مسابقه بزرگ «نيشابور: پايتخت کتاب ايران»
مسابقه بزرگ «نيشابور: پايتخت کتاب ايران»

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با همکاري خيام نامه برگزار مي کند: ستاد معرفي نيشابور به عنوان «پايتخت کتاب ايران» با همکاري هفته نامه خيام نامه اقدام به برگزاري مسابقه اي با هدف جذب ايده هاي شهروندان در جهت گسترش فرهنگ کتابخواني نموده است. دبير ستاد «طرح پايتختي کتاب ايران – نيشابور» با بيان […]

13920401542_book-ipad-wallpaper-library (1)اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با همکاري خيام نامه برگزار مي کند:

ستاد معرفي نيشابور به عنوان «پايتخت کتاب ايران» با همکاري هفته نامه خيام نامه اقدام به برگزاري مسابقه اي با هدف جذب ايده هاي شهروندان در جهت گسترش فرهنگ کتابخواني نموده است.

دبير ستاد «طرح پايتختي کتاب ايران – نيشابور» با بيان اين که توسعه فرهنگي و ترويج کتاب‌خواني از مهم ترين اهداف انتخاب و معرفي پايتخت کتاب کشور مي باشد، گفت: از آن جا که حمايت از برنامه ها، پيشنهادهاي نو و ابتکاري و فعاليت هاي جذاب و مردم‌پسند در موضوع کتاب و کتاب‌خواني از ارکان اساسي در ارزيابي و انتخاب شهرها مي باشد، برگزاري مسابقه انتخاب برترين ايده ها در اين زمينه را با همکاري و استقبال هفته نامه «خيام نامه» برگزار مي کنيم و ضمن تقديم جايزه به ايده هاي برتر، کوشش خواهيم کرد که اين ايده ها را به مرحله اجرا برسانيم.

عباس کرخي افزود: همکاري رسانه ها و مطبوعات شهرستان در تلاش سال گذشته نيشابور بسيار موثر و درخشان بود و اميدواريم امسال هم همه اصحاب رسانه هريک با حداکثر توان باز هم ياري گر ما در اين زمينه باشند.

وي در مورد دليل اهميت موضوع پايتختي کتاب براي اداره ارشاد نيشابور گفت: شکي نيست که نيشابور را با توجه به پيشينه تاريخي اش مي توان پايتخت فرهنگي جهان اسلام دانست و ما به عنوان نسل امروز فرزندان اين شهر وظيفه داريم از هر فرصتي براي ابراز داشته هاي فرهنگي شهرمان نهايت استفاده را ببريم و به ارتقاي موقعيت شهر کمک کنيم. در مرحله بعد هم اين موضوع قرار دارد که به شهر منتخب علاوه بر لوح تقدير مقامات عالي‌رتبه کشوري، اعتبارات و منابع فرهنگي تخصيص خواهد يافت و از نتايج اين طرح در معرفي نامزد ايران براي انتخاب پايتخت جهاني کتاب نيز استفاده خواهد شد.

احسان اسحاقي، سردبير خيام نامه در همين راستا، از شهروندان خواست که با ارايه ايده هاي خود از سه طريقه:

الف) ارايه کتبي به دفتر هفته نامه واقع در ابتداي خيابان 17 شهريور، يا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور

ب) ارسال از طريق ايميل نشريه به نشاني: Khayyamnameh.News@Gmail.com و يا

پ) مراجع به صفحه اختصاصي نشريه در سايت www.Khayyamnameh.ir

حداکثر تا هفتم آبان ماه در اين مسابقه شرکت نمايند.

نتايج اين مسابقه تا بيستم آبان ماه از طريق نشريه اعلام خواهد شد.

گفتني است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همکاري وزارت کشور و ديگر نهادهاي دولتي و غيردولتي، از بين شهرهاي متقاضي، «پايتخت کتاب ايران» را معرفي مي‌کند  که در سال گذشته نيشابور در نخستين تجربه حضورش در اين برنامه در رقابتي تنگاتنگ پايتختي کتاب را به اهواز واگذار کرد.

رييس اداره ارشاد نيشابور از شهروندان خواست که در ارايه ايده ها اين موضوع را مدنظر قرار دهند که دبيرخانه انتخاب پايتخت کتاب ايران اعلام کرد که برنامه ارسالي هر شهر  بايد حاوي معرفي مجموعه برنامه‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي، ترويجي و ابتکاري در حوزه کتاب با ويژگي هاي زير باشد:

  1. متناسب با نيازهاي محلي، آيين‌هاي بومي و ارزش‌هاي ديني و ملي باشد.
  2. تأثيرات پايداري در ارتقاي سطح فرهنگ کتاب‌خواني داشته باشد.
  3. از مشارکت مردمي و پشتيباني شرکت‌هاي بزرگ تجاري، کارخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي براي تأمين هزينه‌ها و سرمايه‌گذاري برخوردار باشد.
  4. قابليت الگوبرداري داشته باشد.
  5. از تازگي و کيفيت در محتوا و شيوه اجرا برخوردار باشد.
  6. قابليت و ضمانت اجرا داشته باشد و اسناد ضمانت اجرايي به پيوست باشد.