نامه اعتراض آميز جمعي از هنرمندان موسيقي استان نسبت به مواضع فرماندار نيشابور
نامه اعتراض آميز جمعي از هنرمندان موسيقي استان نسبت به مواضع فرماندار نيشابور

نامه اعتراض آميز جمعي از هنرمندان موسيقي استان نسبت به مواضع فرماندار نيشابور جمعي از هنرمندان موسيقي خراسان رضوي در نامه اي به رييس‌جمهور به ممنوعيت برگزاري کنسرت‌ها در استان و اظهارات اخير فرماندار نيشابور اعتراض کرده  و خواستار اقدام صريح و قاطعانه دولت اعتدال و تدبير با تنگ نظري مديران منصوب دولت قبلي شدند. […]

نامه اعتراض آميز جمعي از هنرمندان موسيقي استان نسبت به مواضع فرماندار نيشابور

جمعي از هنرمندان موسيقي خراسان رضوي در نامه اي به رييس‌جمهور به ممنوعيت برگزاري کنسرت‌ها در استان و اظهارات اخير فرماندار نيشابور اعتراض کرده  و خواستار اقدام صريح و قاطعانه دولت اعتدال و تدبير با تنگ نظري مديران منصوب دولت قبلي شدند. در اين نامه که در بسياري از سايتها، روزنامه ها و خبرگزاري ها منتشر شده، آمده است:

«رياست محترم جمهوري اسلامي ايران

با سلام

اظهارات عجيب و اقدام اخير جناب آقاي اسفنديار جلايري، فرماندار شهرستان نيشابور مبني بر ممنوعيت اجراي هرگونه کنسرت موسيقي اعم از پاپ و اصيل و مقامي و … در اين شهر فرهنگي و هنري موجبات آزردگي خاطر هنرمندان موسيقي خراسان رضوي را فراهم آورده است.در همين راستا هنرمندان موسيقي خراسان نکاتي را تنظيم کرده‌اند که به استحضار حضرتعالي مي‌رسانيم:

1- هنرمندان موسيقي خراسان رضوي دولت تدبير و اميد را حامي و پشتيبان هنر مي‌دانسته و مي‌دانند و روي کار آمدن دولت يازدهم بارقه‌هاي اميد را در دل آنان زنده کرده بود، اما اظهاراتي از اين دست آن هم از طرف شخصي از بدنه‌ دولت، هنرمندان موسيقي خراسان رضوي را نگران کرده است.

2- حيات مادي و معنوي هنر موسيقي به اجرا و رابطه مستقيم با مخاطب وابسته است و عدم اجراي کنسرت، لطمات جبران ناپذير مادي و معنوي را به جامعه موسيقي وارد مي‌آورد.

3- ايشان در اظهارات خويش اجراي کنسرت موسيقي را باعث رنجش دل خانواده شهدا عنوان کرده‌اند، در حالي که بسياري از نوازندگان و هنرمندان و هنرجويان و مخاطبين پيگير موسيقي در خراسان برآمده از دل خانواده‌هاي معزّز شهدا و ايثارگران بوده و استفاده ابزاري از نام اين قشر شريف جامعه توسط اين مقام دولتي موجبات تشويش و تحريک اذهان عمومي در جامعه خراسان رضوي را پديد آورده است.

4- آقاي جلايري در مصاحبه با خبرگزاري ايسنا هدف برگزاري کنسرت‌هاي موسيقي را مسائل مالي مطرح کرده‌اند، حال آنکه هرچند داشتن توقع مالي از برگزاري يک کنسرت توقع بي‌جايي نيست، اما در واقعيت درآمد حاصل از کنسرت‌ها با توجه به هزينه‌هايي سنگين نظير سالن و غيره به اندازه درآمد يک ماه فرماندار محترم هم نمي‌باشد. و در بسياري موارد حتي درآمد برنامه‌هاي موسيقي پوشش دهنده هزينه‌ها نيست، ولي هنرمندان متعهد همواره اهداف فرهنگي و هنري را بر تمامي اهداف مقدّم مي‌دانند.

5- ايشان ضرر مالي 7 ميليون توماني يکي از گروه‌هاي موسيقي را که برنامه‌شان به دليل تصميم فرماندار لغو شده بود جزاي عمل سرپرست گروه اعلام کرده‌اند که مجوز نداشته است. در حالي که سرپرست گروه يادشده از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي مجوز لازم را اخذ کرده بود و طبيعتا براي اجراي برنامه آماده شده بوده و هزينه کرده است و حتي مصوبه شوراي تامين شهرستان مبني بر برگزاري کنسرتهاي موسيقي اصيل نيز وجود داشته.

6- ايشان در مصاحبه‌ خويش مسئولين اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي را مورد انتقاد قرار داده‌اند و به بي‌توجهي نسبت به نحوه برگزاري کنسرت‌ها متهم کرده‌اند؛ در حالي که از نظر هنرمندان موسيقي‌، تنها انتقاد وارد به مسئولين دلسوز فعلي اداره کل ارشاد خراسان رضوي سکوت در برابر سخنان فرماندار نيشابور است.

7- شهر نيشابور نگين فرهنگي و هنري ايران و خراسان بوده و هست و چنانچه موسيقي مقامي و اصيل ايراني در اين شهر اجرا نشود، مردمان هنردوست نيشابور و خراسان در چه مکاني بايد علايق هنري خويش را جستجو کنند؟

8- در سال‌هاي گذشته عدم اجراي موسيقي اصيل و غني و فاخر در شهرهاي خراسان بخصوص شهر مشهد باعث رونق و گسترش موسيقي‌هاي مبتذل، مهماني‌هاي شبانه و نوعي سخيف از موسيقي‌هاي زيرزميني شد و اقدام اخير فرماندار نيشابور نيز در راستاي هموار کردن همين مسير البته به صورت ناآگاهانه و ناخواسته خواهد بود.

9- هنرمندان موسيقي خراسان اعلام مي‌دارند آوردن دلايلي همچون وضعيت نامناسب برخي مخاطبين برنامه‌ها به هيچ وجه ربطي به هنر و هنرمندان موسيقي نداشته، چرا که پوشش برخي اقشار در همه جاي جامعه و در همه مکان‌ها از دانشگاه گرفته تا بازار و ساير مکان‌ها بر همين منوال است و آوردن دلايلي از اين دست براي تعطيلي برنامه‌هاي فرهنگي و هنري به هيچ وجه مورد قبول نيست، ضمن آنکه طرح چنين مسايلي توهين به مخاطبين عزيزي است که با رعايت شئونات همواره مسئولين و هنرمندان را در جهت اجراي سالم برنامه‌ها ياري کرده‌اند.

هنرمندان موسيقي خراسان رضوي بي‌صبرانه منتظر اقدام صريح و قاطعانه دولت تدبير و اميد در رابطه با موضوع مهم پيش آمده و موضوعات مشابه احتمالي هستند .

جمعي از اهالي موسيقي خراسان رضوي