«غول زشت» تئاتر نيشابور
«غول زشت» تئاتر نيشابور

تئاتر با جُنگ متفاوت است يکي از هنرهاي هفتگانه، هنر تئاتر است؛ هنري که بي‌هيچ واسطه چشم در چشم مخاطب، هرآنچه را که بايد، بيان مي‌کند. هر هنري نيازمند بسترسازي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري است. بي‌شک تئاتري که صدا، نور و صحنه‌اش بي‌کيفيت باشد شايد به خوبي نتواند آنچه را که مي‌خواهد به مخاطب انتقال دهد […]

تئاتر با جُنگ متفاوت است

يکي از هنرهاي هفتگانه، هنر تئاتر است؛ هنري که بي‌هيچ واسطه چشم در چشم مخاطب، هرآنچه را که بايد، بيان مي‌کند. هر هنري نيازمند بسترسازي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري است. بي‌شک تئاتري که صدا، نور و صحنه‌اش بي‌کيفيت باشد شايد به خوبي نتواند آنچه را که مي‌خواهد به مخاطب انتقال دهد و البته مسائل اصلي يک تئاتر از جمله نمايشنامه‌اي که به اجرا در مي‌آيد، نوع بازي‌ها و حس بازيگران تئاتر و عوامل، تاثير مستقيم بر مخاطب مي‌گذارد.

ايسنا در اين رابطه و البته حول محور تئاتر شهرستان نيشابور، گفت‌و‌گويي با يک کارگردان تئاتر نيشابوري داشته که خلاصه آن در ادامه مي‌آيد.

حداقل ها را داريم ولي مناسب نبيستند

بهزاد آقاجاني، کارشناس کارگرداني تئاتر، در اين گفت‌ و گو از نامناسب بودن امکانات و تجهيزات صحنه گفته و اين که از شرايط استاندارد فاصله زيادي دارند. وي در عين حال مي گويد: اما حداقل‌ها را داريم و اين حداقل‌ها يعني نور، صحنه و سيستم صوت و صندلي براي نشستن، اما نورها به هيچ‌وجه مناسب و کامل نيستند و البته سيستم صوت هم خوب نيست.

وي ادامه داد: سالن‌ها معمولاً براي برگزاري جشن‌ها و همايش‌ها ساخته شده که هر از گاهي روي آنها تئاتر هم اجرا مي‌شود. يک مشکل اساسي که با آن روبه‌رو هستيم اين است که سالن‌هاي موجود همه قاب صحنه‌اي هستند و شهرستان سالن تئاتر بلک باکس يا پلاتو ندارد و به جرأت مي‌توان گفت امروزه شهري که سالن تئاتر بلک باکس يا پلاتو ندارد، قطعاً تئاتر هم ندارد.

آقاجاني عنوان کرد: اکثر اجراهايي که امروز در سطح کشور شاهد هستيم اجراهاي کف هستند و تماشاگر مسلط به بازيگران و اجرا کار را تماشا مي‌کند. تماشاگر امروز ديگر تمايل ندارد از دور نظاره‌گر باشد بلکه سعي دارد جزئي از اجرا شود.

اين کارگردان تئاتر افزود: به دليل اين نزديکي، بازيگر تئاتر هم نياز نيست که فرياد بزند تا صدايش در تمام سالن پخش شود؛ چرا که ما به عنوان تماشاگر حتي پچ‌پچ‌هاي آنها را به راحتي مي‌شنويم.

وي ادامه داد: قطعاً مجهز شدن سالن‌هاي شهر به اين امکانات يا ساختن اين نوع مکان‌هاي بديع، فصلي تازه براي تئاتر شهرستان خواهد بود و تماشاگران تصاوير تازه‌تري خواهند ديد.

تئاتر نيشابور به غولي زشت تبديل شده است

آقاجاني اظهار کرد: متاسفانه مردم معمولاً از تئاترهايي استقبال مي‌کنند که به نظر من و اصولاً در قواعد و متد اجرا، «تئاتر» نيستند بلکه جُنگ‌هايي هستند که به زور خود را تئاتر مطرح مي‌کنند و اين فاجعه بزرگي است که من راهکاري براي آن نمي شناسم.

وي ادامه داد: وظيفه شوراي نظارت تئاتر رسيدگي به همين مسائل است که متاسفانه تا به امروز موفق عمل نکرده است. ما نيز هرچه فرياد زديم گوشي بدهکار نيست و همچنان به رويه سابق خود ادامه مي‌دهند. به همين دليل در حال حاضر ديگر از سر و صدا و هشدار خسته شديم و به جرأت مي‌توانم بگويم که هيچ اميدي به آينده امروز تئاتر نيشابور ندارم.

آقاجاني تصريح کرد: تئاتر نيشابور سال‌هاست که به بن بست فرهنگي رسيده و به غولي زشت تبديل شده است، فقط در اين بين ممنونم از معدود دوستاني که با جديت کار مي‌کنند و لااقل متشکريم که هنوز اين خردک شرر فرهنگي پا برجاست و در واقع بايد ممنون بود که با سالن‌هاي خالي روي صحنه مي‌روند و هنوز دغدغه دارند.