روستايي بدون طلاق و اعتياد  آهوان روستاي نمونه گردشگري خراسان رضوي
روستايي بدون طلاق و اعتياد  آهوان روستاي نمونه گردشگري خراسان رضوي

برگزاري مراسم روز ملي روستا در آهوان  احسان سليماني / مراسم روز ملي روستا در استان خراسان رضوي با حضور استاندار و جمعي ازمسئولين استان، شهرستان و بخش زبرخان در محل روستاي آهوان به عنوان روستاي نمونه گردشگري استان برگزار شد. محمد حسن آهويي دهيار آهوان در اين مراسم ضمن تأکيد بر اينکه تحقق اقتصادي […]

857722_sBc74P19

برگزاري مراسم روز ملي روستا در آهوان

 احسان سليماني / مراسم روز ملي روستا در استان خراسان رضوي با حضور استاندار و جمعي ازمسئولين استان، شهرستان و بخش زبرخان در محل روستاي آهوان به عنوان روستاي نمونه گردشگري استان برگزار شد.

محمد حسن آهويي دهيار آهوان در اين مراسم ضمن تأکيد بر اينکه تحقق اقتصادي مقاومتي بدون اقتصاد روستايي  ممکن نيست، خواستار حمايت دولت از اين بخش شد و افزود: روستاي آهوان با 175 خانوار و 650 نفر جمعيت مصداق عملي آيه شريفه «و تعاونوا علي البرِ و التقوي» مي باشد و وفاق و مشارکت مردم در همه امور موجب شده که امروز ما از امکانات بسيار خوبي برخورداريم.

وي ادامه داد: شرکت تعاوني توسعه روستايي آهوان با 250 عضو که امسال نيز به عنوان تعاوني برتر استان شناخته شد، اولين مدل و نمونه در سطح استان بود که شکل گرفت و اين مشارکت کمک زيادي به توسعه روستا کرد.

آهويي رشد جمعيت روستا را مثبت اعلام کرد و تصريح کرد: در پنح سال گذشته طلاقي در اين روستا ثبت نشده است و مسئولين دادگستري و ثبت احوال در جلسه حضور دارند. همچنين مسئولين حوزه قضايي زبرخان هم در جريان هستند که به دليل ميزان پايين پرونده هاي اختلافات، شوراي حل اختلاف  آهوان تعطيل شد و اين جاي بسي افتخار است. در زمينه اعتياد هم به لطف پروردگار و فضاي مناسب روستا ما در آهوان، به اندازه انگشتان يک دست هم معتاد نداريم و حتي اعتياد به سيگار هم بسيار کم است.

فرماندار نيشابور نيز در اين مراسم روستائيان را به جاي حاشيه نشيني در شهرها که معضلات فراواني را هم به همراه دارد، به سکونت در روستاها توصيه کرد و افزود: تلاش و موفقيت اين عزيزان در آهوان، نشان داد که اگر مقداري بيشتر تلاش کنيم و پشت کار و وفاق داشته باشيم، مي توانيم به امکانات و فضايي مطلوب در روستا دست يابيم.

وي از مسئولان ديگر روستاها دعوت کرد به بازديد و الگو برداري از اين روستا بپردازند و ابراز اميدواري نمود: بايد به سمتي رفت که شرابط براي ماندگاري روستائيان در روستاها بيش از گذشته فراهم شود.

فرماندار با بيان اينکه اين اتفاق خيلي خوبي است که در اين روستا طلاق نداريم، افزود: متأسفانه طبق آمار در شهرستان نيشابور از هر سه ازدواج يک مورد منجر به طلاق شده که بسيار تأسف برانگيز است و بايد جوانان اين روستا را الگو قرار دهيم.

در ادامه مراسم معاون هماهنگي امور عمراني استانداري خراسان رضوي جمعيت روستايي استان را 1682 هزار نفر استان اعلام کرد و گفت: اين تعداد 28 درصد جمعيت کل استان است.

محمد مقدوري با بيان اينکه در استان تعداد 3330 روستاي داراي سکنه وجود دارد بيان کرد: از اين تعداد 2524 روستاي بالاي 20 خانوار و 2349 روستا موفق به تأسيس دهياري شده‌اند و روستاي آهوان از اين ميان به عنوان روستاي نمونه ما در سطح خراسان رضوي شناخته شده است.

وي افزود: گزارشي که دهيار روستا با افتخار اعلام کرند، بسيار ارزشمند است و همين دلايل و شرايط بوده که روستاي آهوان را پس از بررسي به عنوان روستاي برگزيده و الگو متمايز کرده است.

استاندار خراسان رضوي نيز در اين مراسم گفت : خشک‌سالي‌هاي متوالي و کمبود آب باعث مهاجرت روستائيان به حاشيه شهرهاي بزرگ و وقوع پديده حاشيه‌نشيني شده است.

وي همچنين خواستار جلوگيري از خام فروشي محصولات کشاورزي و استقرار صنايع تبديلي با محوريت کشاورزي در جوار روستاها شد و افزود: اين موضعات به جد توسط دولتمردان دنبال مي‌شود.

رشيديان با اشاره به اهتمام ويژه براي ارائه خدمات به روستائيان بيان داشت: در همين راستا اعتبار ويژه‌اي در کشور براي کمک به تشکيل شرکت‌هاي تعاوني روستايي و توانمندسازي روستائيان تخصيص ‌يافته است.

گفتني است: در حاشيه اين مراسم از نمايشگاه توانمندي هاي مردم روستا بازديد به عمل آمد و از برگزيدگان حوزه کشاورزي آهوان نيز تجليل شد.

لازم به ذکر است در اين سفر، استاندار با اختصاص 500 ميليون تومان جهت ساخت مجتمع فرهنگي آهوان موافقت کرد.

پايان بخش برنامه هاي سفر استاندار خراسان رضوي به شهرستان نيشابور، بهره برداري از مرکز جمع آوري شير با ظرفيت روزانه 50 تن و سرمايه اي در حدود 3800 ميليون ريال در روستاي آهوان بود.