در نشست خبري به بهانه هفته سلامت عنوان شد:
در نشست خبري به بهانه هفته سلامت عنوان شد:

ميوه هاي خوش ظاهر و جذاب، ممکن است آلوده به سم و رنگ باشند ضرورت تست سرطان پروستات و سينه براي افراد ميان سال غذاهاي سنتي چون اشکنه و آبگوشت ارزش غذايي کامل دارند الهام صادقي/ محمد رضا تقوي معاون بهداشتي دانشکده علوم پزشکي نيشابور در نشستي خبري به مناسبت هفته سلامت که هر ساله […]

ميوه هاي خوش ظاهر و جذاب، ممکن است آلوده به سم و رنگ باشند

ضرورت تست سرطان پروستات و سينه براي افراد ميان سال

غذاهاي سنتي چون اشکنه و آبگوشت ارزش غذايي کامل دارند

الهام صادقي/ محمد رضا تقوي معاون بهداشتي دانشکده علوم پزشکي نيشابور در نشستي خبري به مناسبت هفته سلامت که هر ساله از يکم تا هفتم ارديبهشت ماه برگزار مي شود گفت: هفته سلامت امسال با عنوان «دولت و ملت؛ همدلي و همزباني براي ارتقاي عادلانه سلامت» و شعار «ايمني غذا، از مزرعه تا سفره» آغاز به کار مي کند.

وي در حاشيه اين نشست و در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد مساله سبوس نان ها که با شعار هفته ي سلامت نيز همسو بود گفت: آرد بدون سبوس آرد خوبي نيست و سبوس گيري از نان بايد بين 7 تا 23 درصد باشد که کمترين سبوس گيري مربوط به آرد نان سنگک است، تلاش ما اين است که حداکثر سبوس گيري را به 12 درصد کاهش دهيم چرا که تا اين حد هيچ تغييري در کيفيت نان به وجود نمي آيد.به طور مثال آرد 7درصد يعني 93 درصد سبوس دارد.همچنين در نانوايي هاي نيشابور از جوش شيرين هم استفاده نمي شود و ميزان نمک مصرفي نيز بسيار پايين است.

تقوي همچنين در رابطه با رتبه دوم سرطان در نيشابور گفت: عوامل متعددي منجر به سرطان مي شوند که شامل موارد ژنتيکي و محيطي مي شودکه عوامل محيطي هم شامل روش هاي تغذيه اي، آلودگي هاي آب و هوايي و …ميشود و نمي توان کتمان کرد که سرطان هاي گوارشي فراگيرتر است و عوامل محيطي نيز آن را تشديد مي کند. از جمله استفاده از سموم نابجا و کودهاي مضر، که بهتر است فرهنگ تغذيه اي مردم به سمت محصولات ارگانيک يا به اصطلاح «محلي» و بدون سموم برود و از محصولات فراوري شده ي کاذب مانند سيب هايي که پارافين زده ميشوند و پرتقال هايي که با تزريق رنگ خوش رنگ مي شوند و مردم جذب رنگ و زيبايي آن ها مي شوند، بپرهيزند.

وي با اشاره به اين که خانواده هاي امروزي روش صحيح تغذيه را رعايت نکرده و در نتيجه فرزندانشان نيز به عادات غذايي ناصحيح رو مي آورند، افزود: رواج استفاده از سوسيس و کالباس و فست فودها، مشکلات متعددي را به علت به کاربردن نيترات فراوان که بسيار زيانباراست را سبب مي شوند و اگر بتوانيم فرهنگ فست فود را به سمت غذاهاي سنتي برگردانيم که کامل بوده اند و استاندارهاي امروزي را داشته اند بسياري از مشکلات کاهش مي يابد. به عنوان مثال اشکنه ها، آبگوشت و امسال آن غذاهايي با ارزش غذايي کامل مي باشند.

اين مقام مسئول تأکيد کرد: بهترين راه مبارزه با توليد کالاهاي غيراستاندارد و غير بهداشتي نخريدن آن توسط مردم است چون وقتي تقاضا پايين باشد، توليد به صرفه نيست. وقتي کالا يا غذايي از حد معمول ارزانتر بود و کيفيت آن نيز مورد ترديد بود بايد آن را نخريد و از محصولات معتبر در مراکز مجاز عرضه استفاده کرد.

علي اصغر راستگو معاون درمان اين دانشکده نيز افزود: بسياري از همشهريان براي درمان به مشهد مراجعه مي کنند در حالي که ما در راستاي طرح تحول نظام سلامت اقدام به جذب پزشکان متخصص و فوق تخصص کرده ايم.به طور مثال ما متخصص آنکولوژي (سرطان شناسي) و متخصص راديوتراپي و فوق تخصص غدد اطفال را جذب کرده ايم اما مردم هنوز هم به مشهد مراجعه مي کنند.

وي افزود: تست سرطان پروستات براي مردان بالاي 50 سال الزامي مي باشد، همچنين بانوان نيز بايد براي پيشگيري از سرطان سينه آزمايش مراقب باشند.

راستگو با اشاره به مزاياي زايمان طبيعي نسبت به سزارين اظهار داشت: حجم خونريزي در سزارين دو برابر زايمان طبيعي است و سزارين مخاطرات زيادي دارد. همچنين نخستين شير پس از زايمان بسيار مهم است که در صورت سزارين مادر قادر به اين کار نمي باشد.

در ادامه جلسه مدير روابط عمومي دانشکده علوم پزشکي نيشابور برنامه هاي هفته سلامت را که بيشتر بر مسائل آموزشي مانند نحوه ي نگهداري از مواد غذايي در خانه تاکيد دارد تشريح کرد و از برگزاري نمايشگاه هفته سلامت خبر داد.

گفتني است: اين نمايشگاه در صد غرفه داير مي باشد و دو گروه برنامه آموزشي را به صورت آموزش چهره به چهره و گروهي، به اين ترتيب که هر روز يک مبحث مطرح خواهد شد، ارائه مي دهد.