مشکلات میدان بار و پایانه ی بابک کریمی
مشکلات میدان بار و پایانه ی بابک کریمی

بفرمایید این گوی و این میدان!! چرا میدان بار را از اینجا انتقال نمی دهند؟ از سال 90مشغول مکاتبات و پیگیری به ادارات مختلف هستیم اما هیچ؟! یک مادر:جرات ندارم دختر نوجوانم را تنها به خیابان بفرستم. حتی به دستور دادستانی هم توجهی نکردند.   از تعرض گرفته تا حمله ی حیوانات، سرقت، نزاع، چراغ […]

بفرمایید این گوی و این میدان!!

چرا میدان بار را از اینجا انتقال نمی دهند؟

از سال 90مشغول مکاتبات و پیگیری به ادارات مختلف هستیم اما هیچ؟!

یک مادر:جرات ندارم دختر نوجوانم را تنها به خیابان بفرستم.

حتی به دستور دادستانی هم توجهی نکردند.

 

از تعرض گرفته تا حمله ی حیوانات، سرقت، نزاع، چراغ های برق سوخته و زنانی که جرات عبور از خیابان هایش را ندارند. منطقه ی خیابان احمدآباد، میدان بار با قدمتی طولانی و پایانه ی بابک کریمی را می توان لکه ای ناجور بر پیشانی مدیریت شهری در منطقه ی جنوب نیشابور دانست. از همان ابتدا که پایت را در آن می گذاری باید خودت را برای دیدن انواع و اقسام صحنه ها آماده کنی. این همه را در کنار مشکلاتی چون عدم بهداشت، سد معبر، نداشتن پارکینگ و ترافیک و تردد کامیون هایی که مرتب در منطقه ی مسکونی در حال تخلیه و بارگیری هستند و پایانه ای غیرفعال که محل هرگونه خلافی است؛ قرار می دهی شاید بتوان این منطقه را «غیر قابل سکونت» دانست.

وقتی وارد خیابان احمد آباد وارد شوی با خیل عظیمی از دست فروشانی مواجه می شوی که در پیاده رو ها و حتی داخل پارکی که در آن نزدیکی است بساط کرده اند و قسمتی از ورودی خیابان که به وسیله ی کیوسک ها و نخاله هایی مسدود شده است.

پیاده روها با نخاله های ساختمانی پوشانده و سطح آنها بالا آورده شده است و سبدهای تره بار روی آن ها چیده شده است. عملا از قسمت هایی از آن پیاده رو ها که در اشغال کامل مغازه دارهاست نمی شود عبور کرد. بیشترین مشاغلی که به چشم می آید خواروبار فروشی، میوه فروشی و ضایعاتی ها هستند که در فواصل نزدیک به هم قرار دارند که یا در مغازه و یا با گاری مشغول کاسبی هستند و هیچ توجیهی برای حضورشان در آن منطقه وجود ندارد. همه ی این ها چهره ای زشت به این منطقه داده است .

برای آشنایی بیشتر با مشکلات این منطقه ی شلوغ، پرترافیک، آلوده و ناامن سراغ اهالی و مغازه دارها می روم.

شورا و شهرداری فراموش اینجا را نمی بینند

یکی از اهالی می گوید: ما قوم فراموش شده ایم گویی اصلا وجود نداریم چون هیچ کاری برای ما انجام نمی دهند، چرا میدان بار را از اینجا انتقال نمی دهند؟ بوی میوه های گندیده و بدتر از آن نداشتن سرویس بهداشتی و قضای حاجت عابرین و مراجعین صحنه های زشتی را رقم می زند. کامیون ها هم مرتب در اینجا تردد می کنند، آخر اینجا منطقه ی مسکونی است. چندین بار تا در اتاق مسئولین شهر رفته ایم اما بی نتیجه بوده است. نه شورا یاری می کند و نه شهرداری.

یکی از کسبه می گوید: هزینه تجاری سازی را با مبلغ بالایی پرداخت کرده ام اما در عوضش هیچ گونه خدماتی داده نمی شود.

مردی میانسال می گوید : از سال 90مشغول مکاتبات و پیگیری به ادارات مختلف هستیم، از سد معبر شهرداری گرفته تا اداره ی برق، اما تنها چیزی که می شنویم، وعده و وعید است. حتی به دستور دادستانی هم توجهی نکردند.

خانمی از عدم امنیت در آن منطقه و مزاحمت هایی که هنگام برگشتن از محل کار برایش رخ داده است می گوید و این که جرات ندارد دختر نوجوانش را تنها به خیابان بفرستد. چرا که دیده است موتور سوارانی اخیرا قصد آزار دختر همسایه شان را داشته اند.

اظهارات هیات مدیره میدان بار

برای صحبت با هیئت مدیره ی میدان بار به داخل می روم.

یکی از اعضای هیئت مدیره در این رابطه گفت : همه ی مشکلاتی که می بینید به دلیل کوچکی این فضا به وجود آمده است و این فضای کوچک جوابگوی نیاز و مردم نیشابور نیست و چون هر مغازه به چند غرفه تبدیل شده است و برای هر کدام بار می رسد مسلم است که وضعیت بدی به وجود می آید.

میدان بار یا میدانِ بازی سیاسی

سوقندی می گوید: ابتدا قول مکانی در جاده ی مشهد را به ما دادند حتی 22 میلیون تومان هزینه ی کارشناسی داده بودند.اما با مخالفت شورای آن دوره مواجه شد. حالا هم طبق آخرین جلسه ای که داشته ایم و آقای مروی هم حضور داشتند، به گفته ی زرندی شهردار سابق، زمینی را در جاده ی قدیم سبزوار برای این کار اختصاص داده اند و نقشه ی آن کشیده شده است و قرار بود که 22بهمن کلنگ مکان جدید زده شود،اما خبری نشد. پیگیری های ما دستخوش حاشیه ها و سیاست بازی های داخلی بین مسئولین شده است.

وی افزود: می شود همین مکان فعلی را هم با همت و هماهنگی مسئولین بهسازی و مشکلاتش را کاهش داد.

یکی از کامیون دارها می گوید: باید از 7صبح تا 3بعد از ظهر معطل بمانم تا بتوانم بارم را خالی و از اینجا خارج شوم. اصلا تمایلی به آوردن بار به نیشابور را ندارم.

میوه فروشی می گوید: نمایندگان موقع انتخابات می آیند و قول بهبود وضعیت را می دهند و می روند و تا انتخاباتی دیگر اینجا پیدایشان نمی شود.

پایانه یا قبرستان هزینه های دفن شده

26مغازه ی خالی در مجتمعی تجاری با شیشه هایی شکسته در پایانه را که می گویند چندین سال است که همان طور ساخته و رها شده است به تعبیری بهتر می توان گفت هزینه هایی که دفن شده است را می بینم. در آن پایانه تنها مینی بوس هایی مختص به بخش زبرخان دیده می شوندکه پارک شده اند و راننده هایی که دورهم بر روی پتویی کوچک نشسته اند.

آنها می گویند که اینجا حداقل امکانات وجود ندارد. حتی آب آشامیدنی هم نداریم. مجبوریم در سرما و گرما همین جا بنشینیم، مسافران به اینجا نمی آید و ترجیح می دهند در جایی دیگر بایستند و ما هم تا نوبت مان بشود اینجا منتظر می مانیم.

یکی از راننده ها اصرار دارد که از پتویی که به طعنه می گوید این هم دفترشان است هم نمازخانه شان است و هم استراحتگاهشان است عکس بگیرم.

راننده ای دیگر می گوید: به تازگی باجه ای را زده اند تا صورت حساب بدهیم، ما باید برویم بعد از سوار کردن مسافران در دور میدان دوباره برای دادن صورت حساب به این پایانه برگردیم.

یکی از اهالی که اتفاقا یکی از همان مغازه های مجتمع را سالها قبل خریداری کرده است و نمی تواند بدلیل عدم امنیت در آنجا شروع به کار کند می گوید: برای اشتغال پسرانم این مغازه را خریدم اما هیچ کسی جرات ندارد به اینجا بیاید و اگر جنس بیاورم به سرقت می رود.

وعده سرپرست شهرداری:

توافق نشود، خودمان میدان را جا به جا می کنیم

بتویی سرپرست شهرداری در رابطه با مشکلات پایانه بابک کریمی گفت: با وضعیت مالی که شهرداری داشت پیمانکار کار را نیمه رها کرده بود. شهرداری حدود4ماه قبل پایانه را تحویل گرفته و قصد بازسازی آن جا را دارد. مغازه ها سازماندهی خواهد شد و طبقه ی دوم آن مجتمع در حال آماده شدن برای دو سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی است و با آمدن صنوف مختلف آن منطقه رونق خواهد گرفت.

وی افزود: شهرداری قصد خرید برخی از مغازه هایی را که در بازار جهاد هست را دارد تا به خیابان سی متری باز شود تا از بار ترافیکی آن منطقه هم کاسته شود.

سرپرست شهرداری همچنین در رابطه با انتقال میدان بار به خبرنگار خیام نامه گفت: برای انتقال این میدان توافقاتی با اتحادیه ای که در میدان بار هستند صورت گرفته و خودشان تقاضای انتقال میدان را داده اند و قرار شده است که زمین را شهرداری در اختیارشان قرار دهد و کمیسیون های بررسی تشکیل و نقشه اش کشیده شده و اگر هم توافقات به نتیجه نرسد شهرداری راسا با آوردن سرمایه گذاران اقدام به جابجایی میدان بار خواهد کرد.

به هر روی مشکلات این منطقه اقداماتی جدی را می طلبد و لازم است که شهرداری با برنامه ریزی دقیق برای این دو مکان(میدان بار و پایانه بابک کریمی) و ایجاد تعادل فضایی در توزیع فعالیت ها و امکانات در نقاط مختلف شهر به کم کردن مشکلات این منطقه کمک کند تا هم آمار جرم و نا امنی در این محله کاهش یابد و هم کاری اساسی برای این شهر کرده باشند و بیش از این مردم را از خود ناامید نکنند.