مقررات بیمه بیکاری و شرایط اخذ آن
مقررات بیمه بیکاری و شرایط اخذ آن

بیکار از لحاظ قانون، بیمه شده ای است که بدون میل و اراده بیکار شود و آماده به کار باشد. بر اساس این قانون، بیمه شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه ذی ربط، به تشخیص وزارتخانه مربوط و تأیید شورای عالی کار بیکار موقت شناخته شوند و نیز بیمه شدگانی که به علت […]

بیکار از لحاظ قانون، بیمه شده ای است که بدون میل و اراده بیکار شود و آماده به کار باشد. بر اساس این قانون، بیمه شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه ذی ربط، به تشخیص وزارتخانه مربوط و تأیید شورای عالی کار بیکار موقت شناخته شوند و نیز بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه بیکار می شوند، می توانند از مقررات این قانون استفاده کنندو غیر ارادی بودن بیکاری، ملاک اصلی برقراری حمایت های قانونی برای بیمه شدگان بیکار است. بنابراین کارگری که به میل خود، کار را ترک می کند، نمی تواند از این حمایت ها برخوردار شود. بیمه شده ای که کار خود را به صورت غیر ارادی از دست می دهد، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، باید حداکثر ظرف مدت سی روز از تاریخ بیکاری، موضوع را به واحدهای اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام کند. مقرری بیمه بیکاری بیمه شدگان واجد شرایط، از روز اول شروع بیکاری آنان محاسبه و پرداخت می شود. با توجه به آنچه گفته شد بیمه شدگان بیکار، در صورت احراز شرایط زیر، استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را دارند: الف) مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشند ب) تبعه کشورهای خارجی نباشند ج) مستمری بگیر بازنشسته یا از کارافتاده کلی نباشند ت) بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل شش ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیر مترقبه مثل سیل، زلزله، آتش سوزی بیکار می شوند، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری نیازی به داشتن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند، می توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند. بیمه شدگان باید در دوره های کارآموزی و سوادآموزی که از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهضت سوادآموزی برگزار می شود، شرکت کنند و هر دو ماه یک بار گواهی بازم در این زمینه را به شعب تامین اجتماعی ارائه کنند. مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شدگان واجد شرایط، به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنان بستگی دارد که ین افراد مجرد و متاهل متفاوت است باید توجه داشت که افراد مسن که مشمول بیمه بیکاری باشند اگر در زمان وقوقع بیکاری پنجاه و پنج سال سن و بیشتر و ده سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، این افراد در صورت عدم اشتغال، می توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

به طور کلی محاسبه مقرری بیمه بیکاری به این صورت خواهد بود که: پنجاه و پنج درصد متوسط مزد یا حقوق یا کارمزد روزانه و به افراد متاهل به ازای هر یک از افراد تحت تکفل حداکثر تا چهار نفر ده درصد حداقل دستمزد اضافه می گردد اما در هر حال میزان مقرری بیمه بیکاری نباید از حداقل دستمزد تعیین شده برای هر سال کمتر و از هشتاد درصد متوسط مزد یا حقوق بیمه شده بیشتر باشد. این نکته ضروری است که مقرری بیمه بیکاری در موارد ذیل قطع می گردد: الف) بیمه شده مجدداً به کار اشتغال یابد ب) بیمه شده بیکار بدون عذرموجه از شرکت در دوره های کارآموزی یا سوادآموزی خودداری نماید ج) بیمه شده بیکار از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند د) بیمه شده بیکار، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود یا فوت نماید.

دریافت مقرری بیکاری جزء سوابق بیمه از نظر بازنشستگی محسوب می گردد و مقرری بگیر مکلف است در صورت اشتغال به کار مجدد حداکثر ظرف پانزده روز مراتب را به واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شعبه پرداخت کننده مقرری اعلام نماید.

آدرس جدید دفتر: خیابان منوچهری شمالی، جنب دفتر اسناد رسمی 22