چرا مشاوره پيش از ازدواج ضروري است؟
چرا مشاوره پيش از ازدواج ضروري است؟

ازدواج مسئله بسيار مهمي است که بسياري از جنبه هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي انسان را تحت تاثير قرار مي دهد. امروزه شمار روز افزون طلاق موجب شده است تا کارشناسان به فکر پيدا کردن راه هايي براي يک ازدواج موفق و سالم باشند. در غير اين صورت افزايش آمار طلاق عواقب دشوارتري دارد […]

59225743604472065069ازدواج مسئله بسيار مهمي است که بسياري از جنبه هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي انسان را تحت تاثير قرار مي دهد. امروزه شمار روز افزون طلاق موجب شده است تا کارشناسان به فکر پيدا کردن راه هايي براي يک ازدواج موفق و سالم باشند. در غير اين صورت افزايش آمار طلاق عواقب دشوارتري دارد وآسيب هاي اجتماعي و رواني آن خيلي بيشتر است.

مشاوره قبل از ازدواج ابتدا در زمينه مسائل پزشکي و ژنتيکي آغاز گرديد که هدف اصلي آن جلوگيري از معلوليت هاي جسمي  يا ذهني در نوزادان بود و امروزه کم کم در زمينه ي مسائل شخصيتي و رواني و روابط در حال شکل گيري و کاربرد ي شدن است. هرچند ارجاع پرونده ازدواج به مراکز مشاوره هنوز قانوني و اجباري نشده است اما اين خود جوانان هستند که بايد مشتاقانه به اين امر اقدام نمايند.

مشاوره قبل از ازدواج اول به روشن ساختن ملاک هايي مي پردازد که براي داشتن يک انتخاب مناسب در زندگي مشترک ضروري است. عدم توجه به چنين ملاک هايي و اولويت بندي نا مناسب آنها اغلب موجب ناکامي هاي بعدي مي شود. براين اساس در مشاوره قبل از ازدواج تلاش مي شود ملاک هاي افراد بررسي شده و راهنمايي لازم ارائه گردد.سن زوجين هنگام ازدواج عامل مهمي است که مي تواند رضايت از زندگي مشترک را تحت تاثير قرار دهد، هرچند اين عامل به تنهايي نمي تواند تعيين کننده باشد اما عامل مهمي است که بايد مورد توجه قرار گيرد. عدم پختگي رواني، عاطفي، جسماني و اجتماعي مشکلات زيادي به بار خواهد آورد و روشن است رسيدن به سن و سال که از لحاظ گوناگون مناسب به نظر مي رسد به تنهايي قابل تکيه کردن نخواهد بود. به طور کلي 20تا 25سالگي براي دختران و 25 تا30 سالگي براي پسران مورد تاييد است.

ويژگي هاي شخصيتي بسيار متنوع و متعدد هستند اما برخي از انها دخالت بيشتري در رضايت از زندگي مشتنرک دارند. فردي که به نظافت و تميزي اهميت مي دهد  نخواهد توانست با فردي که چندان در قيد و بند اين امور نيست زندگي موفقي داشته باشد. از ويژگي هاي مهم شخصيتي که تاثير قابل توجه در اين زمينه دارد مي توان به درون گرايي وبرون گرايي اشاره کرد. افراد درون گرا تمايل زيادي به گذراندن اوقات فراغت خود به تنهايي دارند در حالي که براي افراد  برون گرا تحمل چنين شرايطي سخت و آزار دهنده است.

ثروت و پول از عوامل اصلي سوء تفاهم بين زوج هاست. اگر با صداقت و صراحت قبل از ازدواج در مورد مسائل مالي صحبت کنيد، زندگي با دوامي خواهيد داشت. بنابراين در حضور مشاور خانواده در مورد مسائل مختلف مالي مانند شغل طرفين، ميزان درآمد، بيمه درماني، بيمه عمر، اعتقاد در مورد پس انداز و … تبادل نظر کنيد. همچنين ادامه تحصيل مستلزم هزينه کردن است بنابراين چنانچه بعد از ازدواج قصد داريد به درس خواندن ادامه دهيد، واضح و شفاف در مورد آن حرف بزنيد.

سعادتمند باشيد