دیدبان
دیدبان

رسول بخشعلی حصر یک بن بست است؛ عقلای نظام برای گشودن آن تلاش کنند بهارنیوز: علیرضا بهشتی، فرزند شهید بهشتی گفت: “نه تنها «کوچه اختر» یک بن بست است، خود مساله حصر هم یک بن بست است و باید به شکلی حل شود و ادامه آن برای کشور و نظام، مفید نخواهد بود و نمی […]

رسول بخشعلی

28 (7)حصر یک بن بست است؛ عقلای نظام برای گشودن آن تلاش کنند

بهارنیوز: علیرضا بهشتی، فرزند شهید بهشتی گفت: “نه تنها «کوچه اختر» یک بن بست است، خود مساله حصر هم یک بن بست است و باید به شکلی حل شود و ادامه آن برای کشور و نظام، مفید نخواهد بود و نمی شود قانون اساسی را در مواردی اجرا کرد و در مواردی نه.”  وی ابراز امیدواری کرد با تلاش عقلای نظام، درهای حبس و حصر هرچه سریعتر گشوده شود و مردم ایران امکان بهره مندی از ظرفیت های این ذخایر ملی را داشته باشند.

 

اصلاح طلبی بدون نام خاتمی شناخته شده نیست؛ حتی اگر این نام ذکر نشود.

پویش: وزیر تعاون دولت اصلاحات با بیان اینکه اصلاح طلبی بدون نام خاتمی شناخته شده نیست، گفت: برای معرفی لیست اصلاح طلبان نیازی به تصویر و نام ایشان نیست چون به محض اینکه به مردم بگوییم این لیست از سوی اصلاح طلبان معرفی شده است مردم اطمینان پیدا می کنند که همان لیست مورد تایید آقای خاتمی است و در محوریت ایشان برای انتخابات هیچ مناقشه ای وجود ندارد.

 

“فتنه” از انتخاباتی می آید که به مردم القاء شود حکومت چیزی را می خواهد و مردم چیز دیگری را

سایت آيت الله هاشمی رفسنجاني: بزرگترین فتنه ها از درون انتخابات ناعادلانه می آید که به حق الناس دستبرد زده شود. چه در تائید صلاحیت ها و چه در برگزاری و اعلام نتایج، “فتنه” از انتخاباتی می آید که به مردم القاء شود حکومت چیزی را می خواهد و مردم چیز دیگری را. هر جا از نظر مردم دور شدیم، ضرر کردیم، ضرری از جنس 10 سال گذشته. دوسال تلاش دیپلماتیک برای اینکه سایه جنگ را از سر کشورت برداری، قطعنامه های ظالمانه را ملغی کنی! آن وقت نه تنها تشکر و تقدیری نبینی، بلکه تهدید وتحقیر هم بشنوی! گویی این بار نوشیدن جام زهر نصیب ظریف شده تا بنوشد و آبرو بدهد.

 

 

دستکاری صداوسیما در عکس نمازجمعه رهبری

تابناک: صداوسیما با دستکاری در تصویری سخنرانی آیت الله خامنه ای در تریبون نمازجمعه، عکس آیت الله منتظری را حذف کرد. بخش خبری 20:30 شبکه دوم سیما در فتوشاپی هنرمندانه(!) تصویر قائم مقام سابق رهبری(آیت الله حسینعلی منتظری) در این فیلم تاریخی را سانسور و فتوشاپ کرد.

 

حرف های خودتان را به پای یک ملت ننویسید!

آفتاب یزد: این روزنامه با اشاره به تجمعات خودسرها نوشت: خدا را شکر که لااقل شما آزادید و می توانید فریاد بزنید، شعار دهید، مرده باد و زنده باد بگویید، حتی تهدید به قتل کنید، در هر کوی و برزنی پلاکاردی و دست نوشته ای بردارید و در آن تا می توانید از دل شوره هایتان بنویسید و از دغدغه هایتان بگویید، خوش به سعادتتان! اگر قرار باشد که شما هم مثل بقیه، داد ها را در دل بغض کنید و لام تا کام نگویید که نمی شود! آن وقت مرزها و جناح های سیاسی چه تفاوتی با هم دارند؟ آنوقت چپ و راست که سر و ته یک کرباساند! در میان دلواپسی هایتان چند نکته را هم به یاد داشته باشید، نخست اینکه حرف های خودتان را به پای یک ملت ننویسید و نگویید که اعتراض های ما، اعتراض آحاد مردم ایران است.

 

28 (2)چگونه این افراد ادعا می کنند که حفظ نظام از اوجبات است اما به رییس قوه مقننه این نظام در بیت رهبری توهین می کند

ایلنا: حجت الاسلام رسول منتجب نیا با اشاره به هجمه هایی که در مراسم های مذهبی و ملی به دولت و شخصیت های برجسته نظام وارد می شود، گفت: همین افراد در حرم امام(ره) نیز به یادگار ایشان توهین کرده اند برای آن ها هیچ مکانی حرمت ندارد؛ جای تعجب است که با آنها برخورد نمی شود، وقتی به آقای لاریجانی در حضور رهبری توهین می شود یعنی به مجلسی که از ارکان نظام جمهوری اسلامی است توهین کرده اند. بنابراین سوال این است که چگونه این افراد ادعا می کنند که حفظ نظام از اوجبات است اما به رییس قوه مقننه این نظام در بیت رهبری توهین می کنند؟ من نمی دانم آنها به چه چیزی اعتقاد دارد و به نفع چه کسانی کار می کنند که به خود این مقدار جسارت هتاکی به بزرگان نظام را می دهند.

 

28 (6)وقتی چند مرکز روضه خوانی و مداحی برای سیاست کشور تعیین تکلیف کرد، روشن بود که ماجرا به کجا ختم می شود؟

بازتاب: حجت الاسلام رسول جعفریان: این اسباب تاسف است که یک مجری تلویزیون بگوید برج ساعت را در مکه ساخته اند برای این که اگر مهدی(ع) ظهور کرد، تک تیراندازانشان از آنجا حضرت را هدف بگیرند. آخر این چه دانشی است، چه علمی است؟ چه بینشی است که به مردم داده می شود؟ استاد تاریخ دانشگاه تهران تصریح کرد: متاسفانه به جای آن که متفکران و اندیشمندان از روحانی و دانشگاهی رشته فکر را در دست گرفته و باب اندیشه و اندیشیدن را باز نگاه دارند، قریب هشت سال است که در این کشور مشتی روضه خوان و مداح ـ با همه ارزشی که از باب مرثیه خوانی برای اباعبدالله(ع) قائلیم ـ سردمدار فکر و اندیشه شده اند. آن روز که آن مداح معروف – که حالا هم عوارض حمایت های سیاسی بی دلیل خود را مشاهده می کند- ، علیه مرجعیت دینی بلندپایه حوزه که به روضه خوانان نصحیت کرده بود، حرف زد و آن سخن زشت را بر زبان آورد، باید حدس می زدیم این ماجرا چند سال بعد به کجا می انجامد. وقتی چند مرکز روضه خوانی و مداحی برای سیاست کشور تعیین تکلیف کرد، روشن بود که ماجرا به کجا ختم می شود؟ جعفریان با اشاره به این که نوعی انحطاط فکری کشور را فرا گرفته است، گفت: کسانی در همه فنون و علوم اظهار نظر کرده، کشور را با لاطائلات به ظاهر دینی خود که هیچ سنخیتی با افکار اصیل شیعی ندارد و مراجع دینی هم آنها را تایید نمی کنند، پر کرده اند، و سیما هم به آنها میدان داده است.

 

28 (4)من تحمل جامعه اي كه به جاي لا اله الا الله مي گويد لا اله الا پول را ندارم!

بهارنیوز: آيت الله امجد در عزاداري ظهر تاسوعا در مدرسه الهي نازي آباد: پهلوي با ظاهر (اسلام) در افتاد، ما محتوا را از بين برديم / جامعه ما محتوا ندارد، پوك است / چه كرديم كه خانواده هاي اصيل و مذهبي هم در اوّليّات و واجبات فرزندان خود گير افتاده اند/ قبلا ًاز مساجد امثال دكتر چمران بيرون مي آمد، الان جوان ها مي روند مسجد بي دين مي شوند/ اسلام در طول تاريخ بيشتر از مسلمانان كشيده تا نامسلمانان / طبق روايات توهين به مسلمان، از هزاران بار تخريب خانه كعبه بدتر است، مجلس روضه امام حسين(ع) جاي توهين به ديگران است؟ چه مي كنيم ما؟ / بگويند امجد ديوانه است، هذيان مي گويد… من تحمل جامعه اي كه به جاي لا اله الا الله مي گويد لا اله الا پول را ندارم…

نگاه نکنيد که عمامه برخي به اندازه گنبد امام زاده است! عمامه که نشانه علم و تقوا نيست. نگاه کنيد ببينيد که حق مي گويد يا نه. در روضه ها نبايد خلاف عقل و شرع حرفي زد. نبايد براي در آوردن اشک ملت، حرف هايي زد که واقعيت ندارد. حتما بايد امام حسين(ع) را له کنيد تا مردم گريه کنند؟ متاسفم که روضه ها و نوحه ها اينقدر پوک شده اند. شما يک ليوان آب را هم که مي بينيد به ياد تشنگي امام حسين(ع) مي افتيد و دلتان مي گيرد و گريه مي کنيد. آخر اين چه کاري است که براي گرياندن مردم، به امام دروغ مي بنديد؟

 

 

28 (1)به خدا قسم امام حسين(ع) به ساختن ضريح ميلياردي راضي نيست/ اگر قرار به افزايش جمعيت است نباید جمعیتِ شیعه ی معتادِ بیکار افزوده شود!

پویش: حجت الاسلام موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در بخشی از سخنانش نقد صریحی را مطرح نمود و البته تأکید کرد که نظری شخصی است و هر کسی می تواند با منطق و استدلال آن را رد کند. او به «حرمت» محل زیارت و قبور ائمه(ع) اشاره کرد و آن را با «زینتِ» آن مکان ها متفاوت دانست… «به خدا قسم امام حسین(ع) به تعویض ضریح نو با ضریح میلیاردی و دیگر خرج های اضافی راضی نیست!». این اندیشمند دینی به شنیده هایی اشاره کرد مبنی بر اینکه قرار است برای همه ی خشت های جدید گنبد نورانی اباعبدالله(ع) به مردم قبوضی داده شود! وی این اقدامات را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را «خودخواهانه» و «خلاف بندگی خدا» عنوان کرد.

دکتر موسوی لاری شیعه ی پیرو واقعی اباعبدالله(ع) را اینگونه توصیف نمود: «شیعه ی سربلندِ شاغلِ سعادتمندی که در شهر و کشوری قانونمند و پیشرفته زندگی می کند.» وی اشاره ای تلویحی به سیاست های افزایش جمعیت هم نمود و گفت: اگر قرار است جمعیتی هم افزایش یابد نباید جمعیتِ شیعه ی معتادِ بیکار افزوده شود!

 

 

 

سانسور 57 ساله و خلاصه کردن زندگی حسین(ع) به نیم روز آخر / آیا جهاد و شهادت تنها راه عزت است؟

عصرایران: جعفر محمدی: بزرگ ترین جفایی که می توان در حق امام حسین(ع) روا داشت این است که تمام زندگی اش را به کنجی گذاریم و حسین(ع) را مردی بدانیم که در صبح عاشورا طلوع کرد و در ظهر آن روز غم انگیز، در گودال قتلگاه به خون خود غلتید. این تصویری است که اغلب ما شیعیان از حسین(ع) ترسیم می کنیم و با دیروز کربلا و دیروزهای عاشورا، کاری نداریم. گو این که تنها چیزی که لازم است درباره حسین(ع) بدانیم، قدرت جنگندگی و شجاعتش ، شدت مظلومیت و تشنگی اش و نحوه شهادتش است و دیگر هیچ! حسین(ع)، اما نه نیم روز که 57 سال در این دنیا زیست و به روایت تاریخ، در تمام این سال ها، حفظ نفع عمومی جامعه اسلامی، مهم ترین دغدغه اش بوده است و در این مسیر، صلح را همواره بر جنگ مقدم می داشته و البته آنقدر شجاعت داشته است که هر گاه چاره ای جز جنگ نبود، دست به شمشیر ببرد و جهاد کند.

 

 

ما امام حسین(ع) خراب کن هستیم!

پویش: استاد مرتضی مطهری در یکی از سخنرانی هایش درباره تحریفات مربوط به واقعه عاشورا فریاد میزند که ما امام حسین خراب کن هستیم! و از علل آن می گوید : « [امام]حسین(ع) می گوید من نهضت کردم برای امر به معروف، برای اینکه دین را زنده کنم، برای اینکه با مفاسد مبارزه کنم. نهضت من یک نهضت اصلاحی اسلامی است. [ولی] ما آمدیم یک چیز دیگری گفتیم و[آن] تحریف کردیم. ما گفتیم [امام] حسین(ع) یک شرکت بیمه تاسیس کرد، بیمه ی گناه. گفت شما را از نظر گناه بیمه کردم. در عوض چه می گیرم؟ شما برای من اشک بریزید، من در عوض گناهان شما را جبران می کنم، اما شما هرچه می خواهید باشید، ابن زیاد باشید، عمرسعد باشید!

 

حسین(ع) شهید راه اصلاح است

بهارنیوز: امام موسی صدر: امیدواریم که این عاشورای ما و این روزهای ما، روزهای زنده ی حسینی باشد. این چنین می خواست و این چنین سفارش نمود. گریستن و بر پا کردن مجالس کافی نیست؟ حسین(ع) به اینها نیازی ندارد. حسین شهید راه اصلاح است. «انی أرید الاصلاح فی امة جدی ما استطعت» پس اگر در جهت اصلاح امت جدش کوشیدیم، او را یاری رسانده ایم و اگر سکوت کردیم یا مانع اصلاح شدیم او را وانهاده ایم و یزید را کمک کرده ایم.

 

28 (8)باورهای مذهبی زبان ندارند که بگویند آقای فلانی از ما سوءاستفاده نکن!

آرمان: صادق زیباکلام: آخرین نمونه برای استفاده سیاسی از مراسم مذهبی مراسم عزاداری شب تاسوعا بود که حجت الاسلام پناهیان در آن بدون اینکه نامی از وزیر خارجه ببرد به او طعنه زد و گفت: «شمر مهربانانه عباس را صدا می زد ولی عباس رویش را بر می گرداند و می گفت خدایا چرا کار من به جایی رسیده که دشمن به من طمع کرده است؟ اما امام حسین(ع) به عباس گفت: ای عباس تو با دشمن دست ندادی و خدا دستان تو را قبول کرد. جانم به فدای دست های عباس که به دشمن دست نداد….» تجربه در ایران و سایر کشورهای دیگر نشان می دهد که بهره برداری های سیاسی و جناحی از مذهب همواره و در بلندمدت به ضرر خود مذهب تمام شده است. باورهای مذهبی زبان ندارند که بگویند آقای فلانی از ما سوءاستفاده نکن.

 

 

28 (5)پیراهن عثمان کردن دست دادن ظریف به اوباما توسط صداوسیما شبیه کار ساواک است

نظر: پس از سخنان اخیر حجت الاسلام ناصر نقویان درباره دست دادن امام حسین(ع) با عمر سعد، وی سند تاریخی این گفته خود را ارائه کرد. نقویان با اشاره به اینکه طرح مسائل حاشیه ای درباره دست دادن ظریف و اوباما، برای دور کردن اذهان مردم از اصل قصه است، ادامه داد: من قصد نداشتم به این موضوع ورود کنم اما مجبور شدم این را بگویم وگرنه از نظر من پرداختن به حواشی، به منزله تلف کردن وقت مردم است. میلیاردها تومان در این کشور اختلاس شده و رشوه پرداخت شده، بیکاری، اعتیاد دختران، تاخیر در ازدواج جوانان، زیر پا گذاشتن حق مردم و… اتفاقات شومی در کشور است که حتی شایسته حکومت انسانی نیست، چه رسد به حکومت مسلمانی.

اگر مسئولیتی به نمایندگان کشور و دیپلمات هایمان داده ایم، باید به آنها اعتماد کنیم. کما اینکه رهبری انقلاب هم از آنها با عناوینی چون «کار بلد»، «انقلابی» و «متدین» نام بردند. پس نباید این چیزها را پیراهن عثمان کرده و در رسانه ملی پخش کنیم و به آن دامن بزنیم. این کارها مرا به یاد رفتار ساواک می اندازد که در مجالس وعظ و سخنرانی شرکت کرده و از گوشه و کنار مدام صلوات می فرستادند تا مردم صدای سخنران و حرف حق او را نشنوند!

 

کشورهایی که خانم ها در آنجا حق رانندگی ندارند نباید درباره دموکراسی اظهارنظر کنند

تسنیم: علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: کشورهایی که در ۸۰ سال اخیر سابقه هیچگونه انتخاباتی نداشته اند و حتی خانم ها نیز در آن کشورها حق رانندگی ندارند، نباید درباره دموکراسی اظهارنظر کنند.

 

ضرورت جدايي تجارت از سياست

دنیای اقتصاد: اگر در يك عبارت خلاصه بخواهيم ريشه همه مصيبت هاي اقتصادي اين ملك و بوم را خلاصه كنيم مي شود اين عبارت: اختلاط تجارت و سياست؛ البته تجارت به مفهوم اعم آن يعني همه نوع فعاليت اقتصادي. اختلاط سياست و تجارت علاوه بر اينكه باعث مي شود مهمترين متعادل كننده قدرت سياسي يعني قدرت اقتصادي مستقل از بين برود يا به جيره خوار قدرت سياسي تبديل شود، اتلاف گسترده منابع، فساد همه گير و نهايتا بالا رفتن شاخص فلاكت اقتصادي از طريق افزايش همزمان تورم و بيكاري را نيز به دنبال دارد. در ايران تا يك دهه قبل، دولت سررشته اكثر فعاليت هاي اقتصادي را در كنترل داشت و در دهه اخير “شبه دولت” هم اضافه شده است. اگر بخواهيم خروجي اين اختلاط نامبارك در يك نماد مشخص خلاصه كنيم خودروسازي بهترين مثال است. ريشه كيفيت و قيمت نامناسب، بهره وري پايين، بي مسووليتي، عدم پاسخگويي، مديران ناكارآمد و فهرست طويل مشكلات ديگري كه در اين صنعت و صنايع ديگر دولتي و شبه دولتي وجود دارد، همين اختلاط تجارت و سياست است. سياسيون اعم از راست و چپ وقتي قدرت سياسي را در دست مي گيرند حاضر به از دست دادن اين قدرت اقتصادي كه فرصت توزيع انواع رانت را در اختيار آنها مي گذارد نيستند؛ مثلا همين الان كه رنو حاضر به خريد پارس خودرو هست تا آن را احيا كند آقايون حاضر نيستند بفروشند چرا كه به سرعت امكان مقايسه بين كارآمدي و ناكارآمدي فراهم مي شود. و اينگونه است كه مشكلات ادامه مي يابد…

 

سهام عدالت در دست ۲۵۰ مافیاست؛ منتظر فساد بزرگ باشید

تسنیم: نایب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مافیای سهام عدالت اقتصاد کشور را به خاک سیاه نشانده اند، گفت: طی چند سال آینده شاهد اتفاقات ناگواری درخصوص پرونده های مفاسد اقتصادی از محل مدیریت سهام عدالت خواهیم بود. ماهیت این سهام به برگ کاغذهای بی خاصیت دست مردم تغییر یافت.  این برگه ها نه سودی می گیرند، نه سهمی دارند و نه اینکه مجمع می روند و نه اینکه حق اعمال مالکیت به اسم سهام عدالت دارند.  از طرفی سهام عدالت در دست ۲۵۰ نفر است، شبکه ای که به صورت یک شبکه مافیایی در اقتصاد کشور عمل می کند و پدر اقتصاد کشور را درآورده است. همین قدرت به تشکیل باند مافیایی تبدیل شده که اقتصاد کشور را به خاک سیاه نشانده است. یعنی شرایط آنچنان بحرانی است که مجلس ترجیح می دهد دستکم به صورت موقت قدرت تصمیم گیری و مدیریت این سبد سهام به دست دولت برگردد اما در اختیار این گروه خاص قرار نگیرد.

 

جلوگیری از تعطیلی ایران خودرو و سایپا با اعطای وام و بورس بازی

نظر: این روزها خودروسازان و مدیران خودروسازی های دولتی، بیشترین تلاش را برای افزایش فروش محصولات خود و ایجاد رونق در کارشان به کار می گیرند. البته این روش ها شامل تحولات مدیریتی و فنی برای بهبود شرایط صنعت خودرو نیست. بلکه بیشتر شامل روش ها و ابزارهای بازاری (مثل ورود به بورس و اعطای وام) برای افزایش فروش خودروهای موجود است. این تلاش های پیگیرانه در حالی انجام می شود که توجه به افزایش کیفیت و صرفه جویی در هزینه ها به منظور رقابت پذیر کردن این صنعت، شاید زمان کمتری از مدیران خودرویی کشور بگیرد.

اگر در نهایت وام ۲۵ میلیون تومانی با سود ۱۶ درصد در اختیار خریدار قرار گیرد، فرد باید در یک دوره هفت ساله هر ماه با پرداخت حدود ۴۹۵ هزار تومان قسط، تسهیلات دریافتی را برگرداند. در عین حال که وام ۲۵ میلیون تومانی در پایان دوره با مجموع ۴۱.۷ میلیون تومان تسویه می شود. بر این اساس برای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی باید حدود ۱۷ میلیون تومان سود پرداخت شود و وام گیرنده باید رقمی حدود ۴۲ میلیون تومان بازپرداخت کند، این یعنی سود ۶۶ درصد!

 

به دولتمردي كه صحبت از برخورد با گراني و گرانفروشي مي كند نبايد دل بست!

دنیای اقتصاد: عامه مردم تصور نادرستي دارند كه تورم، نتيجه گراني و گرانفروشي است. در حالي كه داستان كاملا برعكس است؛ كالاها و خدمات گران مي شوند چون موتور تورم روشن شده است. موتور تورم را چه كساني روشن مي كنند؟ آناني كه با چاپ پول بدون پشتوانه و افزايش پايه پولي، دور از چشم مردم در پول آب مي بندند! به عبارت ديگر، گرانفروشي معلول تورم است نه علت تورم. پس به دولتمردي كه صحبت از برخورد با گراني و گرانفروشي مي كند نبايد دل بست چون يا مي داند و دروغ مي گويد يا نمي داند و به درد نمي خورد!

 

70 درصد جامعه ایران قدرت خرید خود را به کل از دست داده اند

ایلنا: سعید لیلاز: اولويت بسيار مهم و بزرگ دولت احياي قدرت خريد از دست رفته طبقات محروم جامعه ايراني است كه ظرف 5 تا 6 سال گذشته ميان سال هاي 1389 به بعد، بين 6 تا 7 دهك از جامعه ايران به طور كل قدرت خريد خود را از دست داده اند به گونه اي كه گمان مي رود در 3 دهك پاييني جامعه اكنون قدرت خريد به سطح معیشتي تنزل پيدا كرده است. مسائلی كه در اقتصاد ايران مشاهده مي شود مثل کمبود تقاضا درباره خودرو، لبنيات و مسكن همه و همه از تضعیف قدرت اين گروه حكايت دارد.

 

هر دقیقه پنج نفر به آمار افراد جویای کار اضافه می شود

ایرنا: علی ربیعی وزیر کار: در حال حاضر کشورمان در شرایطی قرار گرفته که در هر دقیقه پنج نفر به آمار افراد جویای کار اضافه می شود و هم اکنون ایجاد شغل برای بیش از 800 هزار نفر در سال احساس می شود.

 

جان کیلویی چند؟

شرق: عمادالدین باقی: درباره اعدام و زندان همین بس که هرچه اعدام افزایش یافته آمار جرایم مواد مخدر از تولید تا فروش و توزیع و اعتیاد کاهش نیافته بلکه روندی افزایشی داشته است و بارها مسئولان قضایی و انتظامی اعلام کرده اند اعدام مجرمان مواد مخدر کارآمد نبوده است. زندان و اعدام ابزار کارآمدی نبوده زیرا منابع اصلی آن که بیکاری، فقر اقتصادی و فقر فرهنگی است از بین نرفته اند و ما در واقع ضعف مدیریت و موفقیت خود در این زمینه ها را با زندان و اعدام می خواهیم جبران کنیم. این اعدام ها پیامدهای گسترده ای در ترویخ خشونت و ضد اجتماعی شدن لایه هایی از جامعه که وابستگی به این محکومان دارند داشته و هزینه های پنهانش بسیار عظیم تر از هزینه های آشکار است که چون بررسی و محاسبه آن انجام نمی شود مورد اعتنا قرار نمی گیرد. گمان می رود با چند دهه تجربه ای که پشت سرگذاشته ایم اکنون زمان آن رسیده است که در قانون مجازات اعدام برای مواد مخدر تجدید نظرهایی صورت گیرد و سیمای کشور بخاطر بالارفتن آمار اعدام ها بیش از این خدشه دار نشود.

 

نزدیک به یک چهارم جامعه ایران به اختلالات روانی دچار است

ایسنا: معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در مطالعه ای که در سال ۹۰ انجام گرفت، مشخص شد ۲۳.۶ درصد از افراد جامعه مورد مطالعه در سنین ۱۵ تا ۶۴ سالگی از اختلالات روانپزشکی رنج می برند. وی با بیان اینکه این مشکل در زنان شایع تر است، گفت: آمار این اختلالات ۲۶.۴ درصد در زنان و ۲۰.۸ درصد در مردان است. شایع ترین اختلال نیز با ۱۲.۷ درصد مربوط به افسردگی است که شیوع آن در زنان ۱۵.۴ درصد و در مردان ۱۰.۲ درصد است.

 

 

بازداشت بی صدای 10متجاوز در قزوین

‎انتخاب: متهمان این پرونده به گروه هایی که برای تفریح به مناطق باراجین و جاده زرشک در شمال قزوین رفته بودند، حمله و به دخترهای این گروه تجاوز کرده بودند. اگرچه تا امروز خبر این جنایت به هیچ عنوان رسانه ای نشده و از سوی مسئولان قزوین مسکوت مانده بود، گفته می شود به احتمال زیاد برای متهمان این پرونده که یک ماه پیش دستگیر شده اند، کیفرخواست اعدام صادر شده است.

 

پیشگیری بهتر از درمان

امیدجوان: سرانه پیشگیری از اعتیاد در دنیا سالانه 20 دلار و در ایران سالانه نیم دلار است. می گویند اگر کشوری یک واحد از پول خود را برای پیشگیری از اعتیاد هزینه کند در آن صورت خواهد توانست 10 تا 12 واحد پس انداز کند.

 

رشد استفاده از ارتباطات با موبایل

شهروند: ضریب نفوذ موبایل در ایران حدود ١١٥ درصد اعلام شده است، با استناد به اعلامیه وزیر ارتباطات با توجه به جمعیت ٧٥ میلیون نفری ایران و تعداد ٢٥میلیون اشتراک کاربری فعال اینترنت در ایران و حدود ٢٨درصد مردم به گوشی های هوشمند و اینترنت متصل هستند، که این به معنی تغییرات بنیادی بزرگی در حوزه ارتباطات ایران است. ایران به لحاظ ضریب نفوذ اینترنت ثابت، رتبه ۱۱۵ جهان را دارد و به لحاظ میزان تخصیص پهنای باند به مشترکان در جایگاه ۱۵۸ جهان قرار دارد.

 

رنکینگ تلگرام در ایران به 77 رسید

ایلنا: رنکینگ اپلیکیشن تلگرام (telegram) در ایران به 77 رسید. هفته گذشته رنکینگ تلگرام در ایران 188 بوده است و پس از ایجاد کانال در ادامه روند توسعه و خدمات دهی به 77 رسید البته این درحالی است که رتبه تلگرام در کشور آمریکا هفت هزار و 926 است.

 

 

شهرداری تهران از کودکان کار پول ماهانه می گیرد

شرق: کودکان کاری که در بازار کار می کنند و روپوشی به آنها پوشانده شده حقوقی یا بیمه ای دریافت نمی کنند. امروز با یکی از آنها هم کلام شدم، پرسیدم چرا باید این روپوش را بپوشی و روپوش کیست؟ می گفت مال شهرداری ست، اگر نپوشیم اجازه کار نداریم، و چرخ مان را شهرداری ضبط می کند. پرسیدم خب حالا مزیت اش چیست؟ گفت هیچی فقط ماه به ماه باید سی هزار تومان بدیم شهرداری برگه مان را تمدید کنیم تا اجازه کار کردن با چرخ مان را در بازار داشته باشیم. گفت این تازه برای هموطنان شما راحت است کارت ملی می دهند و.. برای ما… گفتم افغان هستی؟گفت بله. گفتم خب برای شما چگونه ست؟ گفت برای ما باید ضامنی از هموطنان شما پیدا شود مرا ضمانت کند وگرنه نمی شود. از صد نفر شاید یکنفر پیدا شود که حاضر بشود ضمانت مرا بکند.

 

 

چرا آلمان زباله وارد می کند؟!

مهر: روزانه کامیون های زیادی از بریتانیا وارد آلمان می شوند، محموله هایی که از منچستر پر می شوند و کمتر کسی می تواند حدس بزند محموله آنها چیست؛ زباله! این کامیون ها به مقصد یک نیروگاه برقی که از زباله برای تولید برق استفاده می کند، می روند. در دهه های گذشته، تعداد زیادی نیروگاه های زباله سوز در سراسر آلمان تاسیس شد تا کشور مکان جدیدی برای زباله های خودش پیدا کند. اما این اتفاق باعث شده که حالا میزان از بین رفتن و بازیافت کردن از میزان تولید زباله در کشور بیشتر باشد.

 

دولتمردان ايراني از نگاه شوستر آمريكايي

تاریخ ایرانی: مورگان شوستر آمريكايي در ارديبهشت ١٢٩٠ هجري شمسي يعني پنج سال پس از پيروزي مشروطيت به دعوت دولت مشروطه براي سر و سامان دادن به امور مالي كشور به ايران آمد و به عنوان خزانه دار كل منصوب شد. اما هشت ماه بعد با اولتيماتوم روس ها از كار بركنار و مجبور به ترك ايران شد. وي پس از ترك ايران به نگارش خاطرات خود از ايران پرداخت. شوستر در كتاب خود به نكته جالبي اشاره مي كند: “در ايران مقصود اصلي از تصدي مقام، هميشه تقريبا بدون استثنا، پر كردن جيب خود و كس و كار است و بعضي اقدامات عجيب رجال ايراني به اين نكته بر مي گردد”.

 

انتخابات به سبک عربستان سعودی!

تابناک: نامزدهای زن در انتخابات عربستان درصورت سخن گفتن با مردان جريمه می شوند. «رای الیوم» نوشت در شرایطی که نامزدهای زن در انتخابات شهرداری های عربستان در صورت سخن گفتن با رای دهندگان مرد با جریمه مالی سنگین مواجه خواهند شد، چگونه می توان تصور کرد که این زنان در انتخابات پیروز شوند؟

 

 

طنز

کوکب خانم تروریست پاکیزه ای بود!

قانون: آیدین سیارسریع: به گفته یک روزنامه عربی به تازگی یک کتاب درسی در عربستان سعودی به چاپ رسیده است که محتوای آن بر انجام عملیات تروریستی علیه برخی اقشار جامعه از جمله خبرنگاران تاکید دارد. خبرنگار بی قانون اطلاع یافته که این کتاب درسی با الگوبرداری از کتب درسی کهن ایرانی به رشته تحریر درآمده است. خلاصه بخش هایی از این کتاب های درسی را می توانید در ادامه بخوانید:

1) کوکب خانم مادر عباس زنی پاکیزه، دلسوز و متعهد است. او وسایلش را همیشه در انبار مهمات نگاه می دارد. روی مهمات پارچه ای می اندازد تا گرد و خاک بر آنها ننشیند و کسی آنها را نبیند. کوکب خانم معمولا در مقابل خبرنگاران خیلی تمیز کار می کند و هیچ ردپایی از خود به جا نمی گذارد. او هر روز از اهالی رسانه چیزی درست می کند. گاهی به آنها مایه پنیر می زند و پنیر درست می کند، گاهی مایه ماست می زند و ماست می بندد، یک بار هم یک خبرنگار را توی چرخ گوشت انداخت و کوکتل مولوتف که یک غذای محلی روسی است درست کرد. روزی عده ای از دِه سرزده به خانه کوکب خانم آمدند. کوکب خانم که چیزی در خانه نداشت رو به عباس گفت: پسرم برو یکی از روزنامه ها را توقیف کن و اعضای تحریریه اش را بیاور. کوکب خانم در مدت کوتاهی سوسیس خبرنگار درست کرد. عباس گفت: چه غذاهای خوشمزه ای. خدا را شکر می کنم که این همه نعمت های خوب آفریده است.

2) پطروس پسری ساکن آمستردام هلند بود. روزی خبرنگاری را دید که در گوشه ای از آمستردام نشسته بود و اطلاعات اضافه از او نشت می کرد. پطروس به سمت خبرنگار شتافت و از آن روز به بعد دیگر اطلاعات اضافه از او نشت نکرد.

3) چوپان جوانی هر روز صبح بالای تپه ای می ایستاد و می گفت: گرگ! گرگ به گله ام زده! خبرنگاران این موضوع را می شنیدند و خودشان را به محل حادثه می رساندند ولی می دیدند خبری نیست و چوپان می خندد. چند بار این حرکت تکرار شد تا این که آخرین بار خبرنگاران شاکی شدند و گفتند: چرا اینقدر دروغ می گویی؟ پس این گرگ ها کجا هستند؟ ناگهان گرگ ها از پشت بوته ها خارج شدند و خبرنگاران را بلعیدند. چوپان گفت: من که گفتم گرگ! گرگ! بعد از مدتی چوپان هم برای خودش کسی شد و به نان و نوایی رسید. برای گرگ ها هم یک خبرگزاری باز کرد که در آن مشغول باشند، چون زشت بود یک گرگ علنا آدم بخورد. بعد از آن کم کم معنی خبرنگاری و روزنامه نگاری هم تغییر کرد و … چی بگم … کلا یک جور دیگری شد. جوری که آدم مجبور است جمله آخرش را بخورد و به جایش بنویسد «کلا یک جور دیگری شد».

 

 

 

سرویس روسی!

شرق: پوریا عالمی: بعد از موج شدید غیررسمی روسیه دوستی در ایران، دولت به قصد شاد کردن دل مردم قضیه را رسمی کرد. چطوری؟ اینطوری که وزیر ارتباطات گفت: «در نشست با وزیر ارتباطات روسیه توافق کردیم تا موتور جست وجوی یاندکس در ایران دفتر داشته باشد و بتواند به مردم سرویس بهتر ارائه دهد». این در حالی است که ما موتور جست وجوی گوگل را هم که بخواهیم باز کنیم باید شش نوع فیلترشکن باز کنیم. طنزنویس یک سووال فنی مطرح کرده به این مضمون: چرا روسیه باید در ایران دفتر داشته باشد تا به مردم سرویس بهتر بدهد. جواب این هاست:

الف- چون سرویس دادن از راه دور سخت است.

ب- چون سرویس دادن از شاخصه های شرکت های روسیه است.

پ- چون سرویسی که در این سال ها سر مسائل اینترنتی و موبایلی روسیه داده مردم را راضی نکرده اما مدیران مخابرات را راضی کرده. روسیه قلبا راضی نیست که سرویس ناقص بدهد. گفته تا من یک سرویس اساسی ندهم وجدانم راحت نمی شود.

ت- چون سرویسی که روسیه می دهد از سرویسی که نمی دهد بهتر است.

 

28 (1)

 

20-new Professional.indd