دادخواست حقوقي
دادخواست حقوقي

دادخواست حقوقي دفتر دادگاه پس از دريافت دادخواست تنظيمي از سوي خواهان، بايد فوراً آن را به نظر قاضي شعبه برساند و قاضي پرونده با ملاحظه دادخواست و احراز کامل بودن آن، براي تعيين وقت دستور لازم را به دفتر مي دهد. تعيين وقت محاکمه با قيد ساعت، ماه، سال و دستور ابلاغ آن به […]

دادخواست حقوقي

دفتر دادگاه پس از دريافت دادخواست تنظيمي از سوي خواهان، بايد فوراً آن را به نظر قاضي شعبه برساند و قاضي پرونده با ملاحظه دادخواست و احراز کامل بودن آن، براي تعيين وقت دستور لازم را به دفتر مي دهد. تعيين وقت محاکمه با قيد ساعت، ماه، سال و دستور ابلاغ آن به طرفين دعوي از جمله وظايف قاضي دادگاه است. معمولاوقت دادرسي به ترتيب ورود پرونده هاست که بايد با نظارت کامل قاضي دادگاه از سوي دفتر تعيين مي شود. البته رسيدگي به برخي دعاوي يا درخواست ها به موجب قانون بايد در وقت فوق العاده و به صورت فوري صورت گيرد مانند: درخواست تامين خواسته يا صدور دستور موقت.

در صورتي که دادخواست ناقص باشد و دادگاه نتواند رسيدگي کند جهات نقص به طور شفاف و روشن بايد از سوي قاضي دادگاه در پرونده قيد و پرونده به دفتر بازگردانده شود. اين موارد از سوي مدير دفتر دادگاه به خواهان ابلاغ مي شود و خواهان بايد ظرف ده روز از تاريخ ابلاغ، نسبت به تکميل موارد خواسته شده اقدام کند و چنانچه نسبت به رفع نقص اقدامي به عمل نياورد دفتر دادگاه دادخواست او را رد خواهد کرد. اين تصميم دفتر دادگاه ظرف ده روز از تاريخ ابلاغ در همان دادگاه قابل شکايت است و راي دادگاه در اين مورد قطعي مي باشد. ارزش و بهاي خواسته در دعاوي مالي بايد از سوي خواهان تعيين شود و از نظر هزينه دادرسي و امکان تجديد نظرخواهي بهاي خواسته مبلغي است که خواهان در دادخواست مي آورد مگر آن که در قانون ترتيب ديگري براي آن تعيين شده باشد براي مثال در دعاوي خلع يد از مال غير منقول قانون گذار مقرر داشته که هزينه دادرسي برابر ارزش معاملاتي املاک در هر منطقه تقويم و ارزيابي مي شود.

بايد توجه داشت که خوانده دعوي مي تواند در جلسه اول دادرسي به خواسته اعتراض نمايد و دادگاه قبل از شروع به رسيدگي ابتدا به اين اختلاف خواهد پرداخت و شرط رسيدگي به آن، اين است که اين اختلاف موثر در مراحل بعدي رسيدگي باشد.

محسن تقیان