دیدبان
دیدبان

دیدبان هرکس می خواهد شعار بدهد، از جیب و زندگی خودش شعار بدهد؛ نه از جیب فقرا و محرومین ایرنا: رئیس جمهور از کسانی سخن گفت که منافعشان در تحریم هاست و به آنها گفت که حتی رفع تحریم ها هم برای آنها سود خواهد داشت. روحانی گفت: چطور من به عنوان نماینده شما مردم […]

دیدبان

هرکس می خواهد شعار بدهد، از جیب و زندگی خودش شعار بدهد؛ نه از جیب فقرا و محرومین

ایرنا: رئیس جمهور از کسانی سخن گفت که منافعشان در تحریم هاست و به آنها گفت که حتی رفع تحریم ها هم برای آنها سود خواهد داشت. روحانی گفت: چطور من به عنوان نماینده شما مردم رضایت دهم که به جوانان کشور ضربه بخورد. ما حق نداریم از جیب مردم شعار دهیم. هر کس می خواهد شعار بدهد، از جیب و زندگی خودش شعار بدهد، نه از جیب فقرا و محرومین!

 

دين مداري خوارج هميشه اينگونه است!

ایرنا: آیت الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری ایام ماه محرم و در جواب یکی از مهمانان که «چگونه این همه صبر را می توانید داشته باشید و باز خسته نشوید؟»، به فلسفه صبر در مصائب اشاره کرد و در پاسخ به سؤالی که «چگونه در مقابل این همه نامهربانی ها صبر می کنید؟»، گفت: انسان باید براساس روایتی نغز و پرمعنا که «انّما الحیاه عقیده و جهاد» در راه عقایدش، جهاد کند که صبر نیز از مصادیق جهاد است. بی اخلاقی سیاسی جایی در دیانت ندارد، اما عده ای با ادعای دین مداری و دفاع از شریعت، دروغ، توهین و تهمت را وظیفه خویش می دانند همانگونه که  پس از رحلت پیامبر(ص)، خوارج تندرو، اول علی(ع) را 25 سال خانه نشین کردند و وقتی دیدند در مقابل اراده مردم، شکست خوردند، به توهین، تهمت و حتی جنگ با آن حضرت  روی آوردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به نگرانی یکی از حاضران مبنی بر اینکه گاهی موضع مسؤولان نظام درباره موضوعی واحد، متفاوت است، گفت: اگر دل ها همراه باشد، اختلاف نظرها نه تنها موجب نگرانی نیست، بلکه به قول پیامبر(ص) رحمت است که «اختلاف امتی رحمه». وی با تأکید بر اهمیت انتخابات اسفندماه به تعبیر رهبری در حق الناس بودن آرای مردم اشاره کرد و گفت: مردم که علت اصلی پیروزی انقلاب بودند، هنوز پایه اساسی دوام آن هستند و بعضی ها که نقش جمهوریت را در مشروعیت نظام کم جلوه می دهند، دانسته یا ندانسته در مسیر تضعیف جایگاه نظام در نگاه مردم و حتی در مجامع بین المللی حرکت می کنند.

 

 

امام ما با خَلق و خالق صادق بود.

پویش: مسعود پزشکیان نماینده مجلس درباره اجتماع هایی که در چند روز اخیر در نقد تیم مذاکره کننده هسته ای برپا شده گفت: خدا رحمت كند امام را. وقتي قرار شد قطعنامه پذيرفته شود و ما از موضع “جنگ جنگ تا پيروزي” كوتاه بياييم خود مسئوليت همه چيز را قبول كرد تا فرزندان انقلاب به جان هم نيافتند و دنبال مقصر نگردند. وگرنه با سياست يكي به نعل يكي به ميخ مي توانست خود به سلامت از كنار اين مسئوليت عبور دهد و جوانان انقلابي را به جان هم بياندازد. امام ما با خَلق و خالق صادق بود. خيلي صادق. خدايش بيامرزد.

 

تقصیر بی لیاقتی و بی تقوایی خودمان را گردن دیگران نیاندازیم.

بهارنیوز: حجت الاسلام نقویان: قبل از عذرخواهی مسببان حادثه ی منا ، مدیران خودرو سازی کشورمان باید بابت جانباختگان ناشی از کیفیت محصولاتشان عذرخواهی کنند. خدا سایه انگلیس و آمریکا را کم نکند تا بتوانیم تقصیر بی لیاقتی و بی تقوایی خودمان را گردن آن ها بیندازیم. در میان سخنرانی نقویان فردی از میان جمعیت فریاد زد :” حکومت اسلامی زنده باد ” که حجت الاسلام نقویان در پاسخ گفت من هم به استمرار حاکمیت اسلامی علاقه دارم به شرطی که فقط نام اسلامی را یدک نکشد که در این صورت عذر بدتر از گناه خواهد بود.

 

اختلاس و سوء مدیریت کمر نظام را شکسته اند

انتخاب: آیت الله جوادی آملی به موضوع اختلاس ها در کشور اشاره کرد و گفت: مشکلاتی به مملکت ما ضربه وارد کرده که نخست اختلاس است و دیگری سوء مدیریت که این ها کمر نظام را شکسته اند. بیت المال حسابش در قیامت معلوم است اما در این دنیا بنا به فرموده حضرت علی(ع) بیت المال یک مرتع سرسبز است که اگر در جایی غیر از خودش و خدمت به مردم مصرف شود، بیماری وبا می شود که آبروریز خواهد بود و همه از آن مطلع خواهند شد. مسوولان باید در مصرف بیت المال دقت کنند. ما در این کشور همه چیز داریم و خداوند نعمت خودش را برای ما قرار داده و این در حالی است که یک صدم جمعیت دنیا را داریم، 10 درصد از منابع دنیا در کشور ما قرار دارد، ولی متاسفانه این اختلاس ها ضربه زیادی را به مردم و کشور وارد کرده است.

 

وقتی اراده مردم حاکم نباشد، اراده باندها حاکم می شود

بهارنیوز: عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات: با مقایسه مجلس ششم و مجالس دیگر و رای میلیونی منتخبان مجلس ششم با رای نازل نمایندگان مجالس بعدی گفت: سالم ترین فیلتر برای انتخاب افراد، مردم هستند. اگر مردم در انتخابات حضور پیدا نکنند با مجلسی ضعیف، ماجراجو، بدون پشتوانه و احتمالا ناسالمی رو به رو خواهیم شد که از هر کسی پول می گیرد. وی شاخصه اصلی اصلاح طلبی را ملاک قرار دادن رای مردم دانست و گفت: اختلافاتی هم که بین اصلاح طلبان و گروه های دیگر وجود دارد بر سر همین مسئله است.

 

چه راحت جنابعالی می فرمایید که سپاه اگر با موضوعی موافق نباشد آن را اجرا نخواهد کرد.

بهارنیوز: صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل سیاسی، در نامه ای به  سردار مسعود جزایری به بیان برداشت های خود از اظهارات اخیر معاون فرهنگی سپاه پاسداران پرداخته و از جمله نوشته: از آن مقام منیع نقل شده بود که “چنانچه برجام در مواردی منجر به محدودیتی برای قوای مسلح شود، سپاه آن را به اجرا نخواهد گذارد” و این را هم به مسئولین داخلی و هم به خارجی ها اعلام کرده اید. جناب سردار جزایری عزیز، من نسبت به کم وکیف آنچه فرموده اید هیچ علم و اطلاعی ندارم و نمی دانم کدام قسمت از برجام ممکن است به تضعیف توان رزمی سپاه منجر شود. آنچه که در این اظهار نظر اسباب شگفتیم شد آن بود که چه راحت جنابعالی می فرمایید که سپاه اگر با موضوعی موافق نباشد آن را اجرا نخواهد نمود. یعنی سپاه می تواند از بالای سر مقامات رسمی و مسئول کشور امر و نهی نموده و خود را موظف به رعایت تصمیمات نهادهای رسمی نظام نمی داند.

 

 

می توانید دلواپس باشید، اما حق ندارید فحاشی و بی ادبی کنید

ایلنا: حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی استاد اخلاق طی نامه ای سرگشاده خواستار نصیحت دلواپسانی شد که توهین و بی ادبی می کنند. در این نامه آمده: به عزیزان نماینده ، تاکید فرمایید که می توانند دلسوزی کنند، نگران یا دلواپس باشند ولی حق ندارند، فحاشی، توهین و بی ادبی کنند. با آقایان از آموزه های اسلام پیرامون رد و منقبت توهین، افترا و جسارت سخن بگویید و دعوت اسلام به اخلاق و ادب را برای آنان بازخوانی و و گوشزد فرمایید که برخی گفتارها و رفتارهای شان مغایر آموزه های دینی است؛ هرچند، می دانم که باب توجیه برای برخی از این آقایان همیشه باز است. وی در ادامه با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری از دولت، نوشت: هتک حرمت آنان، مغایر ولایتمداری است. لازم است دوستان عزیز در مجلس را دعوت به اخلاق کنید و یادآوری کنید شهرتی که با توهین به دیگران به دست بیاید ، عین ذلت است.

 

رفتار افراطی های داخل به نفع اسرائیل است

تابناک: حجت السلام علی یونسی، وزیر اسبق اطلاعات: منافع و راه و روش گروه های افراطی داخلی که شعارهای ضد دولتی می دهند، با منافع  و راه و روش گروه های افراطی آمریکا و اسرائیل هم پوشانی پیدا کرده است. در اینکه امروز رفتارشان و موضع این گروه ها به نفع اسرائیل است، تردیدی نداریم.

 

 

چرا ظریف دست اوباما را رد نکرد؟

آنا: حجت الاسلام علی عسگری: ضرورت دارد به این نکته توجه کنیم که پیامبر(ص) فتح الفتوح خودش را با استراتژی صلح رقم زده است آنجا که خداوند در قرآن فرمود: “اِنا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبیناً” . در قرآن است که خدا به حضرت موسی فرمان داد: برو به سمت فرعون و با زبان نرم با او صحبت کن و یا اینکه امام علی(ع) فرمود: با دشمنت مصافحه کن گرچه او اکراه داشته باشد. این همان چیزی است که آقای ظریف بدان از روی دقت نگریسته و از آن بهره جسته که اگر دستی از سوی قدرتی به سوی او دراز شود ژست ساده انگارانه در پیش نمی گیرد، به مصالح و منافع کلان مردم و نظام اندیشه می کند و نه چیز دیگر!

 

صداوسیما با پول مردم علیه آنان عمل می کند

پویش: سیروس ناصری، سخنگوی تیم هسته ای دولت اصلاحات گفت: با گذشت ۳۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا دیگر از گرگ به میش تبدیل شده است . وی در برنامه ثریا شبکه یک سیما افزود : دندان های این گرگ در این سال ها کشیده و امریکا به میش تبدیل و اکنون در باتلاق یمن، سوریه، عراق، لبنان و مناطق دیگر گرفتار شده است. آمریکا اسمش استکبار اما عقلش کوتاه است، بنابراین نباید اینقدر بزرگش کنید. مذاکره کننده سابق هسته ای همچنین از برنامه های صداوسیما در مورد توافق هسته ای انتقاد کرد و گفت: باید اسم برنامه ی ثریا را بگذارید مریخ و سنگلاخ، کار شما سیاه نمایی و امیدزدایی است. صداوسیما با پول مردم برخلاف مردم عمل می کند. وی ضمن انتقاد از تعلل های مجلس در تصویب برجام گفت: کمیسیون برجام تاخیری که ایجاد کرده تا این لحظه ۳ میلیارد دلار برای کشور هزینه داشته و به ایران ضربه زده است، با این رقم می توانستیم آبادان را آباد کنیم.

 

 

تندروها، ادامه حیات شان وابسته به ناکامی دولت روحانی است

صدا: احمد شیرزاد: هدف تندروها این است که دولت روحانی در هیچ یک از اهداف و برنامه های توسعه ای خود کامیاب نشود. فراموش نکنیم که هر نوع کامیابی دولت روحانی، به معنای شکست تندروها در انتخابات مجلس دهم و ناامید شدن آنها از کنار زدن روحانی در دور دوم ریاست جمهوری، خواهد بود. بنابراین آنها در دو سالی که دولت روحانی در پیش دارد؛ با تمام قوا تلاش خواهند کرد که ولو به قیمت ضربه زدن به کشور و منافع ملی، کاری کنند که دولت روحانی ناکام شود. اگر هم در حوزه ای (نظیر توافق هسته ای) اصولا ناکامی وجود نداشته باشد، با تبلیغات گسترده و فضاسازی سعی خواهند کرد که دولت را ناکام جلوه دهند. آنها این اقدام و راهبرد خود را هم، تحت عنوان «دفع افسد به فاسد» توجیه می کنند. یعنی حاضر هستند کشور و مردم متضرر شود؛ اما به قول آنها، از شر افسد نجات پیدا کنند. اما آنها با این توجیه و الگوی «هدف وسیله را توجیه می کند» ـ که در قدیم مارکسیست ها می گفتند ـ تیشه به ریشه اصل نظام و کشور خواهند زد؛ فقط با این هدف که آقای روحانی در دستیابی به اهداف و تحقق برنامه های خود ناکام شود.

 

مردم برای پوپولیسم هزینه زیادی داده اند؛ دوباره گول نمی خورند!

بهارنیوز: مهندس صفایی فراهانی: آنچه در آن هشت سال رخ داد فساد نبود، غارت بود! آیا فکر می کنید اتفاقی بیفتد و شما بتوانید ماهی یک میلیارد پس انداز کنید؟ اگر این اتفاق بیفتد، می شود سالی ۱۲ میلیارد، بعد از ۱۰۰ سال می شود ۱۲۰۰ میلیارد. حالا اگر بخواهید ۱۰ هزار میلیارد داشته باشید باید حدود ۸۰۰ سال عمر کنید. او پس از این توضیح یادآور می شود که بابک زنجانی در عرض سه سال به این پول رسیده است… پس یک دولتی آمده که چنین شرایطی را تحویل گرفته. این دولت در مقابلش فساد نمی بیند، غارت کشور را می بیند. آنها دیگر به این چیزها قانع نبودند. یعنی وقتی این پروژه ایران زمین بابک زنجانی زمینش نشست کرد، ایشان فقط ۵۰۰ میلیارد داد که زمین های اطراف را هم بخرد که مردم نروند شکایت کنند. ۵۰۰ میلیارد واقعاً عدد کمی است؟ به نظر من دولت روحانی هم حدس نمی زد که ممکن است با این حجم مشکلات روبه رو شود. من با یکی دو وزیر فرصت شد صحبت کردم، گفتند ما اصلاً فکر نمی کردیم چنین وضعیتی باشد. مهندس بازرگان راجع به انقلاب می گفت ما منتظر باران بودیم سیل آمد. این دولت هم فکر می کرد وارد فضای بارانی می شود، یک باره دید با یک سیل بنیان کن روبه رو شده و حالا در آن مانده که با این سیل بجنگد یا آنهایی که دارند غرق می شوند را نجات بدهد.

 

 

برخی نمایندگان تجارت آهن می کنند!

ایلنا: حسین کمالی دبیر کل حزب اسلامی کار گفت: به افرادی نیاز داریم که وقتی به مجلس راه می یابند به فکر خودشان نباشند و به دنبال این نباشند که مجلس را مرکز قدرتی برای تجارت و معاملات خود قرار دهند. در مجلس بارها شاهد بوده ایم نماینده مجلس پشت صندلی خود نشسته و با تلفن معاملات آهن و… انجام می دهد نه اینکه شغل او تجارت باشد به سبب موقعیتی که به دست آورده به اطلاعات و ارتباطاتی دسترسی پیدا کرده که از آن در جهت منافع اقتصادی خودش یا اطرافیانش استفاده می کند.

 

 

با رعایت چنین ضوابطی، شاد کردن مردم کار بزرگی است!

خانه ملت: علی مطهری: در تلویزیون های دیگر کشورهای دنیا از موسیقی، رقص و ابزارهای متعدد برای شاد کردن مردم استفاده می کنند که این کار برای ما شدنی نیست؛ چراکه در جامعه ضوابطی وجود دارد که ملزم به رعایت آن هستیم. وی افزود: با توجه به اینکه دست اندرکاران برنامه «خندوانه» با رعایت چنین ضوابطی توانسته اند مردم را شاد کنند و خنده بر لب آنان بیاورند، کار بزرگی انجام داده اند.

 

26 (1)چرا صداوسیما و روزنامه ی شرق تریبون مروجان خشونت شدند؟

بهارنیوز: دکتر مصطفی معین: این چندمین باری است که از تلویزیون یا در یکی از روزنامه ها و این بار در صفحه اول روزنامه شرق جریان ترور ناجوانمردانه دکتر سید حسین فاطمی، وزیر امور خارجه مردمی و شجاع دولت ملی دکتر محمد مصدق از زبان آقای محمد مهدی عبدخدائی پخش و یا چاپ می شود! ایشان خاطره افتخارآمیز! انجام ترور را در زمانی که کودک یا نوجوانی پانزده ساله بوده بطوری که به تعبیر خودش”کلت در جیبش جای نمی گرفته”است، به تفصیل توضیح می دهد. این ماموریتی بوده که از سوی نواب صفوی رهبر گروه مذهبی فدائیان اسلام و با هدف برپائی “حکومت اسلامی” به او محول شده بود. عبدخدائی در مصاحبه با روزنامه شرق می گوید: “می خواستم شهید شوم، در یک عالم معنوی سیر می کردم، اصلا” به مادیات دنیای زمینی توجهی نداشتم… من از نه سالگی با مسائل سیاسی به خوبی مانوس شده بودم. می دانید که یک کودک در چنین سنی مسائل را به خوبی فرا می گیرد..”. واقعا”من نمی دانم که بازگوئی مکرر این ماجرای فجیع چه پیامی برای جامعه، مسئولان و نسل جوان ما دارد؟ آیا رسالت سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی و یا روزنامه ای که گرایش اصلاح طلبانه دارد ، تهییج احساسات لجام گسیخته، افراطی گری و خشونت، آن هم به نام “اسلام” است؟

 

26 (10)ما از ترس اينكه با تكنولوژي اداره درگير بشويم از فكر فرار كرديم

مهرنامه: حجه الاسلام داود فیرحی: قانونگرايي مشروطه ملازم آزادي و برابري است و به همين دليل است كه «اصل مبارك آزادي» و «اصل مبارك مساوات» مطرح مي شود، اما همين اصول مبارك نتوانستند كاري از پيش ببرند. آيا آزادي و عدالت مشكل داشتند؟ نه، فكر مي كنم مشكل در تكنيك بود. يعني ما از ترس اينكه با تكنولوژي اداره درگير بشويم از فكر فرار كرديم. بعد اين افكار مثل خوره همچنان در جان ما باقي ماند و همچنان به آنها علاقه داريم، اما توان اجراي آنها را نداريم. من فكر مي كنم يكي از دلائلي كه باعث مي شود ما به مشروطه نياز داشته باشيم، شكست مشروطه از جنبة تكنيكال آن است و همين شكست باعث پديد آمدن حكومت مطلقه رضا شاهي مي شود.

 

تعارف نکنید، برجام را رد کنید!

تابناک: یک نماینده مجلس گفت: من به دوستانم پیشنهاد می کنم تعارف نکنید؛ طرح بدهید و برجام را رد کنید تا مردم تکلیفشان را با شما بدانند، مردم باید بدانند چه هزینه های غیر ضروری  داده ایم. آیا مردم می دانند سالانه 6 میلیارد دلار پول دلالی داده ایم!؟ دیگر هزینه بس است. برجام واقعیت رهایی از هزینه هاست.

 

 

اصولاً شعارهای چپگرایانه در جوامعی خریدار دارد که با ناهنجاری ها و مشکلات بیشتری رو به رو هستند.

صدا: سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی: با اینکه شعار چپ ها و دولت های سوسیالیستی کاهش فاصله طبقاتی است، اما اگر وضعیت روسیه را با آمریکا مقایسه کنید، متوجه می شوید که فاصله طبقاتی در آمریکا بهتر است و این به این معنا است که کشوری که مظهر سرمایه داری است در کاهش فقر و فاصله طبقاتی موفق تر از کشورهایی است که این شعارها را سر می دهند و اصولاً شعارهای سوسیالیستی و چپگرایانه در جوامعی خریدار دارد که با ناهنجاری ها و مشکلات بیشتری روبه رو هستند.

 

راه و بيراهه در اقتصاد

دنیای اقتصاد: علی میرزاخانی سردبیر: پيامكي دريافت كردم از يك دوست عزيز كه درباره يك نظرسنجي سوال كرده بود؛ با اين مضمون كه: اگر به جاي رئیس جمهور باشید در دو راهی ایجاد اشتغال یا مهار تورم، به کدام توصیه عمل می کنید؟ ١- ايجاد اشتغال ٢- مهار تورم. پاسخم اين بود كه چنين سوالي شايد صادقانه نباشد چرا كه اين دوراهي وجود خارجي ندارد؛ بلكه دوراهي ديگري هست كه بايد يكي از آن دو انتخاب شود: ١- مهار تورم همراه با ايجاد تدريجي فرصت هاي شغلي پايدار و مولد ٢- تورم افسارگسيخته همراه با ايجاد فرصت هاي شغلي موسمي و غيرمولد. اين دومي بسيار آزموده شده و آخرين مجري اش مي گفت شش ميليون شغل ايجاد كرده اما مركز آمارش آماري منتشر كرد كه نشان داد در دوران حكم فرمايي اش حتي ١٠٠ هزار نفر هم به تعداد شاغلان افزوده نشده است! بگذاريم اين بار راهي انتخاب شود كه در دنيا جواب داده است. روحاني تنهاست! حتي در كابينه اش شايد! اميدوارم از راه به بيراهه نكشانندش!

 

 

افزایش انفجاری نرخ بیکاری در پیش است

روزنامه اطلاعات با اشاره به آمار جدید وزیر کار که گفته چنانچه پنج میلیون تقاضا وارد بازار کار شود ـ که قطعاً می شود ـ و جهشی بزرگ در ایجاد شغل بوجود نیاید، کشور با افزایش انفجاری نرخ بیکاری مواجه می شود. سردبیر اطلاعات در ادامه نوشته: بیکاری فراتر از مقوله درآمد است. بیکاری بر همه ابعاد نهادهای اجتماعی آثار زیانباری برجا می گذارد. از نهاد خانواده تا سیاست. شاید در دهه ۶۰ که کشور با موج متولدان انبوه مواجه شد، دولت وقت گمان می کرد که با افزایش واردات شیرخشک ـ که بار مالی غیرقابل تحملی هم نداشت ـ مشکل را حل کرده است، اما امروز مشکلات و نیازهای متعدد، پیچیده و دشواری به وجود آمده که سخنان وزیر کار تلویحاً نشان می دهد از دست دولت کار چندانی برنمی آید، همانطور که از دست دولت های قبلی نیز برنیامد.

 

 

احمدی نژاد گوشت قرمز را چقدر گران کرد؟

ایلنا: افزایش شدید بهای مواد خوراکی نه تنها فشاری مضاعف بر اقشار کم درآمد وارد می کند؛ بلکه ممکن است ناآرامی های اجتماعی را نیز به همراه داشته باشد؛ در سال 84 قیمت گوشت گوساله 4580 تومان بود؛ این قیمت در سال 94 به 31000 تومان رسید که این رقم رشد 575 درصدی را نشان می دهد. بطوری که طی سال های 90 تا 92 مردم با شوک ناشی از افزایش قیمت گوشت قرمز مواجه شدند؛ به گونه ای که بطور مستقیم میزان مصرف را در بین مصرف کنندگان به شکل چشمگیری کاهش داد؛ زیرا مصرف کننده با بازاری مواجه شد که در آن قیمت هر کیلو گوشت گوساله که در سال 90 بطور میانگین 11800 تومان بود در سال 92 به 31 هزار تومان رسید.

 

 

درآمد تایلند از صادرات زالو برابر صادرات نفت ایران!

فارس: یک پرورش دهنده زالو با بیان این که هر 4 زالو معادل یک بشکه نفت ارزش دارد، گفت: در آمد ارزی تایلند از صادرات زالو برابر با صادرات نفت ایران است. هر زالوی بالغ در اروپا به قیمت 11 دلار به دست مصرف کننده می رسد. یعنی ارزش هر 4 زالو معادل یک بشکه نفت اوپک است.

 

70 درصد پیراهن های مشکی چینی اند!

ایسنا: رییس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان می گوید که حدود 60 تا 70 درصد پیراهن های مشکی محرم از چین وارد شده است. پارچه مشکی از کشورهای ترکیه، تایلند و چین با مارک های متفاوت وارد می شود ولی سهم بیشتری از این واردات متعلق به کشور چین است.

 

حق معیشتم را ضایع نکنید!

ایسنا: محمود دولت آبادی نویسنده و رمان نویس بزرگ از کسانی که آثار وی را به صورت غیرقانونی دانلود می کنند و یا در سایت های خود قرار می دهند، درخواست کرد که به این کار پایان دهند. وی گفت: دوستانی که آثار من را دانلود می کنند و در اینترنت می گذارند، از سر علاقه است. ولی به یاد داشته باشند که من نویسنده حرفه ای هستم، و از طریق فروش آثارم زندگی می کنم. وقتی شما اثری را دانلود می کنید و یا نسخه غیرقانونی کتاب را در اینترنت قرار می دهید، به طور عملی حق معیشتی ام را ضایع می کنید.

 

ایران رتبه اول «تنش آبی» در جهان را دارد

انتخاب: معصومه ابتکار: در رده بندی دنیا در بحث آب و خاک در جایگاه خوبی قرار نداریم و متاسفانه در تنش آبی نیز در رتبه اول قرار داریم و مصر بعد از 25 درصد فاصله در برداشت از سفره های زیرزمینی از ایران، در رتبه دوم قرار دارد که آماری نگران کننده است.

 

 

کودکان متکدی چند فروخته می شوند؟

جام جم در بخشی از گزارشی درباره خرید و فروش یا اجاره کودکان نوشته: این کودکان وقتی به سن 12 -13 سالگی می رسند به اجبار پدر و مادر معتاد خود باید بروند و کارکنند تا پدر و مادر با خیال راحت مواد بکشند، اما یکی از مشکلات غیر قابل تحمل این است که سوء استفاده های دیگری هم از این کودکان می شود. این کودکان بر اساس جنس، تجربه و سنی که دارند تعییت قیمت می شوند و از صد هزار تومان تا پنج میلیون تومان خرید و فروش می شوند. پدر و مادر این کودکان را به فامیل یا باندهای متکدی اجاره می دهند تا برای آنها کار کنند. این کودکان باید تا آخر شب مقدار مشخصی پول به خانه ببرند و گرنه به اجبار تن به کارهای دیگری می دهند. امیر حسین، 13 ساله، ساکن این محل می گوید: من باید روزی چهل هزار تومان کار کنم و برای پدرم ببرم و گرنه کتک می خورم و اجازه ندارم به خانه بروم.

 

از جمله علل مهم کودک آزاری مسائل و مشکلات اقتصادی است؛ فقر باعث کودک آزاری می شود.

انتخاب: وزیر بهداشت در رابطه با مسئله کودک آزاری گفت: ما برنامه خاصی در این زمینه نداریم ولی رسانه ها می توانند اقداماتی را در جهت کاهش کودک آزاری انجام دهند البته باید توجه داشت از جمله علل مهم کودک آزاری مسائل و مشکلات اقتصادی است که نباید چشم ها را نسبت به آن ببندیم. هاشمی با بیان اینکه فقر باعث کودک آزاری می شود، گفت: حضور کودکان کار به دلیل فقر است که در حوزه های اقتصادی باید تصمیم های انقلابی گرفته شود و فرهنگ عمومی نیز باید به این مسئله توجه داشته باشد.

 

دخترها سر کلاس هنر، اولویه درست می کنند!

انتخاب: پریوش نظریه، بازیگر، که در برنامه «خندوانه» حضور یافته بود فهرستی از مشکلات اجتماعی را کف دست خود یادداشت کرده بود و درباره این مشکلات گفت: «مشکلات بسیاری وجود دارد، از جمله این که وزیر آموزش و پرورش بیاید و توضیح دهد که واقعا چه اتفاقی دارد می افتد؟» او افزود: «در مدرسه دختر من، معلم هنر و قرآن با هم عوض شدند و دخترم در کلاس هنر، الویه درست می کنند. فکر می کنم تا همین حد که گفتم کافیست.»

 

 

زائران حج  باید بیمه باشند

صدا: دکتر یوسف مولایی: در اجتماعی به این عظمت که هرساله اتفاق می افتد ، زائران حج  باید بیمه باشند. از سال 1990 به این سو، هر چند سال یک بار، شاهد اتفاقاتی بوده ایم و عده ای کشته شده اند. طبق آمار رسمی، کشته شدگان سال 1990 تعداد 1426نفر، سال 1994 تعداد 270 نفر، در آتش سوزی سال 1997 تعداد 340 نفر بوده است و همچنین در سال های 1998، 2001، 2004 و 2006 نیز صدها نفر قربانی مدیریت نامناسب یا حتی بی اعتنایی مسئولان سعودی به ایفای وظایف خود شدند، لذا با توجه به اتفاقات رخداده در سال های گذشته، مساله بیمه زائران باید جدی گرفته می شد. هم ایران و هم عربستان باید زائران را بیمه می کردند. از نظر مسئولیت مدنی، بیمه ها باید پاسخگو باشند. بیمه برای چنین مواقعی است که خسارت را جبران کند.

 

75 درصد بیکاران، تحصیل کرده اند!

تابناک: نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران: بیش از 75 درصد  بیکاران را قشر تحصیل کرده تشکیل می دهند. در حال حاضر بیشترین مشکل اشتغال نیز در صنایع خودروسازی است و واحدهای قطعه سازی در تمام استان ها دچار مشکل شده اند.

 

 

فرمانده کل سپاه : «دوم خرداد» و مسئله هسته ای فتنه بزرگی هستند

فارس: فرمانده کل سپاه بیان داشت: ما مدیون خون شهدا هستیم و باید کمال بهره برداری لازم را از خون شهدا داشته باشیم. برخی دنبال این هستند که بگویند دیگر انقلاب شده و نگران انقلاب نباشید، دنبال اهداف انقلاب نباشید، نظام مستقر شده و حالا بیاییم به مسائل خود بپردازیم، کاری به غزه و فلسطین و زورگویی های غربی ها در منطقه نداشته باشیم، در حالی که حیات ما در انقلاب اسلامی است. وی از چهار فتنه بزرگ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران که توسط آمریکایی‎‌ها و همکارانشان در داخل طراحی شد بود، پرده برداشت و تاکید کرد: جنگ تحمیلی هشت ساله، دوم خرداد، فتنه هشت ماهه سال ۸۸ و فتنه بزرگ هسته ای از جمله این ها هستند.

 

 

 

 

 

وکیل زنجانی: او نابغه ای بدشانس است!

تابناک: در اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی متهم 2 میلیارد و 700 میلیون دلاری؛ وکیل زنجانی در مصاحبه ای گفت: بابک زنجانی در امور بانکی یک نابغه است. در امور تجارت پدیده ای بی نظیر است. او از شرکت نفت ایران با این عظمت، توانمندی بیشتری داشت. بدشانسی موکل من این است که در این شرایط سیاسی، محاکمه می شود.

 

 

طنز:

سیمان چیست و چه فایده ای دارد؟

قانون: آیدین سیار سریع: تعریف سیمان: سیمان ماده ای چسبنده است که قابلیت چسبانیدن ذرات به یکدیگر و بوجود آوردن جسم یکپارچه از ذرات متشکله را دارا می باشد و برای یکپارچه کردن مخالفان با مصالح آهکی، رس و سیلیس به کار می برد.

ریشه واژه سیمان: در قرن دو میلادی پادشاهی در چین به نام «حُسِیمیانگ» مخالفانش را زیر سیمان دفن می کرد. این ماده حسیمیانگ نامیده شد ولی بعد از قرون متمادی دچار تغییر و تحول شده، ابتدا حسیمیان و سپس با حذف ح و ی میانی تبدیل به سیمان شد.

بتن: از ترکیب سیمان، ماسه، آب و ماده ای به نام صالحی تشکیل می شود و برای فرونشاندن مخالفان از آن بهره می گیرند. بتن دارای خاصیتی است که آدم دیگر خیالش از بابت مخالف راحت است.

بتن 1: درسی است در مقطع کارشناسی رشته عمران که در آن دانشجویان با رفتار بتن در برابر مخالفان آشنا می شوند. این رفتار در قالب خمش، کشش و برش مخالف به دانشجویان آموزش داده می شود.

آرماتوربندی: یکی از شیوه های توجیه مخالفان سیاسی است که در آن مخالف بین میله گردها قرار گرفته و بوسیله خاموت نگه داشته می شود تا جایی نرود. سپس مورد بتن ریزی قرار می گیرد.

 

 

راکتور اراک بقعه صالحی می شود

جهان صنعت: محمدرضا ستوده: اگر مجلس دیروز را به صورت زنده گوش می کردید متوجه می شدید که الحمدالله در مجلس ما همه چیز سر جایش است جز نظم! انصافا وقتی رادیو را روشن کردم، ابتدا فکر کردم که رادیو صحن علنی مجلس اوگاندا را پخش می کند اما وقتی آقای صالحی گفت من را تهدید به مرگ کرده اند و گفته اند رویت سیمان می ریزیم متوجه شدم که مجلس خودمان است چون چنین اتفاقی هرگز در مجلس اوگاندا نمی افتد و الان باید بروم از تک تک نمایندگان اوگاندا حلالیت بطلبم!

 

 

نکنید آقا جان!

شهروند: سوشیانس شجاعی فرد: امروز طرح برجام در مجلس بررسی می شود. آقای زاکانی گفته است اگر بخواهند دیکتاتوری راه بیندازند، پیراهنم را در می آورم و این را در خیابان به مردم خواهم گفت! خواستم خدمتشان عرض کنم لازم نیست این را به مردم بگویند، مردم خودشان خبر دارند و نیازی به پیراهن در آوردن نیست! من خواهش می کنم این چیزها را باب نکنید، چون اگر مردم هم بخواهند در اعتراض به کارهای شماها همین کار را بکنند، کل ایران میشه سواحل آنتالیا! نکنید آقا جان!