با همسرم
با همسرم

بخش دوم آيا بهتر نيست کمي احمق باشيد؟ در اين مجموعه مي خواهم به نصيحت کردن بپردازم بنابراين اگر حوصله شنيدن پند و اندرزهاي من را نداريد همين الان اين متن را کنار بگذاريد. هشتم: شفاف باشيد اگر همسرتان به اشتباه فکر مي کند شما به او خيانت کرده ايد، لازم نيست براي اثبات وفاداري، […]

بخش دوم

آيا بهتر نيست کمي احمق باشيد؟

در اين مجموعه مي خواهم به نصيحت کردن بپردازم بنابراين اگر حوصله شنيدن پند و اندرزهاي من را نداريد همين الان اين متن را کنار بگذاريد.

هشتم: شفاف باشيد

اگر همسرتان به اشتباه فکر مي کند شما به او خيانت کرده ايد، لازم نيست براي اثبات وفاداري، خودتان را بکشيد، کافي است شفاف و روراست باشيد، هم در مسايل مالي، هم در مسايل ديگري که براي همسرتان مهم است. پنهان کاري و زرنگ بازي با صميميت زن و شوهر در تضاد است. اگر واقعا زرنگ هستيد شادي را در زندگي خود شکار کنيد. شادي و صميميت دوستاني همراه يکديگرند.

نهم: پيش از حرف زدن فکر کنيد

ممکن است حرفي بزنيد و چهل سال بعد همسرتان به شما بگويد تو هماني هستي که اين را گفتي… البته اين مساله مهمي نيست مهم اين است که وقتي حرف مي زنيد بعد اصرار داريد سر حرف تان باقي بمانيد و بازي کودکانه لج بازي شروع مي شود.

شايد خودتان هم ندانيد که چه کار مي کنيد اما آسمان و ريسمان را به هم خواهيد بافت و صغرا را کنار کبري خواهيد چيد و کل کائنات را به مضحکه خواهيد گرفت تا ثابت کنيد که درست گفته ايد. اگر اول فکر کنيد بعد شايد آن حرف را اصلا نزنيد و انرژي خود را به هدر ندهيد.

اساسا چيزي به نام «تصميم درست» وجود ندارد. ما در جستجوي تصميمي هستيم که بيشترين فايده و کمترين ضرر را داشته باشد و معيار فايده و ضرر را هم خودمان تعيين مي کنيم. پس تلاش براي اثبات اين که من حرف درستي زدم يا کار درستي کردم چندان خردورزانه نيست. خردورزانه تر اين است که پيش از حرف زدن، حرف مان را بسنجيم.

يک بازي کودکانه که خيلي هم زياد پيش مي آيد تلاش براي حفظ موضعي است که اتفاقا براي انتخاب آن چندان نيانديشيده ايم. کودک بودن هميشه بد نيست اما هميشه هم خوب نيست. بازي هاي کودکانه تحت تاثير احساسات همان لحظه بازي هستند نه منافع بلند مدت.

دهم: تو برو خود را باش

شايد شما مي خواهيد قدم بزنيد و همسرتان مي خواهد بخوابد، خب شما برويد قدم بزنيد و او هم مي تواند بخوابد. شايد شما بخواهيد تعطيلات را با يک گروه کوهنوردي به کوه برويد و همسرتان مي خواهد همان موقع در ارمنستان تعطيلاتش را سپري کند. چرا بايد هر دو هميشه با هم باشيد؟ اگر همسرتان به کشوري ديگر برود و شما همان موقع را در کوه خوش بگذرانيد چه فاجعه اي رخ خواهد داد؟ ازدواج قدري از آزادي ما را خواهد کاست اما مي توانيم در مورد مقدار آزادي که مي گيريم و مي دهيم با همسرمان مذاکره کنيم و به توافق برسيم. پايداري رابطه زناشويي با مقدار آزادي ارتباط دارد.

يازدهم: صبر کنيد تا خلق تان عوض شود

وقتي که همسرتان عصباني است با او بحث نکنيد وقتي هم که خودتان عصباني هستيد بهتر است اصلا حرف نزنيد. اجازه بدهيد گذر زمان خلق تان را عوض کند تا با يک حس ديگر به دنيا نگاه کنيد و تصميم بگيريد. احساس خشم باعث شروع بازي قدرت و برقرار ماندن بازي قدرت مي شود. اولين قرباني بازي قدرت صميميت شماست. براي حفظ صميميت تان قدري شکيبا باشيد.

دوازدهم: مي توانيد آگاهانه انتخاب کنيد که کمي احمق باشيد

درست است که قرار نيست قرباني رفتارهاي غيرمسولانه همسرتان باشيد اما اگر در همه مسايل کاملا دقيق حساب و کتاب کنيد ديگر زندگي نمي کنيد، تجارت مي کنيد.

در يک رابطه دوستانه گاهي آنچه مي دهيم قدري بيشتر از آن است که مي گيريم. دقيق شدن و مو را از ماست کشيدن در بعضي مسايل فضاي رابطه را عوض مي کند. اگر بيشتر از آنچه گرفته ايد، داده ايد پيش از حساب گري عاقلانه فکر کنيد آيا فضاي رابطه ارزش اين وضعيت را ندارد؟ اگر با اندکي احمق بودن مي توانيد شادتر زندگي کنيد آيا بهتر نيست کمي احمق باشيد؟

نوشته شده توسط : مهدی صفائیان