چگونه به سؤالات جنسي کودکانمان پاسخ دهيم
چگونه به سؤالات جنسي کودکانمان پاسخ دهيم

  بخش دوم والدين، نسبت به سؤالات کودکانشان، معمولاً چه عکس‌العملي نشان مي‌دهند؟ بدون شک، اگر نگوييم تنها منبع که شايد مهم‌ترين منبع ارائه‌ي اطلاعات صحيح و مناسب براي کودکان، خانواده و والدين هستند. به همين دليل براي اين‌که والدين بتوانند به‌درستي به سؤالات و کنجکاوي‌هاي جنسي کودکان پاسخ دهند بايد سطح آگاهي و اطلاعات […]

 

بخش دوم

والدين، نسبت به سؤالات کودکانشان، معمولاً چه عکسالعملي نشان ميدهند؟

بدون شک، اگر نگوييم تنها منبع که شايد مهم‌ترين منبع ارائه‌ي اطلاعات صحيح و مناسب براي کودکان، خانواده و والدين هستند. به همين دليل براي اين‌که والدين بتوانند به‌درستي به سؤالات و کنجکاوي‌هاي جنسي کودکان پاسخ دهند بايد سطح آگاهي و اطلاعات خود را درباره‌ي مراحل رشد جنسي کودکان افزايش دهند.

والدين در پاسخ به سؤالات جنسي کودکان واکنش‌هاي گوناگون زير رادارند:

هيچگونه اطلاعاتي به فرزندشان نميدهند

گاهي اوقات والدين در محيط منزل با خشونت رفتار مي‌کنند و فضاي وحشت‌انگيزي به وجود مي‌آورند که کودک جرات نمي‌کنددرباره‌ي مسائل جنسي سؤال کند و اگر هم سؤال کند با پاسخ شديدالحنآن‌ها مثل: «خفه شو بچه بي‌تربيت، برو گم شو بچه‌ي پر رو، ديگر از اين حرف‌ها نزني ها…» مواجه مي‌شود و احساس شرم و گناه مي‌کند.

برخي از پدرها و مادرها هم نسبت به سؤالات کودکان بابي اعتنايي برخورد مي‌کنند يا از دادن پاسخ مناسب شانه خالي مي‌کنند يا فرزندشان را به هم ديگر پاس مي‌دهند که مثلاً «برو از مادرت بپرس» و به‌نوعي از دادن پاسخ، فرار مي‌کنند و طفره مي‌روند.

وقتي کودک پاسخ سؤالات ساده‌ي خود را دريافت نکند، کنجکاوي‌ها و احساس نياز به پاسخ، در او سرکوب مي‌شود و مسائل جنسي براي او تبديل به دنياي وهم‌آلود، پررمزوراز و همراه باشرم و گناه و گاه عقده مي‌شود که معلوم نيست در بزرگ‌سالي به چه شکلي بروز مي‌کند يا براي دريافت پاسخ مجبور مي‌شوند به منابع خطرناک مثل دوستان ناباب و فيلم‌هاي نامناسب رجوع کنند.

اطلاعات کم و غلط به فرزندشان ميدهند

برخي والدين از سؤالات بي‌امان و بي‌شمار فرزندانشان به تنگ مي‌آيند و چون نمي‌دانند چه پاسخي به آن‌ها بدهند، متوسل به‌دروغ گويي مي‌شوند و اطلاعات نادرست و تحريف‌شده به فرزندانمي‌دهند. مثلادرپاسخ اين سؤالکه من چه جوري به دنياآمدم؟ ميگويند: اقاکلاغه توراازآسمان به منزل ما انداخت.يا«تو رااز مغازه خريديم» چون کودکان بعداً متوجه حقيقت مي‌شوند، اعتمادشان به والدين کم مي‌شود.

اطلاعات بسيار زياد به فرزندشان مي‌دهند

بعضي والدين که فکر مي‌کنند خيلي مدرن و امروزي هستند، تصور مي‌کنند از همان ابتدا بايد همه‌ي مسائل جنسي را يکجا، بدون پرده‌پوشي و خيلي واضح و باز، به فرزندشان منتقل کنند. درصورتي‌که سؤالات کوتاه و مختصر کودکان، پاسخ‌هاي خيلي کوتاه و مفيد والدين را مي‌طلبد. چراکه کودک قدرت هضم بعضي مسائل را به دليل نداشتن تفکر انتزاعي ندارد.

توضيحات اضافي و شرح مفصل مسائل جنسي نه‌تنهاغيرضروري است که گاهي خطرناک و دردسرساز و باعث تحريک جنسي کودکان مي‌شود.

پاسخهاي مناسب و آموزشهاي صحيح (متناسب باسن و مراحل رشد کودک) به فرزندشان ميدهند

متأسفانه فقط تعداد قليلي از والدين با برنامه‌ريزي قبلي، صاحب فرزند مي‌شوند و از هر حيث (مادي و معنوي) خود را آماده‌ي تربيت فرزند مي‌کنند.

آنان وقت و انرژي لازم را جهت تربيت درست فرزندشان به کار مي‌برند. کتاب‌هاي متعدد تربيتي مي‌خوانند، در کلاس‌ها و جلسات آموزشي شرکت مي‌کنند و زماني که تربيت فرزندشان دچار ابهام و مشکلي مي‌شوند به مشاوران و متخصصان روان‌پزشکي مراجعه مي‌کنند

اين والدين با توجه به آمادگي که دارند، متناسب باسن، درک و فهم کودک، پاسخ‌هاي درست را با رعايت ادب، عفت و حدود شرعي به فرزندشان مي‌دهند.

وقتي فرزندان به والدين اعتماد داشته باشند، مي‌توانند هر زمان سؤالي به ذهنشان رسيد بدون پرده‌پوشي و بدون احساس ترس، شرم و گناه آن را از پدر و مادر بپرسند و پاسخش را دريافت کنند. اين کودکان درمي‌يابند که اولاً پرسش و سؤال راجع به مسائل جنسي در منزل و از والدين ممنوع نيست و ثانياً هيچ نياز و ضرورتي پيدا نمي‌کنند که سؤالاتشان را در همه‌جا و از هرکسي بپرسند.

بدين‌صورت والدين، قبل از همه از افکار و رفتار فرزندانشان مطلع مي‌شوند و پيش از آن‌که مشکل و خطري آنان را تهديد کند، راهنمايي و کمکشان مي‌کنند.

علیرضا حدادی