با دوستان طبيعت نيشابور بيش تر آشنا شويم
با دوستان طبيعت نيشابور بيش تر آشنا شويم

آزاده مهدیار ميراث نامبارک آدميان براي طبيعت تشکل مردم نهاد «حاميان طبيعت نيشابور» که فعاليت هاي مختلفي اعم از پاکسازي طبيعت زيباي نيشابور، درختکاري و برگزاري همايش بازيافت و تفکيک زباله را داشته است، درکنار فعاليت هاي زيست محيطي اعمال خيرخواهانه اي چون بازديد و برگزاري جشن در خوابگاه کودکان بي سرپرست و آسايشگاه هاي […]

آزاده مهدیار

shahr1ميراث نامبارک آدميان براي طبيعت

تشکل مردم نهاد «حاميان طبيعت نيشابور» که فعاليت هاي مختلفي اعم از پاکسازي طبيعت زيباي نيشابور، درختکاري و برگزاري همايش بازيافت و تفکيک زباله را داشته است، درکنار فعاليت هاي زيست محيطي اعمال خيرخواهانه اي چون بازديد و برگزاري جشن در خوابگاه کودکان بي سرپرست و آسايشگاه هاي معلولين و سالمندان را نيز در کارنامه خود دارد.

حضور در جمع بانشاط اين طبيعت دوستان و تجربه پاکسازي طبيعت نيشابور اتفاق بکري بود که از زواياي مختلف نيز قابل بررسي است.

روز جمعه سيزدهم شهريور ماه روستاي «درخت جوز»، هدف پاکسازي بود و همه دستکش به دست و کاور به تن مشغول پاکسازي شديم. در حال جمع آوري زباله هاي به جاي مانده از آدمياني که طبيعت را تنها سهم خود و نه سهم آيندگان مي دانند، هيچ وقت فکر نمي کردم اين حجم از زباله در محدوده اندکي که پاکسازي کرديم جمع آوري شود. انواع بطري و پاکت چيپس و پفک، کيسه هاي پلاستيکي، بطري هاي فلزي و از همه بدتر پوشک بچه! ميراث رد پاي آدميان در طبيعت بود.

اين در حالي بود که همراهان باتجربه بيان مي کردند که اين روستا به دليل مسافت دور آن تا شهر جزو روستاهاي تميز بود. يکي از همراهان مي گفت: در پاکسازي يکي از روستاهاي نزديک شهر چندين ساعت صرف پاکسازي تنها چند متر از روستا شد و حتي کساني بودند که با بي فرهنگي آشکار آشغال ها را جلو پاي ما مي انداختند و مي گفتند اين را هم جمع کن! و در کنار آن ها کساني هم بودند که با ما همکاري مي کردند. ديگر همراه مان گفت: اين حرکت ما بيشتر جنبه نمادين دارد تا مردمي که شاهد فعاليت ما هستند بياموزند که طبيعت را آلوده نکنند.

آن روز به سرانجام رسيد و برنامه پاکسازي اين طبيعت دوستان به طور مستمر و هفته در ميان ادامه دارد.

لازم به ذکر است گروه «حاميان طبيعت نيشابور» ابتدا با نام «رفتگران طبيعت نيشابور» در شهريور 1392 با همفکري تعدادي از طبيعت دوستان اين شهر، خانم ها پريسا نظري، نوشين ذبيحي و آقايان ايمان دشتي، علي بکائيان و ايمان دولت، کار خود را با پاکسازي طبيعت بوژان آغاز کرد و در طي اين دوسال سي و هفت برنامه پاکسازي در طبيعت نيشابور از جمله ديزباد، بوژان، خرو، درخت جوز، طاغان، رود، دربهشت، بار، صومعه، دررود و نيز مناطق گردشگري عطار و خيام و مجموعه باغرود داشته است.

همچنين برنامه ويژه پاکسازي بهشت فضل و شستشو و غبار روبي آرامگاه شهيدان در سال 92و برگزاري برنامه درختکاري با همکاري اداره منابع طبيعي در منطقه دربهشت در اسفندماه سال 93 را نيز در کارنامه خود دارد.

از ديگر فعاليت هاي اين تشکل مردم نهاد برگزاري همايش با محوريت بازيافت و تفکيک زباله با همکاري سازمان محيط زيست و مديريت پسماند شهرستان، با حضور روساي ادارات فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش و ميراث فرهنگي شهرستان و نيز خانواده ها و طبيعت دوستان شهرستان در بهمن ماه93 در فرهنگسراي وکيلي بوده است.

گروه حاميان طبيعت نيشابور علاوه بر فعاليت هاي زيست محيطي در زمينه هاي امور خيريه از جمله بازديد و برگزاري مراسم و جشن در آسايشگاه معلولين هفده شهريور و خانه مهر بزغان، خانه سالمندان بانوان و آقايان، خوابگاه دختران بي سرپرست و بد سرپرست راضيه و نيز مراسم جشن و افطاري براي کودکان بي سرپرست و بد سرپرست  خانه فرزندان امام علي (ع) فعاليت نموده است.

اين تشکل اميدوار است با عنايت و توجه خاص مسئولين شهرستان بتواند گامي در جهت فرهنگسازي شهروندان و حفظ و پاکيزگي محيط زيست و طبيعت طرب انگيز و زيباي نيشابور بردارد.