نکردیم. یکی از تعبیرهای شهید بهشتی در این مورد این است که “انقلاب ما انقلاب ارزش هاست نه انقلاب آدم ها”. یکی از خطرها این است که آدم ها قداست پیدا کنند. در حالیکه مساله ما مساله آدم ها نیست. در مرحله بعد از انقلاب اتفاقی می افتد که گاهی قضیه را متفاوت می کند. آنچه دردمندانه باید به آن اعتراف کرد این است که گاهی کسانی  متصدی امور می شوند که در مرحله انقلاب هیچ نقش و حضوری نداشتند؛

اگر من بخواهم از موضع ژاندارم جامعه را اداره کنم، مساله من این است که کسی آشوب به پا نکند و جایی را به هم نریزد، اما اگر من از موضع معلم جامعه را اداره کنم، سکوت طرف برای من کافی نیست، مساله این است که این شهروند من که ساکت است و آشوب برپا نمی کند چقدر در درون خودش به این باورها و اعتقادات باور دارد و معتقد است. معتقدم از دست دادن مخاطب و فاصله گرفتن این مخاطب از دین و انقلاب از صد بمب اتم هم خطرناک تر است.

 

نفوذ بیگانه همین رفتارهای غلط و زورگویی های بی سروصداست

شفاف: حجت الاسلام زائری با اشاره به برخورد زننده تیم حفاظت یکی از مسئولین کشور با ایشان، نوشت: فقط به دوستانی که در حوادثی مثل فتنه ٨٨ دنبال دست آمریکا و انگلیس می گردند عرض می کنم که توطئه اجنبی با این زمینه های منفی تکمیل می شود. اصلا اختلاس و فساد و ظلم و رشوه و ربا و … هیچ؛ فقط کافی است مثل این مسأله امشب من شبی تنها و تنها یک مورد در تهران رخ دهد، در فتنه ٩٨ ببینید چه قدر آدم زمینه فریاد زدن و تظاهرات کردن دارند؟! ببینید چه قدر عقده های متراکم و غصه های فشرده شده بری انفجار آماده می شود! دوستان عزیز و انقلابی! نفوذ بیگانه همین رفتارهای غلط و زورگویی های بی سروصداست که هیچ کدام را به شمار نمی آوریم و تا کسی هم به آنها اعتراض کند صدتا برچسب ضدانقلاب و بی دین و دشمن و غیرخودی به او می زنیم.

 

 

کاملا موافقم! برخوردها اخیر تسویه حساب سیاسی است!

پویش: علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در برنامه زنده نگاه یک شبکه اول سیما، در پاسخ به سوال مجری که پرسید برخی ادعا می کنند بازداشت های اخیر سازمان اطلاعات سپاه یک تسویه حساب سیاسی است، گفت: کاملا موافقم. دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: آيا هر تماس و تعاملي معنايش نفوذ است؟ ما نيازمند يک هوشياري هستيم. بدترين راه مقابله با نفوذ تنزل موضوع نفوذ است و تبديل آن به يک موضوع جناحي و استفاده از آن براي حذف رقيب است، چيزي که اين روزها مطرح مي شود.

 

 

چراهای آقای وزیر!

تابناک: علی جنتی وزیر ارشاد می گوید چرا اسم کسی که سه هزار میلیارد تومان اختلاس کرده و یا کسی که دو هزار و هشتصد میلیون دلار پول دولت را از کشور خارج کرده به صورت مخفف ذکر می شود اما اسم روزنامه نگارانی که هنوز اتهام آنها مشخص نیست به صورت کامل در برخی رسانه ها مطرح می شود؟

 

مگر از اسرائیل و آمریکا و عربستان می توان روحانی وارد خبرگان کرد!

بهارنیوز: هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان در پاسخ به سوالي که به سخنان سيداحمد خاتمي اشاره داشت که گفته بود «عده‌ای برای تغییر ترکیب مجلس خبرگان تلاش دارند» اظهار داشت: طرح چنین مسائلی خبرگان هراسی است که واقعیت ندارد. این مسائل نگران کردن مردم است. می خواهند چکار کنند؟ می خواهند بروند از اسرائیل و آمریکا و عربستان روحانی پیدا و وارد سیستم خبرگان کنند؟ این حرف‌ها چیست. حالا یک نفر عوض می‌شود یا نمی‌شود. این تغییرات طبیعی است.

 

 

قبول کنیم که با آمریکا یربه یر شدیم!

بهار: ابراهیم اصغرزاده: باید به این نتیجه برسیم که آمریکایی ها بالاخره یک سیلی با کودتای 28 مرداد به گوش ما زدند و ما هم با اشغال سفارت یک سیلی به گوش آنها زدیم. این سیلی زدن ها بالانس شد، تمام شد و با هم به تفاهم رسیدیم که به هر حال با یکدیگر یربه یر شدیم. طلبی داشتیم از امریکایی ها که باید می پرداختند که با اشغال سفارت آن را پرداخت کردند.

 

 

تنها راه مبارزه با استیلای خارجی امریکا، توسعه ایران است

صدا: محمد قوچانی: چهار دهه پس از تجربه ناتمام بازرگان، که در هیاهوی راست و چپ ناکام ماند، این سخن هنوز قابل تامل است که تنها راه مبارزه با استیلای خارجی ایالات متحده امریکا توسعه ایران است. توسعه فقط دموکراسی نیست گرچه لاجرم به دموکراسی ختم می‌شود. توسعه تلفیقی از ارزش‌هایی مانند حقوق بشر، حکومت قانون و اقتصاد آزاد است. برای استقلال از امریکا و قطع استیلای مستقیم یا غیرمستقیم آن باید چنان توسعه‌یافته شد که امریکا نتواند به ایران زور بگوید و زور فقط جنگ نیست که سرباز بخواهد، زورگویی در تحریم هم هست. رفتار ایالات متحده در تحریم ایران یک رفتار لیبرالیستی نیست، رفتار امپریالیستی است و اینجاست که حساب لیبرالیسم و امپریالیسم از هم جدا می‌شود و حتی در مقابل هم می‌ایستد.

آن بنیادگرایی که تحریم را کاغذ‌پاره خواند و آن انحلال‌طلبی که برای او کف زد تا پس از تحریم با جنگ وارد ایران شود، دو سر یک طیف‌اند که با اصولگرایی و اصلاح‌طلبی واقعی نسبتی ندارند. یکی زمینه‌سازی می‌کند و دیگری بهره‌برداری و هر دو به کام تندروهای امریکا، اسراییل و حجاز… و بهترین راه مبارزه با آنها جز این نیست که مانع از وحدت‌شان شویم. امریکا را با اسراییل و جمهوری‌خواه را با دموکرات و دموکرات را با دموکرات در اندازیم که برای جلوگیری از شر لیبرال‌دموکراسی راهی جز خود آن نیست! حتی پادزهر را باید از زهر ساخت…

 

استکبارستیزترین افراد جامعه ما غیردموکرات ترین آنها هستند

بهارنیوز: صادق زیباکلام گفت: مساله داشتن یا نداشتن رابطه با آمریکا به هیچ وجه با این موضوع که آمریکا در گذشته چه کرده یا در آینده چه خواهد کرد ربطی ندارد. اساسا ستیز با آمریکا جزو اهداف انقلاب نبود. شما می‌توانید به مصاحبه‌های مرحوم امام خمینی نگاه کنید. نزدیک به۱۲ مصاحبه در نوفل لوشاتو داشتند که وقتی از ایشان سوال شده علت مخالفت شما با شاه چیست گفته‌اند برای آزادی بیان، ‌آزادی مطبوعات، آزادی سیاسیون و اجرای حاکمیت قانون و مفاهیمی که ذیل جامعه مدنی و حقوق شهروندی است مبارزه کرده و به دنبال انقلاب هستند.

زیباکلام همچنین گفت: در این شرایط چند سوال مطرح می‌شود؛ اول اینکه از چه زمانی گفتمان استکبار وارد گفتمانمان شد، دوم اینکه چه شد ۳۶ سال این گفتمان ادامه پیدا کرد، سوم این سوال مطرح می‌شود که این گفتمان چه بلاهایی به سرمان آورد و چهارم باید پرسید این گفتمان چه سودی برای حاکمیت داشته و حاکمیت چه استفاده‌ای از آن کرده است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه استکبارستیزترین افراد جامعه ما غیردموکرات ترین آنها هستند،‌ گفت: اصولاً افرادی که استکبارستیز هستند جزو افرادی هستند که حتی یک کلام از بسته نشدن روزنامه‌ها، انتخابات آزاد، آزادی زندانیان سیاسی و در کل هر آنچه که به دموکراسی مربوط می‌شود حرف نمی‌زنند. اگر آمریکاستیزی را از آنها بگیرید حرفی برای گفتن ندارند. به سلاحی دست حاکمیت نظام جمهوری اسلامی بدل شده‌اند. تا مسأله برجام مطرح می‌شود بلافاصله مسأله نفوذ را مطرح می کنند. مسأله اصلی ما در رابطه با استکبارستیزی نپرداختن به این پرسش‌هایی است که طرح کردند.

 

 

خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو…

عصرایران: محمود سریع القلم: در جهان سوم تعهد جايگاهى ندارد، آدم ها بين ساعت يك ربع به هفت، هفت، و هفت و ده دقيقه فرقى قائل نيستند، وقتی با تأخیر سر قرار می رسند بجای عذرخواهی می گویند: اِ؟ خیلی وقته اومدی؟! جواب خيلى از سؤال ها اين است: حالا مگه چى شده؟! در خاورميانه عمدتا ارزش ها جابجا شده، تو اگر آدم سخت كوشى باشى بايد كل سيستم را به جلو هل دهى و البته نخواهى توانست. کسی که کار نمی کند راحت تر زندگی می کند و فشار کمتری متحمل است! يك روز تعطيل رسمى است، روز بعد بين التعطيل و بعدش جمعه، و شنبه هم هنوز عده اى مرخصى هستند و كارها انجام نمي شود، يك روز آفتابى ساعت نه صبح مي روى به ادارات و كارمندى داد مي زند سيستم قطعه! و تو هيچ حرفى براى گفتن ندارى، هيچكس پاسخگو نيست، زمان ارزشى ندارد و اين را از صف هاى طولانى سوخت گيرى سى.ان.جى مي توان فهميد، سرعت جامعه كند است. اگر کارمند سخت کوشی ندرتاً دیده شود و تشویق گردد آنقدر از طرف همکارانش اعتراض می شود که تو مجبور می شوی برای رضایت همه، بیش از کارمند ممتاز سایرین را نیز تشویق کرده و پاداش دهی،  ساده ترین کارها به سختی انجام می شود، وقتی 100 تا تک تومنی از کسی می گیری ناراحت است و می خواهد سکته کند اما وقتی 2 ساعت وقتش تلف می شود نمی فهمد! و در این جامعه است که این ضرب المثل همچنان تیشه به ریشه تمام اقتصاد و فرهنگ و ادب و انسانیت و مدنیت می زند: خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو …

 

175186جامعه زندان وار

پویش: عمادالدین باقی، نویسنده کتاب دنیای بسته که اخیرا منتشر شده است: جامعه زندان‌وار را بدین روی در برابر جامعه انسان‌وار قرار داده‌ام که جامعه‌ای است مانند زندان، انسان اسیر جبرهاست؛ دامنه آزادی انسان محدود و بسیار کنترل شده است؛ تقدیر‌گرایی، خرافات، سخن‌چینی، ناشکیبایی، نرخ بالای افسردگی و پرخاشگری، سانسور و خودسانسوری از ویژگی های مشترک زندان و جامعه بسته است. جامعه بسته یا زندان‌وار جامعه‌ای جرم‌زا است و هنجارشکنی در آن رواج دارد. همانطور که در زندان آستانه تحریکی پایین است در جامعه بسته هم چنین است و ممکن است به‌خاطر کوچکترین مسئله‌ای نزاع و یقه‌گیری و حتی قتل رخ دهد در حالی که در جامعه باز آستانه تحمل بالاتر است.

 

سیاست و پیری در ایران

اعتماد: عباس عبدی: به پیری مفرط فعالان اصلی سیاسی و اجرایی کشور اشاره کرده و نوشته در شرایطی که دنیا به دلایل متعددی در حال جوان‌گرایی است مثل نخست‌وزیر انگلیس، یا رهبران احزاب اروپایی و امریکایی که به نسبت گذشته جوان‌تر شده‌اند و بسیاری از آنان در میانسالی از سیاست رسمی بازنشسته می‌شوند. در ایران چنین مساله‌ای نه در ساخت اجرایی و رسمی و نه حتی در میان احزاب و گروه‌ها و حتی در شرکت‌های خصوصی نیز دیده نمی‌شود. نویسنده با اشاره به این که در دولت پیشین هم که سخن از جوانگرایی بود عده ای جوان را به عنوان مشاور قراردادند در حالی که مشاوران معمولا افراد مسن‌تر هستند. این جا در همه امور معکوس است، مثل بقیه.

 

 

هزینه توسعه؛ ازجیبِ مستضعفان یا از جیبِ مدعیان؟

ایسنا: انجمنِ اسلامی دانشجویانِ دانشکده حقوق و علوم سیاسیِ دانشگاه تهران: پیشنهادِ ما به دولتِ این است که برای توسعه و اداره کشور، از جیب مستضعفین و پابرهنگان هزینه نکند و با شجاعت، تدبیر و عقلانیت به سراغ مالیات‌ستانی از نهادها و سازمان هایی برود که مدعایِ حفظ نظام، توسعه و پیشرفت آن را دارند. نهادهایی که با فعالیت‌های عظیم و گسترده اقتصادی و درآمدهای سرشار، معافیت مالیاتی دارند. گرچه بعضاً این معافیت های مالیاتی، قانونی نیز می باشند. تخمین ها حاکی از این است که رقم سالیانه این معافیت ها، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.(دولت سالیانه ۴۰ هزارمیلیارد تومان یارانه پرداخت می کند)

 

 

گذار از فرصت انتخاب به قابلیت انتخاب

اندیشه پویا: دکتر محسن رنانی، اقتصاددان: در دوره تحریم ها تصورات بر این  بود که فرصت هایی از ما سلب و اقتصاد ما دچار محدودیت هایی شده است و اگر این محدودیت ها برداشته شود می توانیم جهش ایجاد کنیم اما به قابلیت ها توجه نکردیم. توجه نکردیم که اقتصاد ایران و نظام اداری ایران به مانند بدن بسیار فربه و حجیمی بوده است که با تحریم ها پایش را در دامنه کوهی چسبیده اند اما طی دورانی که پایش را بسته اند، زانوهایش هم از کار افتاده است. بنابراین از چنین بدنی چگونه می توان انتظار داشت به محض این که پایش را باز کنیم به حرکت دربیاید؟… رفع محدودیت ها به ما “فرصت انتخاب” می دهد و کسب توانمندی ها، به ما “قابلیت انتخاب” می بخشد. پس آزادی سلبی به ما فرصت و آزادی ایجابی به ما قابلیت می دهد…

 

 

آیا کلاهی بزرگتر و گشاد تر از این هم می شد بر سر مشتریان خودرو گذاشت؟

تابناک: ماجرا از این قرار است که از ابتدای مطرح شدن بحث پرداخت وام خودرو برای خرید خودروهای داخلی بنا بر آن بود که این وام در اقساط 7 ساله به مشتریان خودرو و با سود 16 درصد پرداخت شود. مسئولان بانک مرکزی و شخص رئیس کل این بانک چندین بار طی مصاحبه های خود به این موضوع اذعان کردند. در حالیکه در اولین روز اجرای این طرح مشخص شده است که خبری از بازپرداخت اقساط وام خودرویی در دوره های بیش از 4 سال نیست. سوال اساسی در این است که آیا کلاهی بزرگتر و گشاد تر ازاین هم می شد بر سر مشتریان خودرو گذاشت؟

 

هر خانواده ایرانی در ماه چقدر توان پس انداز دارد؟

انتخاب: یافته‌های مرکز آمار از میزان درآمد و هزینه سالانه خانوار‌ها در سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط درآمد یک خانوار شهری در سال گذشته حدود 24 میلیون تومان و هزینه متوسط آن حدود 23 میلیون و 486 هزار تومان بوده است. به‌طور متوسط هر خانوار شهری در سال گذشته توانستند نزدیک 645 هزار تومان( ماهانه 53 هزار تومان) پس‌انداز کنند.

 

دو قرن انتظار برای خرید یک سرپناه!

شهروند: ایرانی‌ها برای خرید یک خانه ١٠٠متری نوساز در مناطق جنوبی تهران، حداقل ٤ و حداکثر ١١٥‌سال انتظار می‌کشند! این در شرایطی است که برای خرید خانه‌ای با همین مشخصات حداکثر انتظار ایرانی‌ها به ٢١١ و ٢٠٤‌سال نیز رسیده که  اوج این انتظار در یک دهه گذشته، در سال‌های ٨٦ و ٨٧ اتفاق افتاده است. به این ترتیب رکورد طول انتظار برای خانه‌دار شدن در دولت دهم به بیشتر از دو قرن نیز رسیده است.

 

میان زنده بودن و زندگی کردن تفاوت وجود دارد

ایلنا: دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: میان زنده بودن و زندگی کردن انسان‌ها تفاوت وجود دارد. زنده بودن یک حرکت افقی از تولد تا مرگ است اما زندگی یک حرکت عمودی است که از فرش آغاز و تا عرش ادامه می‌یابد. حسین کمالی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر افراد جامعه و به ویژه افراد مزدبگیر به جای زندگی کردن تلاش می‌کنند تا زنده بمانند، گفت: دغدغه‌های تامین حداقل امکانات زندگی باعث شده تا افراد نتوانند فرصت پیشرفت و تعالی خود و اعضای خانواده‌شان را داشته باشند. کمالی با یادآوری اینکه در دولت گذشته متولیان وقت برای انکار آمار بیکاران تلاش کردند تا دانشجویان و زنان خانه‌دار را به عنوان افراد صاحب شغل معرفی کنند، گفت: مشابه همین اتفاق نیز درمورد آمار مربوط به جمعیت بی‌سواد افتاد. در دولت گذشته برای پایین آوردن جمعیت بی‌سوادان هیچ اقدامی در ترویج آموزش صورت نگرفت، به‌جای این کار آمدند و جمعیت بین 10 تا 49 سال را ملاک سنجش قرار دادند و در نتیجه با این کار آمار بی‌سواد به حدود 2 میلیون نفر کاهش یافت!

 

 

اگر چراغ كی‌اف‌سی را خاموش كرده‌اید، چراغ كی‌اف‌سی درون ملت را روشن كرده‌اید!

شرق: كی‌اف‌سی را می‌شود با یك دستور ساده درش را تخته كرد اما درِ تمنای مردم را چه كار باید كرد؟ بعد از این همه كار تبلیغی هنوز هم پوشیدن برند امریكایی و خوردن غذای امریكایی و مسافرت به امریكا و… فضیلت به حساب می‌آید. من هم می‌گویم نباید بیاید. اشتباه از نمادهای فرهنگی و تبلیغی است كه نتوانسته‌اند آتش تمنایِ ینگی دنیا را در دل‌ها خاموش كنند. سهل است. شعله‌ورترش هم كرده‌اند. جای دریغ و افسوس دارد كه اگر چراغ كی‌اف‌سی را خاموش كرده‌اید، چراغ كی‌اف‌سی درون ملت را روشن كرده‌اید.

 

چه قبول کنید و چه رد، فقر گریبان جوانان ایرانی را گرفته!

پویش: اما برای درک جوان شدن فقر در کشور می‌توان به سراغ چندین مؤلفه رفت. آمارهایی مانند «نوجوان بودن ۱۸ درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد»، «گسترش فقر نسبی در حوزه مسکن به ۷۰ درصد»، «بیکاری» که رشد آن مترادف بسیاری از مشکلات و معضلات است، یا «کارتن خوابی» که آمارها حکایت از 700 برابر شدن شمارشان در تهران از سال 90 به بعد را دارد.

 

 

از هر 800 ایرانی، یک نفر ایدز دارد!

عصر ایران: وزیر بهداشت، اخیراً در یک برنامه تلویزیونی از ابتلای 100 هزار ایرانی به ایدز خبر داده است. این عدد، بسیار فاجعه بار است چرا که نشان می دهد از هر 800 ایرانی، یک نفرشان مبتلا به ایدز است.

 

آماری از تجاوز و مزاحمت

انتخاب: نماینده معاونت راهبردی قوه قضاییه در کمیته پیشگیری از خشونت از وقوع یک هزار و 313 مورد تجاوز به عنف در سال 94 خبر داد. طبق آمار نیروی انتظامی در سال 93، 142 هزار و 933 مورد مزاحمت برای زنان و دختران نیز ثبت شده است.

 

 

روستا ها به دلیل مهاجرت خالی از مردان و پسران شدند!

ایرنا: شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور: با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده در زمینه آموزش و تحصیل دختران، هم اکنون بسیاری از دختران تحصیلکرده کشور آماده اشتغال و کار در جامعه هستند و به نظر می رسد که به علت نبود فرصت های اشتغال تنها راه پیش روی آنها ادامه تحصیل است. وی مشکلات دختران روستایی را دو چندان عنوان کرد و ادامه داد: روستاها به علت مهاجرت و گسترش شهرنشینی خالی از مرد و پسر شده و دختران روستایی با مساله نوظهوری به نام بازماندگی از ازدواج رو به رو هستند. وی اظهار کرد: هم اکنون شاهد افسردگی در دختران به علت های مختلف و مهمتر از همه بیکاری هستیم که موجب گرایش آنها به سوی اعتیاد شده است. معاون رییس جمهوری اضافه کرد: میانگین سن مصرف مواد مخدر به 13 سال رسیده و بیشتر معتادان مواد صنعتی و روانگردان مصرف می کنند و این زنگ خطری برای جامعه زنان کشور محسوب می شود.

 

 

 

طنز:

این جماعت غُرغُروی، فضول، زبان دراز عرصه را بر صاحبان قدرت تنگ کرده‌اند!

شهروند: سوشیانس شجاعی‌فرد‌‌‌: طنزنویس با اشاره به برگزاری نمایشگاه مطبوعات نوشت: با توجه به اتفاقات اخیر در فضای مطبوعات، پیشنهاد می‌کنیم حالا که همه قلم به مزدها و عوامل مشکوک یک جا جمع هستند و دست بر قضا رسانه‌های آن طرفی هم در سالن نیستند و فضا کاملا غیرخودمانی شده، کلا درهای سالن را ببندند و یک قفل پدر مادر دار هم روی در بزنند و قال قضیه را بکنند! هرچه نا‌بسامانی و ناسازگاری و مشکل هست مال همین جماعت غُرغُروی فضول زبان دراز است! همین‌ها عرصه را بر صاحبان قدرت تنگ کرده‌اند! همه‌شان را در همان سالن نمایشگاه مطبوعات حبس که نه، تحت نظر بگذاریم تا یک وقت خدایی نکرده مردم به آنها حمله نکنند! بله… بستن درهای سالن به قصد حبس نیست، هوای بیرون بس ناجوانمردانه سرد است! می‌خواهیم جلوی هوای سرد را بگیریم! سوز میاد!

 

آقا داوود در ریودوژانیرو

شهروند:سوشیانس شجاعی‌فرد‌‌‌: اخیرا زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که زمین‌های زراعی کشور برزیل توسط ایرانی‌ها خریده یا اجاره شود و با کشاورز ایرانی و بذر ایرانی، مشغول کشاورزی شوند! توجه شما را به چند صحنه جلب می‌کنم که آن کشور پر‌نعمت، پر از صحنه است پدرسوخته!

– هوووو… هوووو … کبلایی داووود هوووو… پ چرا آب منو بریدی هوووو / – مش قاسم هوووو… این آب خودمه، سهم خودمه… مگه امروز جمعه نیست؟! / – نه کبلایی، امروز یکشنبه است! درسته تعطیله، ولی جمعه نیست!

– حسن بیک، چرا چند روزه سر زمینت نمیای؟! / -‌ها… رفته بودم شهر / – کدوم شهر؟ / ریودوژانیرو! اداره ترویج ریو، یه دوره کلاس تکنیک‌های آبیاری سامبا گذاشته بود! یک معلم هم داشت که نگو! اصلا جمعه به مکتب آورد، طفل گریزپای را!

– پ قاسم، تو قرار بود توی انتخاب کدخدا به آلفونسو رأی بدی، چی شد به سانتوز رأی دادی؟! / – خب اینا برزیلی‌اند، گفتم عین رونالدینیو به آلفونسو نگاه کنم، به سانتوز رأی بدم!

– پ حسن، این چه حال و روزیه؟! چرا این‌طوری شدی؟! این پرهای طاووس چیه روی سرت؟ چرا شلوار دبیت رو از پات درآوردی؟! / – من ‌حسن نیستم، من داف‌ ‌حسنم! الانم دارم میرم فستیوال سامبای برزیلی!

 

علت پیشرفت علمی ما مبارزه با نصب تصویر رئیس دولت اصلاحات در دانشگاه های کشور است!

قانون: آیدین سیارسریع: یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به دغدغه اهالی علم و فرهنگ نسبت به کاهش سطح کیفی دانشگاه ها، مهاجرت روزافزون نخبگان، افزایش فضای یاس و ناامیدی در محیط های آکادمیک، توسعه کمی آموزش عالی، پیدا شدن دانشگاه در زیر زمین و پشت کوه و توی جیب و لای درخت، مساله بسیار مهمی را مطرح کرد که جا دارد نخبگان و اساتید و اهالی فن همگی به این موضوع عنایت داشته باشند و نسبت به آن بی تفاوتی پیشه نکنند. ایشان فرمودند: اگر نظارت کافی و برخورد مناسب با انتشار تصویر رئیس دولت اصلاحات صورت نگیرد به این مساله ورود می کنیم. در همین رابطه صبح دیروز رئیس دانشگاه هاروارد ضمن اعلام تاسف از استفاده برخی کانون های علمی از تصویر رئیس دولت اصلاحات گفت: علت پیشرفت علمی ما مبارزه با نصب تصویر رئیس دولت اصلاحات در دانشگاه های کشور است. وی همچنین نصب عکس رئیس دولت نهم و دهم را برای پیشرفت علمی، فرهنگی و افزایش روحیه دانشجویان مفید دانست و به دانشجویان توصیه کرد از تصویر ایشان در سایزهای گوناگون برای افزایش اعتماد به نفس خود بهره بگیرند.