سايه اتهام «پول کثيف» بر انتخابات
سايه اتهام «پول کثيف» بر انتخابات

خيام نامه بررسي مي کند: سبحاني نيا: اين ها حرف است، سند بدهيد يک نماينده ديگر: خريد راي در برخي جاها عادي شده ترکان: نمايندگان اين مسايل را مي دانند در حالي که نماينده نيشابور و عضو هيئت رئيسه مجلس در اعتراض به گفته‌هاي تازه وزير دادگستري مي‌گويد که مقامات دولتي هيچ سندي از ورود […]

خيام نامه بررسي مي کند:

سبحاني نيا: اين ها حرف است، سند بدهيد

يک نماينده ديگر: خريد راي در برخي جاها عادي شده

ترکان: نمايندگان اين مسايل را مي دانند

در حالي که نماينده نيشابور و عضو هيئت رئيسه مجلس در اعتراض به گفته‌هاي تازه وزير دادگستري مي‌گويد که مقامات دولتي هيچ سندي از ورود «پول‌هاي کثيف در انتخابات» ارائه نکرده‌اند، يک نماينده ديگر مجلس گفت که خريد و فروش راي در کشور «نمونه عيني» دارد و در برخي ‌از مناطق کشور «امري عادي» است.

به گزارش وب‌ سايت تابناک، مصطفي افصلي فرد، عضو کميسيون اصل 90 مجلس، روز شنبه، 29 فروردين، گفت که خريد و فروش راي در برخي ‌از مناطق کشور «‌امري عادي به حساب مي‌آيد، به گونه‌اي که حتي مسئولان رغبتي براي مقابله با آن ندارند».

اسفند ماه سال 93 تازه آغاز شده بود که عبدالرضا رحماني فضلي، وزير کشور، روز شنبه، دوم اسفند 93، گفت: بخشي از پول‌هاي مربوط به قاچاق مواد مخدر «در حوزه سياست وارد مي‌شود و در قالب کمک در انتخابات و تصميم‌سازي‌ها مصرف مي‌شود».

وي در عين حال روز پنج‌شنبه، 14 اسفند 93، اعلام کرد که در سخنان پيشين ش نگفته است که «انتخابات کنوني دچار مشکل است»، بلکه تذکر داده که «دارندگان پول‌هاي کثيف مي‌خواهند براي خود حاشيه امن ايجاد کنند».

اما يک وزير ديگر در دولت حسن روحاني، يعني مصطفي پورمحمدي، وزير دادگستري، روز پنج‌شنبه ، 27 فروردين، پا را از اين هم فراتر گذاشت و با تاکيد بر ورود «پول‌هاي کثيف در انتخابات» از پيگيري مجدد تدوين قانوني براي نظارت بر هزينه‌هاي انتخاباتي و مبارزه با ورود پول‌هاي کثيف به عرصه قدرت سياسي خبر داد.

اين اظهارات واکنش حسين سبحاني‌نيا، عضو هيئت رئيسه مجلس و نماينده نيشابور را در پي داشت که از تکرار واژه «‌پول‌ کثيف»‌ توسط وزراي دولت انتقاد کرده و گفت: اين اظهارات «آثار منفي را به جامعه وارد کرده است».

به گزارش خبرگزاري خانه ملت، سبحاني‌نيا تاکيد کرد که ادعاي وزراي کشور و دادگستري و برخي ديگر از مسئولان دولتي تنها «در حد حرف» بوده و تاکنون «هيچ سندي» در اين رابطه ارائه نشده است.

وي اضافه کرد: «ادعاي ‌مسئولان اين است که اين بحث فراگير شده ‌و ديگر نمي‌شود با آن مقابله کرد و در واقع، اين عمل را يک اتفاق معمولي که همواره در همه انتخابات روي مي‌دهد… مي‌ دانند.»

اين در حالي است که ديگر همکار وي در مجلس با تاکيد بر اين که در گذشته از اين اتفاقات «زياد» بوده است افزود: «ما نمونه‌هاي زيادي از اين موارد را ديده‌ و گزارش آن را داده‌ايم… کساني که خريد و فروش رأي کرده‌اند، تا آنجا که من مي‌دانم، به دليل اين که دستگير شده‌اند، نتوانستند به مجلس راه بيابند.»

افضلي فرد درباره افرادي که به گفته او به دليل خريدوفروش راي دستگير شده‌اند توضيح بيشتري نداد.

در همين حال اکبر ترکان، مشاور ارشد حسن روحاني، روز شنبه، 22 فروردين، با تاکيد بر ادعاهاي مقامات دولتي درباره «مسئله پول‌هاي کثيف» گفت که وزير کشور در جلسه‌اي با برخي از نمايندگان مجلس «اين مسائل را با آن ها هم در ميان گذاشته است».

پيش از اين نيز سخنان وزير کشور درباره «ورود پول‌هاي کثيف به سياست» اعتراض رئيس و تعدادي از نمايندگان مجلس را به دنبال داشته و 30 نماينده با امضاي نامه‌اي خواستار احضار او به مجلس براي توضيح درباره گفته‌‌هايش شده‌‌اند.

رحماني فضلي نيز براي حضور در مجلس و ارائه توضيحات به نمايندگان اعلام آمادگي کرده است.

در همين حال ايرج نديمي، نماينده لاهيجان، گفت که مجلس از رويکرد وزير کشور براي ارائه گزارش «پول‌هاي کثيف» استقبال مي‌کند.

به گفته نديمي، براي حضور وزير کشور در مجلس نياز به دعوت نيست و او مي‌تواند آمادگي خود را براي حضور در مجلس به صورت مکتوب اعلام کند.